علت کنده شدن براکت‌های ارتودنسی چیست؟

علت کنده شدن براکت‌های ارتودنسی چیست؟
راهنمای مطالعه

    یکی از بزرگترین تصورات غلط بشر در مورد بریس‌ها این است که دائمی هستند. اما در واقعیت، آن‌هامی‌توانند شل شوند و حتی شکسته و کنده شوند.

    شایع ترین مشکل مربوط به براکت‌ها همین تصورات غلط رایج است. براکت‌ها قطعات کوچک فلزی یا سرامیکی هستند که به دندان‌ها متصل می‌شوند. وظیفه اصلی این براکت‌ها هدایت حرکت دندان‌ها در حالی است که سیم ارتودنسی را در جای خود نگه می‌دارد. براکت‌ها برای حفظ لبخند سالم در طول درمان نیاز به مراقبت‌های تخصصی دارند. گاهی اوقات، یک یا چند براکت ممکن است جدا شود. که این امر برای بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد. حتی اگر بهداشت دهان و دندان خوبی داشته باشید یا از دستورالعمل های ارتودنتیست خود پیروی کنید، ممکن است براکت را از دست بدهید. دلیل پشت آن چه می‌تواند باشد؟ براساس تجربه افراد و تحقیقات انجام شده سه دلیل شایع و جامع برای کنده شدن براکت‌ها وجود دارد که شامل:

    1. جنس و ساختار دندان: ارتودنتیست قبل از قرار دادن بریس به خوبی به دندان‌های مراجعه کننده نگاه می‌کند. این فرآیند اغلب زمان بر است، اما انجام این پروسه برای اطمینان از سلامت دندان‌ها ضروری است. دلیل آن این است که براکت‌ها به دندان‌های سالم با مینای قوی بهتر چسبیده می‌شوند. اگر مینای دندان تغییر رنگ داده یا مشکلات دیگری دارد، ممکن است براکت‌ها به دندان‌های به درستی به هم نچسبند. به همین دلیل است که براکت‌ها با قرار گرفتن روی دندان‌های پرشده و یا دندان‌های روکش شده، خطر افتادن بالایی دارند. اگرچه براکت‌ها می‌توانند به جایگزین‌های مصنوعی بچسبند، اما زمانی که به مینای دندان طبیعی متصل شوند بهتر عمل می‌کنند.
    2. متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست): ارتودنتیست‌ها مانند تمام انسان‌ها مستعد اشتباه هستند. اما تجربه و آگاهی متخصص ارتودنسی  در کاهش این خطا موثر است . و می‌تواند مشکل جدا شدن براکت شما را کم کند. با این حال، برخی از ارتودنتیست‎ها را دیده‌ایم که عجله دارند یا کمی حواس‌شان پرت شده است. در نتیجه ممکن است براکت‌های شما را با عجله نصب کنند. پیشنهاد ما به شما کلینک دندانپزشکی mihanortho و مراجعه به دکتر مسعود داودیان است زیرا تخصص و سابقه چندین ساله و نیز رضایت مراجعه کنندگان‌شان ما را موظف به معرفی ایشان کرده است.
    3. سبک زندگی و عادت های نادرست: یکی از اولین چیزهایی که دندانپزشک شما پس از اتمام کار بر آن تاکید می‌کند این است که چه چیزی را باید و چه چیزی نباید بخورید. اگر عاشق خوردن غذاهای چسبناک یا سفت هستید، وقت آن رسیده است که آن‌ها را کنار بگذارید. زیرا این انتخاب‌های غذایی نه تنها برای سلامتی، بلکه برای دندان‌ها نیز مضر هستند. بنابراین ممکن است مجبور شوید غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و همچنین غذاهای چسبناک را تا زمان کامل شدن درمان ترک کنید. انجام این کار ممکن است دشوار باشد، اما به کارکرد سریعتر بریس‌ها نیز کمک می‌کند. مورد دیگر این است که بسیاری از افراد به جویدن یخ، ناخن، کلاهک خودکار علاقه دارند، این افراد باید در طول دوره درمان این عادات نادرست را ترک کنند تا در نهایت بتوانند از زیبایی طولانی مدت لذت ببرند. یکی دیگر از مواردی که ارتودنتیست شما پس از قرار دادن بریس‌ها تاکید می‌کند استفاده از مسواکی است که دارای موهای بسیار نرمی است. همچنین ممکن است مجبور شوید نحوه مسواک زدن دندان‌های خود را تغییر دهید. شما از سیم استفاده می‌کنید، بنابراین باید مراقب باشید که خیلی محکم مسواک نزنید. در عین حال، شما همچنین باید با زاویه مسواک بزنید تا هنگام مسواک زدن فشار زیادی بر دندان‌ها و براکت‌ها وارد نشود.
    4. ارتودنسی نامرئی (Invisible orthodontics)

      ارتودنسی نامرئی روشی جدید در درمان مال اکلوژن دندانی می‌باشد که بر خلاف روش سنتی که از براکت‌های فلزی استفاده می‌شود در این روش از دستگاه‌های کاملا نامرئی استفاده می‌کنند. در این روش پس از یک تشخیص دقیق و یک مطالعه موردی با قالب‌گیری، عکس و رادیوگرافی که در ارتودنسی اساسی است، دندانپزشک و بیمار می‌توانند مدل سه‌بعدی دهان را ببینند تا قبل از شروع درمان متوجه شوندکه نتیجه نهایی چه خواهد بود. در ارتودنسی نامرئی از ماسک‌های شفافی استفاده می‌کنند که به‌تدریج بر اساس اندازه‌گیری ساخته می‌شوند و عملکرد آن به گونه‌ای است که هر دو هفته یکبار که تراز کننده تعویض می‌شود، دندان‌ها تحت یک حرکت جزئی قرار می‌گیرند که ظریف و آزاردهنده نیست و به دندان‌ها اجازه می‌دهد تا رسیدن به هدف نهایی تراز شوند.

      ارتودنسی دیمون(Damon Orthodontics)

      در ارتودنسی دیمون، آرچ وایرها (سیم های ارتودنسی) با استفاده از الاستیک به براکت‌ها متصل نمی شوند، بلکه این دو جزء با مکانیزم دیمون به هم متصل می‌شوند. این براکت‌ها نه تنها راحتی بیشتری را برای بیماران فراهم می‌کند بلکه به آن‌ها کمک می‌کند تا بهداشت دهان و دندان را بهتر حفظ کنند. براکت‌های دیمون انواع مختلفی دارد که شامل:

      • منفعل یا غیر فعال: این براکت‌ها به سیم قوس نازک نیاز دارند تا به منظور حرکت آزادانه دندان، اصطکاک کمتری ایجادکنند. براکت‌های دیمون از نوع غیرفعال بیشتر در ابتدای درمان به منظور کمک به دندان‌ها برای حرکت به سمت جلو استفاده می‌شوند.
      • فعال: در این براکت‌ها از سیم‌های قوس ضخیم‌تری استفاده می‌شود تا فشار بیشتری به دندان‌ها وارد شود تا آن‌ها را به‌طور تهاجمی در موقعیت صحیح حرکت دهد. براکت های فعال نسبت به براکت‌های غیرفعال تاثیر بیشتری در رسیدن به نتایج بهینه دارند.

      ارتودنسی متحرک (Removable orthodontics)

      همانطور که از نام آن پیداست، دستگاهی است که می‌توانید هنگام غذا خوردن، آن را بردارید و سپس آن را در جای خود قرار دهید. بنابراین اثربخشی ارتودنسی متحرک کاملاً به همکاری بیمار بستگی دارد. این دستگاه معمولا برای اصلاح فک و کجی جزئی دندان‌های استفاده می‌شود.

      هزینه ارتودنسی

      هزینه ارتودنسی  با توجه به  اینکه آیا دندان‌های شما نیاز به جابه‌جایی قابل توجهی دارند و نیز با در نظر گرفتن نوع براکت (فلزی، سرامیکی، مخفی) و اپن بایت بودن فرد بیمار می‌تواند متفاوت باشد. اما در مجموع می‌توان گفت طبق تعرفه سال ۱۴۰۱هزینه‌های ارتودنسی با توجه به موارد ذکر شده فوق و نوع درمان ارتودنسی حدود  ۳۵۰.۰۰۰ تومان تا ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان و شاید کمی بیشتر ‌باشد.

      متخصص ارتودنسی

      تفاوت بین یک متخصص ارتودنسی عالی و یک ارتودنتیست خوب در جزئیات است. هر متخصص ارتودنسی می‌تواند دندان‌های شما را تنظیم کند، اما قرار دادن دندان در مکان خاصی برای داشتن ظاهری زیبا و لبخند هالیوودی نیاز به کنترل خاصی دارد که این کنترل، بستگی به توجه متخصص ارتودنسی به جزئیات دارد.

      تهیه شده در: درجه
      {{totalCount}} دیدگاه‌
      {{name.error}}
      {{email.error}}
      {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
      {{commentMessage.error}}

      ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید