خاویار اصل دریای خزر؛ خوراکی لوکس و خوش طعم

خاویار اصل دریای خزر؛ خوراکی لوکس و خوش طعم
راهنمای مطالعه

    خاویار دریای خزر که یکی از لوکس‌ترین غذاهای دنیا است، از خانوادۀ تاس‌ماهیان (Acipenseridae) - که به عنوان ماهیان خاویاری نیز شناخته می‌شوند - به دست می‌آید.

    تخم‌ها قبل از فرآیند لقاح از ماهیان خاویاری ماده برداشت و سپس برای بهبود طعم و افزایش ماندگاری محصول نهایی، با نمک پخت می‌شوند. این ترکیب از تخم‌های بارورنشدۀ ماهیان خاویاری و نمک، غذای لذیذی است که با نام «خاویار» شناخته می‌شود.

    به کدام نوع خاویارها خاویار اصل دریایی می‌گویند؟

    خاویار، تخم‌های بارورنشده (قلیه) است که منحصراً از خانوادۀ ماهیان خاویاری برداشت و سپس نمک‌سود می‌شود. در کشور ما، تخم‌های بارورنشده باید از گونۀ مناسب ماهی گرفته و به درستی پخته شوند تا عنوان «خاویار اصل» به آن‌ها اطلاق شود.

    بنابراین اگرچه انواع محبوب دیگری از قلیه‌ماهی‌ها نیز وجود دارند، اما تنها به تخم تاس‌ماهیان «خاویار» گفته می‌شود. شایان ذکر است که پس از ممنوعیت صید ماهیان خاویاری، خاویارهای پرورشی جایگزین خاویار دریای خزر شدند.

    انواع خاویار اصل ایرانی، عبارتند از:

    • خاویار بلوگا؛
    • خاویار سروگا؛
    • خاویار آسترا؛
    • خاویار فشرده؛
    • خاویار بری؛
    • خاویار طلایی.

    تفاوت خاویار اصل با خاویار پرورشی در چیست؟

    همانطور که از نام آن‌ها پیداست، خاویار وحشی شیلات از ماهی‌های خاویاری آب‌های دریای خزر و خاویار پرورشی، از ماهی‌های خاویاری پرورشی به دست می‌آید. در بیشتر موارد، ترکیبات خاویار وحشی و خاویار پرورشی، تفاوت چشمگیری با یکدیگر ندارند؛ اما در برخی مواقع، افت شدید طعم این مادۀ مغذی در محصولات پرورشی خاویار مشاهده شده است.

    عواملی همچون محیط پرورش، کیفیت آب و نوع تغذیۀ ماهیان خاویاری، نقش مهمی در کیفیت این مادۀ مغذی ایفا می‌کنند. بنابراین مدیریت خوب سیستم پرورش، تصفیۀ آب و تغذیۀ مناسب این ماهی‌ها، می‌تواند این مشکل را تا حدودی برطرف کند.

    اگر قصد خرید خاویار اصل و با کیفیت دریایی را دارید، باید با تحقیق و بررسی در زمینۀ انواع تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان محصولات دریایی، این مادۀ مغذی را از مراکز معتبر تولید و فروش خاویار تهیه کنید.

    قیمت این ماده غذایی لوکس چه قدر است؟

    خاویار انواع مختلفی دارد و محدودۀ قیمت این مادۀ مغذی، به نوع و کیفیت آن بستگی خواهد داشت. خوشبختانه پیشرفت در فعالیت آبزی‌پروری داخل کشور، ماهیان خاویاری را در دسترس و مقرون به صرفه‌تر کرده است. بنابراین اگرچه این محصول نسبت به اغلب مواد غذایی دیگر چندان ارزان محسوب نمی‌شود، اما قیمت خاویار اصل در سال‌های اخیر، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

    خاویار اصل چه خواص و ارزش غذایی دارد؟

    ظاهر و طعم همۀ خاویارها یکسان نیست. این مادۀ غذایی می‌تواند در رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوتی ارائه شود. صرف نظر از این تفاوت‌ها، مصرف خاویار در سلامت جسم و روان شما، تأثیر ویژه‌ای خواهد داشت.

    سرشار از مواد مغذی

    این خوراکی لوکس حتی زمانی که در مقادیر کم سرو می‌شود، خواص مغذی بسیاری دارد. به طوری که ارزش غذایی تنها 28 گرم خاویار، به شرح زیر است:

    • کالری: 75 گرم؛
    • پروتئین: 7 گرم؛
    • چربی: 5 گرم؛
    • کربوهیدرات: 1 گرم؛
    • ویتامین B12: 236 درصد از ارزش روزانه؛
    • سلنیوم: 34 درصد از ارزش روزانه؛
    • آهن: 19 درصد از ارزش روزانه؛
    • سدیم: 18 درصد از ارزش روزانه.

    همانطور که می‌بینید، مصرف یک وعدۀ خاویار می‌تواند بیش از دو برابر نیاز روزانۀ شما به ویتامین B12 را تأمین کند. ویتامین B12 برای رشد و بهبود عملکرد سیستم عصبی شما و همچنین، تولید DNA و گلبول‌های قرمز ضروری است.

    منبع خوبی از کلسیم

    خاویار سرشار از روی، منیزیم، آهن و کلسیم است. وجود کلسیم در این مادۀ مغذی، اهمیت بسیاری دارد. چنانچه شما به لاکتوز حساسیت داشته و قادر به مصرف لبنیات نباشید، می‌توانید با مصرف خاویار، کلسیم مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید.

    کلسیم همچنین برای حفظ سلامت استخوان در طولانی‌مدت، اهمیت زیادی دارد. از این رو مصرف خاویار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های آرتریت و پوکی استخوان را تا حد زیادی کاهش دهد.

    تقویت ایمنی بدن

    یک وعدۀ خاویار، مقادیری از انواع ویتامین‌های A، D و E را نیز برای بدن فراهم می‌کند که همگی در سلامت شما مؤثر خواهند بود.

    سلامت پوست

    این غذای لذیذ، همچنین منبعی عالی از اسیدهای چرب مفید امگا ۳ است: اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA)؛ اسید دوکوزا هگزانوئیک (DHA). این مسئله باعث شده است که خواص خاویار برای سلامت پوست، مورد مطالعه قرار بگیرد.

    تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که DHA گرفته‌شده از عصارۀ خاویار، ممکن است سلول‌های چربی را برای تولید آدیپونکتین تحریک کند. آدیپونکتین مولکولی است که فرآیندهای ترمیم زخم و ضد التهابی پوست شما را بهبود می‌بخشد، سنتز کلاژن را تقویت و از تجزیۀ فیبرهای آن جلوگیری می‌کند.

    از آنجا که کلاژن برای ساختار پوست انسان اهمیت زیادی دارد، محققان بر این باورند که مصرف خاویار می‌تواند در کاهش علائم پیری پوست مؤثر باشد.

    سلامت مغز

    تحقیقات امیدوارکننده‌ای نشان می‌دهند که EPA می‌تواند اختلالات خلقی را بهبود بخشیده و DHA نیز ساختار مغز را حفظ کند. بنابراین، ممکن است که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در خاویار، در تقویت سلامت مغز انسان مؤثر باشند.

    سلامت روان

    علاوه بر موارد مذکور، مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به بیماری افسردگی، اغلب سطوح پایین‌تری از اسیدهای چرب امگا 3 را دارند. این نشان می‌دهد که کمبود این مادۀ غذایی در بدن، ممکن است یک عامل خطر برای تشدید افسردگی باشد که با مصرف خاویار می‌توان این کمبود را جبران کرد.

    سلامت قلب

    اسیدهای چرب امگا 3 همچنین بیش از گذشته برای پیشگیری و مدیریت ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی استفاده می‌شوند. بنابراین مصرف خاویار اصل می‌تواند با کاهش فشار خون، بهبود سطح کلسترول و جلوگیری از تجمع پلاکتی امگا 3، به سلامت قلب شما نیز کمک کند.

    خاویار اصل دریایی را از کجا تهیه کنیم؟

    برای تشخیص اصل بودن خاویار، نگاهی به ظاهر آن بیندازید. خاویار اصل دریای خزر، نباید هیچ توده‌ای داشته باشد یا به هم بچسبد. خاویار واقعی، با عطر لطیفی از دریا آمیخته است؛ از این رو اگر خاویار، بوی مشخص و تند ماهی بدهد، به احتمال زیاد تقلبی یا فاسد است. هنگام خرید خاویار، همواره به تراکم آن در بسته توجه کنید. وقتی که بسته‌بندی این محصول کج می‌شود، خاویار نباید از دیواره‌ها سر خورده یا توده‌ای چسبنده تشکیل دهد. برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن خاویار، آن را در دهان خود قرار دهید. خاویار دریای خزر، به راحتی در دهان شما می‌ترکد. در حالی که به دلیل نداشتن پوسته، این اتفاق برای خاویارهای تقلبی رخ نمی‌دهد. (این خاویارها به طور معمول از ژلاتین یا جلبک دریایی ساخته می‌شوند.) خاویار را تنها از فروشگاه‌های قابل اعتماد خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی باهو خاویار به عنوان اولین توزیع‌کننده و مرکز فروش خاویار اصل با بیش از 25 سال سابقۀ تولید و صادرات انواع محصولات غذایی دریایی، از بهترین مراکز خرید خاویار اصل به شمار رفته و با ارائه خدماتی همچون امکان پرداخت در محل، مشاورۀ رایگان خرید و ارسال محصول به سراسر نقاط کشور، لذت خریدی بی‌نظیر را به شما ارائه خواهد کرد.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید