نکاتی که باید قبل از خرید دستگاه کباب ساز خانگی بدانید

نکاتی که باید قبل از خرید دستگاه کباب ساز خانگی بدانید
راهنمای مطالعه

    کوبیده‌ خوش‌مزه و تازه فقط در رستوران‌ پیدا نمی‌شود. در خانه هم می‌توان با دستگاه کباب ساز یا کوبیده زن، به‌راحتی کباب را به‌‌ سیخ گرفت و با لذت خورد.

    بوی کباب و تماشای دودی که از منقل بلند می‌شود، آدم سیر را هم گرسنه می‌کند. ایرانی‌ها حتا از تصور سیخ‌های کبابی که روی زغال برشته می‌شوند، دهان‌شان آب ‌می‌افتد. بی‌دلیل نیست که می‌گویند غذای محبوب ایرانی‌ها کباب است. به هر شهری که سفر کنید، کبابی‌های معروفی دارد. اما همیشه در سفر نیستید و هر روز هم نمی‌توانید در رستوران غذا بخورید. به‌ویژه که قیمت منوی رستوران‌ها به گرمایش زمین وصل است و مدام بالا می‌رود.

    چاره کار این است که دست به‌کار شوید و در خانه کباب کوبیده بپزید. در چنین شرایطی کباب‌ ساز یا همان دستگاه کوبیده زن خانگی به‌داد آدم‌های خوش‌خوراک می‌رسد. اول ببینیم کباب زن چیست و چطور کار می‌کند. پیش از این شما را با نکات مهم در انواع دستگاه کباب زن خانگی، بهترین کباب پز گازی خانگی و نکات مهم در خرید تابه گریل برقی آشنا کرده بودیم.

    انواع کباب‌ساز کدامند؟

    کباب سازهای صنعتی

    کباب زن

    نوع صنعتی این دستگاه برای استفاده در رستوران‌ها و آشپزخانه تالارها مناسب است. این دسته از کوبیده‌زن‌ها ابعاد بزرگی دارند و مدل ایستاده هستند. بعضی از انواع سیخ‌گیرهای صنعتی اتوماتیک هستند و در یک دقیقه چندین سیخ آماده می‌کنند. رستوران‌ها با کمک دستگاه کوبیده‌ساز، کباب بهداشتی‌تر و باکیفیت‌تری ارائه می‌کنند. از طرف دیگر، نیاز کمتری به کارگر وچود دارد و سرعت کار هم بالا می‌رود. 

    کباب سازهای خانگی

    مدل‌های صنعتی به‌درد ظهر جمعه و مهمانی‌های خانوادگی نمی‌خورند. بلکه باید نوع خانگی آن‌را تهیه کنید. با کمک کباب ساز خانگی آشپزهای مبتدی هم می‌توانند کوبیده به سیخ بگیرند. ضمن این‌که ضخامت کباب‌ها یک‌دست می‌شود و همه‌ی بخش‌های خوب گوشت می‌پزند.

    کباب‌ ساز دستی

    کباب زن دستی

    سیخ‌ گیر خانگی دو نوع است. بعضی از مدل‌ها دستی هستند و کاری با برق و باتری ندارند. کباب‌سازهای دستی به نیروی بیشتری نیاز دارند، اما بیرون خانه، در پیک‌نیک، پارک و جنگل هم کار راه می‌اندازند. جنس این نوع دستگاه‌ها اغلب پلاستیکی‌ست.

    کباب ساز برقی

    کباب ساز برقی

    کار کردن با کوبیده ساز برقی راحت‌تر است و به نیروی دست نیاز کمتری دارد. این دستگاه‌ها برای استفاده در خانه، تراس یا حیاط مناسبند و در جایی‌که برق نباشد، کار کمی دشوار می‌شود. البته اگر بدنه دستگاه تفلون باشد، با قرار گرفتن روی گاز پیک‌نیکی یا باربیکیو گرم می‌شود و دیگر گوشت به آن نمی‌چسبد. 

    [related]3025[/related]

    دستگاه کباب ساز چگونه کار می‌کند؟

    کباب ساز

    خواه کباب‌‌زن‌ها دستی باشند یا برقی، محفظه‌ای دارند که مایه‌ کوبیده در آن جا می‌گیرد. سیخ را در جای خودش قرار می‌دهید. با بسته شدن درِ دستگاه، گوشت چرخ‌کرده روی سیخ پهن می‌شود و به همین راحتی یک سیخ کوبیده آماده کباب کردن روی باربیکیو، منقل، کباب‌پز یا هر وسیله‌ دیگری‌ است.

    قبل از خرید دستگاه کباب ساز چه نکاتی را بررسی کنیم؟کباب ساز

    جنس بدنه دستگاه کباب ساز

    وقتی قرار است دستگاهی برای ما گوشت را به سیخ بگیرد، یکی از مهم‌ترین نکته‌ها این است که مایه گوشت به بدنه دستگاه نچسبد. از این‌رو، جنس بدنه دستگاه اهمیت زیادی دارد. این بدنه می‌تواند پلاستیکی، آلومینیوم یا تفلون باشد. بدنه‌های تلفون هنگام کار گرم می‌شوند تا گوشت به آن نچسبد.

    قابلیت شست‌وشو

    بعد از آماده کردن کباب کوبیده، باید دستگاه را تمیز بشویید و برای مصرف بعدی کنار بگذارید. با جدا کردن بخشی که با گوشت در تماس بوده، می‌توانید آن‌را با دست یا در ماشین ظرف‌شویی بشویید.

    کیفیت نهایی

    مایه کباب کوبیده را آماده می‌کنید، دستگاه کباب ساز را می‌آورید و گوشت و سیخ را در جای خودشان می‌گذارید. اکنون مهم‌ترین نکته این است که بتوانید به‌راحتی سیخ آماده را بلند کنید، بدون این‌که گوشت از سیخ جدا شود و تغییر شکل بدهد. بخشی از کیفیت آن به اندازه‌ گوشت و پیاز برمی‌گردد. ما با آن قسمتی کار داریم که به دستگاه مربوط می‌شود. دستگاه کباب زن باید گوشت را به‌خوبی به سیخ بچسباند.

    درمجموع کیفیت دستگاه‌های برقی بالاتر از دستی‌‌‌ است و جنس بدنه تفلون بیشتر از آلومینیوم و پلاستیک کاربران را راضی کرده است.

    اندازه سیخ

    در راهنمای بعضی از دستگاه‌های کباب ساز نوشته شده که بهتر است اندازه‌ سیخ و مقدار گوشت برای هر سیخ چقدر باشد. بهتر است راهنمای دستگاه را خوب بخوانید و در خرید سیخ و هنگام آماده کردن مقدار گوشت برای هر نوبت، طبق راهنما عمل کنید.

    نوع گوشت

    معمولا از سیخ‌گیرها برای انواع گوشت استفاده می‌شود. شرط لازم این است که گوشت چرخ‌کرده دراختیار داشته باشید، دیگر گوسفندی، بوقلمون یا مرغ تفاوتی ندارد.

    تولیدکننده و عرضه

    کوبیده ساز

    دستگاه‌های کوبیده‌ ساز ایرانی هستند و در داخل تولید می‌شوند. کباب ساز گذشته از فروشگاه‌های لوازم خانگی و نمایندگی‌های فروش، در سایت‌های فروش آنلاین پیدا می‌شود.

    قیمت دستگاه کباب ساز

    انواع پلاستیکی این دستگاه در قیمت‌های ارزانی ارائه می‌شوند. هر چه کیفیت بالاتر می‌رود و به تفلون می‌رسد، قیمت‌ها هم بالا می‌روند. قیمت ساده‌ترین نوع کباب زن حدود ۸ هزار تومان است که واقعا قیمت عجیبی است و قضاوت درباره کارایی دستگاهی با این قیمت بر عهده خود شماست. کیفیت متوسط آن‌را با ۸۹ هزار تومان می‌توان خرید و گران‌ترین مدل‌ها به ۲۹۰ هزار تومان می‌رسند. هزینه خرید مدل‌های صنعتی بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است.

    برند دستگاه کباب ساز

    در جست‌وجو برای خرید کباب ساز به نام برندهایی مانند شاندرمن، زی نوین، نوین گر، آیلا و برندهای متفرقه برمی‌خورید. در این میان، به‌نظر می‌رسد شاندرمن با اقبال بیشتری روبه‌رو شده است. [see_also]9331[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید