آیا آزمون آیلتس در ایران برگزار می‌شود؟

آیا آزمون آیلتس در ایران برگزار می‌شود؟
راهنمای مطالعه

    برگزاری آزمون آیلتس در ایران از سال ها قبل شروع شده و مراکز زیادی به صورت هفتگی امتحان آیلتس را برگزار می کنند. اطلاعات کاملی در مورد آیلتس و آزمون آن در ایران آورده شده است.

    زمانی که اتباع خارجی به‌ویژه یک ایرانی می‌خواهد در کشور‌های انگلیسی‌زبان مانند کانادا، انگلیس، استرالیا یا آمریکا کار یا تحصیل کند، باید شرایط و مدارک مختلفی را به سفارت یا کنسولگری کشور مربوطه ارائه دهد. یکی از این مدارک داشتن مدرک آیلتس است. این آزمون جزو معتبر‌ترین آزمون‌های انگلیسی در جهان است و متقاضیان زیادی در ایران در آن ثبت‌نام می‌کنند. با‌این‌حال، در این کشور مدتی بود که این آزمون برگزار نمی‌شد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد برگزاری آزمون آیلتس در ایران اطلاعاتی در اختیار خوانندگان عزیز قرار دهیم.

    آیلتس چیست؟ [صفر تا صد آزمون IELTS و کاربردهای آن]

     

    برگزاری آزمون آیلتس در ایران

    آزمون آیلتس در مرداد سال ۱۴۰۲ به علت تقلب متوقف شد. با‌وجود‌این، دوباره این آزمون از ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۲ در ایران مانند بیشتر کشور‌های جهان برگزار شد و سازمان سنجش و آموزش مسئول برگزاری آن است.

    البته این آزمون در این کشور نسبت به سال‌های قبل تغییراتی پیدا کرده است. طبق گزارشی که این سازمان داده، متقاضیان باید تنها در نسخه کامپیوتری آن شرکت کنند و نسخه کاغذی این آزمون در ایران حذف شده است.

    متقاضی که تمایل دارد در این آزمون شرکت کند باید هزینه‌ای حدود ۸ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان بپردازد. لازم است به این نکته اشاره کنیم که قیمت آن در سال‌های پیش حدود ۶ میلیون تومان بود.

    همچنین موسسه‌هایی می‌توانند آن را برگزار کنند که از طرف این سازمان مجوز داشته باشند. از این موسسه‌ها می‌توانیم به موسسه آیلتس تهران، موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش، دانشگاه آزاد اسلامی، ایرسافام، پارسیان، پروشات نوین و موسسه زبان سفیر اشاره کنیم.

    در نظر داشته باشید ممکن است این آزمون دوباره لغو شود، به همین علت توصیه می‌شود برای ضرر‌نکردن از نظر مالی، جسمی و روحی بهتر است قبل از اقدام با سازمان سنجش تماس بگیرید و در این مورد اطلاعات مد‌نظر را کسب کنید. یک راه دیگر نیز وجود دارد و آن شرکت در آزمون‌های دیگر است. متقاضیان می‌توانند در آزمون تافل، PTE یا دولینگو شرکت کنند.

    زمانی که آزمون آیلتس لغو می‌شود، برخی از متقاضیان تصمیم می‌گیرند به کشور‌های همسایه مانند ترکیه بروند. این کار به ضرر متقاضی است؛ زیرا او باید هزینه بیشتری پرداخت کند و بعضی از موسسه‌ها در ترکیه وجود دارند که از متقاضی ایرانی پول بیشتری می‌گیرند.

     

    بهترین مراکز برگزاری آزمون آیلتس IELTS در تهران و ایران

     

    لغو این آزمون به ضرر خود کشور ایران است، به این معنا که باعث می‌شود ارز قابل‌توجهی از کشور خارج شود و به دانشگاه‌ها و دانشجویان نیز لطمه می‌زند.

    از علت‌های لغو این آزمون در چند سال اخیر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • شیوع کرونا؛
    • افشای سوال‌ها؛
    • پیدا‌شدن مشکل دولتی با مرکز آیلتس در انگلیس.

     

    تاریخ برگزاری آزمون آیلتس و شرایط گرفتن مدرک آیلتس

    آزمون آیلتس آکادمیک ۴ بار در ماه و آزمون آیلتس جنرال ۲ بار در ماه برگزار می‌شود. مثلا در حال حاضر متقاضیان می‌توانند در ماه مارس در روز‌های ۷ و ۱۶ در آزمون آکادمیک و در روز‌های ۹ و ۲۳ مارس در آزمون‌های آکادمیک و جنرال شرکت کنند.

    برای ثبت نام آیلتس باید سه وب‌سایت سازمان سنجش، IDP و آموزشگاه مد‌نظر را انتخاب کنید.

    هر متقاضی که می‌خواهد در این آزمون شرکت کند باید شرایطی داشته باشد که از آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

    • IDP به‌طور رسمی حداقل محدودیت سنی را برای شرکت در آن اعلام نکرده است، اما ترجیح داده می‌شود که حداقل سن برای شرکت در آزمون آیلتس ۱۶ سال باشد.
    • همه افراد بالای ۱۶ سال می‌توانند فارغ از ملیت و تحصیلات در این آزمون شرکت کنند.
    • اعتبار مدرک آیلتس حدود ۲ سال است.
    • داوطلبان آزمون آیلتس که قصد دارند مهاجرت کنند بهتر است پس از دریافت دیپلم خود مجددا در این آزمون شرکت کنند.

    سوال‌های آیلتس به چهار بخش اسپیکینگ، رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ تقسیم می‌شود که هر کدام چند سوال دارند و متقاضیان باید در مدت‌زمان تعیین‌شده به آن‌ها پاسخ دهند:

    • بخش لیسنینگ حدود ۴۰ سوال دارد که باید این سوال‌ها پس از شنیدن فایل صوتی در ۳۰ دقیقه جواب داده شوند.
    • بخش ریدینگ ۴۰ سوال دارد و این سوال‌ها را باید با خواندن سوال‌ها در فاصله زمانی ۶۰ دقیقه پاسخ دهند.
    • بخش رایتینگ دو بخش دارد که باید به‌طور کلی در ۶۰ دقیقه این دو بخش را انجام دهند.
    • بخش اسپیکینگ نیز سه بخش دارد و باید به این سه بخش در ۱۱ تا ۱۴ دقیقه پاسخ دهند.

     

    سخن نهایی

    آزمون آیلتس آزمونی است که با آن می‌توانید دانش زبانی خود را محک بزنید و اگر می‌خواهید به کشور‌های انگلیسی‌زبان مهاجرت کنید باید این مدرک را داشته باشید.

    چند وقتی بود که این آزمون در ایران کنسل شده بود، اما در حال حاضر سازمان سنجش در حال برگزاری این آزمون است. اگر می‌خواهید در آن موفق شوید، در صورت امکان به کلاس آیلتس بروید و در آزمون آزمایشی آن شرکت کنید. توجه داشته باشید نمره آیلتس در هر بخش و به‌طور کلی ۹ است و نمره مورد تایید در این آزمون برای هر بخش ۶ یا بالا‌تر است.

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید