مقایسه دنا پلاس توربو با چری آریزو ۵؛ سدان ایرانی بخریم یا ماشین چینی؟

مقایسه دنا پلاس توربو با چری آریزو ۵؛ سدان ایرانی بخریم یا ماشین چینی؟
راهنمای مطالعه

    مقایسه دنا پلاس توربو اتوماتیک با چری آریزو 5 توربو اتوماتیک نشان می‌دهد در فهرست خودرو تا ۵۰۰ میلیون تومان کدامیک از این دو ماشین ارزش خرید بیشتری دارند.

    اگر این روزها در فکر خرید یک سدان حدودا ۵۰۰ میلیون تومانی هستید، احتمالا در میان پیشنهادات افراد مختلف و حین جستجو در اینترنت به دو گزینه دنا پلاس توربو اتوماتیک صفرکیلومتر و یا چری آریزو 5 توربو کارکرده برخورده‌اید که در فهرست ماشین ارزان اتومات قرار دارند.

    اگر هنوز هم این سوال که باید دنا پلاس توربو بخرید یا آریزو ۵ اتومات، ذهن شما را درگیر کرده، دعوت می‌کنیم تا در ادامه با مقایسه دنا پلاس توربو اتوماتیک با آریزو 5 توربو همراه شوید تا به طور کامل این دو سدان ایرانی و چینی را زیرورو کنیم.

    مقایسه دنا پلاس توربو با چری آریزو 5 توربو: طراحی

    ایران خودرو در سال ۹۵ تصمیم به جراحی بدنه دنا معمولی گرفت و محصول نسبتا جدیدی تحت عنوان دنا پلاس را به بازار معرفی کرد. این خودرو در بخش جلو و عقب از گرافیک جدید برای چراغ‌ها بهره می‌برد و برخی جزئیات دیگر آن هم به صورت نامحسوس تغییر کرد.

    مهم‌ترین تحول دنا پلاس تغییر استایل نمای جانبی و اضافه شدن شیب خطوط جانبی بدنه بود که ظاهری اسپرت‌تر از قبل را برای آن به وجود می‌آورد. دنا پلاس ابتدا با موتور تنفس طبیعی و پس از آن نیز با مدل توربوشارژ به بازار آمد که از لحاظ ظاهری تفاوتی با قبل نداشت.

    ption id="attachment_46603" align="aligncenter" width="960"]مقایسه دنا پلاس با چری آریزو 5 طراحی دنا پلاس

    وقتی دنا پلاس توربو را در کنار یک سدان چینی (راهنمای خرید خودرو چینی) نسبتا جدید همچون چری آریزو 5 قرار می‌دهیم، می‌توانیم ناهماهنگی و عدم تطابق المان‌های چهره با نمای جانبی این محصول ایرانی را بیشتر احساس کنیم.

    با این وجود هنوز هم برخی مشتریان ظاهر زمخت‌تر دنا پلاس را به استایل ملایم‌تر آریزو 5 توربو ترجیح می‌دهند و المان‌های تهاجمی محصول ایرانی در ذهن آنها پررنگ‌تر و دلچسب‌تر ظاهر شده است.

    با این حال به دلیل طراحی نسبتا هماهنگ و زیباتر بخش‌های مختلف بدنه آریزو 5 توربو، باید بگوییم که محصول چینی ظاهر متعادل و زیباتری را ارائه می‌دهد و از لحاظ طراحی بیرونی جایگاه بهتری نسبت به رقیب ایرانی به دست می‌آورد. اما باز هم باید تاکید کنیم که ظاهر زیباتر آریزو ۵ باعث بیشتر بودن طرفداران آن در ایران نمی‌شود.

    ption id="attachment_46605" align="aligncenter" width="838"]مقایسه دنا پلاس با چری آریزو 5 طراحی چری آریزو 5

    طراحی داخلی دنا پلاس توربو نسبتا دلنشین است و ناهماهنگی کمتری میان بخش‌های مختلف آن احساس می‌شود. به نحوی که می‌توان گفت از لحاظ پختگی طراحی نسبت به حریف چینی اندکی بهتر ظاهر شده و هماهنگی بیشتری با سلیقه عموم مشتریان دارد.

    این در حالی است که المان‌های مدرن‌تری درون کابین چری آریزو 5 دیده می‌شود اما طرح قسمت میانی داشبورد و دریچه‌های تهویه آن شاید در نظر برخی افراد کمی نازیبا جلوه کند.

    مقایسه دنا پلاس توربو

    از لحاظ گنجایش نیز باید بدانید که فاصله بین محور چرخ‌های دنا پلاس کمی بزرگتر است و سرنشینان ردیف عقب آن اندک فضای بیشتری برای پاهای خود در اختیار خواهند داشت. همچنین صندوق عقب دنا پلاس توربو اتوماتیک معادل ۵۰۰ لیتر فضا دارد و یکی از بزرگترین محفظه‌های بار را میان خودروهای سدان به خود اختصاص داده است.

    گنجایش صندوق عقب آریزو 5 توربو نیز معادل ۴۳۰ لیتر است که ظرفیت مناسبی برای رفع احتیاجات خانوادگی و مسافرتی به حساب می‌آید.

    در مجموع کابین دنا پلاس با اختلاف اندک نسبت به آریزو 5 توربو برتری دارد.

    داخلی چری آریزو 5

    مقایسه دنا پلاس اتوماتیک با چری آریزو 5 توربو: فنی و موتور

    توان فنی دنا پلاس توربو و آریزو 5 TE به یکدیگر نزدیک است و اختلاف زیادی بین آنها دیده نمی‌شود.

    محصول ایران خودرو از موتور EVF توربوشارژ با حجم ۱.۷ لیتر قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب بخار بعلاوه ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند و آن را از طریق گیربکس شش دنده اتوماتیک به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد.

    در سوی دیگر چری آریزو 5 از موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر به علاوه گیربکس CVT بهره‌مند است.

    شتاب دنا پلاس توربو اتوماتیک حدود ۱۰.۵ ثانیه بوده و برای چری آریزو ۵ توربو چیزی نزدیک به ۱۰ ثانیه برآورد شده؛ بنابراین در مقایسه دنا پلاس توربو با چری آریزو 5 توربو از نظر شتاب تفاوت بسیار اندک است.

    البته عملکرد گیربکس دنا پلاس هیجان رانندگی بیشتری را برای کاربر به همراه می‌آورد؛ چراکه عموما گیربکس‌های CVT از این نظر خیلی دلچسب عمل نمی‌کنند اما در عوض رانندگی یکنواخت‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورند.

    میانگین مصرف سوخت دنا پلاس توربو اتوماتیک برابر ۸.۱ است اما برای آریزو 5 توربو به ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

    دنا پلاس

    از لحاظ میزان هماهنگی پیشرانه و گیربکس نیز هر دو خودرو وضعیت قابل قبولی دارند اما گیربکس CVT چری آریزو 5 در شتاب‌گیری اولیه کمی زمان نیاز دارد تا دستورات صادره از سمت پدال و دریچه گاز را به مرحله اجرا درآورد و ضریب دنده مناسب را ارائه دهد. این مشکل در دنا پلاس مشاهده نمی‌شود و لگ توربو هم در هر دو خودرو خیلی آزاردهنده نیست.

    حداکثر سرعت دنا پلاس توربو اتوماتیک و آریزو 5 توربو نیز به ترتیب برابر ۲۱۰ و ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

    [related]41542[/related]

    مقایسه دنا پلاس توربو اتوماتیک با آریزو 5 توربو: امکانات رفاهی

    مقایسه دنا پلاس توربو

    دنا پلاس توربو اتوماتیک به عنوان یکی از گران‌ترین محصولات ملی ایران خودرو از امکاناتی به شرح زیر برخوردار است:

    تهویه اتوماتیک و صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، فرمان برقی، حسگر پارک عقب، کروز کنترل، دیلایت، چراغ‌های مه شکن، نمایشگر لمسی ۷ اینچی با نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، دو کیسه هوا آینه‌های جانبی تاشونده برقی و سانروف.

    چری آریزو 5 توربو هم تاحدی دست پر ظاهر شده و به امکانات زیر مجهز است:

    کروز کنترل، سیستم کنترل کشش و پایداری، حسگر پارک عقب، دی لایت، فرمان برقی، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، شش کیسه هوا، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک، سانروف و...

    با این حساب خودروی چینی از لحاظ امکانات ایمنی وضعیت بهتری دارد چون از دو کیسه هوا بیشتر به علاوه سیستم‌های کنترل کشش و پایداری سود می‌برد.

    خصوصا سیستم کنترل کشش و پایداری، در مواقع که خودرو تعادل و چسبندگی خود را از دست می‌دهد، جهت جلوگیری از انحراف و بروز حوادث ناگوار بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه دنا پلاس توربو اتوماتیک از این آپشن‌های بسیار مهم بهره‌مند نیست.

    در مقایسه دنا پلاس توربو با چری آریزو 5 توربو از لحاظ امکانات رفاهی وضعیت دنا پلاس کمی بهتر است

    خودرو ایرانی به این موارد مجهز است که در چری آریزو یافت نمی‌شوند:

    • تنظیم برقی صندلی‌های جلو
    • آینه‌های جانبی تاشونده برقی
    • سیستم تهویه اتوماتیک
    • فرمان برقی حساس به سرعت مجهز

    البته آریزو 5 توربو هم دارای استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید است که دنا پلاس فاقد آنهاست.

    نتیجه مقایسه دنا پلاس توربو با چری آریزو 5 توربو

    با تمام این صحبت‌ها حالا فکر می‌کنید که باید دنا پلاس توربو اتوماتیک صفر بخریم یا چری آریزو 5 توربو کارکرده؟ همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید قیمت خودرو صفر آریزو 5 توربو گران‌تر از دنا پلاس توربو اتوماتیک است و از اینرو تنها می‌توان به فکر خرید نمونه‌های کارکرده این محصول چینی در برابر نسخه صفرکیلومتر دنا پلاس توربو اتوماتیک بود. پس اگر ماشین کارکرده نمی‌خواهید، مسلما چری آریزو 5 جایی میان گزینه‌های شما نخواهد داشت.

    اما جدا از بحث صفرکیلومتر یا دست دوم بودن باید بگوییم که این دو خودرو گزینه‌های مناسبی در بازار ایران به شمار می‌روند و توان فنی و هیجان رانندگی قابل قبولی را ارائه می‌دهند.

    دنا پلاس توربو اتوماتیک از رونق خرید و فروش بسیار بالاتری برخوردار است و اصطلاحا راحت‌تر به پول نقد تبدیل می‌شود. کابین و صندوق عقب آن کمی جادارتر است، لوازم بدنه و قطعات یدکی آن با قیمت ارزان‌تر و فراوانی بیشتر در بازار موجود است و به دلیل برخورداری از گیربکس اتوماتیک AT هیجان و لذت رانندگی بهتری ارائه می‌دهد.

    پس اگر چنین معیارها و ملاک‌هایی را بیشتر مورد توجه دارید، به نظر می‌رسد دنا پلاس توربو اتوماتیک ماشین بهتری برای شما باشد.

    ption id="attachment_46611" align="aligncenter" width="960"]مقایسه دنا پلاس توربو با چری آریزو 5 مقایسه دنا پلاس توربو با چری آریزو 5

    در سوی دیگر چری آریزو 5 توربو هم طراحی ظاهری شکیل‌تر و پرستیژ بالاتری دارد. از کیفیت ساخت بالاتر و سروصدای کابین کمتر برخوردار است و به طور کلی می‌توان گفت خودروی باکیفیت‌تری نسبت به رقیب ایرانی به شمار می‌رود. اگر نسخه صفر کیلومتر آریزو با دنا پلاس توربو هم قیمت بود، آنگاه می‌شد با اطمینان گفت که قطعا خرید آریزو ۵ توربو کاری عاقلانه‌تر است. اما حالا که چنین نیست باید با بحث کارکرده بودن این خودرو کنار بیایید. در این صورت محصول مدیران خودرو می‌تواند به انتخاب اول شما در این میان تبدیل شود. ضمنا باید خاطرنشان کنیم که هر دو سدان مورد اشاره در این مقاله دارای پیشرانه‌های توربوشارژ هستند که نسبت به مدل‌های تنفس طبیعی استهلاک بالاتری داشته و نگهداری آن‌ها در طول زمان با دردسر و حساسیت بیشتری همراه خواهد بود. نظر شما در مورد این خودرو چیست؟ در مقایسه دنا پلاس توربو با چری آریزو 5 توربو برد با کدامیک است؟ [see_also]42318[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید