طرز تهیه کره حیوانی در منزل به ساده‌ترین روش

طرز تهیه کره حیوانی در منزل به ساده‌ترین روش
راهنمای مطالعه

    کره یک محصول لبنی می‌باشد که در سفره اکثر ایرانیان هنگام صرف صبحانه و یا پخت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده غذایی بسیار مقوی که در بیشتر هایپر مارکت‌ها و لبنیاتی‌ها وجود دارد به دو طریق قابل تهیه می‌باشد که در ادامه این مقاله به صورت گام به گام تمام مراحل تولید آن شرح داده خواهد شد.

    اما پیش از آن این سوال پیش می‌آید که با وجود انواع کره در لبنیاتی‌ها و فروشگاه‌ها چرا باید در خانه اقدام به تولید کره کنیم؟

    چرا در منزل اقدام به تهیه کره حیوانی کنیم؟

    در لبنیاتی و یا کارخانجاتی که کره حیوانی تولید می‌کنند در اکثر موارد از مواد نگهدارنده، خامه‌های پر چرب و به همراه ماست اقدام به تولید کره میکنند. همچنین کره تولید شده در بیشتر موارد دارای مقدار دوغ نیز می‌باشد که به دین سبب باعث کاهش کیفیت و ماندگاری کره می‌گردد.

    دلیل دیگر قیمت بالایی کره میباشد. اگر شما در خانه به وسیله شیر یا ماست اقدام به تهیه کره کنید در نتیجه مقداری کره، ماست و دوغ خواهید داشت که قیمت به مراتب پایین تری از کره ای که خریداری می‌کنید خواهید داشت.

    سومین دلیل هم هیچ مواد اضافی دیگری مانند نگهدارنده، دوغ و … داخل کره که در خانه تهیه کرده‌اید وجود ندارد.

    انواع روش‌های تهیه کره حیوانی در خانه

    برای تولید کره در خانه میتوانید هم از شیر پر چرب و هم از ماست پر چرب استفاده کنید که در ادامه هر در ادامه به صورت کامل توضیح داده خواهد شد.

    تولید کره خانگی با شیر پر چرب

    برای تهیه کره حیوانی به وسیله شیر باید مراحل زیر را به صورت دقیق و گام به گام انجام دهید:

    تهیه شیر پر چرب

    برای تولید کره حیوانی با شیر ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که شیر که خریداری میکنید کاملا خام باشد، یعنی به صورت مستقیم از دامداری یا روستا تهیه کنید تا چربی بالایی داشته باشد. پس از تهیه شیر پر چرب داخل ظرف استیل و یا آلومینیومی ریخته و روی اجاق گاز قرار میدهید تا گرم شود.

    یک نکته طلایی: به یاد داشته باشید که شعله گاز باید به گونه‌ای باشد که شیر قل قل نکند و زیر شعله کم گرم شود تا زمانی که روی آن لایه به وجود آید.

    زمانی که روی شیر لایه از قیماق به وجود آمد شعله مقداری نیز باید کمتر شود و تا ۵ دقیقه به همین صورت بماند. بعد از ۵ دقیقه شیر را کنار بگذارید تا لایه که روی آن بسته شده است ضخیم تر گردد.

    به یاد داشته باشید که بهتر است اگر ۲۰ کیلو شیر تهیه کرده اید در ۴ مرحله شیر را روی اجاق گاز قرار دهید. یعنی هر بار ۵ کیلو شیر را بجوشانید.

     برداشت قیماق از روی شیر

    بعد از این که ضخامت قیماق ها بیشتر شد باید آنها را به ظرف دیگری انتقال دهید. پس می‌توانید با خرید دستگاه کره گیر خانگی، همزن و یا به صورت دستی کره حیوانی تهیه کنید. اما چگونه؟

    تهیه کره حیوانی با قیماق

    ابتدا باید به این نکته اشاره شود که تولید کره حیوانی به صورت دستی و یا با استفاده از همزن زمان زیادی را مطلب و همچنین تولدی کره بدین صورت باید در حجم کمتری صورت پذیرد. بدین صورت که قیماق ها را در داغ ظرف استیل ریخته و سپس با همزن تا زمان که حباب‌های کره روی ظرف بیایند هم زده شود.

    نکته طلایی: هر ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به همزن استراحت دهید تا دچار سیم پیچ سوزی نشود.

     

    اما برای راحتی تولید و همچنین تهیه کره در حجم بالاتر می‌توانید از دستگاه‌های کره گیری خانگی استفاده کنید. این ابزار ها قادر می‌باشند که در هر 20 الی 30 دقیقه کره حیوانی تولید کنند که در روش دستی 1 الی 2 ساعت زمان باید صرف گردد.

    ابتدا داخل دستگاه قیماق را اضافه می‌کنید و مقدار آب سرد و یا مقدار یخ حبه نیز داخل دستگاه بریزید با این کار کره سریعتر از قیماق جدا خواهد شد.

    برداشت کره از شیر

    نکته ای که باید هنگام برداشت کره از دستگاه کره ساز باید به آن توجه کنید، استفاده از آب سرد می‌باشد. بعد از این که کره را از شیر جدا کردید باید آن را داخل آب سرد قرار دهید و با دست و یا قاشق آن را بفشارید تا شیری که داخل کره وجود دارد به داخل آب اضافه گردد.

    تولید کره خانگی با ماست پر چرب

    روش دیگری که در تهیه کره حیوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده از ماست پر چرب می‌باشد. بعد از تهیه ماست از شیر پر چرب ابتدا باید آن را داخل یخچال به مدت 3 الی 4 روز قرار دهید و پس از آن مراحل زیر را انجام بدهید.

     

    اضافه کردن کرده در داخل دستگاه کره گیر

    ابتدا مقدار آب به داخل دستگاه ریخته و سپس ماست به آن اضافه میکند و سپس دستگاه را روشن می‌نماید. توجه داشته باشید که در هر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه مقدار آب یخ نیز به داخل مخزن اضافه کنید تا کره سریعتر از دوغ جدا شود.

    برداشت کره از دوغ

    همانند روش قبلی هنگام و بعد از جدا کردن کره از دوغ باید از آب سرد استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که در مرحله اول کره سفت تر و در مرحله دوم دوغ داخل کره جدا گردد.

    تفاوت کره حیوانی تولید شده با شیر و کره تولید شده با ماست

    کره تولید شده با شیر تمی شیری تر و خامه‌ای تری نسبت به کره تولید شده با ماست دارد. همچنین کره‌ای که با ماست تولید می‌شود مقدار مزه ترش نیز خواهد داشت.

    نتیجه گیری

    کره جز محصولات لبنیاتی می‌باشد که به راحتی در خانه به وسیله قیماق شیر و ماست پر چرب قابل تهیه می‌باشد. کره ای که در خانه تولید می‌شود به مراتب با کیفیت تر، خوشمزه تر و ارزان تر از کره‌های حیوانی می‌باشد که در لبنیاتی و فروشگاه ها به فروش میرید.

     به همین منظور اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که به سلامتی و تغذیه خود اهمیت میدهید و همچنین دوست دار محصولی ارگانیک و کاملا بهداشتی هستید، توصیه می‌شود در خانه اقدام به تولید کره حیوانی مورد مصرف خود نماید.

    مطالب دیگر مرتبط با لبنیات و طرز تهیه خامه، پنیر، کره بادام زمینی و ... در خانه:

    https://www.andisheh-sabz.com/blog/category/dairy-article

     

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید