سس مایونز نخرید اگر این نکات را نمی‌دانید

سس مایونز نخرید اگر این نکات را نمی‌دانید
راهنمای مطالعه

    اضافه‌کردنِ حتی چند قطره سس مایونز به غذاها و سالادهای مختلف می‌تواند طعم آنها را از این رو به آن رو کند. به نظر ما که ساخت این سس، یکی از بهترین دستاوردهای آشپزی بوده است. برای همین روی آن حساس هستیم و در این مقاله از انواع آن، نکات خرید سس مایونز و مواد سازنده‌اش برایتان خواهیم گفت.

    برخورد نزدیک‌تر با مایونز؛ مواد سازنده مایونز چیست؟

    خرید سس مایونز

    قدمت و سن سس مایونز خیلی بیشتر از آن است که فکر می‌کنید. روایت‌های مختلفی هم از تولد آن گفته می‌شود. برخی می‌گویند که ردپای این سس را در روم قدیم پیدا کرده‌اند و برخی مراجع هم داستان‌هایی درباره ساخت این سس در سال‌های دهه ۹۰ میلادی در اروپا می‌گویند.

    در هر حال، ما برای هر کسی که این سس را ساخته است، احترام زیادی قائل هستیم چون این سس همان ماده نابی است که سالادمان را از تنهایی درمی‌آورد و اشتهایمان را چندبرابر می‌کند. مواد سازندهٔ مایونز به طور معمول از این قرار است:

    • روغن؛
    • تخم‌مرغ یا زرده تخم‌مرغ؛
    • مواد حاوی اسید مانند سرکه یا آب‌لیمو؛
    • چاشنی‌هایی مانند نمک، خردل و... .     

    در خرید مایونز به برچسب اطلاعات روی شیشه آن دقت کنید. بهترین سس مایونز، سسی است که مواد سازندهٔ آن، مشابه ترکیب بالا باشد. اگر هم دقیقا مواد سازندهٔ سس، مطابق فهرست بالا نبود، دقت کنید که شباهت زیادی به آن داشته باشد. بدترین انتخاب در هنگام خرید سس مایونز ، خرید سسی است که مواد سازندهٔ آن بسیار پرشمارتر از فهرست بالا باشد.

    انواع سس مایونز

    خرید سس مایونز

    سس‌های مایونز به شکل پرچرب، گیاهی و کم‌چرب تولید می‌شوند. یادتان باشد که سس‌های مایونز گیاهی در مواد سازنده، تفاوت‌هایی با فهرست بالا دارند. چون گیاه‌خواران (البته ویگن‌ها) تخم‌مرغ مصرف نمی‌کنند و به همین خاطرمواد دیگری جایگزین آن می‌شود.

    سس‌های کم‌چرب هم به جای روغن فراوانی که در سس‌های معمولی است، حاوی اندکی روغن و بیشتر آب هستند. به همین خاطر است که میزان کالری و چربی‌شان کمتر از موارد معمولی است. البته کماکان در دستهٔ موادی قرار دارند که حاوی کالری و چربی‌اند. ولی نسبت به نمونه پرچرب‌شان کمی سالم‌ترند.

    واقعیت تلخی در این میان وجود دارد: کسانی که خودشان را گول می‌زنند و فکر می‌کنند که با خرید سس مایونز کم‌چرب از چربی‌ها و کالری‌ها دور می‌شوند، تاحد زیادی در اشتباهند. چون سس مایونز کم چرب هم کالری و چربی دارد. در سس‌های کم‌چرب، میزان چربی را ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهند. اما همچنان چربی و کالری موجود در کم‌چرب‌ها هم برای داشتن رژیمی سالم مناسب نیست.

    مثلا نمونه‌ای عینی را در نظر بگیرید: برچسب سیب سلامت سس پرچربی از برندی معرف می‌گوید که این محصول دارای حدود ۹۵ کالری است و نمونه کم‌چرب آن هم ۴۷ کالری دارد. این دو مقدار با هم تفاوت دارند اما باز هم ۹۵ و ۴۷ کالری، مقدار زیادی است. یعنی هم سس کم‌چرب و هم پرچرب چرب و پرکالری‌اند. سس کم‌چرب علاوه بر اینکه کمک چندانی به سالم‌ترشدن تغذیه‌ نمی‌کند، در مقایسه با دوستان چرب و چیلی‌اش طعم خوبی هم ندارد.

    مشکل بیشتر سس‌های مایونز چیست؟

    خرید سس مایونز

    در خرید سس مایونز باید دقت زیادی به خرج بدهید. یادتان باشد که در هنگام خرید حتما روی بسته و برچسب محصول را بخوانید. بیشتر افراد فکر می‌کنند که ایراد و مشکل اصلی سس‌های مایونز چربی زیاد آنهاست. البته که این تفکر کاملا درست است. اما ماجرا به همین‌ جا ختم نمی‌شود. مشکلات دیگری هم درباره سلامت سس مایونز وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

    وجود روغن‌های بی‌کیفیت

    در ساخت سس‌های مایونز معمولا از روغن‌های بی‌کیفیت و ارزان استفاده می‌شود. روغنی که در سس‌های مایونز کارخانه‌ای به کار می‌رود، معمولا روغن‌های گیاهی مانند کانولا یا سویا هستند. روغن‌های مایع گیاهی طی فرایندهای شیمیایی متنوع تولید می‌شوند و از سلامت زیادی برخوردار نیستند.

    پس یکی از نکاتی که در هنگام خرید سس مایونز باید در نظر بگیرید، این است که روی برچسب اطلاعات محصول را بخوانید و ببینید که چه نوع روغنی و به چه میزانی در آن به کار رفته است. اگر نوع و اندازهٔ روغن موجود در سس مشخص نیست و اگر برای سلامتی‌تان خیلی ارزش قائل هستید، بهتر است دور خرید سس مایونز و مصرفش را خط بکشید.

    مواد نگهدارنده رنگارنگ

    وجود مواد نگهدارنده، ماندگاری محصولات مختلف از جمله سس مایونز را بالا می‌برد. این خوب است اما ماجرا از جایی شروع به بدشدن می‌کند که در میان اسامی مواد نگهدارنده، چشم‌مان به جمال مواد مضری مانند پتاسیم سربات (potassium sorbate) یا کلسیم دی‌سدیم ادتا (calcium disodium EDTA) روشن می‌شود. این مواد مضرند و اگر روی بسته‌بندی محصول در هنگام خرید سس مایونز دیده شدند، بهتر است که سس را به قفسه‌اش در فروشگاه بازگردانید.

    [related]21460[/related]

    مواد مضر دیگر موجود در سس مایونز

    خرید سس مایونز

    مواد نشاسته‌ای فراوری‌شده و شکر زیاد (مانند شربت ذرت با فروکتوز زیاد) که در سس‌های مایونز به‌ویژه سس مایونز کم چرب و سس‌های گیاهی به کار می‌رود هم به مضرترشدن این محصول دامن می‌زند.

    بسته‌بندی محصول

    در خرید سس مایونز بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که در ظروف شیشه‌ای عرضه می‌شوند. ظروف پلاستیکی می‌توانند با محتویات درون خود ترکیب بدهند و اثرات نامطلوبی روی محتویات خود بگذارند. مثلا ترکیباتی سرطان‌زا ایجاد کنند یا مشکلات و بیماری‌های دیگری به وجود بیاورند.

    و اما سس‌های مایونز خوب چه ویژگی‌هایی دارند؟

    سس‌های مایونز باکیفیت حاوی روغن‌هایی مانند روغن زیتون یا آووکادو هستند. روغن‌های گیاهی دیگر انتخاب‌های ایدئالی برای تولید سس مایونز نیستند. با این وجود، اگر سس‌های موجود در بازار حاوی روغن زیتون یا آووکادو نبودند، می‌توان بااغماض خرید را انجام داد.

    چون معمولا سس مایونز در وعده‌های غذایی زیاد استفاده نمی‌شود و مصرف مقدار حساب‌شده و اندک آن نمی‌تواند به سلامتی آسیب زیادی وارد کند. در هر حال، انتخاب طرفداران تغذیه سالم، دوری از سس است. این را هم یادتان باشد.

    در خرید سس مایونز به این نکته دقت کنید که به جای عبارت کلی طعم‌دهنده‌ها و چاشنی‌های طبیعی، از مواد طبیعی به تفکیک نام برده شود. مثلا: نمک، رزماری، ادویه و... . آوردن عناوین کلی باعث می‌شود که دقیقا ندانید در محتویات سس چه چیزهایی وجود دارد و شاید مواد مصنوعی استفاده شده باشد.

    در آخر

    خرید سس مایونز

    خرید سس مایونز و مصرف زیاد آن واقعا چیزی نیست که ما و هر کسی که برای تغذیه سالم ارزش قائل است به دیگران توصیه کند. اگر هم خواهان خرید و مصرف گاه‌به‌گاه این مادهٔ خوشمزه هستید حتما به نکات این مقاله توجه کنید. دانستن نکاتی دربارهٔ خرید محصولات متنوع باعث می‌شود که به مزایای زیادی دست پیدا کنید. یکی از این مزایا، خرید آگاهانه  مواد و محصولات بهتر و سالم‌تر است.

    پرفروش‌ترین انواع مایونز را ببینید

    آگاهی نسبت به بهترین‌ها و مناسب‌ترین‌ها مانع از آن می‌شود که پول و انرژی‌تان را در راه خرید به هدر بدهید. سس‌های مایونز را در منزل هم می‌توان درست کرد. در این صورت، خیال‌تان از بابت سلامت سس راحت‌تر خواهد بود. اگر هم اقدام به خرید سس مایونز از فروشگاه‌ها می‌کنید، حواستان باشد که نکات سلامت و کیفیت دربارهٔ محصولات را در نظر بگیرید. [see_also]23196[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید