میزان تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

میزان تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه
راهنمای مطالعه

    در این نگارش قصد داریم تا علاقه مندان و متقاضیان تحصیل در ترکیه ۲۰۲۳ را با شرایط و الزامات مربوط به اخذ ویزای تحصیلی ترکیه آشنا کنیم.

    در واقع اگر پذیرش از ترکیه را همانند یک فرآیند بدانیم گام اول یا مرحله اول آن درخواست پذیرش از دانشگاه های ترکیه است و مرحله دوم نیز مربوط به درخواست ویزای تحصیلی است. اما اخذ ویزای تحصیلی ترکیه تنها مجوز ورودتان به این کشور را فراهم می کند و شما پس از ورود به خاک کشور ترکیه حتما بایستی ضمن ثبت ورود در نزدیکترین اداره پلیس محلی همچنین برای اخذ مجوز اقامتی اتان (Ikamet) از اداره مهاجرت این کشور اقدام بکنید. در این صورت است که شما می توانید در ترکیه زندگی کنید، حساب بانکی افتتاح کنید و امورات دیگری را به صورت قانونی انجام دهید. در ادامه با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید تا با شرایط، قوانین و امتیازات این ویزای ترکیه بهتر آشنا شوید.

    شرایط تحصیل در ترکیه

    آموزش عالی ترکیه به دلیل پیروی از سیستم بولونیا فرق چندانی با سیستم آموزش عالی در سطح اتحادیه اروپایی (EU) ندارد. در این کشور نیز دانشگاه ها شامل دانشگاه های دولتی و خصوصی هستند که اغلب برنامه های تحصیلی خودشان را به زبان ترکی و برخی را نیز به زبان انگلیسی در ۳ سطح لیسانس، فوق لیسانس و دکتری ارایه می دهند. جالب است بدانید که در این کشور در حدود ۱۰۴ دانشگاه دولتی و ۶۲ دانشگاه خصوصی اقدام به جذب دانشجو می کنند. از معروفترین دانشگاه های ترکیه ۲۰۲۳ می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

    • دانشگاه کوچ
    • دانشگاه سابانجی
    • دانشگاه اوکان استانبول
    • دانشگاه آیدین استانبول
    • دانشگاه بیلکنت
    • دانشگاه TED
    • دانشگاه شهیر استانبول

    معمولا برای پذیرش Apply از ترکیه نیز حتما باید با خود دانشگاه و به صورت آنلاین مکاتبه کرد. برای این منظور نیز بایستی شرایط لازم را در نظر گرفت. مثلا آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات، مدرک مهارت زبان ترکی (TOMER) یا مدرک زبان انگلیسی (IELTS و یا TOEFL) و نیز نتیجه آزمون ورودی بسته به برنامه تحصیلی جهت اپلای از دانشگاه های ترکیه الزامی است. در این بین ددلاین پذیرش از ترکیه ۲۰۲۳ بر حسب کورس تحصیلی دانشجویان به صورت زیر است:

    • برای اپلای در برنامه های لیسانس: اواسط ماه آگوست
    • برای اپلای در برنامه های فوق لیسانس و دکترا: اواسط ماه سپتامبر

    هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه

    قبل از هر اقدامی برای اخذ پذیرش از ترکیه به متقاضیان توصیه می شود که حتما هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی در این کشور را مدنظر قرار دهند. تا درباره تامین فاند تحصیلی مورد نظر به مشکلی برنخورند. در کل سطح هزینه تحصیلی در دانشگاه های مختلف ترکیه در قیاس با اغلب کشورهای اروپایی پایین تر است. منتها این نکته را هم باید در نظر گرفت که هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی در ترکیه به زبان ترکی به مراتب ارزانتر از تحصیل به زبان انگلیسی است. این را می توان با توجه به نمودار آماری زیر هم متوجه شد:

    ناگفته نماند که ارقام فوق متوسط هزینه در سراسر ترکیه است و از همین رو نیز نباید فراموش کرد که شهریه ها ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد و در دانشگاه های خصوصی ترکیه نیز شاهد هزینه های بالاتر باشیم. در کنار این هزینه از دیگر هزینه های دانشجویی می توان به مخارج زیر اشاره کرد:

    • مخارج زندگی ماهیانه: حدود ۳۵۰ الی USD500 (دلار)
    • هزینه ملزومات تحصیلی و اداری: ترمی حدود ۱۰۰ تا USD ۱۵۰ (دلار)
    • هزینه خرید بیمه سلامت: سالانه حدود ۴۰ تا USD ۷۰ (دلار)

    ناگفته نماند که فعلا در ترکیه امکان کار دانشجویی برای دانشجویان بین المللی فراهم نیست اما دانشجویان برای تامین بخشی یا کل هزینه تحصیلی خودشان در ترکیه می توانند متقاضی بورس تحصیلی شایسته محور یا نیاز محور ترکیه مثل برنامه تورکیه بورسلاری باشند.

    ویزا برای تحصیل در ترکیه ۲۰۲۳

    کلا برای تحصیل در ترکیه ۲۰۲۳ شما علاوه بر اپلای و گرفتن پذیرش از دانشگاه های کشور ترکیه همچنین نیازمند درخواست ویزای تحصیلی ترکیه Turkey student visa هستید. این ویزا در واقع مجوز ورودتان به ترکیه است و قانونا پس از ورود به این کشور و برای اقامت تا انتهای دوره تحصیلیتان نیازمند درخواست مجوز اقامت از اداره مهاجرت ترکیه هستید. جالب است بدانید که طبق قوانین جمهوری ترکیه یکسری دانشجویان از دریافت ویزای تحصیلی ترکیه معاف هستند. آنها عبارتند از:

    • دانشجویانی که دوره دبیرستانشان را در ترکیه گذرانده اند.
    • دانشجویانی که والدینشان دارای ویزای کاری و مجوز اقامت ترکیه اند.
    • دانشجویان دارای بلوکارت اروپایی

    در حقیقت درخواست برای ویزای دانشجویی ترکیه به معنای انجام یکسری کارها مثل جمع آوری مدارک مختلف و نیز حضور در مصاحبه ویزاست. توصیه می شود که درخواست ویزای خودتان را آن- تایم به سفارت تحویل دهید. زودترین مهلت برای درخواست این ویزا حدود ۶۰ روز قبل از سفر و آخرین مهلت نیز یک ماه قبل از سفر است.

    مزایای ویزای تحصیلی ترکیه

    پس برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه ۲۰۲۳ متقاضیان یا دانشجویان بین المللی بایستی یکسری مراحل را طی بکنند. ابتداء باید نامه پذیرش خودشان را از یکی از دانشگاه های ترکیه دریافت بکنند و فرم آنلاین را در سامانه پیش نیاز تکمیل بکنند. سپس مدارک لازم را تهیه بکنند و ضمن تحویل مدارک در جلسه مصاحبه ویزا نیز شرکت کنند. با اخذ ویزای تحصیلی ترکیه، دارندگان این ویزا به مزایای زیر دست می یابند:

    • امکان ورود قانونی به ترکیه
    • تحصیل در موسسات آموزش عالی ترکیه
    • امکان دریافت مجوز اقامت ترکیه Ikamet
    • امکان درخواست بورس تحصیلی ترکیه
    • امکان تبدیل اقامت تحصیلی به کاری پس از فارغ التحصیلی
    • و غیره

    میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ترکیه

    کلا برای درخواست ویزای دانشجویی ترکیه، متقاضیان بایستی یکسری مدارک را مثل پاسپورت ملی معتبر، فرم درخواست تکمیلی ویزای تحصیلی ترکیه، 2 قطعه عکس پاسپورتی، نامه پذیرش از دانشگاه ترکیه، بیمه سفر، بیمه سلامت، بلیط پرواز رزرو شده، گواهی اسکان در ترکیه، رسید پرداخت هزینه ویزا و نیز گواهی تمکن مالی ارایه نمایند. پس ارایه گواهی اثبات تمکن مالی کافی از طریق ارایه صورت حساب بانکی امری الزامی است.

    قیمت ویزای تحصیلی ترکیه چقدر است؟

    یکی از ضروریات مهم در اخذ ویزای دانشجویی ترکیه پرداخت هزینه مربوط به رسیدگی ویزا یا همان هزینه کنسولی است. که ممکن است سال به سال تغییر کند. امسال هزینه ویزای مذکور برای هر متقاضی حدود $ ۴۵ (دلار) است. که از آن به عنوان یک هزینه غیرقابل برگشت یاد می شود. متقاضیان نیز برای پرداخت هزینه مذکور می توانند به صورت الکترونیکی اقدام کرده و مبلغ مذکور را به حساب اعلام شده توسط سفارت ترکیه واریز نمایند.

    همچنان ترکیه از محبوب ترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان محسوب می شود. مخصوصا اینکه در سال های اخیر بحث مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری نیز داغ شده است. چرا که در قالب برنامه مذکور و از طریق خرید ملکی در ترکیه به ارزش $ ۴۰۰۰۰۰ (دلار) به راحتی می توان به شهروندی (پاسپورت دوم) ترکیه دست یافت. اگر مشتاق کسب اطلاعات بیشتری در خصوص شرایط و شیوه های مختلف دریافت اقامت و تابعیت ترکیه توصیه می شود حتما از مشاوره های وکلای مجربمان در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

     

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید