طلاق از طرف زن و هر آن‌چه که باید درباره آن بدانید

طلاق از طرف زن و هر آن‌چه که باید درباره آن بدانید
راهنمای مطالعه

    زمانی‌که زن از زندگی مشترک خود احساس نارضایتی کند و تمام راه‌ها را برای بهبود آن امتحان کرده باشد، در نهایت ممکن است به فکر طلاق از همسرش بیفتد. طلاق به 3 شکل توافقی، از طرف مرد و از طرف زن امکان پذیر است که سخت‌ترین نوع آن نیز طلاق از طرف زن است. چرا که با توجه به ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق همواره با مرد است و زن مسیر سختی را برای جدایی از شوهرش باید طی کند.

    البته باید اشاره کنیم که در خصوص طلاق از طرف زن بایستی مدارکی تهیه شده، شرایطی وجود داشته باشد و همچنین مراحلی طی شود که با توجه به این موضوع زوجه بایستی از یک وکیل طلاق در روند پیگیری پرونده‌اش حتما کمک بگیرد تا بتواند از همسر خود جدا شود.

    از این رو ما در تیم دادنیک قصد داریم که در ادامه مطالبی را در خصوص، طلاق از طرف زن و هر آن‌چه که باید در مورد آن بدانید را برای شما بیان کنیم.

    درخواست طلاق از طرف زن

    همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، حق طلاق همواره با مرد است، اما تحت شرایطی امکان درخواست طلاق از طرف زن نیز وجود دارد. در عین حال باید اشاره کنیم که طبق ماده‌های 1119، 1129 و 1130 قانون مدنی و با توجه به قانون جدید طلاق از طرف زن و شرایطی که در آن مطرح شده است زن می‌تواند دادخواست طلاق خود را تنظیم و ثبت کند.

    شرایط طلاق از طرف زن

    همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برای طلاق از طرف زن شرایطی وجود دارد که از طریق آن می‌تواند درخواست طلاق دهد و از همسرش جدا شود. از این رو در ادامه به برخی از شرایط طلاق از طرف زن اشاره شده است.

    • امکان طلاق با داشتن حق طلاق
    • اثبات خیانت مرد در مراجع قانونی
    • ترک زندگی مشترک توسط مرد بدون داشتن عذر موجه حداقل برای 6 ماه
    • ضرب و جرح زن و فحاشی به او از طرف مرد
    • امتناع مرد از برقراری رابطه جنسی با زن برای مدت زمانی طولانی
    • عقیم بودن مرد و بچه دار نشدن برای مدت زمان 5 سال یا بیشتر
    • اعتیاد مرد به مواد مخدر و مشروبات الکلی
    • عدم پرداخت نفقه
    • ابتلای مرد به بیماری‌ صعب العلاج

    مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن

    برای این‌که زن بتواند درخواست طلاق را ثبت کند بایستی مدارکی را در اختیار داشته باشد. از این رو در ادامه به مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن اشاره شده است.

    • اصل شناسنامه زن
    • اصل کارت ملی زن
    • اصل سند ازدواج (عقدنامه محضری)

    باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت در دسترس نبودن نسخه اصلی شناسنامه و یا کارت ملی، بایستی حتما نسخه المثنی آن‌را تهیه و ارائه کنید. در عین حال اگر سند ازدواج به هر دلیلی مفقوده شده و یا در دسترس نباشد، بایستی رونوشتی از آن را تهیه کنید.

    مراحل طلاق از طرف زن

    اگر زن بتواند دلایلی را با توجه به شرایط ذکر شده برای طلاق گرفتن از همسرش به دادگاه ارائه کند، می‌تواند بدون نیاز به اجازه گرفتن از مرد، دادخواست طلاقش را ثبت کند.در عین حال باید اشاره کنیم که طلاق از طرف زن مراحلی دارد که بایستی طی شوند. از این رو در ادامه به مراحل طلاق از طرف زن اشاره شده است.

    • در اولین مرحله زن بایستی در سامانه "تصمیم" ثبت نام کند.
    • مرحله بعدی شرکت کردن زن و مرد در جلسات مشاوره است تا در انتهای این جلسات، گواهی عدم امکان سازش صادر شود.
    • در ادامه زن بایستی دادخواست طلاق خود را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند تا از آن‌جا به دادگاه خانواده برای بررسی ارسال شود.
    • در این مرحله، زن باید به همراه گواهی عدم امکان سازش در دادگاه حاضر شده و دلایل خود را جهت طلاق از همسرش بیان کند.
    • پس از بررسی دلایل زوجه، قاضی تصمیم نهایی را می‌گیرد و حکم طلاق را صادر می‌کند.
    • در مرحله نهایی نیز زن با مراجعه به دفتر طلاق می‌تواند از همسرش جدا شود.

    طلاق در دوران عقد از طرف زن

    طلاق در دوران عقد از طرف زن نیز مراحلی هم‌چون طلاق از طرف زن دارد و او بایستی دلایلی را مبنی بر عدم امکان ادامه زندگی مشترک خود به دادگاه ارائه کند تا بتواند از همسرش جدا شود.

    البته در صورتی که زن پس از عقد، حق طلاق را از همسرش دریافت کرده باشد، می‌تواند حتی بدون داشتن دلیل و ارائه شواهدی خاص؛ برای طلاق گرفتن از همسرش اقدام کند.

    کلام آخر ...

    پرونده‌های مربوط به طلاق از طرف زن معمولا، با کمی پیچیدگی نسبت به دیگر انواع طلاق همراه هستند. در واقع در پرونده طلاق از طرف زن بایستی زوجه اطلاعاتی کافی در مورد شرایط، مراحل و نحوه رسیدگی به آن‌را داشته باشد تا بتواند با کم‌ترین دردسر روند پرونده طلاق خود را پیش ببرد. البته همان‌طور که در ابتدای مطالب نیز اشاره شد، برای طلاق از طرف زن بایستی از یک وکیل در کنار خود بهره ببرید، چرا که وی با دانش کافی که در خصوص چنین پرونده‌هایی دارد، می‌تواند روند رسیدگی به پرونده طلاق شما را تسریع کند. با توجه به این موضوع ما در موسسه حقوقی دادنیک سعی بر این داشتیم که مطالبی در رابطه با طلاق از طرف زن و هر آن‌چه که باید در مورد آن بدانید را برای شما عزیزان بیان کنیم. در عین حال شما می‌توانید برای دریافت مشاوره در خصوص مواردی هم‌چون طلاق از طرف زن با مشاورین و وکلای مجرب ما از طریق شماره تماس درج شده در سایت ارتباط برقرار کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید