حساسیت به ایمپلنت دندان

حساسیت به ایمپلنت دندان
راهنمای مطالعه

    ایمپلنت دندان یک پایه فلزی دارد که در درون استخوان قرار می گیرد و در موارد بسیار نادری ممکن است حساسیت به وجود بیاورد و در این موارد بهتر است ایمپلنت هایی با جنس زیرکونیا استفاده بشود. در این مقاله به بررسی حساسیت به ایمپلنت دندان می پردازیم. 

    کاشت ایمپلنت دندان چگونه انجام می شود؟

    ایمپلنت دندان روشی درمانی ترمیمی است که برای رفع بی دندانی ارائه شده است و این ایمپلنت دندان تحت یک عمل جراحی انجام می شود. کاشت ایمپلنت  دارای چند بخش می باشد که مهم ترین این بخش ها کاشت پایه ایمپلنت یا فیکسچر درون استخوان فک می باشد. که تحت یک  عمل جراحی درون استخوان فک کاشته می شود. طی یک عمل جراحی لثه را به وسیله تیغ جراحی یا پانچ برش می دهند تا استخوان فک نمایان شود سپس با استفاده از دریل مخصوص دندان پزشکی و تجهیزات مخصوص حفره ای را روی استخوان فک ایجاد می کنند.

    پایه ایمپلنت را درون آن قرار داده و لثه را اطراف آن بخیه می زنند تا با استخوان فک جوش بخورد. فرایند جوش خوردن استخوان فک با پایه ایمپلنت به این صورت می باشد که استخوان فک رشد کرده و اطراف پایه ایمپلنت را می پوشاند. برای این که این امر اتفاق بی افتد پایه ایمپلنت را عموما از جنس تیتانیوم تولید می کنند زیرا بدن انسان نسبت به این فلز واکنش جسم خارجی نشان نمی دهد و با بدن انسان سازگار می باشد. از همین جهت به ندرت پیش می آید که پایه تیتانیومی ایمپلنت موجب حساسیت شود.

    حساسیت به ایمپلنت دندان تیتانیومی

    تمامی بیمارانی که دندان های طبیعی خود را از دست داده اند و مشکلاتی را برای خود ایجاد کردند می توانند با استفاده از ایمپلنت دندان سلامت دهان و دندان و سلامت عملکرد دندان های از دست رفته را مانند دندان های طبیعی ترمیم کنند. عموما پایه ایمپلنت را از تیتانیوم زیست سازگار تولید می کنند. تیتانیوم به دلیل داشتن استحکام بالا، سازگاری با بدن و مو دوام و ماندگاری بالا، بهترین و سازگارترین فلز در کاشت ایمپلنت می باشد. ولی در بعضی مواقع امکان شکست عمل ایمپلنت به دلیل حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم وجود دارد که این مسائل می تواند مربوط به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سیگار کشیدن و … باشد.

    به طور کلی باید بگوییم تیتانیوم با سلول های  بدن انسان سازگار می باشد و درصد موفقیت درمان با استفاده از آن بیش از ۹۵ درصد می باشد. پس از اینکه دندان را کشیدند پایه تیتانیومی ایمپلنت را همانند ریشه دندان درون استخوان فک قرار می دهند تا با استفاده از آن عملکرد ریشه دندان را شبیه سازی کرده و ترمیم کنند. در واقع این پایه تیتانیومی تاج دندان را ثابت و مستحکم نگه می دارد و همچنین مانع از تحلیل رفتن استخوان فک می شود.

    در اکثر اوقات عمل کاشت دندان به روش ایمپلنت بدون هیچ گونه مشکل و عوارض خاصی انجام می شود اما با این حال در برخی موارد بدن به تیتانیوم حساسیت نشان داده و آن را پس می زند. چند نمونه از واکنش های آلرژیک و حساسیت زایی که بدن نسبت به ایمپلنت های تیتانیومی از خود نشان می دهد را توضیح می دهیم.

    نشانه های حساسیت به فلز تیتانیوم

    واکنش های حساسیت زایی که موجب شکست درمان و شکست کاشت ایمپلنت می شوند از قبیل زیر می باشند:

    • کهیر و خارش شدید
    • اگزما
    • شکستن ایمپلنت در استخوان فک
    • تورم لثه و دندان
    • عفونت و التهاب در نواحی بافت لثه اطراف ایمپلنت
    • درد و خونریزی لثه
    • تحلیل رفتن استخوان فک

    فلز تیتانیوم به این دلیل که می تواند به راحتی با استخوان فک جوش بخورد، به طور عمده در کلینیک های پزشکی از آن برای ایمپلنت دندان استفاده می شود درصورت بروز واکنش های حساسیت زا و آلرژیک به ایمپلنت دندان، فرایند کاشت با شکست مواجه شده و پزشک مجبور به تعویض فلز تیتانیوم با پایه های غیر فلزی مانند پایه سرامیکی و یا پایه زیرکونیوم می شود.

    بهترین جایگزین ایمپلنت تیتانیومی چیست؟

    درواقع دلیل واکنش های آلرژیک  نوعی اختلال در سیستم ایمنی می باشد که رخ می دهد از همین جهت می باشد که بیمار پیش از کاشت ایمپلنت دندان باید مورد معاینه دقیق قرار گیرد.

    بهترین و ایمن ترین راه جایگزینی ایمپلنت دندان استفاده از ایمپلنت سرامیکی می باشد که با استفاده از اکسید زیرکونیوم تولید می شود. این نوع ایمپلنت هیچ نوع واکنش آلرژیکی را با خود به همراه نمی آورد و برای کسانی که آزمایش آلرژیشان نسبت به تیتانیوم مثبت است مناسب می باشد.

    قیمت خوب، رنگ مواد مناسب و عدم حساسیت بیماران به پایه های غیر فلزی مانند زیرکونیوم از ویژگی های خوب پایه های سرامیکی بشمار می رود. غالباً ایمپلنت زیرکونیوم با یک لایه سرامیک پوشانده می شود تا دندان ها سفیدتر به نظر برسند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت انواع ایمپلنت دندان می توانید از صفحه ( https://roshadent.com/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/ ) دیدن فرمایید. 

    از مهم ترین مزیت های این ایمپلنت های سرامیکی همین موضوع است که، افرادی که واکنش آلرژیک به تیتانیوم دارند می توانند از این ایمپلنت استفاده کنند. زیرکونیوم بهترین گزینه برای جایگزینی با ایمپلنت های تیتانیوم در نظر گرفته می شود. ایمپلنت های سرامیکی به دلیل مطابقت مناسب آن ها با رنگ مینای دندان طبیعی، عدم وجود واکنش های آلرژیک در بیمار بهترین گزینه برای جایگزین کردن دندان از دست رفته محسوب می شوند. تنها ایراد این ایمپلنت ها این موضوع می باشد که دارای مقاومت کافی مانند ایمپلنت تیتانیومی نیستند و از دوام و استحکام کم تری برخوردار می باشند.

    آلرژی به تیتانیوم چه مقدار در میان بیماران شایع می باشد؟

    واکنش آلرژیک و حساسیت زا از نادر ترین انفاقاتی است که برای بیمارانی که کاشت ایمپلنت انجام می دهند اتفاق می افتد و درصد آن حدود ۶/۰ درصد می باشد.  واکنش حساسیت زا نسبت به ایمپلنت تیتانیومی ممکن است بسیار خفیف و در برخی موارد ممکن است بسیار شدید باشد که شل شدن ایمپلنت، التهاب، درد، خونریزی، خارش، سوزش و …  از نشانه های آن هستند.

    مقایسه قیمت ایمپلنت تیتانیومی با ایمپلنت زیرکونیا چیست؟

    هزینه درمان با استفاده از ایمپلنت زیرکونیا با ایمپلنت تیتانیومی به دلیل تفاوت روش درمان و تفاوت قطعات با یک دیگر متفاوت می باشد. ایمپلنت زیرکونیا به دلیل داشتن قطعات بیشتر از هزینه بیشتری نسبت به ایمپلنت های دندان تیتانیومی برخوردار می باشد. به طور کلی تعرفه ایمپلنت دندان شامل مراحل عکس برداری، ویزیت، مشاوره، مواد، عمل جراحی، معاینات و مراقبت های ویژه است که برای هر فرد با دیگری متفاوت می باشد. به طور کلی پیش از آن که اقدام به انتخاب روش درمان و درمان کنید باید مورد معاینه دقیق دندان پزشک متخصص قرار گیرید تا بررسی شود آیا شما به ایمپلنت تیانیومی دارای حساسیت هستید یا خیر؟

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید