خط تولید کره چیست و چه تجهیزاتی برای راه اندازی آن نیاز است؟

خط تولید کره چیست و چه تجهیزاتی برای راه اندازی آن نیاز است؟
راهنمای مطالعه

    آیا قصد راه اندازی خط تولید کره را دارید؟ از تجهیزاتی که در خط تولید کره استفاده میشود اطلاعی ندارید؟ از میزان سودی که میتوان با تولید کره صنعتی  به دست آورد مطلع نیستید؟ پس با ما تا انتهای این نوشته همراه باشید تا در این رابطه اطلاعات جامعی ارائه شود.

    ارزش غذایی کره 

    کره از اهمیت تغذیه ای بالایی برخوردار است که در این میان میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

    • کره حاوی مقدار زیادی ویتامین محلول در چربی نظیر ویتامین A  و E  می باشد.

    • صد گرم کره دارای 750 کیلوکالری انرژی می باشد.

    • از هضم بالایی برخوردار است.

    • متشکل از اسیدهای چرب است.

    با استفاده از چه روش هایی می توان کره تولید کرد؟

    به طور کلی برای تولید کره دو روش مورد استفاده قرار میگیرد که اصطلاحا به آنها کره سازی مداوم و غیر مداوم گفته می شود. در روش مداوم استفاده از دستگاه های کره زنی و در روش غیر مداوم از گردونه کره زنی یا چرن استفاده می شود. 

    مراحل خط تولید کره

    برای تولید کره صنعتی مراحل مختلفی را باید  طی کرد که عبارتند از:

    • دریافت شیر

    • حرارت دادن شیر

    • جداسازی چربی شیر

    • پاستوریزاسیون خامه 

    • بوگیری تحت خلاء

    • برنامه ریزی حرارتی

    • کره زنی 

    • بسته بندی و نگهداری کره 

    نکته: چنانچه کره از خامه ترش تهیه می شود در طی مراحل ذکر شده فرایند ترش کردن نیز صورت خواهد گرفت. 

    کیفیت خامه مورد استفاده در تولید کره باید چگونه باشد؟

    خامه ای که برای تهیه کره در فرایند تولید مورد استفاده قرار میگیرد باید دارای بار میکروبی پایین، فاقد مزه باشد و بوی نامطبوعی از آن به مشام نرسد همچنین نباید هیچگونه آنتی بیوتیکی در آن وجود داشته باشد.

    پاستوریزاسیون

    عمل پاستوریزاسیون به طور معمول در حرارت 95 درجه سانتی گراد به مدت 15 ثانیه صورت می گیرد. لازم به ذکر است حرارت وارده به خامه نباید آنقدر زیاد باشد که منجر به تغییر طعم و مزه آن شود. 

    هواگیری 

    مبدل های حرارتی مورد استفاده در فرایند تولید دارای محفظه های هواگیری می باشند که بوهای نامطبوع خامه را از بین می برند.

    عمل آوری و رسانیدن خامه

    عمل آوری کره معمولی از خامه شیرین به دست می آید که توسط سرد کردن خامه صورت می گیرد. ذکر این نکته ضروری است که در رسانیدن خامه برای کره ترش از خامه ترش استفاده می شود که یک مرحله اضافی تحت عنوان رسانیدن میکروبی و تلقیح آغازگر می باشد.

    در این مرحله پایین آوردن PH صورت میگیرد که باعث به وجود آمدن بو و طعم مطبوع مانند دی استیل در کره می شود.

    فرایند کره زنی

    پس از عمل آوری خامه مایه به خامه افزوده می شود. با ترش شدن آن خامه رسیده را به دستگاه کره گیر برقی منتقل می کنند. این گردونه های کره زنی به شکل استوانه ای مخروطی بوده و سرعت آنها قابل تنظیم است. اغلب زمان کره زنی 25 الی 45 دقیقه طول می کشد. 

    نحوه تشکیل دانه های کره

    تشکیل این دانه ها بدین گونه است که هنگام هم زدن خامه حباب هایی بر روی آن تشکیل می شود و چربی مایع حاصل از آن در سطح این حباب ها قرار میگیرد. با هم زدن مداوم این حباب ها از بین رفته و دانه های کره ایجاد می شود.

    شستن دانه های کره 

    در این مرحله به منظور خارج کردن طعم نامطلوب و خارج کردن دوغ کره دانه های کره مورد شستشو قرار میگیرد. آبی که برای این کار استفاده میشود باید استریل شده باشد و دمای آن یک الی دو درجه کمتر از کره باشد. سپس آب را به داخل چرن اضافه کنید و به مدت یک دقیقه گردش دهید و آن را تخلیه کنید.

    نمک زنی

    فرایند نمک زنی می تواند به صورت خشک و یا آب نمک صورت گیرد.  بدین گونه که یک الی دو درصد نمک به صورت خشک بر سطح کره پاشیده می شود. چنانچه از آب نمک برای این کار استفاده میکنید غلظت آن باید ده درصد باشد.

    مالش دهی کره 

    این کار سبب می شود که قطره های آب و نمک به خوبی پخش شود. این کار توسط دستگاه کره زنی به مدت سی دقیقه به طول می انجامد.

    بسته بندی 

    برای پوشش کره اغلب از پوشش های دولایه بهم چسبیده استفاده می شود که لایه بیرونی از جنس آلومینیوم و لایه درونی کاغذ موم دار می باشد.

    نحوه نگهداری کره در سردخانه 

    برای اینکه کره تولیدی شکل ظاهری خود را حفظ کند بلافاصله پس از تولید باید آنها را به مدت یک الی دو روز در سردخانه با دمای چهار درجه سلسیوس نگهداری کرد. برای نگهداری طولانی مدت کره باید دمای 25- سانتی گراد در سردخانه حاکم باشد.

    روش کره زنی تسریع شده 

    برای این روش خامه ای که مورد استفاده قرار میگیرد حاوی 35 تا 40 درصد چربی می باشد. خامه آماده شده به سیلندر استوانه ای افقی با تیغه های مخصوص منتقل می شود.  سپس دانه های کره و دوغ کره وارد بخش جداسازی می شوند.

    بعد از این مراحل کره با فشار از یک مجرای قیفی مانند با صفحه مشبک رد می شود و به مرحله مالش دهی میرسد در نهایت رطوبت دهی و افزودن نمک در این فرایند صورت می گیرد. 

    سخن آخر 

    در این مقاله در مورد کره گیری صنعتی و تولید کره در مقادیر بالا مطالبی را بیان کردیم. کارخانه EIG تولید کننده ی انواع تجهیزات لبنیاتی صنعتی و خانگی می باشد که امکان عرضه به صورت خرده و عمده ی محصولات خود را فراهم کرده است. استفاده از متریال درجه یک و همینطور بهره مندی از تکنولوژی های روز دنیا در طراحی و تولید این دستگاه ها، سبب تولید دستگاه هایی با راندمان بسیار بالا شده است به گونه ای که حداکثر چربی ممکنه را از گیاه استخراج میکند و سود بالایی برای مصرف کننده دارد.

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید