چگونه اضطراب جدایی کودک از مادر و ترس از مدرسه را کاهش دهیم؟

چگونه اضطراب جدایی کودک از مادر و ترس از مدرسه را کاهش دهیم؟
راهنمای مطالعه

    ترس از مدرسه یا اضطراب کودک در زمان جدایی از مادر موضوع جدیدی نیست. بسیاری از کودکان که وابستگی شدیدی به خانواده خود دارند، هنگام رفتن به مهدکودک یا مدرسه می‌ترسند و این ترس گاهی اوقات به شکل گریه خود را نشان می‌دهد. اضطراب جدایی در سنین 1 الی 2 سالگی دیده می‌شود و اگر کودک تا دو سالگی تجربه جدایی از پدر و مادر را داشته باشد، دچار اضطراب خواهد شد. از طرفی برخی کودکان در بیرون خانه یا محیط‌های دیگر مانند مهدکودک و مدرسه، احساس امنیت نمی‌کنند. این مشکلات به مرور زمان و با استفاده از راه‌حل‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم، به‌راحتی حل می‌شود. برای پی بردن به نشانه‌های ترس از مدرسه در کودکان و راهکارهای آن در ادامه با ما همراه باشید.

    نشانه‌های ترس از مدرسه کودکان

    کودکان از مدرسه می‌ترسند؛ زیرا این محیط‌ها به آن‌ها احساس ناامنی می‌دهد. کودکان حساس ترجیح می‌دهند همیشه در کنار یک یا هر دو والد خود بمانند و در صورت جدایی، علائم اضطراب را از خود نشان می‌دهند. اگر هنگام بردن فرزندتان به مهد کودک یا مدرسه، با رفتارهای زیر مواجه شدید، باید برای از بین بردن ترس او تلاش کنید:

    • نشانه‌های جسمی: ناراحتی شکمی مداوم، حالت تهوع بدون دلیل، استفراغ بدون علت مشخص، خستگی شدید و تمایل به خواب
    • علائم رفتاری: کج‌خلقی در زمان جدایی، گریه‌های طولانی بدون بهونه، ترس شدید از تنهایی یا ترس‌های غیر منطقی، دشواری در خواب و کابوس دیدن مداوم

    رفتار کودک خود را در طول هفته در نظر بگیرید و با تعطیلات مقایسه کنید. اگر بدخلقی و ناراحتی فقط در روزهای مدرسه دیده می‌شود و در آخر هفته حال او خوب است، کودک ترس از مدرسه دارد. کودکانی که با این ترس روبه‌رو هستند تا مدت طولانی از رفتن به مدرسه امتناع می‌کنند و حتی برای انجام تکالیف مقاومت دارند. اضطراب در زمان رفتن به مدرسه برای والدین استرس بالایی به همراه دارد؛ اما شما باید ترس خود را مدیریت کنید و با آرامش مضاعف به کودک خود راهکار بدهید. یکی از ساده‌ترین راهکارها، خرید وسایل نقاشی و لوازم تحصیل موردعلاقه کودک برای افزایش اشتیاق نسبت به مدرسه است.

    آشنایی با دلایل ترس از مدرسه در دانش آموزان

    طبق تحقیقات انجام‌شده، تنها عامل ترس از مدرسه احساس ناامنی نیست و 5 علت زیر نقش مهم‌تری در ایجاد اضطراب در کودک هنگام رفتن به مدرسه دارند:

    1. نقل مکان منزل یا جابه‌جایی مدرسه

      متغیرهای اجتماعی مانند روبه‌رویی با تعداد زیادی از کودکان، رفتن به مدرسه جدید، تغییر محل زندگی یا تغییر پایه تحصیلی اولین عاملی است که باعث اضطراب در کودکان می‌شود.

      1. مشکلات یا تغییرات خانوادگی

        کودکان هنگامی که با تغییر در زندگی مواجه می‌شوند، نسبت به دور شدن از خانواده خود حساسیت بیشتری نشان می‌دهند. جدا شدن اعضای خانواده، مرگ، طلاق، نگرانی در مورد یکی از افراد خانواده یا سایر مشکلات خانوادگی، برخی دلایل حساسیت هنگام جدایی از والدین هستند.

        1. خجالتی یا درونگرا بودن کودک

          ترس از مدرسه ممکن است به ویژگی‌های شخصیتی کودک مربوط باشد. برای مثال کودکانی که خجالتی هستند یا از ارتباط با جمع‌های بزرگ خودداری می‌کنند، در زمان رفتن به مدرسه و کلاس درس نیز ترس روبه‌رویی با جمعیت را دارند.

          1. والدین محافظه‌کار

            برخی والدین وابستگی زیادی به فرزند خود دارند و از تنها گذاشتن او پیش افراد خانواده اجتناب می‌کنند. همین امر باعث ایجاد وابستگی دوطرفه و بیش از حد بین والدین و فرزندان می‌شود که روی ترس از مدرسه تاثیر می‌گذارد.

            1. وجود مزاحمت در محیط مدرسه

              گاهی اوقات هیچ‌کدام از این عوامل روی ترس از مدرسه کودکان تاثیر ندارند، به‌جز زورگویی در مدرسه. زمانی که کودک شما در مدرسه آزرده شود یا به‌خاطر حس رقابتی از نمرات پایین بترسد، میلی به کلاس درس ندارد و هنگام جدایی از مادر مضطرب می‌شود.

              اگر علت ترس از مدرسه کودک شما در بین موارد بالا وجود ندارد، باید به یک مشاور کودکان مراجعه کرده و ترس کودک خود را ریشه‌یابی کنید. معمولا محیط مطب مشاور کودکان المان‌های کودکانه دارد. به‌عنوان مثال، مشاور از کودک می‌خواهد روی تخته وایت برد بچگانه یک نقاشی بکشد تا احساسات درونی او را راحت‌تر درک کند.

              راهکارهای طلایی برای کم‌رنگ کردن ترس از مدرسه در دانش آموزان

              ترس از مدرسه کودکان دائمی نیست و با استفاده از روش‌های اصولی از بین می‌رود. کودکان بسیاری دچار اضطراب جدایی از مادر می‌شوند؛ زیرا مادر را امن‌ترین شخص برای خود می‌شناسند. اگر برای درمان ترس از مدرسه کودک خود اقدامی نکنید، در سنین بالاتر تحصیل آن‌ها دچار مشکل خواهد شد و دیگر جای جبرانی باقی نمی‌ماند. برای کاهش ترس کودک از مدرسه، ابتدا توصیه می‌کنیم اشتیاق نسبت به مدرسه را با خرید لوازم جذاب ایجاد کنید. برخی از ابزارهای محبوب دانش‌آموزان عبارت‌اند از: جامدادی بزرگ دخترانه یا پسرانه، تخته وایت‌ برد، مدادرنگی و آبرنگ. در ادامه 4 روش عالی برای از بین بردن اضطراب کودکان را بیان می‌کنیم:

              گفت‌وگو با فرزند؛ راهکار اصلی رفع ترس از مدرسه کلاس اول

              به فرزند خود تسلی خاطر دهید و یادآوری کنید که همه چیز درست می‌شود. کودک نه‌تنها در حرف، بلکه در رفتار شما باید این گفتارتان را مشاهده کند. نگرانی خود را بروز ندهید و ترس از مدرسه کودک خود را سرکوب نکنید.

              برای کاهش ترس از مدرسه در نوجوانان از معلم کمک بخواهید!

              با معلم یا یکی از افراد مطمئن در مدرسه صحبت کنید و مشکل کودک خود را در میان بگذارید. معلم می‌تواند امنیتی که شما به کودکتان می‌دهید را به او منتقل کند و احساس ناامنی را از بین ببرد. همچنین از آن‌ها بخواهید تا در زمان مضطرب شدن فرزندتان پشتیبان او باشد و سپس با شما تماس بگیرد.

              درمان ترس از مدرسه با کمک به فرزند برای دوست‌یابی

              روابط دوستانه و داشتن یک دوست قابل‌اطمینان به فرزند شما کمک می‌کند تا در برابر ترس از مدرسه شجاعت نشان دهد. کودک خود را در باشگاه‌ ثبت‌نام کنید یا مدت زمانی را به بازی با دوستانش اختصاص دهید. برای جلوگیری از نگرانی‌های اولیه، روی بازی‌ها و نحوه برخورد آن‌ها نظارت داشته باشید. پس از مدتی اطمینان خاطر در شما ایجاد می‌شود و نگرانی بیهوده نخواهید داشت.

              رفع ترس از مدرسه در نوجوانان با مداخله در مواقع خطر

              اگر فرزندتان با تهدیدی جدی در مدرسه روبه‌رو است، برای رفع آن مداخله و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید تشویق فرزند به تلافی روش خوبی برای مقابله نیست و باعث ایجاد خشم و حس انتقام در کودک می‌شود.

              تاثیر لوازم تحریر جذاب را در علاقه فرزند به مدرسه نادیده نگیرید!

              در این مقاله به بررسی دلایل، نشانه‌ها و روش‌های رفع ترس از مدرسه در دانش‌آموزان پرداختیم. یکی از اولین اقدامات برای علاقه‌مند کردن فرزند به مدرسه رفتن تهیه لوازم تحریر جذاب و رنگارنگ است. کودکان همواره به رنگ‌ها و ابزارهای جذاب مدرسه علاقه نشان می‌دهند. تهیه ابزار مدرسه با کیفیت و تنوع بالا، میل کودک را برای انجام تکالیف زیاد می‌کند و علاقه به مدرسه را افزایش می‌دهد. برای تهیه لوازم التحریر باکیفیت و استفاده از روش میان‌بر، ایران تحریر بهترین انتخاب است. از میان محصولات متنوع ایران تحریر، با سلیقه فرزندتان وسایل موردنیاز مدرسه‌اش را انتخاب کنید تا علاقه به مدرسه جای ترس و اضطراب را بگیرد. برای مشاهده محصولات به فروشگاه اینترنتی این مجموعه به سایت irantahrir.shop سر بزنید.

              تهیه شده در: درجه
              {{totalCount}} دیدگاه‌
              {{name.error}}
              {{email.error}}
              {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
              {{commentMessage.error}}

              ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید