تشک الیاف بهتر است یا پنبه؟

تشک الیاف بهتر است یا پنبه؟
راهنمای مطالعه

    در پاسخ به سوال تشک الیاف بهتر است یا پنبه باید گفت، هرکدام ویژگی‌های خاص خود را داشته و باید براساس نیازها و شرایط شما به این سوال پاسخ داد.

    برخی افراد استفاده از کالای خواب با الیاف طبیعی را به مصنوعی ترجیح می‌دهند؛ درنتیجه پنبه‌ انتخاب آن‌ها خواهد بود. درصورتی‌که طبیعی بودن الیاف عامل کافی برای انتخاب تشک نیست و باید سایر عوامل نیز بررسی شود. برای انتخاب تشک برتر بین پنبه و الیاف مصنوعی، باید حساسیت‌زا بودن الیاف، قابلیت شستشو، ضد قارچ و کپک بودن تشک‌ و سایر موارد این چنینی نیز باید بررسی شود. برای خریدی مطمئن، در این مقاله ویژگی‌های تشک پنبه و الیاف را باهم مقایسه کرده‌ایم تا به‌درستی تشک مناسب خود را انتخاب کنید.

    ضد حساسیت و آلرژی؛ تشک الیاف مناسب برای افراد آلرژیک

    از مهم‌ترین فاکتور‌های قابل توجه هنگام انتخاب تشک، ضد حساسیت بودن آن است؛ زیرا در‌صورت حساسیت به تشک، کیفیت خواب شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. امکان نفوذ حشرات ریز و گرد‌و‌غبار در تشک‌های پنبه‌ای بالا است. ازاین‌رو، گزینه مناسبی برای افراد آلرژیک نخواهد بود. درصورتی‌که امکان نفوذ حشرات و گردوغبار در تشک الیاف ضدباکتریال و ضد آلرژی وجود ندارد و برای افراد حساس، انتخابی مناسب خواهد بود. اگر پوست یا بدن شما آلرژیک است، حتما در خرید روتختی نیز دقت داشته باشید و از محصولات ضد آلرژی استفاده کنید.

    تشک الیاف ضد قارچ و کپک؛ جلوگیری از مشکلات تنفسی و حساسیت

    یکی از مشکلات رایج در تشک‌ها، رشد قارچ و کپک است که مشکلات تنفسی و حساسیت را به‌دنبال دارد. پنبه در قدیم بهترین الیاف برای تشک سنتی بوده، اما با جذب رطوبت از زمین، قارچ و کپک در آن رشد می‌کند. تشک پنبه‌ای خیلی سریع رطوبت را به خود می‌گیرد و بستر مناسبی را برای رشد قارچ و کپک فراهم می‌کند.

    درصورتی‌که الیاف‌ مصنوعی به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند تا ضدقارچ و کپک باشند. برای تشک‌های مسافرتی نیز انتخاب الیاف مصنوعی هوشمندانه خواهد بود؛ زیرا در صورت پهن کردن آن روی زمین، رطوبت به منافذ آن نفوذ نخواهد کرد. ممکن است ویژگی ضدقارچ بودن بر قیمت تشک مسافرتی تاثیرگذار باشد، اما حفظ سلامتی بدن ارزش بیشتری نسبت به قیمت پایین تشک دارد.

    تشک پنبه‌ای؛ محصولی طبیعی و جایگزین محصولات مصنوعی و شیمیایی

    برای بررسی سوال «تشک الیاف بهتر است یا پنبه» ابتدا باید جنس محصول را بررسی کرد. استفاده از محصولات طبیعی به‌جای محصولات مصنوعی و شیمیایی برای برخی از افراد اهمیت بالایی دارد. تشک پنبه‌ای از الیاف طبیعی تهیه شده و برای افراد حساس به مواد شیمیایی و مصنوعی، گزینه مناسبی است. درصورتی‌که تشک الیاف از موادی مصنوعی مانند پلی‌استر، نایلون و ریسندگی تهیه می‌شود. برای افرادی که به مواد مصنوعی و مشتقات پلاستیک حساسیت دارند، گزینه تشک پنبه‌ای مناسب خواهد بود.

    همچنین، افرادی که محصولات طبیعی خواب را بر محصولات مصنوعی ترجیح می‌دهند، باید در خرید روتختی نیز دقت داشته باشند. در‌صورت داشتن بودجه محدود، علاوه‌بر عوامل گفته شده، قیمت را نیز برای انتخاب کالای خواب مناسب مقایسه کنید. در این مقایسه، احتمالا قیمت روتختی ساده و شیک تک نفره پنبه‌ای از الیاف مصنوعی بیشتر خواهد بود.

    قابلیت شستشو تشک‌ پنبه و الیاف؛ به‌منظور حفظ بهداشت و کاهش آلودگی

    امکان شستشو و نظافت منظم تشک، به‌منظور حفظ بهداشت و کاهش آلودگی بسیار اهمیت دارد. شستشوی تشک پنبه‌ای با دست یا ماشین لباسشویی، آن را زبر و گلوله کرده و در واقع، به تشک آسیب می‌رساند. تشک الیاف نیز بسته‌به کیفیت آن، هنگام شستشو با ماشین لباسشویی یا دست ممکن است دچار آسیب شود.

    بهترین راه‌حل برای شستشو تشک پنبه‌ای و الیاف، مراجعه به خشکشویی است. در‌نتیجه، باید گفت که هیچ ‌کدام از این دو مورد قابل شستشو در خانه نیست و فقط آن‌ها را می‌توان با استفاده از شوینده مخصوص لکه‌گیری کرد. از نظر لکه‌گیری، تشک الیاف بهتر از تشک پنبه‌ای تمیز می‌شود.

    تشک پنبه‌ای؛ بهترین عایق حرارتی برای بدن

    میزان متعادل نگه‌داشتن حرارت یک تشک تاثیر بسیاری بر راحتی خواب دارد. تشک پنبه‌ای به خاطر نوع الیافی که دارد، یکی از بهترین متریال‌ها در زمینه حفظ دمای بدن است. گردش هوا در تشک، کیفیت خواب را ارتقا داده و به تعادل دمای بدن کمک بسیاری می‌کند. از سوی دیگر، ویژگی عایق حرارتی تشک الیاف به میزان استفاده از الیاف مختلف و ساختار تشک بستگی خواهد داشت. البته تشک پنبه‌ای شاید برای افراد حساس به گرما در تابستان مناسب نباشد.

    تفاوت تشک الیاف و پنبه؛ رشد میکروب، باکتری و بد بو شدن

    پنبه به خودی خود بو ندارد؛ ولی به‌دلیل جذب رطوبت و رشد میکروب و باکتری در آن، به‌مرور زمان بو نامناسبی خواهد گرفت. درصورتی‌که تشک الیاف، رطوبت را در خود نگه نمی‌دارد و بدون بو خواهد بود. به‌طورکلی، تعریق در خواب، تشک را مرطوب کرده و بستری برای رشد میکروب، باکتری و بد بو شدن تشک فراهم می‌کند. یکی از راه‌های جلوگیری از بد بو شدن تشک‌، گردش هوا است. از این‌رو، پس از آنکه از روی تشک بلند شدید، ابتدا اجازه دهید گرما و رطوبت تشک با گردش هوای تازه از بین برود.

    تجربه یک خواب راحت با خرید تشک با‌کیفیت از فروشگاه‌های معتبر

    برای پاسخ به پرسش تشک الیاف بهتر است یا پنبه، ویژگی‌های تشک پنبه‌ای و تشک الیاف را بررسی کردیم. در ادامه باید بگوییم که برای انتخاب هرکدام از این تشک‌ها باید به نیاز خود توجه کنید. نکته قابل توجه در خرید تشک باکیفیت، یافتن فروشگاه معتبر است. با خرید تشک از فروشگاه معتبر می‌توانید از کیفیت جنس تشک و ضد‌حساسیت بودن آن مطمئن باشید. صفاهوم یکی از فروشگاه‌های معتبر است که علاوه‌بر خرید تجهیزات خواب می‌توانید ملزومات حمام و خانه را خریداری کنید. این فروشگاه با سابقه ۸۰ ساله‌ای که دارد، باکیفیت‌ترین محصولات را در بازار عرضه می‌کند. برای مشاهده محصولات صفاهوم، وارد وبسایت (safahome.com) شوید و از طریق راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت، با کارشناسان در ارتباط باشید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید