۵ کتاب عاشورایی نشر معارف را بشناسید

۵ کتاب عاشورایی نشر معارف را بشناسید
راهنمای مطالعه

    ایام محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) فرصتی مناسبی است که عاشقان و علاقه‌مندان به حضرت امام حسین علیه

    ایام محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) فرصتی مناسبی است که عاشقان و علاقه‌مندان به حضرت امام حسین علیه السلام علاوه بر عزاداری و سوگواری از این فرصت برای مطالعه پیرامون شخصیت عظیم امام حسین علیه السلام و قیام عاشورا، بیشترین استفاده را ببرند. در این فرصت، می‌شود برای مطالعه کتاب‌هایی در این زمینه برنامه‌ریزی کرد و این واقعه را در جهان ادبیات پیگیری کرد.

    اهالی کتاب‌ در رثای امام حسین علیه السلام و قیام عاشورا دست به قلم شده اند و در این موضوع به حمدالله آثار خوبی را شاهد هستیم؛ در بین ناشران کتاب، برخی به صورت ویژه به این مهم همت گماشته اند و سبب خلق آثار متعددی با قلم هایی شیوا و رسا در این موضوع شده اند از جمله این انتشارات، نشر معارف است که آثار متعددی در مورد عاشورا و محرم فراهم آورده است در این مطلب سعی داریم آثار عاشورایی دفتر نشر معارف را مورد بررسی قرار دهیم.

    مقتل حسینی نوجوان

    اولین کتابی که از نشر معارف پیشنهاد می دهیم کتاب مقتل حسینی نوجوان می باشد چرا که این کتاب بصورت داستانی و روایی نگاشته شده و مورد اقبال نوجوانان قرار گرفته است.

    این کتاب با قلمی شیوا نوجوانان را با واقعه کربلا و اتفاقات محرم سال 61 هجری قمری و ابعاد قیام امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش، آشنا می‌کند و در واقع می تواند دغدغه ی خانواده هایی که دنبال پاسخوگویی به سوالات نوجوانان خود از واقعه عاشورا هستند را به صورت کامل برطرف نماید.

    در کتاب مقتل حسینی نوجوان علی شعیبی با قلمی ساده و روان و در پنج فصل به قیام و زندگی امام حسین پرداخته و در ابتدا نگاهی کوتاه اما جامع به زندگانی نورانی حضرت امام حسین می‌افکند و سپس با بررسی علل و ریشه‌های قیام حضرت امام حسین(ع) و پاسخگویی به پرسش‌ها نوجوانانه مخاطبان در فصل دوم و سوم، سوالات ذهنی آنان را رفع نموده و در چهارمین فصل به واقعه عاشورا می‌پردازد؛ او فصل آخر را به بیان احادیث و روایاتی اختصاص داده‌ که سوگواری بر اهل‌بیت (ع) را محترم و ستوده می‌شمارند به همین منظور، چند مورد از ابیاتی که در رسای آن واقعه بزرگ سروده شده، در همین فصل نگاشته شده‌است.

    کتاب آیینه تمام نما

    دومین کتاب این فهرست کتاب «آیینه تمام نما» است این کتاب، درس گفتارهای آیت الله حائری شیرازی (ره) با محوریت عاشورا است که در این کتاب به صورت منسجم ارائه شده است.

    کتاب آیینه تمام نما که در هفت فصل با محوریت عاشورا ارائه شده، مباحثی نظیر بینش و بصیرت حسینی، درس های عاشورا، عوامل واقعه عاشورا، پیامدهای واقعه عاشورا، در سوگ سیدالشهدا علیه السلام، زیارت امام حسین (ع) و انقلاب اسلامی در پرتو عاشورا عنوان شده است.

    این کتاب که درس های آن با تمثیل هایی خواندنی همراه شده، خواننده را در فهم بیشتر حرکت سیدالشهدا (ع) در سال ۶۱ ه.ق که منجر به شهادت آن حضرت شد، یاری می کند. با توجه به این که کتاب حاضر بر مبنای سخنرانی ها تنظیم شده، خواننده را با فضای متن کتاب به خوبی همراه می کند.

    کتاب حسین از زبان حسین علیه السلام

    کتاب حسین از زبان حسین، نوشته‌ی محمد محمدیان،کتاب بعدی این فهرست بوده که زندگی امام حسین علیه‌السلام و واقعه‌ی عاشورا را به تصویر می‌کشد. کتابی که به شما کمک می‌کند تا امام حسین و حرکت ایشان به سمت کربلا و در مقابل دشمن قرار گرفتن‌شان را بشناسید و از هدف این واقعه‌ی عظیم تاریخی مطلع گردید.

    این کتاب در هشت فصل تمام زندگی سیدالشهداء را روایت کرده است. زبان کتاب، زبانی ساده و روان است و شما را حتی اگر علاقمند به شنیدن روایت‌های تاریخی نباشید، جذب این متن ساده و صمیمی می‌کند. از نقاط قوت و حائز اهمیت کتاب که باعث جذابیت آن شده این است که از زبان شخص امام حسین روایت می شود و همین نکته چنان محبت و علاقه‌ای برای شما ایجاد می‌کند که تا انتهای اثر با او همراه خواهید بود.

    کتاب رستاخیز حسین (علیه السلام)

    کتاب بعدی این فهرست کتاب رستاخیز حسین (ع) نوشته مصطفی امیری می باشد که تحلیلی نو از سلوک عاشورایی عزاداران حسینی در چهار سفر عرفانی است.

    غرض اصلی این کتاب، تحلیل سفر معنوی و سلوکی است که اهل روضه‌ها، در متن مجالس روضه‌های سیدالشهدا (علیه السلام) آغاز می‌کنند و به‌مرور تمامی زندگی آن‌ها را در بر می‌گیرد. از این منظر روضه‌ها صرفاً مجالسی در حاشیۀ زندگی ما نیستند، بلکه نوشیدن مدام از شراب شور و شعور این مجالس، مخاطبانش را وارد سلوک و سفری معنوی می‌کند که به‌مرور تمام ابعاد حیات فردی و اجتماعی آن‌ها را در بر می‌گیرد.

    در این کتاب خواننده از روز عاشورا، طی دوازده منزل، با قافله امام حسین (ع) از کربلا تا شام، و از شام تا اربعین و از اربعین تا ظهور، همراه می‌کند.

    کتاب ادب عاشقی

    در کتاب بعدی این فهرست به کتاب «ادب عاشقی» با موضوع «آداب حضور در مجالس اهل بیت(ع)» برگرفته از نکات معرفتی و تربیتی استاد محمدرضا عابدینی می پردازیم؛ این کتاب که حاصل جلسات متعدد سخنرانی در مجالس حسینی و هیأت های دانشجویی و ... است و به اهتمام علی جعفری هرستانی گردآوری و توسط استاد عابدینی تکمیل و تأیید شده است.

    این کتاب در ده فصل، در بر دارنده آداب مقدّماتی حضور در مجالس اهل بیت علیهم السلام، آداب معرفتی مجالس اهل بیت و نکات کاربردی فردی، جمعی، تشکیلاتی و تمدنی در این زمینه است.

    به بیان نویسنده این کتاب، ادب عاشقی ادب ارتباط با اهل بیت علیهم السلام و ادب محبّت به ایشان در مجالس اهل بیت علیهم السلام است و ما با توجه و محبت مان به اهل بیت علیهم السلام، ظرف دریافت محبت و توجه ایشان می شویم؛ لذا هر چقدر با توجه بیشتر و ادب بیشتر در این مجالس حاضر شویم، در وجود ما این اثر را خواهد گذاشت که توجه و محبت اهل بیت علیهم السلام را با خود داشته باشیم و اگر این ادب حضور و توجه نباشد، خودمان را از رحمت و محبت ایشان محروم ساخته ایم.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید