آیا خرید ایکس‌باکس سریز اس در سال ۲۰۲۲ منطقی است؟

آیا خرید ایکس‌باکس سریز اس در سال ۲۰۲۲ منطقی است؟
راهنمای مطالعه

    کم‌کم وارد سال دوم کنسول‌های نسل نهمی می‌شویم و شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که آیا خرید کنسول ایکس‌باکس سریز اس در سال ۲۰۲۲ منطقی است؟ پاسخ کوتاه: بله! در ادامه با ما همراه باشید.

    قبل از اینکه به چرایی خرید ایکس‌باکس سریز اس بپردازیم، کمی از قبل‌تر شروع می‌کنیم.

    به سال‌ها پیش از نسل نهم بر می‌گردیم، زمانی که قرار بود نسل هشتم کنسول‌ها آغاز شود. سونی که به سختی توانسته بود نسل هفتم را با پلی‌استیشن 3 پر حاشیه به پایان برساند، حالا پلی‌استیشن 4 را با قدرتی فوق‌العاده و با تمرکز ویژه روی بازی‌ها در دست داشت. اما مایکروسافت در یک اشتباه خطرناک، آینده ایکس‌باکس را با رویکردی کاملا اشتباه به خطر انداخت!

    عرضه کنسول ایکس‌باکس وان که توام با سیاست‌های اشتباهی مانند اتصال همیشگی به اینترنت، قالب کردن کینکت جدید به اجبار، عدم اشتراک‌گذاری بازی‌های فیزیکی و تبدیل کنسول به یک دستگاه پخش فیلم و سریال خانگی در کنار ویدیو گیم، عملا باعث شد تا برند ایکس‌باکس در لبه پرتگاه نابودی قرار بگیرد. اما این روند با ورود تیم مدیریتی جدید به رهبری فیل اسپنسر که در حال حاضر مدیر کل بخش بازی مایکروسافت است، تغییر کرد.

    مایکروسافت نسل جدید را با دو کنسول شروع کرد:

    ایکس‌باکس سریز ایکس: کنسول اصلی و پرقدرت نسل نهمی مایکروسافت که با قیمت اولیه ۵۰۰ دلار به بازار عرضه شد. این کنسول به درایو Ultra-HD بلوری مجهز است تا بتواند دیسک‌های حجیم بازی و فیلم‌های بلوری را از هر نوعی اجرا کند و همچنین سخت‌افزار آن به جدیدترین قطعات روز دنیا از پردازنده‌ای متعلق به AMD تا پشتیبانی از حافظه SSD مجهز شده است. اجرای بسیاری از بازی‌ها با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه، هدف اصلی کنسول نسل نهمی ایکس‌باکس سریز ایکس است.

    ایکس‌باکس سریز اس: کنسول دوم و کامپکت (جمع و جور) مایکروسافت برای نسل نهم که با قیمت ۳۰۰ دلار به بازار عرضه شد. این کنسول که فاقد درایو بلوری است، از ابعاد کوچک‌تری نسبت به کنسول ایکس‌باکس سریز ایکس برخوردار است و قدرت سخت‌افزاری آن هم برای اجرای بازی‌ها از رزولوشن 1080p تا 1440p متغیر است. با وجود ضعیف‌تر بودن سریز اس نسبت به سریز ایکس، هیچ محدودیتی از لحاظ ارائه و انتشار بازی روی این کنسول اعمال نشده و هر دو کنسول نسل نهمی مایکروسافت به یک اندازه پشتیبانی می‌شوند.

    خب، این‌ها را گفتیم که به سوال اصلی برسیم:

    چرا باید کنسول ایکس‌باکس سریز اس بخریم؟

    نسل نهم، نسل بیدار شدن ایکس‌باکس شد. مایکروسافت با برنامه‌ریزی صحیح ایکس‌باکس را به کنسولی فقط برای بازی تبدیل کرد و پیاده‌سازی سرویس گیم پس از اواسط عمر کنسول قبلی، پایه و اساس ایکس‌باکس‌های جدید را محکم و استوار کرد.

    ۱- قیمت فوق‌العاده مناسب: ۱۵ میلیون تومان برای نسل نهم!

    خرید کنسول ایکس‌باکس سریز اس در بازار ایران تنها با ۱۵ میلیون تومان امکان‌پذیر است. این قیمت برای یک کنسول نسل نهمی شگفت‌انگیز است! در لحظه انتشار این مقاله، قیمت کنسول ایکس‌باکس سریز ایکس حدود ۳۰ میلیون تومان، کنسول پلی‌استیشن 5 استاندارد حدود ۴۰ میلیون تومان و پلی‌استیشن ۵ دیجیتال حدود ۳۵ میلیون تومان است. اختلاف قیمتی که سریز اس با کنسول‌های نسل نهمی دارد بیش از ۱۰ میلیون تومان است که خود یک دلیل منطقی برای کسانی است که بودجه محدودی برای تجربه بازی‌های نسل نهمی دارند.

    ۲- مشخصات سخت‌افزاری استاندارد بسته به نیاز کاربر

    دلیل ارزان‌تر بودن کنسول ایکس‌باکس سریز اس، سخت‌افزار محدود‌تر آن چه از لحاظ فیزیکی و چه بازدهی درونی آن است. ایکس‌باکس سریز ایکس دارای یک ترابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD است اما سریز اس از ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD استفاده می‌کند. با این حال تفاوت این حافظه‌ها در حجم است و نه توان!

    توان پردازشی پردازنده گرافیکی Xbox Series X چیزی حدود ۱۲ ترافلاپس است که این توان برای اجرای بازی‌ها با بالاترین کیفیت گرافیکی روی رزولوشن 4K مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما کنسول Xbox Series S پردازنده‌ای گرافیکی با توان ۴ ترافلاپس در اختیار دارد. مایکروسافت این توان پردازشی را برای اجرای بازی‌ها روی رزولوشن 1080p تا 1440p مطابقت داده و نتیجه بسیار عالی از آب در آمده است.

    ما به «ترافلاپس» اشاره کردیم، اما از شما می‌خواهیم که به این عدد‌ها توجه نکنید. قرار نیست پایین یا بالا بودن این عددها، تجربه گیمینگ را «خراب» یا «آباد» کند. نکته قابل توجه این است که هر دوی این کنسول‌ها، به اندازه قیمت و توان خود تا به امروز توانسته‌اند بهترین خروجی ممکن را ارائه دهند.

    ایکس‌باکس سریز اس طی یک سال و چند ماهی که از عرضه‌اش می‌گذرد، جایگاه خود را به خوبی پیدا کرده است. قیمت فوق‌العاده این کنسول در کنار موجود بودن همیشگی آن در سراسر جهان (برعکس PS5 و Xbox Series X که با محدودیت تولید به خاطر شرایط کرونا درگیر هستند)، سریز اس را چند قدم جلوتر برده است. کیفیت اجرای بازی‌ها در سریز اس عالی است. سرعت لودینگ بازی‌ها در این کنسول هیچ چیزی از سریز ایکس کم ندارد و شاید اختلافی چند ثانیه‌ای در برخی عناوین داشته باشد. حتی در برخی بازی‌ها مانند Call of Duty Vanguard، سرعت لودینگ‌های بازی در سریز اس بیشتر است!

    ایکس‌باکس سریز اس

    ۳- توان اجرای برخی بازی‌ها با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه!

    یکی از بزرگترین شعارهای مایکروسافت در زمان عرضه کنسول‌های ایکس‌باکس نسل نهم،‌ توان اجرای بازی‌ها حتی با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه بود. شعاری که تا حد بسیار زیادی توانسته به آن جامه عمل بپوشاند و حتی کنسول سریز اس که از سخت‌افزار محدودتری نسبت به سریز ایکس برخوردار است، می‌تواند بعضی از بازی‌ها را با این نرخ فریم اجرا کند. از جمله بازی‌های شاخص می‌توان به Call of Duty: Warzone، Battlefield 4، Halo Infinite و سایر بازی‌های فرانچایز هیلو، Gears 5 و تمام بازی‌های سری گیرز، Rainbow Six Siege، Rocket League، Doom Eternal و ده‌ها بازی دیگر اشاره کرد.

    توجه داشته باشید که برای تجربه کامل بازی‌های نرخ ۱۲۰ فریم، به نمایشگری با پشتیبانی از نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتز نیاز است. بیشتر تلویزیون‌ها هنوز از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز استفاده می‌کنند، اما مانیتورها در این قضیه پیشتازتر هستند و تهیه مانیتوری با نرخ ۱۲۰ هرتز از لحاظ قیمتی می‌تواند اقتصادی‌تر باشد. البته، این یک طرف قضیه است و برای اینکه بتوانید به صورت تمام و کمال از نرخ ۱۲۰ فریم لذت ببرید، نمایشگر باید از ورودی HDMI 2.1 هم پشتیبانی کند که این مورد بیشتر برای کنسول ایکس‌باکس سریز ایکس می‌تواند صادق باشد.

    ۴- پشتیبانی از ری‌ تریسینگ

    تب و تاب استفاده از قابلیت گرافیکی ری تریسینگ در بازی‌های نسل جدید آن‌قدر زیاد است که کم‌کم این ویژگی در حال تبدیل شدن به یک اصل و پایه برای بازی‌های آینده است. کار ری‌ تریسینگ، شبیه‌سازی نورپردازی واقعی در محیط بازی‌ها است که نتیجه آن خارق‌العاده شده است.

    ویژگی ری تریسینگ در نسل نهم کنسول‌های بازی یکی از شاه‌کلید‌های موفقیت بازی‌ها محسوب می‌شود و در تمام کنسول‌های این نسل به ویژه ایکس‌باکس سریز اس دیده می‌شود.

    برخی تصور می‌کنند که سریز اس به‌خاطر قیمت ارزان‌تر و سخت‌افزار محدودتر، توانایی پشتیبانی از این تکنولوژی را ندارد که اشتباه است! سریز اس دقیقا از همان سخت‌افزار ایکس‌باکس سریز ایکس اما محدودتر بهره می‌برد و مهندسی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دقیقی که روی آن پیاده‌سازی شده، باعث شده تا حتی فناوری ری تریسینگ هم در برخی بازی‌های این کنسول دیده شود.

    از بازی‌های مطرحی که می‌توان با روشن بودن قابلیت ری تریسینگ در ایکس‌باکس سریز اس بازی کرد می‌شود به Call of Duty: Black Ops Cold War، Gears 5، NBA 2K21، Watch Dogs Legion، Halo Infinite و ده‌ها بازی دیگر اشاره کرد.

    ۵- گیم پس، کتابخانه عظیم بازی‌های ایکس‌باکس

    بزرگترین نقطه قوت اکوسیستم ایکس‌باکس و به خصوص کنسول‌های ایکس‌باکس، وجود سرویس خارق‌العاده گیم پس است. سرویس گیم پس که کتابخانه بزرگی از تمام بازی‌های دسته اول مایکروسافت و بازی‌هایی از سایر کمپانی‌ها و استودیوهای بازی‌سازی است که با قیمتی فوق‌العاده پایین، در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

    کنسول ایکس‌باکس سریز اس هم به مانند برادر بزرگترش، ایکس‌باکس سریز ایکس به طور نامحدود و برابر می‌تواند از قابلیت‌های سرویس اشتراکی گیم‌ پس استفاده کند. تمامی بازی‌های انحصاری از روز اول روی سرویس گیم پس قرار می‌گیرند و مشترک می‌تواند به تمامی آنها به علاوه صدها بازی دیگر دسترسی داشته باشد.

    ایکس‌باکس سریز اس

    ۶- پشتیبانی از بازی‌های نسل‌های گذشته فقط در کنسول‌های ایکس‌باکس!

    یکی از ویژگی‌های بارز کنسول‌های ایکس‌باکس، به خصوص ایکس‌باکس‌های سریز ایکس و اس، پشتیبانی از بازی‌های نسل‌های قبل مانند ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس اورجینال است. نه تنها این کنسول‌ها و به خصوص ایکس‌باکس سریز اس قادر به اجرای لیستی بلند بالا از بازی‌های قدیمی هستند،‌ بلکه به واسطه قابلیت و تکنولوژی‌های به کار رفته در کنسول‌های نسل جدید، بازی‌ها به صورت خودکار با رزولوشن بالاتر، بافت‌های قوی‌تر و نرخ فریم بیشتر اجرا می‌شوند.

    کنسول ایکس‌باکس سریز اس را شاید بهترین گزینه برای دسترسی به بازی‌های نسل‌های گذشته دانست. شما در عین حال که به واسطه اشتراک گیم پس، به تمامی بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس و برخی بازی‌های بزرگ و کوچک استودیوها و شرکت‌های دیگر مانند بتسدا و EA دسترسی دارید، می‌توانید به کتابخانه بزرگی از بازی‌های قدیمی هم دسترسی داشته باشید.

    اگر شما هم مثل من یک پی‌سی گیمینگ قدرتمند در اختیار دارید، حتما خودتان را از خرید کنسول ایکس‌باکس سریز ایکس بی‌نیاز می‌بینید اما در عین حال دوست دارید از قابلیت Backward Compatible یا پشتیبانی از بازی‌های نسل‌های گذشته که فقط روی کنسول‌ها وجود دارد، استفاده کنید. خب، به جای یک هزینه ۲۸ میلیون تومانی برای خرید ایکس‌باکس سریز ایکس، می‌توان حداقل با قیمت ۱۵ میلیون تومان یک کنسول نسل نهمی و تمام ویژگی‌های گفته شده دسترسی پیدا کرد.

    ۷- کراس پلی نسل نهمی ارزان قیمت!

    تصور کنید دوستی دارید که مشغول به بازی Call of Duty: Warzone روی پی‌سی است اما شما پی‌سی قدرتمند برای اجرای این بازی را ندارید و از طرفی، فکر می‌کنید خرید کنسول نسل نهمی هم با این وضعیت قیمت‌ها خیلی ممکن نیست. این‌جاست که خرید کنسول ایکس‌باکس سریز اس به دادتان می‌رسد!

    قابلیت کراس پلتفرم و کراس پلی چند سالی است که رشد زیادی کرده و برخی از بازی‌های مطرح آنلاین و مالتی‌پلیر، اجازه رقابت بازیکنان پلتفرم‌های مختلف با یکدیگر را داده‌اند. اگر شما در حال حاضر به دنبال راهی برای اضافه شدن به این رقابت‌ها هستید، یکی از بهترین گزینه‌های اقتصادی و قدرتمند شما می‌تواند ایکس‌باکس سریز اس باشد.

    ۸- ایکس‌باکس سریز اس = (حتی!) بهتر از پی‌سی گیمینگ اقتصادی 

    قصد خرید پی‌سی گیمینگ دارید ولی بودجه شما کافی نیست؟ این روزها ارزان‌ترین پی‌سی گیمینگ را هم نمی‌توان با کمتر از ۶۰ میلیون تومان و حتی بیشتر بست، اما اگر کاری که شما قصد انجامش را دارید فقط بازی کردن است، یکی از گزینه‌های فوق‌العاده شما ایکس‌باکس سریز اس خواهد بود.

    کنسول‌های ایکس‌باکس و به خصوص سریز اس قابلیت پشتیبانی از ماوس و صفحه‌کلید را دارند. از طرفی حداکثر رزولوشن معمولی که سریز اس ارائه می‌دهد، 1440p است که یک رزولوشن محبوب و جامع بین مانیتورهای امروزی است. با این حال این رزولوشن در بین تلویزیون‌های خانگی خیلی محبوب نیست. شما می‌توانید با تهیه یک کنسول ایکس‌باکس سریز اس، ماوس و صفحه‌ کلید و یک مانیتور با توانایی پشتیبانی از رزولوشن 1440p و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز که از ۱۵ میلیون تومان در سایز ۲۷ اینچ ( برای مثال سامسونگ Odyssey G3) شروع می‌شود، در عمل یک پی‌سی گیمینگ سر هم کنید. به این مجموعه هم یک اشتراک گیم پس اضافه کنید تا دسترسی شما به بازی‌ها از همیشه راحت‌تر شود.

    ۹- ایکس‌باکس سریز اس: کوچک و مسافرتی!

    کنسول ایکس‌باکس سریز اس به طرز شگفت‌انگیزی کوچک و سبک است. این کنسول ۶۰ درصد از ایکس‌باکس سریز ایکس کوچک‌تر است و اگر بخواهیم مقایسه بهتری داشته باشیم، یک آیپد ۱۲.۹ اینچی اپل تقریبا اندازه نزدیکی به کنسول ایکس‌باکس سریز اس دارد. همین کوچکی و وزن بسیار سبک آن که نزدیک ۲ کیلوگرم است، Xbox Series S را حتی به یک کنسول مسافرتی و قابل حمل تبدیل کرده است.

    شاید شما هم از کسانی باشید که زیاد سفر می‌کنید یا برای بازی کردن با دوستان‌تان حتی کنسول خود را جابه‌جا می‌کنید. خب، ایکس‌باکس سریز اس یک گزینه فوق‌العاده برای شما از این حیث خواهد بود.

    ایکس‌باکس سریز اس

    معایب کنسول ایکس‌باکس سریز اس چیست؟

    ۱- محدودیت فضای ذخیره‌سازی و ارتقا آن!

    هر ارزانی بی‌حکمت یا بی‌دلیل نیست و یکی از عوامل ارزان‌ بودن ایکس‌باکس سریز اس، حجم پایین‌تر فضای ذخیره‌سازی SSD آن نسبت به ایکس‌باکس سریز ایکس است. روی مثبت قضیه، ارزان‌تر شدن کنسول بوده اما روی منفی آن، محدود بودن فضا برای نصب بازی است. از ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ای که در کنسول تعبیه شده، تنها ۳۶۵ گیگابایت فضا برای نصب بازی وجود دارد و مابقی برای سیستم‌عامل و کارکردهای دیگر کنسول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    برخلاف کنسول پلی‌استیشن 5 که امکان ارتقا حافظه ذخیره‌سازی در آن به وسیله هارد‌های SSD از نوع M.2 وجود دارد و بازه قیمتی آن‌ها بسیار متنوع است، کنسول‌های ایکس‌باکس سریز از چنین ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند و تنها یک راه برای افزایش ظرفیت فضای ذخیره‌سازی وجود دارد: خرید هاردهای SSD اکسترنال مخصوص برند سیگیت!

    مایکروسافت با همکاری برند معتبر سیگیت، هاردهای اکسترنال SSD شبیه کارت را برای کنسول‌های ایکس‌باکس سریز تولید کرده که از طریق پورت مخصوص تعبیه شده روی کنسول متصل می‌شوند. قیمت این هاردهای اکسترنال به نسبت اکثر هاردهای M.2 بازار بالاتر است و مشکل اصلی برای کاربران ایرانی، عدم دسترسی مناسب و موجود نبودن آن در بازار ایران است. در حال حاضر قیمت یک عدد از این هاردهای اکسترنال SSD در ایران و در حجم یک ترابایت (اگر موجود باشد) به بالای ده میلیون تومان می‌رسد.

    پس اگر قصد خرید کنسول ایکس‌باکس سریز اس و حتی سریز ایکس داشتید، به این نکته توجه داشته باشید که ارتقا حافظه در این کنسول جدا از شیوه سخت تهیه سخت‌افزار مورد نیاز، هزینه بالایی هم روی دست‌تان می‌گذارد.

    ۲- عدم پشتیبانی از دیسک

    یکی دیگر از دلایل ارزان‌تر بودن کنسول ایکس‌باکس سریز اس، عدم وجود درایو دیسک‌خوان در آن است. ایکس‌باکس سریز ایکس و همینطور کنسول استاندارد پلی‌استیشن 5 به درایو بلوری پیشرفته با قابلیت پشتیبانی از دیسک‌های Ultra-HD 4K مجهز هستند، اما کنسول دیجیتال پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سریز اس هیچ‌گونه درایو دیسک‌خوانی ندارند.

    عدم وجود درایو دیسک‌خوان باعث می‌شود که شما به اجبار بازی‌ها را به صورت دیجیتالی تهیه کنید و همین قضیه سبب می‌شود تا حساسیت بیشتری نسبت به فضای ذخیره‌سازی کنسول‌تان داشته باشید. از طرفی هم نبود درایو دیسک‌خوان شما را از تماشای دیسک‌های بلوری و به خصوص دیسک‌های 4K محروم می‌کند. با اینکه دیسک‌های 4K در ایران محدود هستند، اما می‌توان به آنها دسترسی داشت و از کنسول‌های بازی برای اجرای آنها استفاده کرد. با این حال کنسول ایکس‌باکس سریز اس فاقد این ویژگی است.

    ایکس‌باکس سریز اس

    ۳- عدم پشتیبانی از رزولوشن 4K در بازی‌ها 

    سخت‌افزار و کلیت وجود کنسول ایکس‌باکس سریز اس برای اجرای بازی‌ها به بهترین شکل روی رزولوشن 1080p و به خصوص 1440p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به بالا تعبیه شده است. محدودیت سخت‌افزاری از میزان حافظه رم پایین‌تر تا ترافلاپس کمتر نسبت به ایکس‌باکس سریز ایکس سبب شده تا کنسول Xbox Series S از محدوده اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K دور بماند. البته دیده شده که برخی بازی‌ها مانند Crysis Remastered قابلیت اجرا به صورت 4K Upscale را در کنسول سریز اس دارند، اما بسیار محدود هستند.

    پس اگر شما به شدت طرفدار اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K هستید، ایکس‌باکس سریز اس کنسول مورد علاقه شما نخواهد بود. با این حال این کنسول می‌تواند کیفیت گرافیکی بسیار عالی و پا به پای برادر بزرگتر خود در رزولوشن‌های 1080p و 1440p ارائه دهد.

    ایکس‌باکس سریز اس یک محصول فوق‌العاده از مایکروسافت است. پشتیبانی خوب ردموندی‌ها از این کنسول و مهندسی خارق‌العاده‌ای که در ساخت و بهینه‌سازی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این محصول پیاده‌سازی شده، بی‌نظیر است. اگر نقاط ضعف را فاکتور بگیریم، انبوهی از دلایل موجه برای خرید کنسول ایکس‌باکس سریز اس وجود دارد.

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید