علت سوراخ شدن لوله مسی آبگرمکن دیواری و نحوه رفع نشتی

علت سوراخ شدن لوله مسی آبگرمکن دیواری و نحوه رفع نشتی
راهنمای مطالعه

    برای تبادل حرارتی مناسب و گرم شدن سریع آب در سیستم آبگرمکن‌ها از شبکه لوله مسی استفاده ‌شده است. مشعل آبگرمکن در اطراف این لوله قرار دارد و تبادل حرارتی انجام شده تا به ‌سرعت دمای آب در حد ایده‌آل افزایش پیدا کند. اما گاهاً با نشتی آبگرمکن مواجه هستیم. در این حالت قطعاً به‌ دنبال علت سوراخ شدن لوله مسی آبگرمکن می‌گردید.

    از کارشناسان مس باران درباره علت سوراخ شدن لوله مسی در آب‌گرمکن‌های دیواری پرس‌وجو کرده‌ایم و نظرات جالبی در این‌باره وجود دارد. اصل ماجرا از کارکرد طولانی‌ مدت در دمای خیلی زیاد است. وقتی حرارت آبگرمکن دیواری خیلی بالا باشد و برای مدت طولانی جریان آب گرم را تأمین نماید، این لوله‌ها تحت تأثیر تنش حرارتی زیادی قرار دارند. در ادامه این بحث چالش نشتی آبگرمکن دیواری را عمیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

    چرا لوله مسی آبگرمکن سوراخ می‌شود؟

    چندین دلیل برای نشتی آبگرمکن در اثر سوراخ شدن لوله‌های مسی وجود دارد. از حرارت زیاد تا فرسایش لوله‌ها و عدم کیفیت آب در این‌باره نقش دارند. مهمترین دلایل نشتی لوله مسی در آبگرمکن به‌ قرار زیر است:

    •  آبگرمکن شما قدیمی شده ‌است و سوراخ شدن لوله مسی بخشی از استهلاک سیستم گرمایش محسوب می‌شود.
    • از لوله‌های مرغوب مسی و یا لوله‌های خالص مسی در ساخت کویل آبگرمکن استفاده نشده است. لوله‌های تقلبی به ‌سرعت زیر بار حرارتی مشعل فرسوده می‌شوند.
    •  قطعات آبگرمکن در اثر تماس طولانی ‌مدت با رطوبت محیط زنگ‌ زده هستند. وجود پوسیدگی در لوله‌ها باعث ایجاد سوراخ و در نهایت نشتی آبگرمکن خواهد شد.
    •  به کویل آبگرمکن ضربه وارد شده ‌است. این ضربه می‌تواند از مرحله سرویس و یا تعمیر غیراصولی وارد شده که حالا به شکل نشتی لوله مسی نمایان است.
    •  از آبگرمکن برای مدت طولانی با حرارت بالا استفاده کرده‌اید. در این ‌صورت لوله‌های مسی تحت تنش حرارتی بسیار زیادی قرار دارند.

    اگر چه علت سوراخ شدن لوله مسی متنوع است؛ اما با توجه به تجربه گروه مس باران بیشترین علت را باید در روش بهره‌برداری غلط جستجو کنیم. وقتی دمای آبگرمکن را در حالت بسیار بالا قرار داده‌اید و حجم آب مصرفی شما زیاد است، سیستم کویل لوله مسی نمی‌تواند در دراز مدت این شرایط نامتعارف را تحمل کند.

    آیا لوله سوراخ شده قابل تعمیر است؟ (تعمیر لوله مسی آبگرمکن)

    سوراخ شدن لوله مسی آبگرمکن مشکل جدی است و این چالش زمانی دو چندان می‌شود که با قیمت بالای کویل‌های مسی روبرو شویم. در این ‌صورت قطعا اولین سوال این است که آیا می‌توانیم کویل سوراخ شده را تعمیر کنیم؟ در این ‌حالت روش تعمیر کویل سوراخ شده چگونه است؟

    با توجه به ‌نظر کارشناسان گروه مس باران تعمیر کویل سوراخ شده منطقی نیست. مگر آنکه دامنه فرسایش لوله‌های مسی چندان زیاد نباشد. برای تعمیر و درزگیری لوله مسی سوراخ شده در آبگرمکن چندین راهکار وجود دارد که به قرار زیر هستند:

      درزگیری با چسب فلزات(چسب برای لوله مسی آبگرمکن):

    چسب فلز یک راهکار موقتی برای درزگیری و پوشاندن سوراخ لوله مسی آبگرمکن است. در عین ‌حال فقط در مواقعی که ابعاد سوراخ لوله کوچک است، می‌توانیم از این چسب‌ها استفاده کنیم. کافی است رد نشتی آب را دنبال کنید تا محل سوراخ شدن لوله مسی را پیدا کرده و آن را با استفاده از چسب فلزات بپوشانید. نمی‌توانیم از چسب برای درزگیری سوراخ‌های خیلی بزرگ استفاده کنیم. دقت کنید که این چسب در اثر فشار آب و حرارت بالای کویل مسی خیلی مقاوم نیست و به ‌زودی تخریب شده و مجدداً نشتی ادامه پیدا می‌کند.

     خمیر درزگیر و یا نوار وایر:

    برای تعمیر موقتی و جلوگیری از نشتی آب استفاده از خمیر درزگیر ایده بهتری به نسبت از چسب فلز است. این خمیر به مانند چسب عمل کرده و پس‌ از قرار گرفتن در محل نشتی به‌ سرعت خشک می‌شود. اما برتری آن مقاومت حرارتی بالاتری است که به نسبت از چسب دارد.

    کارشناسان مس باران استفاده از خمیر درزگیر را مفید می‌دانند؛ اما کافی نیست. چرا که این خمیر در اثر فشار آب از جای خود کنده خواهد شد. لذا توصیه شده که پس ‌از اتصال خمیر درزگیر از نوار وایر برای پوشاندن محل نشتی استفاده کنید.

    خمیر اپوکسی برای تعمیر لوله مسی:

    برای پوشاندن سوراخ‌های بزرگ در سطح لوله مسی آبگرمکن می‌توانید از خمیر اپوکسی استفاده کنید. خمیر اپوکسی جدیدترین روش برای تعمیر و پوشاندن سوراخ لوله مسی است. اپوکسی ماده‌ای بسیار محکم و ماندگار است که به ‌راحتی شرایط سخت از جمله حرارت بالا و یا فشار آب را تحمل می‌کند. از طرفی برای پوشاندن شکاف‌های بزرگ لوله کارایی دارد. اما استفاده از این خمیر چندان ساده نیست. کارشناسان مس باران توصیه می‌کنند که حتماً خمیر اپوکسی را طبق دستورالعمل سازنده تهیه کنید و آن را بر سطح شکاف مادامیکه لوله کاملاً خشک است قرار دهید. این خمیر به ‌سرعت سخت شده و نشتی برطرف خواهد شد.

    جوشکاری برای تعمیر لوله‌های سوراخ شده:

    جوشکاری بهترین تکنیک برای تعمیر لوله‌های مسی فرسوده است؛ اما روش اجرای آن دشوار است و برای یک جوشکاری اصولی باید از مهارت بالا و البته ابزارهای مناسب در اختیار داشته باشید. تعمیر لوله مسی با سوراخ‌های بسیار ریز تا شکاف‌های بزرگ و عمیق از طریق جوشکاری امکان‌پذیر است.

    توصیه‌هایی درباره سوراخ شدن لوله مسی 

    سوراخ شدن آبگرمکن به ‌خودی‌خود یک چالش جدی است که از همان ابتدا ذهن هر کسی را درگیر خود خواهد کرد. این مشکل اگر چه دردسرساز است؛ اما لزوماً هزینه‌بردار نیست. با توجه به توصیه کارشناسان مس باران بهتر است که مسیر نشت آب را دنبال کنید تا محل دقیق سوراخ لوله مسی را پیدا کنید. به‌ دنبال علت سوراخ شدن باشید و ابعاد خرابی را بررسی کنید. گاهی نوع سوراخ آن‌قدر کوچک است که با چسب و یا خمیر اپوکسی به ‌طور کامل مرتفع می‌شود. اما در هر صورت خصوصاً برای سوراخ‌های بزرگ که نیاز به جوشکاری است، حتماً از مهارت فنی یک تعمیرکار حرفه‌ای استفاده کنید.

    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید