بررسی آیفون 15 و 15 پلاس اپل؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا

بررسی آیفون 15 و 15 پلاس اپل؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا
راهنمای مطالعه

    در بررسی آیفون 15 اپل و آیفون 15 پلاس نگاهی به طراحی، دوربین، نمایشگر، پردازنده و مقایسه دو مدل معمولی و پلاس خواهیم داشت. همچنین مزایا و معایب آیفون ۱۵ را با رقبا مقایسه می‌کنیم.

    آیفون 15 و 15 پلاس به جای تراشه جدید اپل یعنی A17 از چیپ‌ست سال گذشته (A16 Bionic) و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی نسل قبل بهره می‌برند، اما به آنها طراحی جدید و داینامیک آیلند اضافه شده کرده تا با دو مدل دیگر سری ۱۵ یکدست باشند.

    صفحه‌نمایش آیفون 15 و 15 پلاس، همان نمایشگر مدرن و فوق‌العاده‌ای است که در بررسی آیفون 15 پرو مکس دیدیم. از حیث طراحی هم اپل سعی کرده تا آیفون 15 و 15 پلاس بهترین حس ممکن را با لبه‌های جدید به کاربر القا کند.

    نکته قابل توجه در طراحی آیفون 15 و 15 پلاس، لبه‌های جدید و شیشه پشتی است که به جای براق بودن، حالت برس‌خورده دارد. از طرفی، آیفون 15 استاندارد در دست حس بسیار راحت‌تری نسبت به مدل پلاس دارد که اندازه‌ای در قد و قواره مدل‌های پرو ارائه می‌کند.

    دوربین اصلی هم نسبت به سال گذشته ارتقا پیدا کرده که فقط در مقابل آیفون 15 پرو و پرو مکس شکست می‌خورد. ما یک سنسور بزرگ ۴۸ مگاپیکسلی در اختیار داریم که تصاویر بهتر و با جزئیات بیشتری را به ثبت می‌رساند. این تفاوت‌ها باعث شده پرچمدارهای مذکور در فهرست بهترین گوشی موبایل قرار بگیرند. 

    از آنجایی که تنها تفاوت‌های آیفون 15 و آیفون 15 پلاس اپل در سایز صفحه‌نمایش (۶.۱ اینچ در مقابل ۶.۷ اینچ)، رزولوشن (۱۱۷۹ در ۲۵۵۶ پیکسل در مقابل ۱۲۹۰ در ۲۷۹۶ پیکسل)، وزن (۱۷۱ گرم در مقابل ۲۰۱ گرم) و باتری (۳۳۴۹ میلی‌آمپر ساعت در مقابل ۴۳۸۳ میلی‌آمپر ساعت) است و باقی مشخصات هر دو گوشی یکسان است، بررسی آیفون 15 را به هر دو گوشی اختصاص دادیم.

    بررسی آیفون 15 اپل

    مشخصات آیفون 15 و آيفون 15 پلاس اپل

    آیفون 15 و آیفون 15 پلاس اپل در شهریور ماه ۱۴۰۲ به بازارهای جهانی راه پیدا کردند و در ایران هم باوجود عدم ریجستری، موجود است. هر دو گوشی دارای پیکربندی‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت از نوع NVMe هستند و هر دو از ۶ گیگابایت حافظه رم در تمام مدل‌های خود بهره می‌برند. در زمان بررسی آيفون 15 و آیفون 15 پلاس، این دو گوشی هوشمند به سیستم عامل iOS 17 مجهز شده‌اند و طبق معمول همیشه، اپل تا سال‌های طولانی برای این دو گوشی آپدیت جدید سیستم‌عامل ارائه می‌کند.

    برند دستگاهاپلاپل
    مدل دستگاهآیفون 15 آیفون 15 پلاس
    تاریخ عرضهشهریور ۱۴۰۲شهریور ۱۴۰۲
    وضعیت موجودی در ایرانموجود در بازار ایرانموجود در بازار ایران
    سیستم‌عامل در زمان بررسیiOS 17iOS 17
    فناوری شبکه ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G

    بررسی آیفون 15 و آیفون 15 پلاس از نظر طراحی

    بررسی آیفون 15

    در بررسی آیفون 15 و آیفون 15 پلاس اولین موردی که جلب توجه می‌کند، پایبند بودن اپل به زبان طراحی نسل قبل و به خصوص آیفون ۱۲ است. با این حال بهبود‌هایی در پرچمدارهای جدید اپل پیاده شده و با گجت‌های راحت‌تری از لحاظ ارگونومی و نگه داشتن در دست روبه‌رو هستیم.

    چیزی که امسال به مدل‌های پایه و پلاس اضافه شده، داینامیک آیلند است که سال گذشته در خانواده آیفون‌های پرو معرفی شد، اما امسال تمام گوشی‌های نسل جدید اپل از این قابلیت بهره می‌برند. این بخش به شکل یک قرص روی دوربین سلفی و فیس آیدی را پوشانده و با توجه به اندازه بزرگ صفحه‌ نمایش مدل ۱۵ پلاس، داینامیک آیلند نسبت به آیفون 15 کمی کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

    مطلب مرتبطمقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵

    تغییر بعدی در طراحی آیفون 15 و 15 پلاس، شامل لبه کانکتور شده که در امتداد قاب آلومینیومی قرار دارد و باعث می‌شود حالا دستگاه آسان‌تر و راحت‌تر در دست قرار بگیرد.

    سطح پشتی بدنه در آیفون 15 و 15 پلاس جالب توجه است، چرا که این بار ما با سطحی مات و جلا داده شده طرف هستیم که با وجود شیشه‌ای بودن، بیشتر حس پلاستیک را به دستان کاربر القا می‌کند. در بخش جلویی هم با شیشه‌ای مقاوت و سخت روبه‌رو هستیم که لایه حفاظتی سرامیکی دارد. در اینجا تفاوتی بین مدل‌های 15، 15 پلاس و پروها دیده نمی‌شود و همگی از یک نوع صفحه‌نمایش بهره می‌برند.

    وقتی به طراحی جایگاه دوربین‌ها می‌رویم، تغییری احساس نمی‌کنیم و اپل همان فرمول سابق را با همان بیرون‌زدگی همیشگی پیاده‌سازی کرده است. اما در کل، هر دو گوشی آیفون 15 و 15 پلاس سطح یکپارچه‌تر و ارگونومی بهتری پیدا کرده‌اند تا کاربر بیش از قبل در هنگام کار کردن و به دست گرفتن گجت‌‌ها احساس راحتی کند.

    بررسی آیفون 15 و 15 پلاس اپل

    یکی از معایب آيفون 15 و 15 پلاس این است که دکمه میوت با دکمه جدید اکشن جایگزین نشده و دکمه اکشن را فقط در مدل‌های پرو و پرو مکس مشاهده می‌کنیم.

    با این حال، این تمام آیفون‌های 15 به جای درگاه لایتنینگ، از USB-C استفاده می‌کنند که یکی از تغییرات بنیادی و عظیم برای محصولات آیفون به حساب می‌آید. البته بر خلاف آيفون 15 پرو و پرو مکس، اپل از نسل دوم USB در درگاه تایپ سی استفاده کرده و ما فقط در مدل‌های پرو شاهد نسخه نسل 3.2 پورت USB هستیم. اما اگر نگران پشتیبانی آیفون‌های پایه از قابلیت نمایشگر دوم هستید، جای نگرانی نیست و اپل امکان اتصال کابل دیس‌پلی پورت را برای دریافت خروجی تصویر در نمایشگر ثانویه در این نسخه‌ها هم تدارک دیده است.

    مدل پلاس سال گذشته خیلی رضایت‌بخش نبوده، اما اپل، آیفون 15 پلاس را بسیار بهبود داده تا صفحه ۶.۷ اینچی و وزن ۲۰۱ گرمی آن به خوبی بتواند حس خوبی را منتقل کند. همچنین تمامی گوشی‌های سری آيفون 15 را به گواهی IP68 مجهز کرده که نشان می‌دهد آنها در برابر گرد و غبار و آب تا عمق ۶ متر مقاوم هستند.

    محصولآيفون 15آیفون 15 پلاس
    ابعاد (میلیمتر)۱۴۷.۶ در ۷۱.۶ در ۷.۸ میلی‌متر۱۵۹.۹ در ۷۶.۷ در ۸.۳ میلی‌متر
    وزن (گرم)۱۷۱۲۲۱
    جنس پنل پشتیشیشه (از نوع Corning)شیشه (از نوع Corning)
    لایه محافظشیشه (از نوع Corning)Corning Glass

    بررسی نمایشگر آیفون 15 و آیفون 15 پلاس اپل

    بررسی آیفون 15

    در بررسی آیفون 15 و آیفون 15 پلاس هر دو گوشی از صفحه‌نمایش OLED سوپر رتینا XDR استفاده می‌کنند که از هر لحاظ فوق‌العاده است و می‌توان آن را یکی از بهترین نمایشگرهای موبایلی حال حاضر توصیف کرد.

    صفحه‌نمایش در مدل استاندارد ۶.۱ اینچ اندازه دارد و وضوح آن به ۱۱۷۹ در ۲۵۵۶ پیکسل می‌رسد. در سمت دیگر، آیفون 15 پلاس را داریم که به صفحه‌نمایش ۶.۷ اینچی با وضوح ۱۲۹۰ در ۲۷۹۶ پیکسل مجهز است و در هر دو نمایشگر این گوشی‌ها، ما تراکم ۴۶۰ پیکسل در هر اینچ را مشاهده می‌کنیم. به لحاظ کیفی و مشخصاتی، نمایشگر این دو گوشی هیچ تفاوتی با یکدیگر جز اندازه ندارند.

    شاید در نگاه اول تفاوتی در نمایشگرهای سری جدید و نسخه‌های سال گذشته نبینید که در واقع هم همین است. اما شاید بزرگ‌ترین پیشرفت را ما در میزان روشنایی صفحه ببینیم که نسبت به نسل گذشته افزایش داشته است. با اینکه اپل ادعا کرده ما شاهد روشنایی دو برابری در مقایسه با آیفون 14 هستیم، اما آزمایشات این عدد را نشان نمی‌دهد. اما در کل، میزان روشنایی در نقد و بررسی آيفون 15 آنقدر بالا هست که شما حتی در آفتابی‌ترین حالت روز هم بتوانید نمایشگر را به راحتی مشاهده کنید.

    آیفون 15 و 15 پلاس دارای پنل رنگی ۱۰ بیتی است که البته اپل هیچگاه نه در این مورد و نه حالت‌های عمق رنگ و نمایش آنها اطلاعات دقیقی نمی‌دهد، با این پیش‌فرض که همگی به صورت یکپارچه کار خود را خوب انجام می‌دهند. آیفون 15 برخلاف اکثر گوشی‌های اندرویدی، هیچ حالت رنگی یا تنظیماتی ارائه نمی‌دهد. آنچه در عوض دریافت می‌کنید، تغییر حالت رنگ خودکار به وسیله سیستم عامل است. به نظر می‌رسد رابط کاربری و بیشتر برنامه‌ها در حالت sRGB کار می‌کنند، اما قابلیت نمایش رنگ‌های DCI-P3 را هم دارد که اگر از برنامه‌هایی که از این پوشش رنگی پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید متوجه آن می‌شوید.

    بررسی آیفون 15

    تجربه HDR در آیفون‌ 15 و 15 پلاس فوق‌العاده است و این گوشی‌ها از HDR10 و دالبی ویژن به خوبی پشتیبانی می‌کنند. اگر از سرویس‌های استریم مانند نتفلیکس استفاده می‌کنید یا محتوایی HDR را در اختیار دارید، خیال‌تان راحت باشد که نمایشگر آيفون‌های مد نظرمان می‌توانند در اجرای HDR بسیار انعطاف‌پذیر عمل کنند و بهترین نتیجه را به نمایش بگذارند.

    بزرگترین ایرادی که بتوان به صفحه‌نمایش گوشی‌های آیفون 15 و 15 پلاس گرفت، نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی است؛ در حالی که حتی گوشی‌های اقتصادی اندروید هم از نرخ‌های ۹۰ و ۱۲۰ هرتزی در نمایشگر پشتیبانی می‌کنند.

    شاید این آخرین نسل از آیفون‌ها باشد که به نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی مجهز است، البته امیدواریم.

    محصولآیفون 15آیفون 15 پلاس
    ابعاد (اینچ)۶.۱۶.۷ اینچ
    نوع پنلSuper Retina XDR OLEDSuper Retina XDR OLED
    رزولوشن۱۱۷۹ در ۲۵۵۶ پیکسل۱۲۹۰ در ۲۷۹۶ پیکسل
    حداکثر روشنایی (nits)۲۰۰۰۲۰۰۰
    حداکثر نرخ نوسازی (هرتز)۶۰۶۰

    بررسی آیفون 15 و 15 پلاس از نظر دوربین

    بررسی آیفون 15

    در بررسی آیفون 15 و 15 پلاس می‌بینیم که هر دوی این گوشی‌های هوشمند پرچمدار اپل از دوربین‌های مشابه بهره می‌برند. نسبت به سال گذشته، دوربین اصلی ارتقا پیدا کرده و ما حالا با لنز ۴۸ مگاپیکسلی ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم F/1.6 طرف هستیم:

    • دوربین عریض ۴۸ مگاپیکسلی
    • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی
    • دوربین سلفی عریض ۱۲ مگاپیکسلی
    • سنسور تشخیص عمق/بایومتریک SL 3D

    طبق معمول، دوربین اصلی در شرایط روشنایی خوب عملکرد بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد. جزئیات در وضوح جدید ۲۴ مگاپیکسلی، به ویژه در قیاس با عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی آیفون 14 به وضوح بهتر است. حتی در قیاس با رقبای اندرویدی، میزان ثبت جزئیات با دوربین اصلی چشمگیرتر است، دامنه پویا دقیق و کنتراست عالی به نظر می‌رسد.

    آيفون 15 سعی می‌کند رنگ‌ها را به همان شکلی که در واقعیت وجود دارد، به ثبت برساند. با این حال، برخی جلوه‌ها تیره‌تر از واقعیت هستند و این قضیه در مورد سایه‌ها بیشتر صدق می‌کند.

    اپل هنوز به این قضیه راضی نشده که یک لنز تله فوتو هم به مدل‌های پایه اضافه کند و ما در آيفون 15 و 15 پلاس شاهد فقط دو دوربین در قسمت پشت هستیم. با اینکه دوربین تله فوتو وجود ندارد، اما عکس‌ها با زوم دو برابری همچنان جذاب هستند. شاید نتوان به طور مستقیم، نتایج به دست آمده از زوم دیجیتالی را با لنز تله فوتو مقایسه کنیم، اما وضوح بالا و قابل استفاده بودن تصاویر زوم شده، امیدوارکننده است.

    یک ویژگی پرتره جدید به نام Automatic Portraits در آیفون‌های 15 وجود دارد که وقتی شما از صحنه‌ای مناسب در حال عکاسی هستید، دوربین آن را برای یک عکس پرتره هم تشخیص می‌دهد و در گوشه تصویر نماد F را نشان می‌دهد. با زدن روی آن، می‌توان به حالت تصویربرداری پرتره سوییچ کرد و تصویر تشخیص داده شده را به ثبت رساند.

    بررسی دوربین فوق عریض

    دوربین فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی در آيفون 15 ناامیدکننده ظاهر می‌شود. عکس‌ها جزئیات خیلی خوبی را ارائه نمی‌دهند و نویز را می‌توان به وضوح در آن‌ها مشاهده کرد.

    ما انتظار داشتیم که با دوربین فوق‌عریض در آيفون 15 و 15 پلاس مشکلی نداشته باشیم، اما در کل، اپل تلاش می‌کند نتایج بدست آمده از دوربین اصلی، حداقل به لحاظ کنتراست، دامنه پویا و پردازش کلی، مطابق با دوربین اصلی باشد. زاویه دید ۱۲۰ درجه‌ای هم در دوربین فوق‌عریض به خوبی پیاده‌سازی شده است.

    بررسی دوربین سلفی

    دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی عریض در آيفون‌های 15 و 15 پلاس عملکرد رضایت‌بخش و خوبی دارد. جزئیات فراوانی به ثبت می‌رسد، کنتراست عالی است و دامنه پویا وجود دارد. فوکوس و لرزشگیر اپتیکال از هر سالی بهتر است و به خوبی می‌توانند شما را برای ثبت عکس یا ویدیوهای طولانی همراهی کنند.

    بررسی آیفون 15

    بررسی دوربین در نور کم و شب

    اما به بررسی تصویربرداری آیفون 15 در نور کم می‌رسیم. دوربین اصلی عملکرد بی‌نظیر خود را در فضای کم‌نور و شب ادامه می‌دهد و می‌تواند تصاویری با جزئیات و وضوح عالی، محدوده دینامیکی بسیار وسیع و کنتراست خوب به ثبت برساند. نمایش رنگ‌ها هم خوب و طبیعی است، اما مانند روز، سایه‌ها کمی تیره‌تر از حالت معمول هستند. همچنین دوربین به خوبی هایلایت‌ها را کنترل می‌کند تا مانع نوردهی بیش از حد یا به قولی، انفجار نور در صفحه شود.

    در بررسی آیفون 15 پلاس و مدل استاندارد می‌بینیم که این گوشی‌ها دارای حالت شب خودکار هستند و هیچ راهی برای فعال کردن حالت شب به صورت دستی وجود ندارد. شما فقط می‌توانید حالت شب را خاموش کنید. تشخیص خودکار میزان نور برای فعال‌سازی حالت شب، شاید برای بسیاری جذاب نباشد، اما کاری است که اپل به وسیله پردازش محیط و تشخیص نور خود انجام می‌دهد. برای مثال در محیطی که واقعا نیاز به حالت شب دارد، به خاطر وجود چند لامپ، این حالت روشن نمی‌شود یا برعکس، در جایی که نیاز به آن ندارید، این حالت فعال می‌شود.

    حالت شب بیشتر نویز را در سایه‌ها پاک می‌کند و به طور کلی، تصاویر را کمی واضح‌تر به نمایش در می‌آورد، بدون اینکه زیاده‌روی شده باشد. در مورد سایه‌ها هم این قضیه صدق می‌کند. زمانی که کنتراست تونال به اندازه کافی در صفحه وجود دارد، حالت شب معمولا برای متعادل کردن نقاط برجسته و سایه‌ها و ثابت کردن برجستگی‌ها، کار خود را شروع می‌کند.

    بررسی آیفون 15

    تصاویری که با بزرگنمایی دو برابری در نور کم به ثبت رسیده‌اند هم چشمگیر هستند. آنها تقریبا به خوبی عکس‌های یک دوربین تله‌فوتو اختصاصی به نظر می‌رسند. البته، تفاوت قابل توجهی در وضوح و جزئیات در مقایسه با تصاویر دو برابری در نور روز و به خصوص عکس‌های بدون بزرگنمایی وجود دارد. در مقایسه با سایر حالت‌های دوربین، حالت شب بیشترین تغییر و بهبود‌ها را در حالت دو برابری روی عکس‌ها اعمال می‌کند.

    عملکرد دوربین فوق‌عریض در شب به شدت مشکل دارد. عکس‌ها نویز زیادی دارند و دانه‌ها را به وضوح روی نتایج می‌بینیم، هایلایت‌ها هم کنترل نمی‌شوند و نور خیلی زیادی در عکس از منابع نوری ثبت می‌شود. حتی حالت اتوماتیک شب هم در دوربین فوق‌عریض کمکی به بهبود کلی تصاویر نمی‌کند و با اینکه برخی نویزها را از بین می‌برد، اما نمی‌توان روی کیفیت تصاویر حساب ویژه‌ای باز کرد و در کل، ما از عملکرد دوربین فوق‌عریض چه در روز و چه شب راضی نیستیم.

    ضبط ویدیو در آیفون 15 و آیفون 15 پلاس

    هر دو گوشی هوشمند آیفون 15 و 15 پلاس در دوربین‌های اصلی و سلفی می‌توانند ویدیوهایی با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، و در دوربین فوق‌عریض با وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه به ثبت برسانند.

    همچنین می‌توانید حالت سینمایی اپل را در هر دو دوربین اصلی و سلفی با وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه تجربه کنید. حالت اکشن هم حالا به دوربین سلفی راه پیدا کرده است. حالت اکشن در دوربین فوق‌عریض می‌تواند وضوح 2.8K ارائه دهد که البته در قیاس با مدل‌های پرو خیلی حرفی برای گفتن ندارد.

    کیفیت فیلمبرداری دوربین اصلی روی وضوح 4K عالی به نظر می‌رسد. جزئیات خیره‌کننده و تمیز است، نویزی در کار نیست و دامنه پویا خوب و گسترده است. ثبت رنگ‌ها هم به خوبی انجام می‌شود و می‌توانید از تماشای ویدیوها لذت ببرید.

    در بزرگنمایی دو برابری، ویدیوهای 4K همچنان عالی هستند. با اینکه شاید وضوح در جزئیات ریز مانند برگ درختان کمتر از حالت عادی باشد، اما به خوبی می‌توان روی زوم دو برابری حساب باز کرد.

    دوربین فوق‌عریض عملکرد نسبتا خوبی در ضبط ویدیو دارد. فیلم‌های گرفته شده تمیز هستند، نویز ندارند و رنگ‌ها خوب هستند و می‌توانید آنها را با دوربین اصلی مطابقت بدهید.

    ویدیوهای 4K دوربین سلفی هم بسیار عالی هستند. جزئیات به خوبی ثبت شده و بافت پوست و رنگ‌ها به طبیعی‌ترین شکل ممکن نمایش داده می‌شود. چه در حال حرکت باشید و چه ثابت، دوربین نتایج یکسانی را از همه لحاظ ثبت می‌کند و این نشان‌دهنده قدرت دوربین سلفی آیفون 15 و 15 پلاس است.

    عملیات لرزشگیر با استفاده از تثبیت‌کننده اپتیکال صورت می‌گیرد که البته، دوربین‌ها از لرزشگیر دیجیتال هم برای ضبط ویدیوها کمک می‌گیرند. نتیجه در عمل عالی است و وضوح کاملی را می‌توانیم کسب کنیم.

    تصاویر دوربین اصلی آیفون 15 و 15 پلاس در روز - ۲۴ مگاپیکسل (منبع: GAMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین اصلی آیفون 15 و 15 پلاس ۱۲ مگاپیکسل

    تصاویر دوربین اصلی آیفون 15 و 15 پلاس ۴۸ مگاپیکسلی

     

    تصاویر دوربین اصلی آیفون 15 و 15 پلاس با بزرگنمایی دو برابری

    تصاویر دوربین فوق‌عریض آیفون 15 و 15 پلاس در روز

    تصاویر دوربین اصلی آیفون 15 و 15 پلاس حالت پرتره

    تصاویر دوربین سلفی آیفون 15 و 15 پلاس

    تصاویر دوربین اصلی آیفون 15 و 15 پلاس در نور کم

    تصاویر دوربین اصلی آیفون 15 و 15 پلاس در نور کم (حالت شب)

    تصاویر دوربین فوق عریض آیفون 15 و 15 پلاس در نور کم و حالت شب

    دوربین‌ها۱. عریض

    ۲. فوق‌عریض

    دوربین اصلیسنسور ۴۸ مگاپیکسلی (فوکوس خودکار دوال پیکسل تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال شیفت سنسور دیافراگم f/1.6)
    اندازه سنسور اصلی (اینچ)1/1.56
    فوق عریضسنسور ۱۲ مگاپیکسلی (زاویه دید ۱۲۰ درجه، f/2.4)
    اندازه سنسور فوق عریض (اینچ)1/2.55"
    تله -
    اندازه سنسور تله

    -
    امتیاز زوم DXOmark (واید تا تله)-
    سنسورهای دیگر

    سنسور تشخیص عمق بایومتریک SL 3D (جلو)

    امتیاز عکاسی DXOmark-
    قابلیت‌هافلاش LED، قابلیت HDR و پانوراما
    فیلم‌برداری4K@24/25/30/60fps, 1080p@25/30/60/120/240fps, 10-bit HDR, Dolby Vision HDR (up to 60fps), ProRes, Cinematic mode (4K@24/30fps), 3D (spatial) video, stereo sound rec.
    امتیاز ویدیو DXOmark
    دوربین سلفی۱۲ مگاپیکسلی (f/1.9 - لرزشگیر خودکار اپتیکال - فوکوس خودکار)
    اندازه سنسور سلفی (اینچ)1/3.6"
    امتیاز سلفی DXOmark-
    فیلم‌برداری سلفی4K@24/25/30/60fps, 1080p@25/30/60/120fps, gyro-EIS

    بررسی آيفون 15 و 15 پلاس از نظر عملکرد سخت‌افزاری

    آیفون 15 و 15 پلاس، امسال از چیپ A16 Bionic استفاده می‌کنند که سال گذشته ما آنها را در مدل‌های پرو شاهد بودیم. چیپ‌ست‌هایی با لیتوگرافی ۴ نانومتری و ۱۶ میلیارد ترانزیستور که از توانایی فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند.

    بایونیک A16 اپل یک پیکربندی CPU شش هسته‌ای آشنا است. دو هسته عملکرد Everest با سرعت ۳.۴۶ گیگاهرتز و چهار هسته راندامان با توان ۲.۰۲ گیگاهرتز که در مجموع، تا ۴۰ درصد از رقبای نزدیکش سریع‌تر است.

    امسال، آیفون 15 و 15 پلاس دارای ۶ گیگابایت رم از نوع LPDDR5 هستند که دو گیگابایت از مدل‌های پرو کمتر است. فضای ذخیره‌سازی پایه در این مدل‌ها، ۱۲۸ گیگابایت در نظر گرفته شده که در مقام مقایسه، مدل‌های پرو از ۲۵۶ گیگابایت شروع می‌شوند. با این حال اپل در همه مدل‌ها از معماری NVME استفاده کرده که سرعت نقل و انتقال و خوانش بالا را در گوشی‌ها تضمین می‌کند.

    در تست‌های انجام شده، آیفون 15 در عملکردهای طولانی آنچنان داغ نمی‌کند و گرم شدن معمول آن با سایر گوشی‌ها قالب مقایسه است و جای نگرانی نیست. شما می‌توانید به راحتی، هر بازی سبک و سنگینی را در آیفون 15 یا 15 پلاس اجرا کرده و در بهترین تنظیمات گرافیکی، به انجام‌شان مشغول شوید بدون اینکه نگران افت عملکرد یا داغ شدن بیش از حد باشید.

    با اینکه اپل از تراشه‌های سال گذشته خود در مدل‌های پایه استفاده کرده، اما با اطمینان می‌توان گفت که این تراشه‌ها عملکردی کاملا به‌روز و به اندازه‌ای دارند و شما را چه در رابط کاربری و اجرای برنامه‌های کاربردی و چه کارکردهای سنگین ناامید نمی‌کند.

     

    نمرات آیفون 15 و 15 پلاس اپل

    در بررسی آیفون 15 و 15 پلاس، می‌بینیم که این گوشی‌های پرچمدار در تست‌ها و بنچ‌مارک‌های گوناگون، نتایج خوبی را به ثبت رسانده‌اند. آیفون 15 در تست‌ گیک‌بنچ تک هسته و چند هسته‌ای، به ترتیب ۲۶۰۶ و ۶۵۲۶ امتیاز کسب کرده و آیفون 15 پلاس در نقطه مقابل، ۲۶۲۷ و ۶۶۱۸ امتیاز در این تست‌ها به دست آورده است. همچنین آیفون 15 در تست AnTuTu 10 به امتیاز ۱.۳۵۴.۶۵۱ دست پیدا کرده که پایین‌تر از آیفون 15 پلاس با ۱.۳۸۵.۶۴۹ است.

    پیکربندی حافظه

    هر دو گوشی آیفون 15 و 15 پلاس اپل در نسخه‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع NVMe عرضه شده‌اند و همه آنها به ۶ گیگابایت حافظه رم مجهز هستند. مانند همیشه، خبری از درگاه کارت حافظه در این گوشی‌ها نیست.

    درگاه حافظهندارد
    پیکربندی حافظه (گیگابایت)۱۲۸/۶، ۲۵۶/۶ و ۵۱۲/۶
    نوع حافظهNVMe

    بررسی آیفون 15 و 15 پلاس از لحاظ باتری و شارژدهی

    بررسی آیفون 15

    بخش باتری یکی از جاهایی است که دو گوشی آیفون 15 و 15 پلاس با یکدیگر تفاوت دارند. در آیفون 15 استاندارد، ما شاهد باتری ۳۳۴۹ میلی‌آمپر ساعتی هستیم و در نقطه مقابل، آیفون 15 پلاس به یک باتری ۴۳۸۳ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. این تفاوت قطعا به خاطر سایز بزرگتر صفحه‌نمایش آیفون 15 پلاس و جبران مصرف انرژی است، اما در تست‌های گوناگون، عملکرد آیفون 15 پلاس به لحاظ نگه‌داشت شارژ چند درصدی بهتر از آیفون 15 استاندارد است.

    آیفون 15 استاندارد در تست مکالمه، ۱۸ ساعت و پانزده دقیقه را به ثبت رسانده، اما آیفون ۱۵ پلاس به عدد ۲۳ ساعت ۳۷ دقیقه رسیده که قابل توجه است. اما برای مثال در بخش نمایش ویدیو، آيفون 15 استاندارد با ثبت نتیجه ۲۱ ساعت و ۱۱ دقیقه در مقابل ۲۰ ساعت و ۳۴ دقیقه، برتری نامحسوسی را نشان می‌دهد.

    هر دو گوشی می‌توانند با استفاده از شارژر ۳۰ واتی (که البته اپل استفاده از حداقل ۲۰ واتی را توصیه کرده)، مقدار ۵۳ درصد شارژ را در ۳۰ دقیقه تجربه کنند. برای شارژ کامل شما به یک ساعت و ۳۴ دقیقه زمان نیاز دارید که این رقم حتی از آیفون 15 پرو مکس هم سریع‌تر است.

    علاوه بر شارژ بی‌سیم و ۱۵ واتی مگ‌سیف، آیفون 15 و 15 پلاس از شارژ سیمی معکوس ۴.۵ واتی از طریق درگاه جدید USB-C هم پشتیبانی می‌کند.

    محصولآیفون 15آیفون 15 پلاس
    ظرفیت (میلی آمپر ساعت)۳۳۴۹۴۳۸۳
    توان شارژ (وات)۲۰ وات۲۰ وات
    شارژدهی باتری در پخش ویدیو (ساعت)۲۱:۱۱۲۰:۳۴
    شارژدهی باتری در وبگردی (ساعت)۲۰:۵۰۲۱:۵۷
    شارژدهی باتری در تماس (ساعت)۱۸:۴۶۲۳:۳۷

    بررسی آیفون 15 و 15 پلاس از لحاظ امکانات

    با حذف پورت لایتنینگ و ورود USB-C به گوشی‌های اپل، ما یکی از بزرگترین تغییرات را در تاریخ گوشی‌های آیفون شاهد هستیم.

    با اینکه پورت USB-C استفاده شده در دو مدل آیفون 15 و 15 پلاس از نوع USB 2.0 هستند (برخلاف مدل‌های پرو که 3.2 هستند)، اما به ما برای دسترسی بیشتر به اکسسوری‌ها و حتی اتصال به نمایشگر ثانویه کمک می‌کند.

    در آیفون‌ 15 و 15 پلاس حسگر اثر انگشت وجود ندارد و کاربر می‌تواند از Face ID دقیق و پرقدرت برای بازکردن قفل گوشی یا عملیات‌های امنیتی استفاده کند. اپل گوشی‌های سری آیفون 15 را به سیستم SOS اورژانسی با توان اتصال به ماهواره مجهز کرده که از طریق آن‌ها می‌توانید در هر نقطه اقدام به ارسال و دریافت SMS کنید. اسپیکرهای هر دو گوشی پایه هم از نوع استریو هستند و صدایی بلند و وضوحی بالا دارند.

     

    مزایا آیفون 15 و 15 پلاس اپل از دید کاربران

    بهبود ارگونومی و راحتی در استفاده

    هر دو گوشی آیفون 15 و 15 پلاس در سایزهای خود جزو بهترین‌ها هستند و چه به گوشی‌های کوچک عادت داشته باشید و چه یک گوشی بزرگ بخواهید، این دو گوشی مطابق با سلیقه شما خواهند بود.

    عملکرد عالی سخت‌افزاری و عمر بالای باتری

    هر دو گوشی آیفون 15 و 15 پلاس از توان سخت‌افزاری بسیار بالایی برخوردار هستند و از طرفی، عمر باتری آنها به خوبی پاسخگوی عملکردهای گوناگون در یک روز کاری شلوغ است.

    نمایشگر عالی و داینامیک آیلند

    اپل در این نسل استثنایی قائل نشد و همان نمایشگر فوق ‌العاده با کیفیت را در مدل استاندارد و پلاس به کار برده است. همچنین به دو مدل پایه آیفون 15 خود، ویژگی سرگرم‌کننده و کاربردی داینامیک آیلند را اضافه کرده است.

    ارتقا دوربین اصلی

    دوربین اصلی این‌بار ۴۸ مگاپیکسلی شده که به وضوح می‌توانید تفاوت و پیشرفت آن را نسبت به مدل‌های پایه نسل قبل احساس کنید.

     

    معایب آیفون 15 و 15 پلاس از دید کاربران

    رفرش ریت ۶۰ هرتزی و نبود قابلیت صفحه‌نمایش همیشه روشن

    مهمترین معایب آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس نمایشگر با نرخ رفرش پایین است. در زمانی که گوشی‌های میان‌رده اندرویدی هم به رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی مجهز می‌شوند، آیفون‌های 15 و 15 پلاس همچنان در ۶۰ هرتز گیر کرده‌اند و حتی قابلیت نمایشگر همیشه روشن هم روی این دو گوشی دیده نمی‌شود.

    دوربین فوق عریض ناامیدکننده

    نتایجی دوربین فوق‌عریض چه در روز و چه شب ناامیدکننده است و این دوربین صرفا در حالت ضبط ویدیو می‌تواند رضایت کلی را جلب کند. این مورد را هم باید جزو معایب آیفون ۱۵ قرار داد. 

    سرعت پایین USB-C

    اپل می‌توانست از سرعت بالاتری در پورت USB-C (مانند مدل‌های پرو) در آيفون 15 و 15 پلاس استفاده کند، اما به شکل ناامیدکننده‌ای، شاهد استفاده از فناوری USB 2.0 در این گوشی‌های پیشرو هستیم.

     

    بررسی آیفون 15

    آیا گوشی‌های آیفون 15 و 15 پلاس ارزش خرید دارند؟

    بهبود‌های این دو گوشی نسبت به نسل قبل شاید انقلابی نباشد اما آنقدری خوب هستند که ارزش خرید آن‌ها را بالا می‌برد. اگر از آیفون 13 به قبل استفاده می‌کنید، ارتقا به آیفون 15 یا مدل پلاس به خاطر تغییراتی به خصوص در مورد پورت USB-C و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، منطقی است. اگر طرفدار گوشی کامپکت و کوچک هستید، آیفون 15 بهترین است و اگر به دنبال آیفونی بزرگ هستید و نمی‌خواهید برای مدل‌های پرو هزینه کنید، آیفون 15 پلاس به مراتب بهتر از آیفون 14 پلاس است. همانطور که در بررسی آیفون 15 دیدیم، این برتری‌ها به خصوص در بهبود‌های ظریفی که در ارگونومی و بدنه ایجاد شده، مشهود‌تر است.

     

    سوالات متداول در مورد آيفون 15 و آیفون 15 پلاس اپل

    معایب آیفون 15 و 15 پلاس اپل چیست؟

    عدم ریجستری در ایران تا مدتی نامعلوم، قیمت‌های متغییر و نامشخص، برخی مشکلات فنی اولیه، دوربین فوق‌عریض ناامیدکننده و صفحه‌نمایش ۶۰ هرتزی

    قیمت آیفون 15 و آیفون 15 پلاس در بازار ایران چقدر است؟

    آیفون 15 اپل از حدود ۴۳ میلیون تومان در ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت قیمت‌گذاری می‌شود اما آیفون 15 پلاس به دلیل کمبود در بازار ایران، قیمت نامشخصی دارد.

    مشخصات آیفون 15 و آیفون 15 پلاس اپل چیست؟

    صفحه‌نمایش ۶.۱ اینچی (آیفون 15) و ۶.۷ اینچی (آیفون 15 پلاس)، چیپ‌ست A16 Bionic ۴ نانومتری، ۱۲۸،۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، ۶ گیگابایت حافظه رم، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی و سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با توانایی فیلمبرداری 4K روی همه دوربین‌ها، پورت USB-C و باتری ۳۳۴۹ میلی‌آمپر ساعتی (آیفون 15) و ۴۳۸۳ میلی‌آمپر ساعتی (آیفون 15 پلاس).

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید