مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵ اپل - تفاوت آیفون ۱۵ با نسل قبل چیست؟

مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵ اپل - تفاوت آیفون ۱۵ با نسل قبل چیست؟
راهنمای مطالعه

    مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵ از نظر نمایشگر، سخت افزار، طراحی باتری نشان می‌دهد که پرچمدار جدید اپل چقدر ارزش خرید دارد. در ادامه تفاوت های آیفون ۱۴ و ۱۵ را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

    اصلی ترین تفاوت آیفون ۱۴ با ۱۵ در این است که مدل‌های جدید پردازنده قوی‌تر، نمایشگرهای روشن‌تر با داینامیک آیلند و پورت USB-C دارند. بررسی آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس نشان می‌دهد به تراشه A15 Bionic مجهز شده‌اند که عملکرد سریع‌تری در اجرای برنامه و بازی خواهد داشت. مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵ از نظر دوربین هم نشان می‌دهد که پرچمدار جدید با سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی نسبت به ۱۲ مگاپیکسلی پارسال تصاویر با کیفیت بالاتری ثبت می‌کند.

    در عین حال آیفون ۱۴ هم هنوز یک گوشی پرچمدار بسیار باکیفیت است که با قیمت کمتری در دسترس شماست و هردوی آنها تحت تاثیر ممنوعیت رجیستری آیفون قرار دارند. برای تصمیم گیری بهتر باید تفاوت آیفون ۱۴ و ۱۵ را به صورت کامل‌تر بررسی کنیم. 

    جدول مقایسه مشخصات آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴

    مدiPhone 14 

    iPhone 15

    نمایشگر

    ۶.۱ اینچ OLED (معمولی، پرو)

    ۶.۷ اینچ OLED (پلاس و پرو مکس)

    ۶.۱ اینچ OLED (معمولی، پرو)

    ۶.۷ اینچ OLED (پلاس و پرو مکس)

    نرخ رفرش صفحه

    ۶۰ هرتز (معمولی و پلاس)

    ۱۲۰ هرتز (پرو و پرو مکس)

    ۶۰ هرتز (معمولی و پلاس)

    ۱۲۰ هرتز (پرو و پرو مکس)

    تراشه پردازنده

    A15 Bionic (معمولی و پلاس)

    A16 Bionic (پرو و پرو مکس)

    A16 Bionic (معمولی و پلاس)

    A17 Pro Bionic (پرو و پرو مکس)

    حافظه داخلی

    ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگ (همه مدل‌ها)

    یک ترابایت (پرو و پرو مکس)

    ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگ (همه مدل‌ها)

    یک ترابایت (پرو و پرو مکس)

    دوربین اصلی

    ۱۲ مگاپیکسل اصلی، ۱۲ مگاپیکسل الترا واید (معمولی و پلاس)

     

    ۴۸ مگاپیکسل اصلی، ۱۲ مگاپیکسل الترا واید، ۱۲ مگاپیکسل تله‌فوتو (پرو و پرو مکس)

    ۴۸ مگاپیکسل اصلی، ۱۲ مگاپیکسل الترا واید (معمولی و پلاس)

     

    ۴۸ مگاپیکسل اصلی، ۱۲ مگاپیکسل الترا واید، ۱۲ مگاپیکسل تله‌فوتو با زوم ۳ برابری (پرو)

     

    ۴۸ مگاپیکسل اصلی، ۱۲ مگاپیکسل الترا واید، ۱۲ مگاپیکسل تله‌فوتو با زوم ۵ برابری (پرو و پرو مکس)

    دوربین سلفی

    ۱۲ مگاپیکسل

    ۴۸ مگاپیکسل

    پورت شارژ

    لایتنینگ

    USB-C

     

    مقایسه قیمت آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴

    انجمن واردکنندگان موبایل ممنوعیت واردات و فروش آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ را تایید کرده و گوشی‌ها به صورت غیر رسمی در ایران عرضه می‌شوند. در زمان نوشتن این مطلب در اواسط آبان ماه تفاوت آیفون ۱۴ و ۱۵ از نظر قیمت چندان زیاد نیست. قیمت آیفون ۱۵ پرو مکس نسخه ۲۵۶ گیگابایت با قیمت ۶۹ میلیون و آیفون ۱۴ پرو مکس با همین میزان حافظه ۶۳ میلیون تومان است. قیمت رسمی آیفون‌ها در بازار جهانی نیز به این ترتیب است:

    مدلآیفون ۱۴آیفون ۱۴ پلاس آيفون ۱۵آيفون ۱۵ پلاس
    قیمت۶۹۹ دلار۷۹۹ دلار۷۹۹ دلار۸۹۹ دلار

    مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ از نظر طراحی

    تفاوت آیفون ۱۴ با ۱۵

    اپل مدت‌هاست در طراحی آیفون تغییر چندان چشمگیری نداده و این مساله در طراحی آیفون ۱۵ هم صدق می‌کند. مشهودترین تفاوت آیفون ۱۴ و ۱۵ از نظر ظاهری وجود جزیره داینامیک یا همان Dynamic Island در آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس است که از نسخه پرو سال‌های قبل به ان ارث رسیده است. از سوی دیگر آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس، بریدگی نمایشگر یا ناچ دارند که چندان جذاب نیست.

    دیگر تغییر مهم جایگزینی پورت لایتنیگ با درگاه USB-C در آیفون ۱۵ است که امکان اتصال انواع شارژ و ابزارهای دیگر به گوشی را فراهم می‌‌کند. البته در مدل‌های ۱۵ و ۱۵ پلاس خبری از سرعت انتقال بالا نیست و مشخص نیست چرا اپل آن را به نرخ انتقال USB 2 محدود کرده است.

    iPhone 15 با پنل پشتی جدید و دارای بافت مات عرضه می‌شود که لبه‌های کمی خمیده‌تر (که اپل آن را کانتور می‌نامد) دارد. هر دوی اینها تغییرات نسبتاً کوچکی نسبت به آیفون 14 هستند، اما حس بسیار بهتری را حین در دست گرفتن گوشی به شما منتقل می‌کنند.

    تفاوت آیفون ۱۴ و ۱۵ از نظر اندازه و وزن بسیار ناچیز و تقریبا یکسان هستند. همچنین فریم آلومینیومی و استاندارد IP68 مقاومت در برابر گرد و غبار در آیفون 14 به آیفون 15 نیز راه پیدا کرده است.

    آیفون ۱۵ در رنگ‌های مشکی، آبی، سبز، زرد و صورتی عرضه شده در حالی که مدل پارسال با رنگ‌های مشکی، ارغوانی، آبی، طلایی و قرمز به دست کاربران رسیده بود.

     

    مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ از نظر صفحه نمایش

    تفاوت آیفون ۱۴ با آیفون ۱۵

    آیفون ۱۴ و ۱۵ هر دو نمایشگر ۶.۱ اینچی فول اچ‌دی Super Retina XDR OLED و مدل‌های پلاس آنها نمایشگر ۶.۷ اینچی با همین فناوری دارند. نرخ رفرش همه پنل‌ها ۶۰ هرتز است و از دالبی ویژن و استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کنند.

    ههمانطور که در بررسی آیفون ۱۴ دیدیم، نمایشگر این گوشی بسیار روشن و با سطح کنتراست ED عالی است. کالیبراسیون رنگ در بالاترین سطح است و رنگ‌های دقیقی را در انواع محتوا دریافت می‌کنید.

     ایفون ۱۵ با حفظ همین کارایی توانسته روشنایی نمایشگر را بالاتر برده و به ۲۰۰۰ نیت برساند که تقریبا دو برابر آیفون ۱۴ است. بنابراین سطح کنتراست برای محتوای HDR بهتره شده و تماشای صفحه زیر نور آفتاب آسان‌تر خواهد بود. بررسی آیفون ۱۵ نشان داد که اپل از نظر نرخ رفرش آن را بهبود نداده و همچنان شاهد نرخ ۶۰ هرتز هستیم.

    جدول مقایسه نمایشگر آیفون ۱۴ و ۱۵

    مدلحداکثر روشنایی

    حداقل روشنایی

    (کمتر بهتر است)

    دمای رنگ (کلوین)گاما

    DELTA E RGBCMY

    (کمتر بهتر است)

    Apple iPhone 15۱۰۶۸۲۶۷۵۷۲.۱۲.۹۶
    Apple iPhone 14۸۴۱۱.۹۶۶۱۷۲.۱۵۲.۱۲

    تفاوت آیفون ۱۴ و ۱۵ از نظر سخت افزار و نرم‌افزار

    تفاوت آیفون ۱۴ با ۱۵

    اپل پارسال آیفون ۱۴ را به همان پردازنده سری ۱۳ یعنی A15 Bionic مجهز کرد که یک تصمیم جنجالی بود. امسال نیز همین روند تکرار شده و آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس از تراشه A16 Bionic برخوردارند که پارسال در آیفون ۱۴ پرو مکس شاهدش بودیم. پردازنده A17 Pro هم که نخستین تراشه ۳ نانومتری اپل است، برای آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس کنار گذاشته شده است.

    تفاوت پردازنده آیفون ۱۵ با آیفون ۱۴ شاید در عملکرد روزمره چندان مشهود نباشد اما شامل این موارد است:

    • ۱۲ درصد امتیاز بالاتر در بنچمارک آنتوتو
    • ۲۰ درصد امتیاز بالاتر در تست گیک‌بنچ
    • پشتیبانی از پهنای باند حافظه تا ۵۰ درصد بیشتر 
    • لیتوگرافی ۴ نانومتری در برابر ۵ نانومتری A14
    • ۷ درصد سرعت کلاک CPU بالاتر (۳۴۶۰ در مقابل ۳۲۳۰ مگاهرتز)
    • معماری بهتر

    همانطور که در نمودارهای مقایسه آیفون ۱۵ و ۱۴ می‌بینید، تراشه A16 درتست‌های پردازشی و گرافیکی عملکرد بهتری را نسبت به A15 ثبت کرده است.

    نمودار مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵

    از نظر نرم‌افزاری، آیفون ۱۵ همراه با iOS 17 ارائه شده و یکسال پیشتیبانی نرم‌افزاری بیشتر دریافت می‌کند. همچنین قابلیت‌ها و ویژگی‌های رابط کاربری مربوط به Dynamic Island را دارد که آیفون 14 از آن‌ها برخوردار نیست.

     

    مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵ از نظر دوربین

    تفاوت دوربین آیفون ۱۴ با ۱۵

    آیفون ۱۴ دارای دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی است که عملکرد بسیار خوبی دارد، اما آیفون ۱۵ از سنسور تصویر ۴۸ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی بهره می‌برد که کیفیت خیره‌کننده‌ای ارائه می‌کند.

    آيفون ۱۵ به صورت پیش‌فرض عکس‌های ۲۴ مگاپیکسلی با نوردهی و کیفیت عالی و سطح جزییات مناسب ثبت می‌کند اما کاربران در صورت تمایل می‌توانند عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی هم بگیرند که جزییات بیشتری دارد اما حجم آن هم بالاتر می‌رود.

    در نمونه تصاویر زیر میزان تفاوت آیفون ۱۴ و ۱۵ از نظر دوربین به خوبی مشخص است. دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۵ به سادگی دوربین آیفون 14 را کنار می‌زندو جزئیات و وضوح تصویر دو برابر شده است. علاوه بر این به لطف سنسور بزرگتر کراپ تصویر برای زوم دیجیتال با کیفیت بالاتری صورت می‌گیرد.

    دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی مشابه سال گذشته است، بنابراین هر دو گوشی عکس‌های مشابهی تولید می‌کنند. البته عکاسی با دوربین فوق عریض در اماکن کم نور در آیفون ۱۵ بهتر انجام می‌شود. دوربین جدید در شب شارپنس بهتری دارد و جزئیات بیشتری را در سایه‌ها ارائه می‌کند. این همان چیزی است که اپل در مورد بهبود حالت شب با دوربین فوق عریض صحبت می کرد.

    در تصاویر دروبین سلفی بجز کمی پردازش رنگ تفاوتی بین آیفون ۱۵ و ۱۴ وجود ندارد. تمام تفاوت‌هایی که در عکس‌برداری با آیفون 15 و آیفون 14 مشاهده کردیم، هنگام فیلم‌برداری نیز قابل مشاهده است. به عبارت دیگر، آيفون ۱۵ جزییات بیشتری را ارائه کرد و در نور کم به شکل قابل توجهی بهتر فیلم می‌گیرد.

     

    تفاوت آیفون ۱۵ و ۱۴ از نظر باتری و شارژدهی

    تفاوت باتری آیفون ۱۴ با ۱۵

    آیفون ۱۵ با باتری ۳۳۴۹ میلی آمپر ساعتی عرضه شده که در مقایسه با باتری ۳۲۷۹ میلی آمپر ساعتی آیفون ۱۴ کمی بزرگتر است. هر دو گوشی برای یک روز کامل با استفاده منظم تا سنگین شارژدهی دارند.

    همانطور که در نمودار تست باتری مشخص است، آیفون جدید در برخی موارد شارژدهی کمتری دارد. آیفون ۱۵ در تست پخش ویدیو حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه کمتر و در هنگام مرور وب ۲ ساعت کمتر دوام آورد! با این وجود در تست انجام بازی دو ساعت شارژدهی بیشتر داشت که احتمالا مدیون تراشه با لیتوگرافی بهتر است

    .

    مقایسه باتری آیفون ۱۴ و ۱۵

    متاسفانه با وجود پورت USB-C سرعت شارژ در حد همان وضعیت کند آیفون ۱۴ باقی می‌مانده. هر دو گوشی از شارژ ۲۰ واتی پشتیبانی می کنند که اپل می گوید برای رسیدن به صفر تا ۵۰ درصد در ۳۰ دقیقه کافی است. در آزمایش‌های ما، هر دو گوشی در این مدت تا ۶۰ درصد شارژ شدند.

     

    جمع بندی؛ آیفون ۱۵ بخریم یا آیفون ۱۴؟

    تصمیم‌گیری بین آیفون ۱۴ و ۱۵ با توجه به اختلاف قیمت اندک بین آنها و عدم رجیستری هر دو چندان دشوار نیست. با خرید آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، بریدگی نمایشگر جزیره پویا، تراشه سریع‌تر و طراحی جدید خواهید داشت.

    بنابراین، اگر به دنبال دوربین بهتر، عملکرد سخت‌افزاری قوی‌تر و ویژگی‌هایی مانند USB-C هستید، آیفون ۱۵ انتخاب بهتری است. اما اگر به دنبال یک گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر هستید، سری آیفون ۱۴ هنوز هم گزینه خوبی است. نظر شما در مورد مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵ ونسخه‌های پلاس آنها چیست؟ کدامیک ارزش خرید بالاتری دارد؟

    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید