بررسی ردمی نوت ۱۳ شیائومی، بهترین گوشی زیر ۱۰ میلیون تومان

بررسی ردمی نوت ۱۳ شیائومی، بهترین گوشی زیر ۱۰ میلیون تومان
راهنمای مطالعه

    گوشی‌های سری ردمی شیائومی در طیف‌های گسترده‌ای از نظر قیمت به بازار عرضه می‌شوند و ردمی نوت ۱۳ یکی از ارزان‌ترین و بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید با بودجه زیر ۱۰ میلیون تومان داشته باشید. در بررسی ردمی نوت ۱۳ این گوشی را از نظر پردازنده، دوربین، باتری و نمایشگر محک می‌زنیم.

    شیائومی یکی از معدود شرکت‌هایی است که برای تمام افراد با هر بودجه‌ای، یک گوشی هوشمند تولید می‌کند. اصلا مهم نیست که شما زیر ۵ میلیون تومان می‌خواهید هزینه کنید یا اینکه به دنبال یک گوشی پرچم‌دار بالای ۶۰ میلیون تومان هستید، شیائومی همیشه یک دستگاه برای شما در آستین دارد.

    حالا، نوبت به سری ردمی نوت ۱۳ و مدل پایه آن رسیده است. این گوشی هوشمند در دو مدل 4G و 5G تولید شده که هر دو مدل آن دارای طراحی تخت و استاندارد IP54 هستند. ما در این بررسی قصد داریم که سراغ نسخه 5G برویم؛ نسخه‌ای که با نمایشگر امولد ۱۲۰ هرتزی، تراشه مدیاتک ۶۰۸۰، مقدار ۶ یا ۸ گیگابایت رم، دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، یک باتری حجیم با شارژدهی طولانی مدت و به خصوص، وجود شارژر ۳۳ واتی در جعبه، به بازار آمده تا تمام رقبای خود را از میدان خارج کند.

    اما این مشخصات گویای برتری صددرصدی آن هستند؟ آیا توان پردازشی ردمی نوت ۱۳ هم‌رده یا بالاتر از رقبای خود است؟ آیا کیفیت نمایشگر می‌تواند خریداران احتمالی را راضی کند؟ ما قصد داریم که در این نقد بررسی به تمامی این سوالات و دیگر سوالات احتمالی که در ذهن خود دارید، پاسخ دهیم؛ پس با تیم درجه همراه باشید.

    برند دستگاه

    شیائومی

    مدل دستگاه

    ردمی نوت ۱۳

    تاریخ عرضه

    دی ۱۴۰۲

    وضعیت موجودی در ایران

    موجود در بازار ایران

    سیستم‌عامل در زمان بررسی

    اندروید ۱۳ – MIUI 14

    فناوری شبکه ارتباطی

    GSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE /5G

    طراحی و ساخت

     ردمی نوت ۱۳

    ردمی نوت ۱۳ در دسته معدود گوشی‌های هوشمند میان‌رده‌ای قرار می‌گیرد که پنل و قاب تخت دارد. شیائومی برای افزایش مقاومت ردمی نوت ۱۳ در مقابل ضربات، سراغ استفاده از شیشه گوریلا گلس ۵ روی پنل جلویی رفته است. این شیشه مقاومت بسیار بالایی در مقابل ضربات و خط و خش دارد و به شما این امکان را می‌دهد بدون هیچ نگرانی، از این دستگاه بدون قاب استفاده کنید. قسمت‌های دیگر این دستگاه از پلاستیک ساخته شده‌اند که به همین دلیل، وزن کمتری در مقایسه با رقبا دارد.

    همان‌طور که در مقدمه هم به آن اشاره کردیم، این گوشی دارای استاندارد IP54 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب است؛ یعنی نمی‌توانید از ردمی نوت ۱۳ در زیر آب یا در محیط‌هایی استفاده کنید که آب با شدت شدیدی در حال پاشش به آن است. همچنین، این گواهی یک به‌روزرسانی کامل از گواهی IP53 است که حالا این دستگاه در برابر گرد و غبار و پاشش آب به صورت ملایم و ۳۶۰ درجه مقاومت خواهد کرد.

    ردمی نوت ۱۳ در رنگ‌های متنوع مشکی گرافیتی، سفید قطبی و آبی اقیانوسی به بازار عرضه شده است که ما برای بررسی نسخه آبی اقیانوسی آن را در اختیار داشتیم. البته، یک نسخه دیگر از این دستگاه با رنگ طلایی هم وجود دارد که تنها راه تهیه آن، بازار چین است! نسخه‌های مشکی و آبی، رنگ‌های یک‌نواخت با پنل پشتی مات هستند؛ در حالی که مدل سفید قطبی دارای بافت یخی ظریف و ماتی در پنل پشتی خود است.

    تفاوت‌های نسخه 4G و 5G بسیاری از گوشی‌های شیائومی به هیچ عنوان مشخص نیست و باید از داخل تنظیمات دستگاه متوجه آن شد؛ اما ردمی نوت ۱۳ از این قاعده تبعیت نمی‌کند. اولین تفاوتی که در زمان در دست گرفتن هر دو دستگاه متوجه خواهید شد، سبک‌تر بودن نسخه 5G است. این نسخه تا ۱۴ گرم از نسخه 4G گران‌تر است. البته، یک راه ساده‌تر هم برای تشخیص این تفاوت‌ها وجود دارد؛ ماژول دوربین ردمی نوت ۱۳ در نسخه 5G مستطیلی شکل است و این ماژول در نسخه دیگر وجود ندارد و دوربین‌ها به صورت مستقیم از بدنه بیرون‌زده‌اند.

    ماژول دوربین ردمی نوت ۱۳ نسبتا بزرگ است و دو حلقه پلاستیکی بزرگ برای دوربین‌های اصلی و فوق عریض آن وجود دارد. حسگر تشخیص عمق و همچنین فلش LED هم در این ماژول تعبیه شده‌اند که همگی آن‌ها هم‌سطح با ماژول هستند.

    اولین بار که دستگاه را روشن می‌کنید، متوجه حاشیه‌های بسیار باریک و نازک اطراف نمایشگر و همچنین حفره‌ای که دوربین سلفی در آن قرار دارد، می‌شوید. این گوشی دارای حسگر نور محیطی تعبیه شده در زیر نمایشگر است و تنها می‌توان از بلندگوی مکالمه آن برای مکالمه استفاده کرد! بیشتر گوشی‌های شیائومی از بلندگوی مکالمه به عنوان بلندگوی دوم برای پخش محتوا به صورت استریو استفاده می‌کنند؛ اما در ردمی نوت ۱۳ خبری از این سیستم نیست.

    در ردمی نوت ۱۳، حسگر تشخیص اثر انگشت زیر نمایشگر هم وجود ندارد و در عوض این سنسور روی کلید پاور در سمت راست نصب شده است. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، این سنسور دقت بسیار بالایی دارد و در کسری از ثانیه می‌تواند به راحتی اثر انگشت شما را تشخیص دهد.

    در کل می‌توان در مورد طراحی و ساخت این دستگاه گفت که شیائومی توانسته یک گوشی هوشمند خوش ساختی را تولید کند که با در دست گرفتن آن، احساس خوبی به شما انتقال داده خواهد شد. ما در بررسی‌های خود در تیم درجه متوجه شدیم که استفاده و کار با آن آسان است و به راحتی می‌توانید آن را در داخل جیب‌تان قرار دهید؛ طراحی عالی در رقابتی‌ترین بازه قیمتی گوشی‌های هوشمند.

    ابعاد

    ۱۶۱.۱ در ۷۵ در ۷.۶ میلی‌متر

    وزن

    ۱۷۴.۵ گرم

    جنس پنل پشتی

    پلاستیک

    لایه محافظ

    گوریلا گلس ۵

    نمایشگر

     ردمی نوت ۱۳

    روی پنل جلویی ردمی نوت ۱۳ یک نمایشگر ۶.۶۷ اینچی امولد با وضوح 1080p قرار دارد. با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه خواهیم شد که در هر اینچ از این نمایشگر، ۳۹۵ پیکسل تعبیه شده است که عدد خوبی برای یک گوشی هوشمند میان‌رده خواهد بود. نکته جالب در مورد نمایشگر ردمی نوت ۱۳، عرضه شدن آن در دو مدل با عمق رنگ‌های متفاوت است. شیائومی در زمان تولید دستگاه و براساس استراتژی‌های بازاریابی خود به این نتیجه رسیده است که ردمی نوت ۱۳ را در بعضی از بازارهای بین‌المللی با نمایشگرهای ۱۰ بیتی به بازار عرضه کند.

    در قسمت مقدمه به این موضوع اشاره کردیم که از یک لایه شیشه محافظ گوریلا گلس ۵ برای محافظت از نمایشگر این دستگاه استفاده شده است. این لایه محافظ تا چند سال پیش و معرفی گوریلا گلس ویکتوس و ویکتوس پلاس، تنها روی گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار وجود داشت و حالا پای آن به گوشی‌های میان‌رده هم باز شده است.

    شیائومی در زمان معرفی این دستگاه عنوان کرده بود که دارای نمایشگری با بیشینه روشنایی ۱۰۰۰ نیتی است و ما در تیم درجه با استفاده از ابزارهایی که در اختیار داریم، متوجه شدیم که این نمایشگر در حالت خودکار به روشنایی ۹۹۱ نیتی هم می‌رسد؛ اما زمانی که سراغ تنظیمات دستی می‌رویم، حداکثر روشنایی نمایشگر ردمی نوت ۱۳ به ۴۸۸ نیت رسید.

    در زمان استفاده از حالت روشنایی خودکار، نمایشگر حداکثر روشنایی خود را در اختیار شما قرار خواهد داد؛ اما سنسور تشخیص نور محیط آن، ما را ناامید کرد. این سنسور در بسیاری از سناریوها نمی‌توانست افزایش یا کاهش نور محیط را سریعا تشخیص دهد و ما پس از چند ساعت تلاش توانستیم نمایشگر را به بیشترین حد روشنایی خود برسانیم. در پرانتز هم بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که حداقل روشنایی در نقطه سفید، تنها ۱.۹ نیت بود.

    نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی این نمایشگر هم یکی دیگر از مواردی است که شیائومی روی آن مانور زیادی دارد. ردمی نوت ۱۳ به شما این اجازه را خواهد داد تا نرخ نوسازی را بین دو حالت سفارشی، یعنی انتخاب بین نرخ نوسازی ۱۲۰ یا ۶۰ هرتز و حالت پیش‌فرض تنظیم کنید. در حالت پیش‌فرض، نرخ نوسازی به صورتی تطبیقی تغییر پیدا خواهد کرد؛ یا به عبارت دیگر، در زمانی که نمایشگر در حال پخش محتوای ثابت مانند فیلم یا عکس است، نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند و در قسمت‌های دیگر، نرخ نوسازی برابر با ۱۲۰ هرتز خواهد بود.

    شاید بتوانیم تنها نکته ناامیدکننده از نمایشگر این دستگاه را عدم پشتیبانی آن از پخش ویدیوهای HDR بدانیم. این قابلیت امروزه در تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند میان‌رده و قاتل پرچم‌دار وجود دارد و به همین دلیل، بسیاری از محتواهای منتشر شده در پلتفرم‌های مختلف، با استفاده از این تکنولوژی ضبط شده‌اند.

    رقبای ردمی نوت ۱۳ از نظر نمایشگر:

    • هواوی نوا 10 SE
    • موتورولا موتو اج ۳۰
    • سامسونگ گلکسی A34

    ابعاد

    ۶.۶۷ اینچ

    نوع پنل

    امولد

    وضوح

    ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

    حداکثر روشنایی

    ۱۰۰۰ نیت

    حداکثر نرخ نوسازی

    ۱۲۰ هرتز

    نرم‌افزار

     ردمی نوت ۱۳

    ردمی نوت ۱۳ به صورت پیش‌فرض با رابط کاربری MIUI 14 و اندروید ۱۳ به بازار عرضه شده است. براساس اعلام شیائومی، تمامی مدل‌های خانواده ردمی نوت ۱۳ در آینده‌ای نچندان دور، به‌روزرسانی مربوط به HyperOS را دریافت خواهند کرد. یکی از نقاط مجهولی که هنوز در مورد آن اطلاعات مشخصی نداریم، تعداد به‌روزرسانی‌هایی است که ردمی نوت ۱۳ دریافت خواهد کرد؛ اگر شیائومی بخواهد استراتژی مربوط به پوکو ایکس ۶ را در پیش بگیرد، احتمالا تا سه سال به‌روزرسانی‌های سیستم‌عاملی و ۴ سال به‌روزرسانی‌های امنیتی منتشر خواهد شد.

    رابط کاربری MIUI 14 از نظر تجربه کلی کاربر در مقایسه با نسخه سیزدهم، بهبودهای چشم‌گیری داشته است؛ برای مثال، حالا این رابط کاربری سرعت بالاتری دارد و شما بیشتر از گذشته می‌توانید آن را شخصی‌سازی کنید. شیائومی به ویژگی‌های لمسی این دستگاه هم توجه ویژه‌ای داشته و در بررسی‌های خود متوجه شدیم که حالا انیمیشین‌های روان‌تر و جذاب‌تری برای آن‌ها تعبیه شده است.

    یکی از نقاط ضعف همیشگی رابط‌های کاربری سری MIUI، تبلیغاتی است که در برخی از برنامه‌ها و همچنین رابط‌ کاربری نمایش داده می‌شوند. در واقع، شیائومی قسمت زیادی از سود خود را از طریق همین تبلیغات به دست می‌آورد و این امکان را در اختیار شما قرار داده تا در صورتی که این تبلیغات برای شما آزاردهنده هستند، نمایش آن‌ها را از طریق تنظیمات متوقف کنید.

    سخت‌افزار

     ردمی نوت ۱۳

    ردمی نوت ۱۳ همراه با خود یکی از بهترین تراشه‌های میان‌رده مدیاتک با نام دیمنسیتی ۶۰۸۰ را دارد. این تراشه توسعه داده شده با استفاده از فناوری ۶ نانومتری شرکت TSMC، برای اولین بار در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ معرفی شد و در داخل خود، یک مودم 5G قدرتمند دارد. در پرانتز بد نیست به این موضوع هم اشاره‌ای داشته باشیم که در آزمایش‌های خود متوجه شدیم این تراشه در واقع همان دیمنسیتی ۸۱۰ مخصوص گوشی‌های پرچم‌دار چند سال قبل است که حالا با نامی جدید روی گوشی‌های میان‌رده قرار خواهد گرفت.

    در داخل این تراشه، یک پردازنده هشت هسته‌ای با دو هسته Cortex-A76 و شش هسته Cortex-A55 قرار دارد که به ترتیب دارای فرکانس‌های ۲.۴ و ۲.۰ گیگاهرتز هستند. در کنار پردازنده اصلی، پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2 هم قرار گرفته تا این پکیج به راحتی بتواند از پس تمام پردازش‌های گرافیکی بربیاید.

    شیائومی برای بخش حافظه‌ای ردمی نوت ۱۳ سنگ تمام گذاشته و برای اولین‌بار شما می‌توانید این دستگاه را در حافظه‌های رم متنوع ۶، ۸ یا ۱۲ گیگابایتی از نوع LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز تهیه کنید. برای قسمت ذخیره‌سازی اطلاعات هم شما دو انتخاب حافظه‌های ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی خواهید داشت که هر دو آن‌ها متاسفانه از تراشه‌های قدیمی‌تر UFS 2.2 بهره می‌برند. ما برای بررسی‌های خود نسخه با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی را در اختیار داشتیم.

    برای آنکه به صورت دقیق‌تری متوجه شویم که قدرت واقعی نسخه 5G ردمی نوت ۱۳ چیست، سراغ اجرای بنچمارک‌هایی مانند گیک‌بنچ رفتیم. تراشه دیمنسیتی ۶۰۸۰ به کار رفته در ردمی نوت ۱۳، عملکردی دقیقا مشابه با تراشه‌های اسنپدراگون ۶۹۵ و مدیاتک هلیو جی ۹۹ دارد که ما آن‌ها را در گوشی‌های موجود در همین بازه قیمتی می‌توانیم پیدا کنیم.

    بعد از اتمام بنچمارک گیک‌بنج، می‌توانیم این پیشنهاد را به شما بدهیم که اگر قدرت پردازشی دستگاه برای شما اهمیت بالایی دارد، سراغ گوشی‌هایی بروید که دارای تراشه‌های اسنپدراگون ۷ نسل ۲ یا حتی دیمنسیتی ۷۲۰۰ یا ۱۰۸۰ هستند. هر دو تراشه دیمنسیتی ۸۰۲۰ و ۸۰۵۰ در رده‌های بعدی تراشه‌های گفته شده قرار می‌گیرند.

    بعد از گیک‌بنچ، نوبت به آنتوتو رسید. برای آن دست از افراد که آشنایی کافی با بنچمارک آنتوتو ندارند، باید بگوییم که این بنچمارک سراغ پردازنده گرافیکی و حافظه می‌‌رود. براساس نتایجی که به دست آمد، ردمی نوت ۱۳ در جایگاهی بالاتر از وان‌پلاس نورد ان ۳۰۰ با تراشه دیمینسیتی ۸۱۰ قرار دارد. همچنین متوجه شدیم که پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2 دیمنسیتی ۶۰۸۰ از نظر قدرت، دقیقا مشابه با مدیاتک هلیو G99 و اسنپدراگون ۶۹۵ است و شما با پرداخت هزینه‌ای بیشتر، می‌توانید دستگاه‌هایی با پردازنده گرافیکی قوی‌تر تهیه کنید.

    از نظر عملکردی، ردمی نوت ۱۳ به بهترین شکل ممکن رابط کاربری MIUI 14 را اجرا می‌کند و در طول آزمایش‌های خود، متوجه هیچ‌گونه لگ یا باگی نشدیم. این گوشی هوشمند به راحتی می‌تواند از پس انجام کارهای روزمره و همچنین اجرای بازی‌های سبک بربیاید و هیچ نگرانی از این بابت نباید داشته باشید.

    در پایان این بخش هم باید بگوییم که شاید دیمنسیتی ۶۰۸۰ قدرت خاصی نداشته باشد، اما حداقل در حین آزمایش‌های ما، گرمای زیادی تولید نکرد. باید به این موضوع توجه داشته باشید که ما در این آزمایش‌ها، دستگاه را تحت شدیدترین فشارها قرار دادیم و شما با استفاده‌های عادی هیچ‌گاه دستگاه را به آن درجه نخواهید رساند. 

    تراشه

    مدیاتک  دیمنسیتی ۶۰۸۰

    پردازنده اصلی

    هشت هسته‌ای:

    ·      ۲ هسته Cortex-A76 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

    ·      ۶ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز

    پردازنده گرافیکی

    ·      Mali-G57 MC2

    امتیاز در بنچمارک‌های مختلف

    ·      گیک‌بنچ: ۱۹۷۸

    ·      آنتوتو: ۴۰۵‍‍‍۱۱۸

    ·      3DMark: ۱۳۳۴

    شارژدهی

     ردمی نوت ۱۳

    در همین ابتدا باید بگوییم که نسخه 5G ردمی نوت ۱۳ دارای نمایشگر و باتری کاملا مشابهی با سایر مدل‌های خانواده نوت ۱۳ است و علاوه بر آن، تراشه‌ای کم‌ مصرف‌تر دارد. ما در بررسی‌های خود متوجه شدیم که باتری مورد استفاده در این دستگاه به صورت میانگین تا ۹ ساعت و ۳۴ دقیقه شارژدهی خواهد داشت؛ یعنی ما در حالت تماس توانستیم تا ۳۴ ساعت به کار خود ادامه دهیم و با رفتن به سمت وب‌گردی، مشاهده ویدیو و بازی کردن، شارژدهی دستگاه به ترتیب به ۹ ساعت، ۱۰ ساعت و ۶ ساعت رسید.

    البته، اگر این میزان از شارژدهی برای شما کافی نیست، نباید نگران باشید. شیائومی در تولید این دستگاه از فناوری شارژ سریع ۳۳ واتی استفاده کرده است که می‌توانید به وسیله شارژر ۳۳ واتی و کابل USB موجود در جعبه، ۲۹ درصد از باتری را در مدت زمان ۱۵ دقیقه شارژ کنید. زمان مورد نیاز برای شارژ کردن نصف و تمام باتری هم به ترتیب ۳۰ دقیقه و ۷۶ دقیقه است.

    باید توجه داشته باشید که تمامی مدل‌های خانواده ردمی نوت ۱۳ در تنظیمات خود دارای حالتی هستند که با فعال کردن آن می‌توانید انتظار شارژدهی به مراتب بیشتری از دستگاه‌تان داشته باشید. یکی از موضوعات جالبی که در بررسی‌ها با آن مواجه شدیم، افزایش سرعت شارژ دستگاه با خاموش بودن نمایشگر آن است. وقتی که ما نمایشگر دستگاه را خاموش و آن را به برق متصل کردیم، باتری دستگاه بعد از نیم ساعت تا ۶۰ درصد شارژ شده بود که ۱۰ درصد بیشتر از حالت معمولی است.

    بلندگو

    نسخه 5G ردمی نوت ۱۳ برخلاف بقیه مدل‌های این خانواده، دارای یک بلندگوی تکی است که در لبه پایینی دستگاه قرار دارد. در تنظیمات مربوط به این بلندگو متوجه شدیم که امکان فعال‌سازی فناوری دالبی اتموس در آن وجود دارد؛‌ اما روشن یا خاموش بودن آن تاثیر نبود. این بلندگو همچنین از حالت افزایش دو برابری صدا تا ۲۰۰ درصد هم پشتیبانی می‌کند.

    در حالت افزایش صدا تا ۲۰۰ درصد، بلندگو تنها روی محدوده فرکانس بالا تمرکز خواهد کرد و تمامی فرکانس‌های پایین‌تر حذف خواهند شد. پیشنهاد ما این است که به هیچ عنوان این قابلیت را فعال نکنید؛ چرا که هم کیفیت صدا را به شدت خراب خواهد کرد و هم عمر بلندگو دستگاه‌تان کم خواهد شد.

    در نهایت، نمره‌ای که ما می‌توانیم به این بلندگو بدهیم، بیشتر از متوسط نیست و نبود سیستم پخش استریو موسیقی کاملا احساس می‌شود.

    اتصالات

    ردمی نوت ۱۳ در زمینه اتصالات اوضاع نسبتا خوبی دارد و شما می‌توانید از طریق بلوتوث ۵.۳، وای‌فای نسل ۶ و پورت USB-C تعبیه شده در زیر دستگاه به آن متصل شوید. همچنین برای ارتباط با دستگاه‌هایی مانند تلویزیون و کنترل آن‌ها، شیائومی یک سنسور مادون قرمز را در قسمت بالایی قرار داده است.

    رقبای ردمی نوت ۱۳ از نظر سختافزار:

    • هواوی نوا 10 SE
    • موتورولا موتو اج ۳۰
    • سامسونگ گلکسی A34

    دوربین

    ردمی نوت ۱۳ 

    ردمی نوت ۱۳ به سیستم دوربین سه‌گانه به بازار عرضه شده که دوربین اصلی آن، ۱۰۸ مگاپیکسلی با سنسور S5KHM6 سامسونگ است که ما آن را بیشتر با نام HM6 می‌شناسیم. این سنسور عملکرد نسبتا خوبی دارد و می‌توانید آن را در دستگاه‌های دیگری مانند شیائومی ۱۲ تی، ریلمی ۱۰ و همچنین ریلمی ۱۱ پیدا کنید. یکی از اصلی‌ترین معایب دوربین اصلی این دستگاه، نداشتن لرزشگیر اپتیکال تصویر و اضافه شدن PDAF به آن است. در کنار این دوربین همچنین یک دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی با سنسور OmniVision ov08d10 و سنسور تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی قرار دارد.

    دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی ردمی نوت ۱۳ یکی از عجیب‌ترین مواردی بود که تا به امروز مشاهده کرده‌ایم. شرکت شیائومی برای یک سری از بازارها تصمیم گرفته تا از دوربین سلفی با سنسور GalaxyCore gc16b3 و در بعضی دیگر از OmniVision ov16a1q استفاده کند که هر دو این سنسورها از نظر کیفیت عملکرد مشابهی دارند؛ اما مدل اول دارای فوکوس ثابت است.

    باید به این موضوع هم اشاره کنیم که دوربین اصلی توانایی ضبط ویدیوهای 4K را دارد؛ اما به دلیل استفاده از تراشه مدیاتک دیمنسیتی ۶۰۸۰، بالاترین کیفیت ویدیو ضبط شده با دوربین اصلی روی 1080p است. از طرفی دیگر هم برنامه دوربین همان چیزی است که ما در گذشته روی گوشی‌های شیائومی دیده بودیم و شما می‌توانید به تمام تنظیمات دوربین دستگاه از طریق آیکون چرخ‌دنده تعبیه شده در قسمت بالا سمت راست دسترسی داشته باشید.

    کیفیت عکس‌برداری در روز

    دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ می‌تواند عکس‌های بسیار خوبی را برای شما ثبت کند. با وجود ۱۰۸ مگاپیکسلی بودن سنسور دوربین، عکس‌های ارائه شده به شما با استفاده از فناوری پیکسل باینینگ به ۱۲ مگاپیکسل تبدیل خواهد شد. البته، این قابلیت در اختیار خریداران ردمی نوت ۱۳ قرار داده شده ک با استفاده از تنظیمات دستگاه، تصاویر ۱۰۸ مگاپیکسلی هم ثبت کنند. در این حالت، عکس‌های به دست آمده کمی طبیعی‌تر به نظر می‌رسند و پردازش کمتری برای ارائه خروجی نیاز است؛ اما با این حال، اندازه فایل‌ها بسیار زیادتر از حالت عادی خواهند شد.

    جزئیات ثبت شده با استفاده از این دوربین به صورت کلی خوب هستند؛‌ اگر چه که بعضی از الگوهای هندسی دارای لبه‌هایی تیزتر از حالت عادی خواهند بود. این دوربین همچنین توانایی ثبت تصاویری زیبا و واقعی از طبیعت را هم دارد. رنگ‌های ثبت شده با دوربین اصلی دستگاه بسیار طبیعی هستند و احتمالا برخی از افراد از این موضوع راضی نباشند. در کنار این موضوع، کنتراست تصاویر کمی پایین‌تر از حالت عادی است و می‌توانست که بهتر شود. همچنین محدوده دینامیکی کاملا مناسب است و دقیقا همان‌ چیزی بود که ما از یک گوشی میان‌رده انتظار داشتیم.

    عکس‌های پرتره ثبت شده با این دوربین مناسب به نظر می‌رسند؛ اما در حدی نیستند که بتوانیم بگوییم ما را شگفت‌زده کرد. تشخیص و جداسازی سوژه‌ها از پس‌زمینه مشکلی ندارد و می‌تواند گهگاه قسمتی از سوژه را هم تار کند؛ این اتفاق بیشتر در سناریوهایی رخ خواهد داد که دارای پس‌زمینه‌ای شلوغ و پر جزئیات هستیم.

    دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی به کاربران خود این اجازه را داده است تا با استفاده از آن، زوم دیجیتالی مناسبی داشته باشند. رابط کاربری دوربین دو دکمه زوم سریع ۲ و ۳ برابری را در اختیار شما قرار داده است که ما به شما پیشنهاد می‌دهیم از هیج‌کدام از آن‌ها استفاده نکنید. در حالت زوم دو برابری، عکس‌ها بسیار نرم و بیش از حد تیز به نظر می‌رسند. جالب اینجاست که عکس‌های با زوم ۳ برابر در کنتراست بسیار تمیز و واضح هستند و خیلی خیلی بهتر از زوم ۲ برابری خواهد بود.

    دوربین ۸ مگاپیکسلی فوق عریض هم می‌توانید عکس‌های نسبتا خوبی ثبت کند. ما از سخت‌افزار به کار رفته در این دوربین انتظار زیادی داشتیم، ولی متاسفانه جزئیات به خوبی ثبت نمی‌شوند و اگر به سمت زوم کردن با این دوربین حرکت کنید، اوضاع فاجعه‌آمیزتر هم خواهد شد. البته، ثبت رنگ‌ها‌ کاملا شبیه به دوربین اصلی هستند و محدوده دینامیکی و کنتراست خوبی هم دارند.

    خوشبختانه در سیستم دوربین این دستگاه به دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی همیشگی مجهز نشده و جای خود را به سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق داده است. دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی، دقیقا همان چیزی است که روابط عمومی شیائومی برای پر کردن دهان خود نیاز دارد. معمولا شیائومی از این دوربین ۲ مگاپیکسلی در تمام گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کند تا با بالاتر بردن تعداد دوربین‌های آن، بتواند خریداران بیشتری را به سمت خود بکشاند و حالا خبری از آن نیست. البته، شما هنوز هم می‌توانید تصاویر ماکرو با استفاده از دوربین اصلی دستگاه ثبت کنید.

    کیفیت عکس‌برداری در نور کم

    همان‌طور که می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید، دوربین اصلی دستگاه می‌تواند عکس‌های بسیار دوشت‌داشتنی در نور کم ثبت کند. جزئیات زیادی در آن‌ها وجود دارد و عکس‌ها به صورت شگفت‌انگیزی به خوبی نوردهی می‌شوند. هایلایت‌ها عالی به نظر می‌رسند و منابع نوری به خوبی ثبت می‌شوند. ردمی نوت ۱۳ به وضوح از نوعی پردازش خودکار حالت شب استفاده می‌کند و شما این امکان را هم خواهید داشت تا این قابلیت را به صورت خودکار روشن یا خاموش کنید. 

    وقتی که سراغ زوم کردن در نور کم می‌رویم، تصاویر با زوم ۲ برابری نسبتا خوب هستند، اما زمانی که نوبت به زوم ۳ برابر می‌رسد، اوضاع اصلا خوب نیست. عکس‌های با نور کم از دوربین فوق عریض هم متوسط هستند و نرمی زیادی در سراسر آن وجود دارد. البته، شما نمی‌توانید انتظار بیشتری از سخت‌افزار موجود در این دستگاه داشته باشید.

    دوربین سلفی

    خوشبختانه ردمی نوت ۱۳ توانایی ثبت تصاویر سلفی نسبتا چشم‌گیری را دارد؛ فقط باید در فاصله کانونی دوربین قرار بگیرید تا تصاویرتان تار نشود. انجام این کار اصلا سخت نیست، چونکه فاصله کانونی بسیار مناسب است و شما به راحتی در آن قرار می‌گیرید.

    به صورت کلی ما دوربین سلفی این دستگاه را دوست داشتیم و این دوربین توانست تصاویر سلفی پرتره جذابی را ثبت و پس‌زمینه را به خوبی از سوژه اصلی جدا کند.

    رقبای ردمی نوت ۱۳ از نظر دوربین:

    • شیائومی پوکو ایکس ۶
    • موتورولا موتو اج ۳۰
    • سامسونگ گلکسی A34
    • موتورولا موتو اج ۴۰ نئو

    عریض – فوق عریض – تشخیص عمق

    دوربین‌ها

    (PDAF، دیافراگم f/1.7) سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی

    دوربین اصلی

    0.64µm

    اندازه سنسور اصلی

    سنسور ۸ مگاپیکسلی (زاویه دید ۱۲۰ درجه، دیافراگم f/2.2)

    فوق عریض

    -

    اندازه سنسور فوق عریض (اینچ)

    -

    تله ( زوم ۲ برابر)

    -

    اندازه سنسور تله

    -

    امتیاز زوم DXOmark( واید تا تله)

    تشخیص عمق

    سنسورهای دیگر

    -

    امتیاز عکاسی DXOmark

    فلاش LED، قابلیت HDR و پانوراما

    قابلیتها

    1080p@30fps

    فیلمبرداری

    -

    امتیاز ویدیو DXOmark

    ۱۶ مگاپیکسلی (f/2.4)

    دوربین سلفی

    -

    اندازه سنسور سلفی (اینچ)

    -

    امتیاز سلفی DXOmark

    1080p@30fps

    فیلمبرداری سلفی

    جمع‌بندی

    ما به طور کلی از گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۳ لذت بردیم. تمامی قسمت‌های این دستگاه به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که با توجه به قیمت مناسب آن، ناامیدتان نخواهد کرد. این دستگاه دارای ظاهر و احساس خوبی است، در تمام مواقع عملکردی نرم و روان داشت و دوربین‌های الی و سلفی آن بسیار قابل اعتماد بود.

    با این حال، دلیل نبود بعضی از قابلیت‌ها روی این دستگاه اصلا مشخص نیست. ما متوجه نشدیم که چرا بلندگوهای استریو در ردمی نوت ۱۳ وجود ندارند یا اینکه چرا نمایشگر از پخش ویدیوهای HDR پشتیبانی نمی‌کند؛ یا حتی نمی‌توانیم از محدودیت فیلم‌برداری با کیفیت 1080p فراتر رویم. پس از آزمایش‌های بیشتر روی دستگاه، نمی‌توان گفت که از شارژدهی آن راضی هستیم.

    نظر شما چیست؟ آیا با توجه به موارد گفته شده، ردمی نوت ۱۳ ارزش خرید دارد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

    مزایا:

    • طراحی به یادماندنی، وجود گواهی IP54، وجود گوریلا گلس ۵ روی نمایشگر و رنگ‌های جذاب
    • نمایشگر اولد ۱۲۰ هرتزی با حاشیه‌های باریک
    • سرعت شارژ بالا در مقایسه با رقبا
    • عملکرد مناسب در زمان افزایش فشار
    • عملکرد عالی دوربین اصلی و سلفی

    معایب:

    • عدم پشتیبانی از پخش محتوای HDR که در بیشتر گوشی‌‌های شیائومی پیدا می‌شود.
    • عدم وجود بلندگوی دوم برای پخش استریو
    • فاقد اثرانگشت زیر نمایشگر
    • سنسورهای نور محیط و مجارت عملکرد کندی دارند
    • عمر باتری می‌توانست بهتر باشد
    • ضبط ویدیو به 1080p محدود شده و دوربین هیچ لرزشگیر اپیتکال تصویری ندارد.
    منبع:
    علیرضا  محمدپور
    مدت زمان نسبتا زیادی را صرف یادگیری مهارت های مختلف از جمله برنامه نویسی و تولید محتوا کردم و تجربه خوب و غنی در زمینه‌هایی مانند تولید محتوای ویدیویی و متنی در مورد بررسی گوشی موبایل، لپتاپ و گجت‌های تکنولوژی دارم.
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید