قهوه عربیکا و روبوستا، تفاوت در چیست؟

قهوه عربیکا و روبوستا، تفاوت در چیست؟
راهنمای مطالعه

     امروزه قهوه به یکی از محبوب‌ ترین نوشیدنی‌ ها در میان مردم در سراسر جهان تبدیل شده است. قهوه دارای دو نژاد اصلی عربیکا و روبوستا است که هرکدام ویژگی‌های خود را دارند. از جمله تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا می‌ توان به عطر، طعم، میزان کافئین، نحوه کشت و قیمت آنها در بازار اشاره کرد.

    ممکن است تشخیص تفاوت‌ قهوه عربیکا و روبوستا برای برخی افراد کمی دشوار باشد؛ ولی پس از دم کردن و مصرف اهر کدام از این نژادهای قهوه، متوجه تفاوت بسیار در عطر و طعم قهوه خواهیم شد. در این نوشتار قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی درباره تفاوت‌ قهوه عربیکا و روبوستا در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

     

    تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

    به طور کلی میزان محبوبیت دانه‌ های قهوه عربیکا به دلیل عطر و طعم فوق‌العاده، نسبت به روبوستا در میان مردم بیشتر است. در همین راستا قهوه عربیکا توانسته است مقادیر بسیار زیادی از مصرف قهوه جهانی را به خود اختصاص دهد. قهوه روبوستا برای افرادی که به طعم قوی و تلخ قهوه علاقه دارند، گزینه‌ ای عالی و مناسب است. گیاه قهوه روبوستا عمدتا در برابر برخی تغییرات محیطی مانند بارندگی و نوسانات دمایی مقاوم بوده و همین امر موجب شده تولید آن بالاتر رفته و هزینه کاشت و نگهداری آن کاهش یابد؛ به همین دلیل قیمت قهوه روبوستا نسبت به قیمت قهوه عربیکا کمتر است.

    شکل ظاهری دانه ها

    یکی از تفاوت‌های قهوه عربیکا و روبوستا در شکل ظاهری دانه‌ های آن ها است. دانه روبوستا گرد بوده و رنگی تیره‌تر نسبت به عربیکا دارد. دانه قهوه روبوستا نسبت به دانه‌ های عربیکا کوچک تر است. در طرف دیگر دانه قهوه عربیکا کشیده‌تر و از روبوستا بزرگ تر است.

     

    طعم و میزان کافئین

    دیگر تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در طعم و میزان کافئین آنها است. قهوه عربیکا معمولاً طعمی ترش‌تر و ملایم تر دارد. این قهوه میزان کافئین کمتری دارد. اما قهوه روبوستا طعمی تلخ‌‌تر و قوی‌تر داشته و میزان کافئین آن بالاتر است. اگر قصد دارید تا یک قهوه ترکیبی تلخ و با میزان کافئین بالا داشته باشید، باید از درصد بیشتری دانه روبوستا استفاده کنید.

    میزان کافئین قهوه روبوستا معمولاً دو برابر عربیکا است. قهوه عربیکا به دلیل شرایط خاص نگهداری و قیمت بالاتری که دارد، خوش عطرتر است. اما قهوه روبوستا هنگامی که روست نشده است رایحه‌ ای آجیلی دارد. بعد از فرآیند روست این قهوه عطری سوخته و چوبی دارد.

     

    محل کشت دانه های قهوه

    قهوه روبوستا را معمولاً می‌ توان در بیشتر مناطق کشت کرد. این قهوه کمتر در معرض آفت قرار می‌ گیرد و می‌ توان مقدار زیادی از آن را در یک منطقه کوچک کشت کرد. دیگر تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در محل کشت آن ها و شرایط نگهداری می‌ باشد.

    کشورهای مهم تولیدکننده قهوه روبوستا در جهان عبارتند از:

    • ویتنام:  ویتنام بزرگترین تولیدکننده قهوه روبوستا در جهان است و حدود 40 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. قهوه روبوستا ویتنام به دلیل طعم تلخ و قوی‌اش شناخته شده است و معمولاً در قهوه‌های اسپرسو و مخلوط‌های قهوه استفاده می‌شود.
    • برزیل: برزیل دومین تولیدکننده بزرگ قهوه روبوستا در جهان است و حدود 30 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. قهوه روبوستا برزیل به دلیل قیمت مناسبش شناخته شده است و معمولاً در قهوه‌های فوری و مخلوط‌های قهوه ارزان قیمت استفاده می‌شود.
    • اندونزی:  اندونزی سومین تولیدکننده بزرگ قهوه روبوستا در جهان است و حدود 10 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. قهوه روبوستا اندونزی به دلیل طعم خاصش شناخته شده است و معمولاً در قهوه‌های فوری و مخلوط‌های قهوه خاص استفاده می‌شود.

     

    قهوه‌ عربیکا برای رشد نیازمند خاک مرغوب، آفتاب مناسب و رطوبت کافی می باشد. همین موضوع باعث شده است تا شرایط کشت قهوه عربیکا حساس‌ تر بوده و کیفیت بالاتری داشته باشد. اگر به دنبال یک قهوه با کیفیت و با عطر و طعم فوق‌العاده هستید می‌ توانید از درصد بیشتری دانه عربیکا استفاده کنید.

    کشورهای مهم تولیدکننده قهوه عربیکا در جهان عبارتند از:

    • برزیل:  برزیل بزرگترین تولیدکننده قهوه عربیکا در جهان است و حدود 35 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. قهوه عربیکا برزیل به دلیل طعم ملایم و شیرین‌اش شناخته شده است و معمولاً در قهوه‌های دمی و مخلوط‌های قهوه استفاده می‌شود.
    • کلمبیا:  کلمبیا دومین تولیدکننده بزرگ قهوه عربیکا در جهان است و حدود 15 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. قهوه عربیکا کلمبیا به دلیل طعم پیچیده و غنی‌اش شناخته شده است و معمولاً در قهوه‌های دمی و مخلوط‌های قهوه خاص استفاده می‌شود.
    • اتیوپی:  اتیوپی سومین تولیدکننده بزرگ قهوه عربیکا در جهان است و حدود 10 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. قهوه عربیکا اتیوپی به دلیل طعم منحصر به فردش شناخته شده است و معمولاً در قهوه‌های دمی و مخلوط‌های قهوه خاص استفاده می‌شود.

     

     

    قیمت دانه های قهوه

    همانطور که می‌ دانید یکی از اصلی‌ ترین تفاوت قهوه‌ عربیکا و روبوستا در قیمت آن ها است. قهوه روبوستا شرایط نگهداری ارزان‌ تری داشته و فراوانی آن بیشتر است. همین موضوع باعث شده است تا قیمت قهوه روبوستا به مراتب کمتر از قهوه عربیکا باشد.

    قهوه عربیکا به دلیل رشد در ارتفاعات زیاد امکان استفاده از ماشین آلات کشاورزی را محدود می‌ کند. بنابراین هزینه کاشت، نگهداری و برداشت این محصول بالاتر است.

     

     

    میزان چربی و قند دانه های قهوه

    قهوه روبوستا نسبت به عربیکا میزان چربی و قند کمتری دارد. این موضوع باعث شده است تا قهوه روبوستا طعم تلخ‌ تری داشته باشد. قهوه روبوستا به دلیل داشتن قند و چربی کمتر برای بدن ضرری نداشته و باعث سلامتی می‌ شود. قهوه روبوستا متابولیسم بدن را بالا برده و موجب چربی سوزی می‌ شود. اگر میزان تلخی زیاد قهوه روبوستا شما را اذیت می‌ کند، می‌ توانید آن را به صورت ترکیبی و یا با مقدار کمی شکر مصرف کنید.

    کدام قهوه را بخریم؟

    حال که با تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا آشنا شدیم، بهتر است با جمع‌ بندی مطالب گفته شده برای پیدا کردن قهوه مناسب تصمیم بگیریم. قهوه روبوستا برای افرادی مناسب است که قهوه را با هدف تمرکز، انرژی و هوشیاری بیشتر مصرف می‌ کنند. با این حال ممکن است با توجه به طعم تلخ این قهوه، با سلیقه و ذائقه شما متناسب نباشد. شما می‌ توانید با توجه به قیمت مناسب آن، از خاصیت‌ های این قهوه برای افزایش تمرکز برای مطالعه و سایر کارهای روزانه خود استفاده کنید.

    قهوه عربیکا موجب آرامش بخشی به بدن شده و خواص بسیار خوبی را برای بدن و همراه دارد. دانه‌ های قهوه عربیکا علاوه بر طعم و عطر بی‌ نظیر، دارای خواص گوناگونی از جمله تقویت ناخن‌ ها و استخوان، خواص ضد سرطان، ضد میکروبی و تقویت کننده حافظه است.

    همچنین درصورتی که تمایل دارید قهوه‌ای متعادل از نظر عطر و طعم و میزان کافئین تهیه کنید، می‌توانید قهوه ترکیبی خریداری کنید. به یاد یاد داشته باشید هرچه درصد روبوستا بیشتر باشد، کافئین قهوه بیشتر است و هرچه درصد عربیکا بیشتر باشد، قهوه عطر و طعم دلنشین‌تری دارد.

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید