چگونه با بازاریابی موبایلی کسب‌وکار خود را متحول کنید

چگونه با بازاریابی موبایلی کسب‌وکار خود را متحول کنید
راهنمای مطالعه

    تکنولوژی در سال‌های اخیر با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است. این سرعت سبب شده تا مفاهیم جدیدی در کنار آن ظهور کنند و علوم مختلفی تحت تاثیر آن قرار بگیرند.

    شاید اگر ۳۰ سال پیش کسی درمورد بازاریابی از طریق تلفن‌های همراه صحبت می‌کرد، کسی حرف‌های او را جدی نمی‌گرفت؛ اما اکنون بیش از ۸۰ درصد کاربران اینترنت، تلفن همراه هوشمند در اختیار دارند و این یعنی یک فرصت عالی برای برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبانی که می‌توانند به مشتری تبدیل شوند.

    در این مطلب قصد داریم تا درمورد مفهوم موبایل مارکتینگ بیشتر صحبت کنیم و روش‌های انجام آن به همراه مزایا و معایبش را مورد بررسی قرار دهیم تا اگر با این مفهوم به اندازه کافی آشنا نیستید، آن را بهتر بشناسید و از آن استفاده کنید.

    بازاریابی موبایلی (موبایل مارکتینگ) چیست؟

    در سال‌های گذشته بازاریابی در موبایل به اس‌ام‌اس مارکتینگ محدود می‌شد و بیشتر با همین نام شهرت داشت. با گذشت زمان، رفته رفته دایره خدمات تلفن‌های همراه هوشمند گسترش پیدا کرد و به جایی رسید که مردم اغلب کارهای روزانه خود را با موبایل انجام می‌دهند.

    در حال حاضر می‌توان بازاریابی موبایلی را یک استراتژی چندکاناله تلقی کرد که توسط روش‌های مختلفی می‌تواند صورت پذیرد و دسته‌های گوناگونی از مشتریان را هدف قرار داد. اگر استراتژی درستی را به کار ببرید، با توجه به درصد بالایی از کاربران که روزانه از موبایل استفاده می‌کنند، می‌توانید کمپین موفقی داشته باشید و به اهداف بازاریابی خود برسید.

    بازاریابی توسط موبایل گسترش چشمگیری داشته و تاثیرات فراوانی را هم در کاربران می‌گذارد. به عنوان مثال شما شبکه‌های اجتماعی را درنظر بگیرید. جایی که اغلب افراد حداقل روزی یکبار را با آن سروکار دارند و به یکی از آن‌ها سر می‌زنند، تبلیغات و بازاریابی از طریق این شبکه‌ها و سایر روش‌های موبایل مارکتینگ می‌تواند باعث جذب این افراد شود و آن‌ها از این نوع بازاریابی بهتر استقبال می‌کنند.

    مزایا و معایب بازاریابی موبایلی

    بازاریابی موبایلی هم درست مثل سایر انواع بازاریابی مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این بخش نگاهی کوتاه به این موارد می‌کنیم تا بتوانید از مزیت‌ها به درستی استفاده کنید و معایب را بهتر بشناسید و برای پوشش آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

    بزرگترین مزیت بازاریابی با موبایل، دسترسی به طیف وسیعی از مخاطبان است. تعداد افرادی که امروزه از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بسیار بیشتر از مخاطبان هر بازار دیگری است. حتی اگر این افراد به اینترنت دسترسی نداشته باشند و تلفن آن‌ها فقط جوابگوی تماس و پیام کوتاه باشد هم می‌توان با بازاریابی پیامکی به آن‌ها دسترسی داشت و به سمت کسب‌وکار جذبشان کرد.

    سرعت بالا در دسترسی دیگر مزیتی است که می‌توان به موبایل مارکتینگ اختصاص داد. در این نوع از بازاریابی شما در کمترین زمان ممکن به مخاطبان هدف خود دست پیدا می‌کنید و آن‌ها هم در کمترین زمان ممکن می‌توانند پیام شما را دریافت کرده و به آن عکس‌العمل نشان دهند. به عنوان مثال در بازاریابی پیامکی می‌توانید به سرعت پیام مدنظر را به افراد زیادی ارسال کنید و کمتر کسی است که در این روزها به نوتیفیکیشن‌های روزانه خود توجهی نداشته باشد. در حالی که برای انواع دیگر بازاریابی لازم است شما پیش‌اقدامی داشته باشید.

    از دیگر مزیت‌های بازاریابی موبایلی می‌توان به قیمت خوب و اقتصادی آن اشاره داشت که نسبت به سایر انواع بازاریابی از نظر قیمتی مناسب‌تر است. به عنوان مثال اگر شما تبلیغات سنتی مثل بیلبوردها یا تلویزیون را انتخاب کنید و قصد بازاریابی از این شیوه را داشته باشید، باید میلیون‌ها یا حتی میلیاردها تومان خرج کنید و قابلیت اندازه‌گیری و تحلیل آمار را هم ندارید؛ اما در بازاریابی موبایلی می‌توانید با هزینه کمتر، سرمایه‌ای که صرف این بازاریابی کرده‌اید را بازگردانید و سرمایه خود را طبق برنامه‌ریزی و به شیوه درست خرج کنید.

    درست مثل هر موضوعی، بازاریابی موبایلی هم شامل معایبی است. کاربران تلفن همراه به دلیل اینکه در طول روز با حجم زیادی از اطلاعات و تبلیغات و موارد مشابه روبه‌رو هستند، این اتفاق کار را برای کسانی که قصد بازاریابی از این طریق دارند را سخت می‌کند.

    از این رو که کاربران چشمشان به دیدن محتواهای موبایلی عادت کرده است و معمولا سخت‌تر جذب آگهی‌های تبلیغاتی یا مواردی که در دسته بازاریابی قرار می‌گیرند، می‌شوند؛ اما اگر بازاریابی از طریق موبایل را با چاشنی خلاقیت همراه کنید، می‌توانید به راحتی این عیب را تبدیل به یک نکته مثبت کنید.

    نکته دیگری که لازم است به آن توجه کنید، بحث رعایت حریم خصوصی افراد است. کاربران موبایل به شدت روی حریم خصوصی خود حساس‌اند و برندی که به این موضوع توجهی نداشته باشد را به راحتی از لیست کسب‌وکارهای محبوب خود خط می‌زنند. پس با احتیاط برخورد کنید و حتما این مورد را درنظر داشته باشید.

    انواع روش‌های موبایل مارکتینگ

    موبایل مارکتینگ به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. به صورت کلی هر نوع تلاشی که برای جذب مخاطب یا سایر اهداف بازاریابی انجام شود و با موبایل بتوان به آن دسترسی داشت را می‌توان زیرشاخه‌ای از موبایل مارکتینگ دانست؛ اما روش‌های متداول آن عبارتند از:

    • بازاریابی پیامکی (SMS مارکتینگ و MMS مارکتینگ)
    • بازاریابی از طریق تبلیغات کلیکی یا جستجوی تلفن همراه
    • بازاریابی ایمیلی از طریق موبایل
    • بازاریابی از طریق سایت‌ها و فضای وب (نسخه موبایل)
    • بازاریابی از طریق تبلیغات درون برنامه‌ای
    • بازاریابی از طریق تبلیغات بازی‌های موبایلی
    • تبلیغات پوش نوتفیکیشن
    • QR کد

    هر یک از روش‌های گفته شده در این قسمت، دری برای ورود به دنیایی جدید است. هرکدام از این شیوه‌ها می‌توانند به اندازه کافی تاثیرگذار باشند و شما را به اهدافی که در ذهن دارید، نزدیک کنند. فقط باید به یک سری نکات توجه کنید و استراتژی درستی داشته باشید. با وجود این دو عنصر تبلیغات هدفمندتری خواهید داشت و نتیجه بهتری هم خواهید گرفت.

    چگونه موبایل مارکتینگ موفقی را می‌توان تجربه کرد؟

    تمامی این مواردی که تا به اینجا از آن‌ها سخن گفتیم، مربوط به آشنایی با مفهوم موبایل مارکتینگ بود. در این بخش قصد داریم تا نکات کاربردی را برای انتشار کمپین‌های تبلیغاتی در موبایل به اشتراک بگذاریم تا هربار آن‌ها را بررسی و کمپین خود را بهینه‌سازی کنید. نکات موفقیت در این نوع از بازاریابی عبارت است از:

    1. اهدافی که تعیین می‌کنید باید واضح و قابل دسترسی باشد و بعد برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود.
    2. محتوایی تولید کنید که بتواند در لحظه کاربر را درگیر خود کند.
    3. ایرادات را چندین بار بررسی کنید تا عیب و نقصی نداشته باشید.
    4. به بازخوردهای مشتریان گوش دهید و سعی کنید خودتان را طبق نظرات آن‌ها بهبود دهید.
    5. در پلی‌استور و اپ‌استور برنامه خود را بهینه‌سازی کنید.
    6. از بازاریابی به شکل پیامک به خوبی استفاده کنید.
    7. صفحات سایت خود را برای کاربران موبایل بهینه کنید.
    8. موبایل مارکتینگ مناسب چه کسب‌وکارهایی است؟

      هر کسب‌وکاری می‌تواند از موبایل مارکتینگ به عنوان راهی برای رسیدن به فروش بیشتر یا جذب مخاطب جدید یا سایر اهداف استفاده کند. مهم این است که مخاطبان خود را به خوبی بشناسید و از روش‌های بازاریابی به درستی استفاده کنید. ادیوری، پلتفرم تبلیغات موبایلی است که با استفاده از آن می‌توانید روش‌های گوناگون موبایل مارکتینگ را پیاده‌سازی کنید. همچنین اگر ذهنیت خاصی در مورد بازاریابی به این شیوه ندارید، می‌توانید از مشاوران باتجربه و متخصص ادیوری کمک بگیرید و یک کمپین تبلیغاتی کارآمد و موثر را تهیه کنید.

      تهیه شده در: درجه
      {{totalCount}} دیدگاه‌
      {{name.error}}
      {{email.error}}
      {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
      {{commentMessage.error}}

      ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید