کوله پشتی کوهنوردی یک روزه چی بخریم؟

کوله پشتی کوهنوردی یک روزه چی بخریم؟
راهنمای مطالعه

    کوله کوهنوری یکی از مهم‌ترین و اولین تجهیزاتی است که برای کوهنوری و کمپینگ به آن نیاز دارید. با این حال تنوع بالای این کوله پشتی‌ها اغلب خریداران را هنگام انتخاب یکی از آن‌ها سردرگم می‌کند و این سوال را در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند که «در میان این همه برند و مدل مختلف، بالاخره کدام کوله پشتی را باید خرید؟»

    کوله پشتی یک روزه یکی از دسته‌بندی‌های رایج و پرطرفدار کوله کوهنوردی است. با توجه به نام کولهٔ یک روزه، کاملاً واضح است که طراحی این کوله پشتی‌ها و ظرفیت آن‌ها به‌گونه‌ای است که صرفاً برای یک گردش و کوهنوردی یک‌روزه مناسب هستند. البته این کوله‌ها هم بسته به موارد مصرفشان، ظرفیت‌های متنوعی بین ۱۰ تا ۴۰ لیتر دارند. در ادامهٔ این مطلب با ارائه یک راهنمایی جامع و کامل، به شما می‌گوییم در خرید یک کوله پشتی یک روزه، به چه فاکتورها و مواردی باید توجه کنید.

    در خرید یک کوله پشتی یک روزهٔ کوهنوری به چه فاکتورهایی باید توجه کنیم؟

    • وزن کوله پشتی

    تجهیزات و لوازم کوهنوردی که قرار است داخل کوله پشتی یک روزه کوهنوردی قرار بگیرند، مانند چادر، کیسه خواب، زیرانداز، مواد خوراکی و... خود به اندازه‌ٔ کافی کوله را سنگین می‌کنند. به این ترتیب کوله پشتی‌ کوهنوردی یک روزه باید با کمترین وزن ممکن طراحی شود. از این رو یکی از نخستین مواردی که هنگام خرید کوله یک روزه باید به آن توجه کنید، وزن کوله پشتی است که حتماً بایستی کم باشد.

    • حجم و ظرفیت کوله

    کوله‌های یک روزه ظرفیتی بین 10 تا 40 لیتر دارند. هنگام خرید بسته به نوع کاربرد و مدت زمان سفر، گردش یا توری که در پیش دارید می‌توانید ظرفیت‌های مختلف این کوله را انتخاب کنید. مثلاً برای یک دوچرخهٔ سواری یک روزه یا کوهنوردی کوتاه مدت، یک کوله حدوداً 30 لیتری کفایت می‌کند. هر چقدر حجم و ظرفیت‌ یک کوله بالاتر باشد، طبیعتاً تجهیزات بیشتری هم می‌توانید درون آن جای دهید.

    • نوع ساختار و طراحی کوله پشتی کوهنوردی

    کوله پشتی کوهنوردی براساس نوع طراحی و ساختار در سه گروه قرار می‌گیرد:

    • اسکلت‌دار خارجی؛
    • اسکلت‌دار داخلی؛
    • بدون اسکلت.

    این‌که از میان این سه نوع، کدام یک انتخاب بهتری محسوب می‌شود، کاملاً بستگی به شرایط شما دارد. اگر قرار است بار زیاد و سنگینی را با خود حمل کنید، قطعاً گزینهٔ مناسب یک کولهٔ اسکلت‌دار است. البته شایان ذکر است که این کوله‌ها همچنان که می‌توانند بار بیشتری را با خود حمل کنند، وزن بیشتری هم دارند. بنابراین اگر به دنبال یک کولهٔ سبک هستید که وزن زیادی نداشته باشد، نوع بدون اسکلت این کوله‌ها بهترین گزینه برای شماست. کوله‌های بدون اسکلت نسبت‌به دو مدل دیگر از قیمت مناسب‌تری هم برخوردارند و در مجموع طرفداران بیشتری دارند.

    • نوع کاربری

    کوله پشتی یک روزه را برای چه کاربردی می‌خواهید بخرید؟ پاسخ این سوال نه تنها تکلیف شما را دربارهٔ فاکتور "کاربری" مشخص می‌کند، بلکه به‌صورت مستقیم بر سایر معیارهای خرید کوله پشتی کوهنوردی مانند "حجم و ظرفیت" و "ساختار" نیز اثرگذار است. مثلاً اگر قصد دارید یک صعود در فصل زمستان انجام دهید، قطعاً باید یک کولهٔ ضدآب خریداری کنید یا اگر صعود و سفر شما قرار است بیشتر از یک روز طول بکشد، باید سراغ کوله پشتی‌های چندروزه با ظرفیت بالای ۴۰ لیتر بروید.

    • جنسیت کوهنورد

    خانم یا آقا بودن کوهنورد فاکتور دیگری است که روی انتخاب کوله پشتی یک روزه تأثیر می‌گذارد. برخی برندهای تولیدکنندهٔ کوله پشتی کوهنوردی براساس آناتومی بدن آقایان و بانوان، طراحی متفاوتی برای محصولات خود در نظر می‌گیرند. برای مثال، از آنجایی که خانم‌ها معمولاً استخوان‌بندی ریزتر و سرشانه‌های کوچک‌تری دارند، در طراحی مدل‌های مختلف کوله یک روزه مناسب بانوان نیم‌تنهٔ کوتاه‌تر، طول کشیده‌تر و دور کمر مخروطی‌شکل در نظر گرفته شده‌است.

    همچنین این کوله‌ها ظاهر قوسی‌شکل دارند و تا روی استخوان لگن قرار می‌گیرند. بندهای آن‌ها نیز به یکدیگر نزدیک‌ترند تا فشارهای موجود در ناحیهٔ سینه را به‌خوبی مهار و کنترل کنند.

    با این همه هیچ اجباری وجود ندارد که آقایان و بانوان حتماً کوله‌های مرتبط با جنسیت خود را انتخاب کنند. بلکه آناتومی بدن هر فرد تعیین‌کنندهٔ این انتخاب خواهد بود. برای مثال، آقایانی که استخوان‌بندی ریزتری دارند، می‌توانند از کوله پشتی کوهنوردی زنانه و خانم‌هایی که استخوان‌بندی درشت‌تری دارند از کوله مردانه استفاده کنند. در این میان برخی برندها نیز کوله‌های خود را مشترکاً برای آقایان و بانوان (UniSex) تولید می‌کنند.

    • قیمت

    آخرین فاکتوری که هنگام خرید باید آن را در نظر بگیرید، قیمت کوله و تناسب آن با میزان بودجهٔ شماست. هر چند مهم است که قیمت کوله با بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید همخوانی داشته باشد؛ اما این مسئله نباید باعث شود که به خاطر پرداخت مبلغ کمتر، مجبور به خرید کوله‌های بی‌کیفیت شوید. قیمت کوله پشتی‌های کوهنوردی اصل اگرچه ممکن است کمی بالا باشد؛ اما کیفیت و طول عمر آن‌ها به قدری بالا هست که ارزشش را داشته باشد.

    شما یک بار برای خرید کوله پشتی کوهنوردی یک روزه هزینه می‌کنید؛ اما آن کوله سال‌های زیاد برای شما ماندگار خواهد بود. در حالی که با خرید یک کولهٔ صرفاً ارزان و بی‌کیفیت، ممکن است طی یک یا چند سال، بارها مجبور به خرید مجدد کوله پشتی شوید، چون کوله‌های بی‌کیفیت خیلی زود فرسوده و غیرقابل‌استفاده می‌شوند.

    معرفی بهترین برندهای کوله پشتی کوهنوردی یک روزه در سال ۲۰۲۳

    ۷ برند به‌عنوان کمپانی‌های برتر تولیدکنندهٔ کوله یک روزه کوهنوردی شناخته شده‌اند که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا هنگام خرید کوله پشتی مخصوص کوهنوردی بهتر عمل کنید و خرید خود را از محصولات بهترین برندها انجام دهید:

    1. آسپری (Ospery)

      آسپری یک برند آمریکایی تولیدکنندهٔ کوله کوهنوردی است که در سال ۱۹۷۴ توسط مایک پفوتنهاور به ثبت رسیده است. کوله پشتی آسپری از بهترین محصولات موجود در بازار است.

      1. دیوتر (Deuter)

        برند آلمانی دیوتر بیشتر از ۱۲۰ سال است که درزمینهٔ تولید و عرضه انواع کوله پشتی مناسب برای کوهنوردی، پیاده روی، اسکی و... فعالیت می‌کند. این برند در سال 1898 توسط هانس دیتور در آگسبورگ تاسیس شد.

        1. اسنوهاک (Snow Hawk)

          اسنوهاک یک برند چینی است که علاوه‌بر تولید کوله پشتی مخصوص کوهنوردی مطابق با استانداردهای جهانی، انواع چادر کوهنوردی و کمپینگ حرفه‌ای را نیز برای کاربردهای مختلف تولید می‌کند. محصولات این برند در ایران ضمن برخورداری از کیفیت بالا، قیمت مناسبی دارند. به همین خاطر اسنوهاک در میان کوهنوردان و طبیعت‌گردان ایرانی، از محبوبیت قابل توجهی برخودار است.

          1. پیکینیو (Pekynew)

            پیکینیو در ایران با نام دیگری نیز شناخته می‌شود: کله‌گاوی. دلیل این نامگذاری لوگوی این برند است که در آن از کلهٔ یک گاو استفاده شده‌است. کوله پشتی‌ پیکینیو با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌ها و بهترین مواد اولیه ساخته شده‌اند. پیکینیو نیز مانند اسنوهاک یک برند چینی است، به همین خاطر به الگوبرداری از رقیب خود، محصولات پیکینیو هم در بازار قیمت مناسب‌تری نسبت‌به محصولات هم‌ردهٔ خود از دیگر برندها دارند.

            1. میلت (Millet)

              برند میلت در سال ۱۹۲۰ میلادی در یکی از شهرهای کوچک کشور فرانسه متولد شده‌است. میلت برندی مطرح در حوزهٔ تولید انواع کوله پشتی، کیسه خواب و سایر تجهیزات و لوازم کوهنوردی است و کوله‌های آن در ایران به‌سبب کیفیتشان طرفداران زیادی دارند. در عرصهٔ جهانی نیز میلت با تعدادی از برندهای آمریکایی مانند تمبرلند و کلمبیا اسپورت ویر مقایسه می‌شود.

              1. هامتو (Humtto)

                هامتو (هومتو) در سال ۱۹۸۵ زیر نظر باشگاه کوهنوردی آمریکا در شمال کلرادو تأسیس شده‌است. این برند به‌صورت تخصصی درزمینهٔ تولید کوله پشتی کوهنوردی، انواع کفش‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی و پیاده‌روی، پوشاک و سایز تجهیزات و لوازم کمپینگ و کوهنوردی فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۱۲، کارخانهٔ تولیدی هامتو از شمال کلرادو در آمریکا به چین منتقل شد. بنابراین در حال حاضر محصولات این برند از چین به ایران وارد می‌شوند و به همین خاطر قیمت مناسب‌تری هم دارند.

                1. ایکس ال نیکو (XL Neeko)

                  ایکس ال نیکو دیگر برند چینی موجود در این لیست است که محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسبی تولید می‌کند. مواد اولیهٔ مورد استفاده در تولید کوله‌های این برند، مانند پارچه از مرغوب‌ترین جنس‌ها هستند، به همین خاطر چنانچه برای خرید کوله پشتی یک روزه خود برند ایکس ال نیکو را انتخاب کردید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که این کوله قرار است در تمام ماجراجویی‌های شما همراهتان باشد و خم به ابرو نیاورد.

                  جمع‌بندی

                  در این مطلب راهنمای کامل و بی‌نقص خرید کوله پشتی یک روزه را در اختیارتان قرار دادیم. با در نظر گرفتن این ۶ فاکتور، یعنی وزن، حجم و ظرفیت، ساختار و طراحی، کاربری و قیمت کوله پشتی و همچنین جنسیت کوهنورد هنگام خرید کوله پشتی کوهنوردی، درنهایت می‌توانید یک خرید ۱۰۰% صحیح و دقیقاً مطابق با نیاز خود داشته باشید. در بخش دیگر مطلب 7 برند برتر کوله پشتی یک روزه در سال ۲۰۲۳ را به شما معرفی کردیم که عبارتند از: آسپری، دیوتر، اسنوهاک، پیکینیو، میلت، هامتو و ایکس ال نیکو. با خرید کوله‌های این برندها، اگرچه ممکن است مجبور به پرداخت مبلغ بیشتری باشید؛ اما در عین حال می‌دانید کیفیت و دوام این کوله‌ها به‌قدری است که می‌توانید مطمئن باشید برای یک عمر، بدون افت کیفیت همراه شما خواهند بود.

                  تهیه شده در: درجه
                  {{totalCount}} دیدگاه‌
                  {{name.error}}
                  {{email.error}}
                  {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
                  {{commentMessage.error}}

                  ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید