بررسی شیائومی ۱۴ - مزایا، معایب و مقایسه با رقبا

بررسی شیائومی ۱۴ - مزایا، معایب و مقایسه با رقبا
راهنمای مطالعه

    بررسی شیائومی ۱۴ از نظر سخت افزار، پردازنده، دوربین و باتری ارزش خرید پرچمدار این شرکت را مشخص می‌کند. در ادامه مزایا و معایب شیائومی ۱۴ را از نظر کاربران بررسی خواهیم کرد. 

    Xiaomi 14 فقط یک به‌روزرسانی یا ارتقای متوسط در مقایسه با نسل قبلی خود نیست و حرف‌های زیادی دارد. شیائومی ۱۴ حالا به فناوری AOD بهتر، نمایشگر LTPO، تراشه قدرتمند و سریع‌تر، فضای ذخیره‌سازی بیشتر و سیستم دوربین جدید مجهز شده است.

    اگر به ترکیب گفته شده، طراحی جذاب و باتری حجیم ۴۶۱۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژدهی طولانی و همچنین پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۹۰ واتی را هم اضافه کنیم، متوجه خواهیم شد که شیائومی برنامه‌های زیادی برای گوشی‌های پرچم‌دار خود دارد. اما این گوشی ارزش خرید دارد؟ چه گوشی‌ها جایگزینی برای این دستگاه وجود دارند؟در بررسی شیائومی ۱۴ این گوشی را به زیر ذره‌بین برده‌ایم و شما می‌توانید با مطالعه این نقد و بررسی، به جواب سوالات گفته شده و سوالات احتمالی که در ذهن خود دارید، برسید؛ پس با تیم درجه همراه باشید.

    برند دستگاه

    شیائومی

    مدل دستگاه

    ۱۴

    تاریخ عرضه

    مهر ۱۴۰۲

    وضعیت موجودی در ایران

    موجود در بازار ایران

    سیستم‌عامل در زمان بررسی

    اندروید ۱۴ – HyperOS

    فناوری شبکه ارتباطی

    GSM / CDMA / HSPA/ CDMA2000 / LTE / 5G

    معایب شیائومی ۱۴ در طراحی و ساخت

    بررسی شیائومی ۱۴

    شیائومی ۱۴ از نظر طراحی تفاوت‌های زیادی با شیائومی ۱۳ ندارد و دوباره شاهد استفاده از همان طراحی نسبتا جذاب و ظریف هستیم. یکی از معایب شیائومی ۱۴ از نظر طراحی برآمدگی بیشتر دوربین است. این برآمدگی به بیشترین حد خود رسیده که با توجه به سخت‌افزار قوی‌تر دوربین، می‌توان وجود آن را درک کرد.

    پنل پشتی گوشی صاف و صیقلی است و با اضافه شدن قاب صاف ولی خمیده آن، به راحتی در دستان شما قرار خواهد گرفت. این طراحی را امروزه در بسیاری از گوشی‌ها می‌توانیم پیدا کنیم و حالا شیائومی با الگوبرداری از آن‌ها، توانسته یکی از خوشایندترین حس‌های در دست گرفتن یک دستگاه لوکس را به خریداران احتمالی شیائومی ۱۴ هدیه دهد.

    البته، پنل پشتی دستگاه دارای روکشی براق و بسیار لغزنده است و اثرانگشت شما به راحتی روی آن باقی خواهد ماند. یکی دیگر از تفاوت‌های طراحی شیائومی ۱۴ با نسل قبلی خود، خالی شدن قسمت بالایی قاب و استفاده از بلندگوی مکالمه به عنوان بلندگوی دوم و قرار گرفتن IR Blaster در قسمت پشتی ماژول دوربین اشاره کرد.

    شیائومی ۱۴ در دو نسخه مختلف پنل پشتی با شیشه‌ و چرم گیاهی معرفی شد که تنها نسخه با پنل پشتی شیشه‌ای در خارج از بازارهای چین قابل تهیه است؛ یعنی شما تنها می‌توانید نسخه‌های مشکی، سفید و سبز یشمی این دستگاه را تهیه کنید. بد نیست در پرانتز به این موضوع هم اشاره‌ای داشته باشیم که نسخه سفید شیائومی ۱۴ برای بررسی به دست ما رسید که متاسفانه به شدت مستعد جذب اثر انگشت و لک بود.

    با رفتن به پنل جلویی شیائومی ۱۴، نمایشگر کاملا مسطح و محافظت شده با شیشه گوریلا گلس ویکتوس را خواهید دید که حاشیه‌های بسیار نازک ۱.۷۱ میلی‌متری دارد. محل قرار گرفتن سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر یکی دیگر از معایب شیائومی ۱۴ است برای دسترسی به آن، باید انگشت خود را بیشتر از دستگاه‌های مشابه بازار خم کنید.

    اگر چه که شیائومی ۱۴ کوچک و کار با آن آسان است، اما متاسفانه طراحی کاربردی ندارد. قاب آلومینیومی براق، پنل پشتی لغزنده و موقعیت نامناسب سنسور تشخیص اثر انگشت باعث شدند تا ما نتوانیم نمره عالی را به طراحی و ساخت این دستگاه بدهیم.

    ابعاد

    ۱۵۲.۸ در ۷۱.۵ در ۸.۳ میلی‌متر

    وزن

    ۱۸۸  گرم

    جنس پنل پشتی

    شیشه و آلومینیوم

    لایه محافظ

    گوریلا گلس ویکتوس

     

    بررسی نمایشگر شیائومی ۱۴

    بررسی شیائومی ۱۴‌ نشان می‌دهد ابعاد نمایشگر نسبت به قبل تغییری نکرده و همان ۶.۳۶ اینچی است؛ اما وضوح آن به ۱۲۰۰ در ۲۶۷۰ پیکسل رسیده، قابلیت پشتیبانی از عمق رنگ ۱۲ بیتی دارد و حالا با اضافه شدن فناوری LTPO به این نمایشگر اولد، شاهد تغییر نرخ نوسازی نمایشگر در سناریوهای مختلف برای افزایش طول عمر آن و کاهش مصرف باتری خواهیم بود.

    از دیگر ویژگی‌های جذاب این نمایشگر می‌توان به پشتیبانی از فناوری‌های DC برای کاهش سوسو زدن نور در برابر چشمان افراد حساس، فناوری HDR10+، دالبی ویژن و همچنین Widevine L1 برای استریم ویدیو با کیفیت بالا از سرویس‌هایی مانند نتفلیکس اشاره کرد.

    شیائومی در زمان معرفی اعلام کرد که حداکثر روشنایی را در حالت خودکار به ۳۰۰۰ نیت رسانده اما ما در بررسی شیائومی ۱۴ متوجه شدیم که درست مانند نسل قبلی، حداکثر روشنایی نمایشگر برابر با ۱۱۷۵ نیت خواهد بود. این عدد لزوما بد نیست؛ چرا که شما به راحتی می‌توانید در زیر نور خورشید یا نور‌های شدید مشابه با گوشی هوشمند خودکار کنید. حداکثر روشنایی نمایشگر هم در حالت دستی به ۴۹۷ نیت می‌رسد و می‌توانید آن را تا ۲.۳ نیت هم کاهش دهید.

    شیائومی ۱۴ با پنل LTPO OLED به بازار عرضه می‌شود؛ نرخ نوسازی آن متغیر است و زمانی که با نمایشگر هیچ تعاملی ندارید، نرخ نوسازی به ۱۰ هرتز خواهد رسید و با لمس کردن دستگاه، نرخ نوسازی با سرعت بسیار زیادی به ۱۲۰ هرتز خواهد رسید. شیائومی در قسمت تنظیمات نرخ نوسازی، سه گزینه پیش‌فرض، ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز را قرار داده است. با انتخاب گزینه ۶۰ هرتز، نرخ نوسازی از این عدد بیشتر نخواهد شد و با زدن روی گزینه ۱۲۰ هرتز، نرخ نوسازی به صورتی ثابت روی حداکثر میزان خود قرار خواهد گرفت.

     پیشنهاد می‌کنیم که از حالت پیش‌فرض استفاده کنید؛ چرا که رابط کاربری اختصاصی شیائومی در تشخیص محتوای نمایش داده شده بسیار هوشمند است و به راحتی می‌تواند نرخ نوسازی را تنظیم کند. .

    رقبای شیائومی ۱۴ از نظر صفحهنمایش:

    • هوای میت ۵۰ پرو
    • آیفون ۱۳
    • ناتینگ‌فون ۲

    ابعاد

    ۶.۳۶ اینچ

    نوع پنل

    LTPO OLED

    وضوح

    ۲۶۷۰ در  ۱۲۰۰ پیکسل

    حداکثر روشنایی

    ۳۰۰۰ نیت

    حداکثر نرخ نوسازی

    ۱۲۰ هرتز

     

    بررسی شیائومی ۱۴ از نظر سخت افزار

    شیائومی ۱۴

    بررسی شیائومی ۱۴ از قدرت بسیار بالای تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ خبر می‌دهد. این تراشه در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل ۲، تا ۳۰ درصد سریع‌تر و ۲۰ درصد کارآمدتر است. با فناوری ۴ نانومتری ساخته شده و تمرکز واضحی روی پیشرفت‌های هوش مصنوعی، اجرای روان بازی‌های ویدیویی، پخش صدا و ثبت تصاویر دارد.

    در تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳، یک پردازنده هشت هسته‌ای با یک هسته اصلی Cortex-X4 با سرعت ۳.۳ گیگاهرتز، ۵ هسته Cortex-A720 با فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز و ۲ هسته Cortex-A520 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز است. در کنار این پردازنده اصلی، یک پردازنده گرافیکی Adreno 750 هم قرار دارد که می‌تواند بازی‌های کلاس کنسولی را با ۲۴۰ فریم بر ثانیه روی نمایشگرهای ۲۴۰ هرتزی اجرا کند.

    پردازنده گرافیکی به کار رفته در این تراشه از فناوری Adreno Frame Motion Engine 2.0 پشتیبانی می‌کند که قابلیت ارائه نرخ فریم بیشتر و همچنین تکنولوژی‌های مربوط به موتور بازی‌سازی Unreal Engine 5.2 را دارد. وقتی که آدرنو ۷۵۰ را در یک طرف ترازو و آدرنو ۷۴۰ را در طرف دیگر ترازو قرار می‌دهیم، متوجه خواهیم شد که تا ۲۵ درصد سریع‌تر، ۲۵ درصد مصرف انرژی بیشتر و تا ۴۰ درصد Ray Tracing بهتری دارد.

    هوش مصنوعی در تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بسیار مهم و در مرکز توجهات قرار دارد. همه چیز با AI Engine این تراشه شروع می‌شود که از مدل‌های هوش مصنوعی مولد چند وجهی و مدل‌های محبوب زبانی برای تشخیص گفتار پشتیبانی می‌کند.

    متاسفانه در زمان اجرای بنچمارک‌های مطرح دنیا روی شیائومی ۱۴، متوجه شدیم که امکان اجرای بسیاری از آن‌ها را نداریم و تنها بنچمارک‌های آنتوتو و گیک‌بنچ روی آن اجرا شدند. البته، اجرای همین دو بنچمارک کافی بودند تا متوجه شویم که شیائومی ۱۴ از تمام قابلیت‌های تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استفاده می‌کند و حتی از گوشی‌های دیگر با تراشه‌های مشابه هم پیشی می‌گیرد.

    وقتی که صحبت از پایداری سخت‌افزاری و اجرای نرم‌افزارها به بهترین شکل ممکن در استفاده‌های طولانی به میان می‌آید، با اطمینان می‌توانیم بگوییم که شیائومی ۱۴ حرف‌های زیادی برای گفتن ندارد. وقتی که بیش از ۳۰ دقیقه گوشی را تحت فشار قرار می‌دهید و بازی‌های سنگین را روی آن اجرا می‌کنید، سرعت هسته‌های پردازشی پایین می‌آید و بعد از مدتی به راحتی شاهد افت عملکرد دستگاه خواهید بود.

    تراشه

    اسنپدر اگون ۸ نسل ۳

    پردازنده اصلی

    هشت هسته‌ای:

    ·      ۱ هسته Cortex-X4 با فرکانس ۳.۳ گیگاهرتز

    ·      ۳ هسته Cortex-A720 با فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز

    ·      ۲ هسته Cortex-A720 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز

    ·      ۲ هسته Cortex-A520 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

    پردازنده گرافیکی

    ·      Adreno 750

    امتیاز در بنچمارک‌های مختلف

    ·      گیک‌بنچ: ۱۶۶۵

    ·      آنتوتو: ۲۰۰۳۴۲۹

    ·      GFX: -

    ·      3DMark: -

     

    باتری

    بررسی باتری شیائومی ۱۴

    شیائومی ۱۴ انرژی مورد نیاز خود را از طریق یک باتری ۴۶۱۰ میلی‌آمپرساعتی تامین می‌کند که تفاوت آشکاری در زمینه شارژدهی با نسل قبلی خود ندارد. با این حال، استفاده از رابط کاربری جدید HyperOS، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و پنل LTPO OLED باعث شده‌اند تا شارژدهی خوبی داشته باشید.

    شیائومی ۱۴، علیرغم اندازه کوچکی که دارد، توانست شارژدهی عالی در زمینه وب‌گردی، استریم محتوای ویدیویی و بازی از خودش نشان دهد. یکی دیگر از معایب شیائومی ۱۴ شارژدهی پایین در تست مکالمه بود. البته این دستگاه با میانگین ۱۴ ساعت شارژدهی در تمام سناریو‌ها، توانست رکورد خوبی را ثبت و خودش را به عنوان یکی از بهترین ها در کلاس گوشی‌های کامپکت معرفی کند.

    در رقابت سرعت شارژ، شیائومی ۱۴ با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۹۰ واتی به وضوح برتری زیادی در مقایسه با رقبای خود دارد و پس از شیائومی ۱۳ پرو سال گذشته که از فناوری شارژ ۱۲۰ واتی پشتیبانی می‌کرد، در رتبه دوم قرار می‌گیرد. شما برای پر کردن تمام ظرفیت باتری شیائومی ۱۴ به ۳۵ دقیقه زمان نیاز دارید و اگر دستگاه را تنها ۱۵ دقیقه به شارژ بزنید، می‌توانید از آن انتظار شارژدهی تا ۱ روز را داشته باشید.

    این دستگاه همچنین از شارژ سریع ۵۰ واتی با استفاده از پایه شارژ بیسیم اختصاصی متصل به شارژر ۹۰ واتی و همچنین شارژ معکوس ۱۰ واتی هم پشتیبانی می‌کند.

    ظرفیت

    ۴۶۱۰ میلی‌آمپرساعت

    توان شارژ

    ۹۰ وات

    شارژدهی باتری در پخش ویدیو

    ۱۷ ساعت و ۴۴ دقیقه

    شارژدهی در وب‌گردی

    ۱۳ ساعت و ۲۴ دقیقه

    شارژدهی باتری در تماس

    ۲۸ ساعت و ۵۹ دقیقه

     

    بلندگوها

    شیائومی ۱۴ دارای سیستم بلندگوهای استریو هیبریدی است که از بلندگوی قرار گرفته در لبه پایینی و بلندگوی مکالمه استفاده می‌کند. یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که ما در سال‌های اخیر در گوشی‌های هوشمند با سیستم بلندگوی استریو هیبریدی دیده‌ایم، بلندتر و واضح‌تر بودن صدای بلندگوی پایین‌تر در مقایسه با بلندگوی مکالمه است؛ اما این تفاوت در شیائومی ۱۴ وجود ندارد. هر دو بلندگوی پخش استریو کاملا بلند و شفافیت بسیار خوبی دارند.

    این سیستم بلندگوهای استریو نمره قبولی را از نظر کیفیت دریافت می‌کنند و در استفاده‌های طولانی مدت، به هیچ عنوان نمی‌توانید صدای اعوجاج را در بالاتری سطح صدا بشنوید؛ اما بیس صدا همیشه به خوبی شنیده می‌شود و واقعا لذت‌بخش است. پرچم‌دار جمع‌وجور شیائومی به اندازه کافی صدایی بلند دارد و امتیاز بسیار خوب را از ما دریافت خواهد کرد؛ به این ترتیب، این دستگاه هم‌رده با گلکسی S24 و آیفون ۱۵ قرار خواهد گرفت.

    رقبای شیائومی ۱۴ از نظر سخت‌افزار:

    • گلکسی S24 الترا
    • آیفون ۱۵ پرو مکس
    • ریزر ۴۰ اولترا
    • ناتینگ‌فون ۲

    بررسی دوربین شیائومی ۱۴؛ کیفیت چشم‌نواز

    شیائومی ۱۴

    شیائومی ۱۴ یکی از مجهزترین گوشی‌های پرچم‌دار در زمینه عکاسی است. شیائومی با تعویض هر سه دوربین به دوربین‌های بهتر، ارتقای قابل توجهی در مقایسه با نسل قبلی گوشی پرچم‌دار خود ارائه می‌دهد. در بررسی دوربین شیائومی ۱۴ برای اولین بار شاهد استفاده از سنسور OmniVision OVX9000 در دوربین اصلی یک گوشی هوشمند هستیم که اندازه بزرگ‌تری در مقایسه با سنسورهای مشابه موجود در بازار دارد و شیائومی آن را Light Fusion 900 می‌نامد.

    عکاسی در نور روز

    کیفیت تصاویر ثبت شده با استفاده از شیائومی ۱۴ در نور روز، دقیقا همان چیزی است که گوشی‌های پرچم‌دار انتظار داریم. تمامی تصاویر ثبت شده دارای وضوح عالی، جزئیات دقیق، محدوده دینامیکی گسترده، باز تولید دقیق رنگ‌ها و عملکرد ثابت در فضای باز و داخلی است.

    حالت زوم ۲ برابری، شبیه به حالت استاندارد عکاسی است؛ اما از آنجایی که شیائومی ۱۴ برای زوم ۲ برابری سراغ برشی از سنسور اصلی می‌رود، نمونه‌های زوم ۲ برابری قابل قبول هستند. بعضی از گوشی‌های رقیب شیائومی ۱۴ در بازار دارای زوم ۲ برابری بهتری هستند و ما انتظار بیشتری از این دستگاه داشتیم؛ اما عکس‌هایی که در شرایط نوری چالش‌برانگیز گرفتیم، به صورت آشکاری بدون جزئیات و گاهی مبهم بودند و این از معایب شیائومی ۱۴ است. 

    دوربین تله فوتو ۳.۲ برابری عکس‌های عالی تولید می‌کند و با قرار گرفتن در محیط‌های مختلف، عملکرد یکسانی دارد. تصاویر ثبت شده با استفاده از این دوربین، دارای جزئیات بسیار خوبی هستند، نویز ندارند و محدوده دینامیکی گسترده‌ای را ارائه می‌دهند.

    شیائومی همچنین در تطبیق پردازش‌های دوربین تله‌فوتو با دوربین اصلی، به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام داده است. اصلا فرقی ندارد که شما در حال استفاده از دوربین اصلی هستید یا تله‌فوتو، هر دو این دوربین‌ها از نظر کیفیت و باز تولید تصاویر، عملکرد مشابه و خیره‌کننده‌ای دارند.

    البته، نمی‌توانیم بگوییم که شیائومی ۱۴ در زمینه ثبت تصاویر پرتره هم عملکردی خیره‌کننده دارد. لبه‌های سوژه‌ها در تصاویر پرتره ثبت شده با استفاده از سیستم دوربین این دستگاه بسیار نرم هستند و حتی در برخی از سناریوها، سوژه در پس‌زمینه حل شده است!

    در پرانتز هم بد نیست به این موضوع اشاره‌ای داشته باشیم که هر جا سر و کله استفاده از دوربین‌های تله‌فوتو با کیفیت پیدا می‌شود‌، می‌توانیم انتظار حالت ماکرو را هم داشته باشیم. شیائومی ۱۴ هم از این قاعده مستثنی نیست و از آنجایی که دوربین تله‌فوتو می‌تواند از فاصله ۱۰ سانتی‌متری هم فوکوس کند، حتی در شرایط چالش برانگیز هم تصاویری زیبا و جذاب را ثبت خواهد کرد.

    در آخر هم نوبت به دوربین فوق عریض در عکاسی زیر نور روز می‌رسد. دوربین فوق عریض چیزی بیشتر از دوربین‌های فوق عریض گوشی‌های مشابه شیائومی ۱۴ در بازار ندارد. معمولا وقتی که یک گوشی، لقب پرچم‌دار را با خودش یدک می‌کشد، انتظار داریم که عملکردی عالی در همه زمینه‌ها داشته باشد؛‌ اما ما در عمل متوجه شده‌ایم که بسیاری از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار به هیچ عنوان دوربین فوق عریض خوبی ندارند و نمی‌توانند تصاویر با کیفیتی ثبت کنند.

    دوربین فوق عریض شیائومی ۱۴ تصاویر نرمی ثبت می‌کند و وقتی سراغ رنگ‌ها و جزئیات می‌رویم، اوضاع کمی بهتر می‌شود.

    عکاسی در نور شب

    خوشبختانه، شیائومی ۱۴ دارای یکی از بهترین و کامل‌ترین حالت‌های عکاسی در شب است و در بسیاری از سناریوها، به صورتی کاملا خودکار روشن می‌شود. وقتی که سراغ مقایسه تصاویر ثبت شده در نور روز و شب رفتیم، متوجه شدیم که در هر دو حالت، تصاویر بسیار تمیز، واضح و با جزئیات هستند. اگر بخواهیم که صادق باشیم، ما به شدت تحت تاثیر سطح جزئیات ثبت شده در سایه‌ها و همچنین مدیریت مناسب نقاط مهم تصاویر و منابع نوری قرار گرفتیم.

    حالت زوم ۲ برابری در نور شب هم می‌تواند تصاویری با جزئیات کم، وضوح پایین و کنتراست کمتر در مقایسه با عکس‌های بدون زوم ثبت کند که در مجموع می‌توانیم بگوییم که قابل استفاده هستند.

    از سویی دیگر، دوربین تله فوتو ۳.۲ برابری با عملکرد عالی خود در شب، توانست ما را تحت تاثیر قرار دهد. این دوربین با کیفیت کلی دوربین اصلی مطابقت داشت و شاهد ثبت تصاویری با جزئیاتی عالی و محدود دینامیکی گسترده بودیم. باید به این موضوع توجه داشته باشید که نرم‌افزار دوربین در بعضی از سناریو‌ها تصمیم می‌گیرید که به جای استفاده از دوربین تله فوتو،‌ سراغ ثبت تصاویر با استفاده از سنسور اصلی برود و بهتر است که از داخل تنظیمات دوربین، این قابلیت را خاموش کنید.

    دوربین فوق عریض دستگاه هم عملکرد مناسبی در نور کم دارد و تصاویری نسبتا خوب ثبت می‌کند.

    دوربین سلفی

    دوربین سلفی دقیقا در نقطه مقابل سیستم دوربین‌های پشتی شیائومی ۱۴ قرار دارد. این دوربین ۳۲ مگاپیکسلی تصاویری با ظاهر طبیعی ثبت می‌کند و محدوده دینامیکی متغیری هم دارد؛ اما در کل کمی نرم و کم رنگ هستند.

    فیلم‌برداری Xiaomi 14

    شیائومی ۱۴ از ضبط ویدیوهای 8K با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه با دوربین اصلی و 4K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه با استفاده از دوربین‌های کمکی خود پشتیبانی می‌کند. حالت Steady Video با لرزشگیر اپتیکال به صورتی کاملا آشکار بهبود یافته است و حالا شاهد استفاده از مدل جدیدتر آن با نام Steady Video Pro هستیم. همه این حالت‌ها با وضوح 1080 و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه در دسترس هستند.

    در فیلم‌برداری با دوربین اصلی به ضبط ویدیوهای HDR/Dolby Vision و حالت پرو هم دسترسی دارید که با ورود ۴ میکروفون قرار گرفته روی شیائومی ۱۴، امکان ضبط ویدیوهایی فراتر از تصور را خواهید داشت. از سویی دیگر، حالت فیلم‌برداری حالا به بهترین شکل ممکن نقطه فوکوس را تشخیص می‌دهد و کار آسان‌تری برای استفاده از آن خواهید داشت.

    با توجه به کیفیت فیلم‌های ضبط شده می‌توانیم بگوییم که شیائومی ۱۴ در جایگاه بهترین‌های این صنعت قرار می‌گیرد و ما حین بررسی نتوانستیم از قسمت فیلم‌برداری این دستگاه ایرادی بگیریم. با وجود شرایط نوری نسبتا چالش‌برانگیزی داشتیم، ویدیو 4K ضبط شده با استفاده از دوربین اصلی دستگاه دارای محدوده دینامیکی گسترده، سایه‌های بسیار جذاب، کنتراست خوب و بدون نویز بود. وضوح و جزئیات هم در این ویدیوها به شدت عالی و شاهد ثبت رنگ‌ها به طبیعی‌ترین شکل ممکن بودیم.

    دوربین تله فوتو ۳.۲ برابری هم توانایی ضبط ویدیوهای بسیار زیبایی را دارد. اگر چه که این ویدیوها به زیبایی ویدیوهای ثبت شده با استفاده از دوربین اصلی نیستند، اما همچنان عالی به نظر می‌رسند و با محدوده دینامیکی عالی و نوردهی دقیق، دل هر کسی که عاشق فیلم‌برداری است را به دست می‌آورد.

    برخلاف قسمت عکاسی، دوربین فوق عریض شیائومی ۱۴ توانایی ضبط ویدیوهای 4K با محدوده دینامیکی گسترده، ثبت رنگ‌ها به دقیق‌ترین شکل ممکن، کنتراست خوب، نویز پایین و سایه‌های جذاب است. ویدیوهای 4K ثبت شده در نور کم که با استفاده از دوربین اصلی ثبت شده‌اند که کیفیت نسبتا خوبی دارند.

    عریض – فوق عریض – تله فوتو

    دوربین‌ها

    سنسور ۵۰ مگاپیکسلی (dual pixel PDAF, Laser AF, OIS)

    دوربین اصلی

    1.2µm

    اندازه سنسور اصلی

    سنسور ۵۰ مگاپیکسلی (زاویه دید ۱۱۵ درجه، f/2.2)

    فوق عریض

    -

    اندازه سنسور فوق عریض (اینچ)

    سنسور ۵۰ مگاپیکسلی (لرزشگیر اپتیکال، f/2.0)

    تله فوتو

    -

    اندازه سنسور تله

    -

    امتیاز زوم DXOmark( واید تا تله)

    -

    سنسورهای دیگر

    -

    امتیاز عکاسی DXOmark

    لنزهای لایکا، فلاش دوگانه LED، قابلیت HDR و پانوراما

    قابلیت‌ها

    8K@24fps (HDR), 4K@24/30/60fps (HDR10+, 10-bit Dolby Vision HDR, 10-bit LOG), 1080p@30/60/120/240/960fps, 720p@1920fps, gyro-EIS

    فیلم‌برداری

    -

    امتیاز ویدیو DXOmark

    ۳۲ مگاپیکسلی (f/2.0)

    دوربین سلفی

    0.7µm

    اندازه سنسور سلفی (اینچ)

    -

    امتیاز سلفی DXOmark

    4K@30/60fps, 1080p@30/60fps, gyro-EIS

    فیلم‌برداری سلفی

    رقبای شیائومی ۱۴ از نظر دوربین:

    • آیفون ۱۵
    • ریزر ۴۰ اولترا
    • ناتینگ‌فون ۲

    جمع‌بندی

    بررسی نمایشگر شیائومی ۱۴

    بررسی شیائومی ۱۴ نشان داد که با وجود قیمت بالا به سخت‌افزار و قابلیت‌های متعددی مجهز است که ارزش خرید آن را در مقایسه با رقبای هم رده بالا می‌برد. به صورت کلی، این گوشی را می‌توان یک پرچم‌دار کوچک با نمایشگر بزرگ دانست که فناوری شارژ سریع، شارژدهی نسبتا خوب و فضای ذخیره‌سازی زیاد را در اختیار خریداران خود قرار می‌دهد. از معایب شیائومی ۱۴ می‌توان به نبود فوکوس خودکار روی دوربین فوق عریض، دوربین سلفی متوسط و کنترل پایداری متوسط در استفاده طولانی از پردازنده اشاره کرد. 

    نقاط قوت

    • پنل نمایشگر OLED LTPO ارتقا یافته با نرخ نوسازی متغیر.
    • یکی از معدود گوشی‌های پرچم‌دار با سایز کوچک.
    • شارژدهی مناسب.
    • سرعت شارژ بالا.
    • سیستم دوربین عالی و قابل اعتماد.
    • رابط کاربری کارآمدتر و جدید HyperOS.

    معایب شیائومی ۱۴

    • طراحی لیز و لغزنده.
    • پایداری ضعیف در استفاده‌های طولانی.
    • قیمت نسبتا بالا.
    منبع:
    علیرضا  محمدپور
    مدت زمان نسبتا زیادی را صرف یادگیری مهارت های مختلف از جمله برنامه نویسی و تولید محتوا کردم و تجربه خوب و غنی در زمینه‌هایی مانند تولید محتوای ویدیویی و متنی در مورد بررسی گوشی موبایل، لپتاپ و گجت‌های تکنولوژی دارم.
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید