نکات مهمی که برای خرید میز اتو باید بدانید

نکات مهمی که برای خرید میز اتو باید بدانید
راهنمای مطالعه

    اگر فکر می‌کنید همه میزهای اتو شبیه هم هستند، باید بگوییم در اشتباه هستید. میز اتو تنوع بسیار زیادی دارد و با امکانات و اندازه‌های مختلفی در بازار موجود است. برای انتخاب درست و خرید میز اتو که مطابق با نیازها و بودجه‌تان باشد، این مطلب را بخوانید.

    قابلیت جابه‌جایی داشته باشد یا نه؟

    یکی از مهم‌ترین مواردی که باید درباره خرید میز اتو از قبل تصمیم بگیرید، این است که می‌خواهید ثابت باشد یا دوست دارید به راحتی آن را جابه‌جا کنید؟ این ویژگی در درجه اول به فضای اتاق و سپس به سلیقه خودتان بستگی دارد. برای مثال با خرید اتو بخار ایستاده دیگر نیازی به میز اتو ندارید. 

    اگر میز اتوی ثابت می‌خواهید:

    ption id="attachment_12696" align="alignnone" width="850"]خرید میز اتو - میز اتوی کابینت دار عکس از دیجی کالا

    اول ببینید فضای کافی برای آن دارید یا نه. میز اتوهای ثابت در گوشه‌ای قرار می‌گیرند و نه می‌توان آنها را جمع کرد و نه آن‌قدر سبک هستند که بتوان آنها را جابه‌جا کرد. بنابراین اگر برایش جا ندارید از خیرش بگذرید.

    مدل‌های کشودار و کابینت‌دار از این نوع میزهای ثابت هستند.

    اگر میز اتوی متحرک می‌خواهید:

    میزهای متحرک بر دو نوع نصبی و قابل‌جابه‌جایی هستند:

    مدل نصبی مخفی

    خرید میز اتو - میز اتو نصب شده داخل کمد

    در این مدل پس از خرید میز اتو، باید به کابینت‌ساز یا کمدساز بگویید آن را برایتان در فرورفتگی دیوار، درون کمد، داخل کشو یا کابینت و حتی پشت در نصب کند. برای استفاده از آن کافی است بازش کنید و سپس دوباره آن را تا کنید و سر جایش قرار دهید.

    • ریلی: در این حالت میز اتو را روی یک کابینت یا محفظه با ریل نصب می‌کنند و شما برای استفاده میز اتو را بیرون می‌کشید و برای جمع‌کردنش به داخل محفظه سُر می‌دهید. این مدل میزها از وسط بالشتک تا می‌شوند.
    • تاشو: در این مدل برای میز پایه‌های تاشو قرار می‌دهند که از آن قسمت‌ها آن را تا می‌کنید و در جای خودش قرار می‌دهید.

    به مدل نصبی، توکار هم می‌گویند. با این کار، میزتان سر راه قرار نمی‌گیرد و فضای اتاق مرتب به نظر می‌رسد.

    نکته: همه این مدل‌ها در بازار ایران هم موجود هستند. در تصویر زیر مدل ریلی آن را می‌بینید.

    خرید میز اتو - مدل ریلی

    مدل قابل‌جابه‌جایی

    این مدل میز اتو را بیشتر ما دیده‌ایم و از همان مدل‌هایی است که می‌توان آن را تا کرد و در کمد یا کنار دیوار تکیه داد. برخی از آنها را حتی می‌توان درون کمد یا پشت در آویزان کرد. البته می‌توانید روی براکت آویزان کرده و دوباره پایین بیاورید یا اینکه نصب کنید و طبق شکل از آن استفاده کنید. این میزها هم سبک و قابل جابه‌جایی هستند، اما مشکل‌شان این است که برای اتوکشی لباس‌های سنگین مناسب نیستند. در تصویر هم می‌بینید که زیر آن پایه ندارد و اگر بخواهید روی میز فشار بیاورید خطرناک است.

    میز اتوی کوچک بهتر است یا بزرگ؟

    میزهای اتو را در اندازه‌های مختلف می‌سازند. معمولا هر چه طول و عرض میز بزرگ‌تر باشد دست‌مان برای اتوکشیدن بازتر است. بیشتر میزهای اتو طول‌شان بیشتر از عرض‌شان است. این میزها برای اتوکشی‌های خانگی مثلا برای اتوی شلوار مردانه یا لباس مناسب‌تر است، اما نمی‌تواند برای اتوکشی پرده و ملحفه مناسب باشد. بنابراین برای کارگاه‌ها یا خیاطی‌ها مناسب نیستند.

    اندازه استاندارد بیشتر میزهای اتو به صورت زیر هستند. بااین‌حال ممکن است هر برند اندازه‌هایی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر را تولید کند:

    • ۱۱۰×۳۰ سانتی‌متر
    • ۱۲۴×۳۸ سانتی‌متر
    • ۱۲۴×۴۵ سانتی‌متر
    • ۱۳۵×۴۵ سانتی‌متر
    • ۱۳۵×۴۹ سانتی‌متر

    به‌طور کلی بازه عرض میز اتو ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است و بازه طول آنها در محدوده ۱۱۰ تا ۱۳۵ سانتی‌متر است.

    بلندی میز اتو چقدر باشد؟

    به‌طورکلی میزهای اتو را برای دو وضعیت بدنی می‌سازند: یکی در حالت نشسته و دیگری ایستاده. هر چند معمولا بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به‌شکل ایستاده لباس‌ها را اتو بکشند، اما برخی افراد که مشکلات پا و کمر دارند باید نشسته این کار را انجام دهند.

    بلندی استاندارد

    قاعده کلی برای ارتفاع اتو این است که ارتفاع میز تا کمر فرد برسد. میز اتو باید طوری باشد که اتو کشیدن برایتان راحت باشد و دست‌تان راحت روی آن حرکت کند. اگر میز اتو زیاد بلند باشد، مجبور می‌شوید دست‌تان را خم کنید و در این حالت روی لباس تسلط نخواهید داشت. از سوی دیگر، اگر میز اتو زیاد کوتاه باشد مجبور می‌شوید کمرتان را خم کنید. در حالت نشسته هم پایه میز نباید زیاد بلند باشد که دست‌تان روی آن تسلط نداشته باشد.

    میز اتوی ایستاده

    در حالت استاندارد میز اتو باید نزدیک کمرتان برسد. اما اگر قرار است افراد دیگری نیز در منزل‌تان از آن استفاده کنند، بهتر است میز اتو با ارتفاع قابل‌تنظیم بخرید. خوشبختانه بیشتر میزهای اتو این قابلیت را دارند و معمولا ارتفاعشان از ۷۰ تا ۹۰ سانتی‌متر قابل‌تنظیم است. توجه داشته باشید اگر در منزل‌تان دو نفر از یک میز اتو استفاده می‌کنند و اختلاف قدی قابل‌توجهی دارند، باید میز اتویی بخرید که دامنه تنظیم آن بیشتر باشد، یعنی بتوان تغییر قابل‌توجهی در بلندی آن ایجاد کرد.

    میز اتوی پایه کوتاه

    برای استفاده از میز اتو در حالت نشسته، باید میز اتوی پایه کوتاه بخرید. این میز را می‌توانید روی زمین قرار دهید و بنشینید. همچنین می‌توانید آن را روی میز قرار دهید و خودتان روی صندلی بنشینید. به‌طور کلی آزادی عمل در حالت نشسته کمتر است.

    [related]8485[/related]

    کدام میزهای اتو استحکام بیشتری دارند؟

    استحکام میز اتو

    واقعیت این است که استحکام میز اتو با قیمت آن ارتباط مستقیم دارد. هر چه میز اتو گران‌تر باشد، ساختار آن محکم‌تر است و دوام بیشتری دارد. این ویژگی به نوع طراحی و موادی که از آن ساخته شده است برمی‌گردد.

    ازآنجاکه هنگام اتوکشیدن به لباس کمی فشار وارد می‌کنیم، میز اتو باید به اندازه کافی محکم باشد تا واژگون نشود.

    • نوع پایه میز باید طوری قرار بگیرد که هم به استحکام آن کمک کند و هم تعادل آن را حفظ کند. پایه‌هایی که به شکل T هستند متداول‌ترند اما ثبات آنها کمتر از میزهایی است که چهار پایه جدا دارند.
    • پایه‌های میز باید ترمزهای پلاستیکی داشته باشند تا از سر خوردن میز جلوگیری کنند.
    • سازه میز اتو بسیار اهمیت دارد. سازه ساخته‌شده از فلزاتی مانند فولاد استحکام بیشتری نسبت به سازه‌های پلاستیکی و چوبی دارد. آلومینیوم هم با اینکه به سبکی میز اتو کمک می‌کند، ولی استحکام بیشتری نسبت به پلاستیک دارد.

    وزن میز اتو چقدر باید باشد؟

    وزن میز اتو معمولا با استحکام آن رابطه مستقیم دارد. شاید جابه‌جا کردن میزهای سبک راحت‌تر باشد، اما معمولا استحکام‌شان کمتر است. اگر می‌خواهید مدل سبک بخرید، پایه‌ها و رویه آنها را بررسی کنید که محکم باشند.

    میز اتوی پایه کوتاه سبک است و به راحتی جابه‌جا می‌شود، اما کوچک است و ثبات و استحکام کمتری دارد. میزهای ایستاده با ساختار فلزی و دارای چهار پایه سنگین‌تر هستند، اما استحکام و ثبات بیشتری دارند.

    میزهای ساخته‌شده از آلومینیوم و پلاستیک سبک‌تر از میزهای چوبی و استیل هستند، اما استحکام‌شان کمتر است.

    روکش و بالشتک از چه جنسی باشد بهتر است؟

    خرید میز اتو - روکش و بالشتک

    همه میزهای اتو بالشتک و روکش دارند. بالشتک یا پد، زیرسازی روکش را تشکیل می‌دهد و باید به اندازه کافی محکم و ضخیم باشد. نه بالشتک و نه روکش نباید زیاد نازک باشند. خوب روی بالشتک دست بکشید، اگر سازه سخت را زیر آن حس کردید این میز اتو کیفیت پایینی دارد. چنین میز اتویی را خریداری نکنید.

    ضخامت بالشتک باید بین ۴ تا ۸ میلی‌متر باشد. بالشتک باید صاف باشد و هیچ برآمدگی یا فرورفتگی در آن نباشد. همچنین باید متخلخل باشد تا گرما و بخار را از خودش عبور دهد. بهترین بالشتک‌ها از نمد درست می‌شوند. البته بالشتک و روکش را جداگانه هم می‌فروشند. می‌توانید هر وقت فرسوده شدند عوض‌شان کنید.

    روکش میز اتو از بافت‌های مختلفی درست می‌شود. روکش باید خاصیت نچسب داشته باشد تا لباس به آنها نچسبد. همچنین باید قابلیت بازتاب گرما را داشته باشد تا گرما را به لباس منتقل کند. این کار اتوکشی را ساده‌تر می‌کند و سبب می‌شود لباس سریع‌تر اتو بگیرد. بهترین روکش میز اتو از جنس پنبه یا سیلیکون است.

    میز اتو چه امکانات دیگری دارد؟

    میز اتو باید حتما جای قرار دادن اتو را داشته باشد. جای اتو باید به اندازه کافی محکم باشد و خوب طراحی شده باشد تا اتو درست در آن قرار بگیرد و سقوط نکند. برخی از میزها جای اتوی میله‌ای دارند و برخی دیگر صفحه‌ای هستند که ایمن‌تر و محکم‌تر است.

    امکانات اضافی

    برخی امکانات میزهای اتو چندان ضروری نیستند، اما کار اتوکشی را ساده‌تر می‌کنند. در هنگام خرید میز اتو این گزینه‌ها را در صورت تمایل بررسی کنید:

    ژانت: ژانت میز اتوی باریکی است که برای اتوکشی آستین مناسب است. ژانت را به صورت جداگانه هم می‌فروشند، اما بعضی میزها روی خودشان ژانت نصب شده است.

    آویز لباس: این گزینه به شما کمک می‌کند لباس گرم را پس از اتوکشی آویزان کنید تا خنک شود. تا کردن لباس گرم سبب حالت‌گرفتن و چروک‌شدن مجدد لباس می‌شود.

    سیم رابط یا پریز: اگر جایی که میز اتو را قرار می‌دهید از پریز فاصله دارد می‌توانید اتو را به پریز تعبیه‌شده روی میز وصل کنید و سیم خود میز را به پریز اصلی برق متصل کنید.

    نگهدارنده سیم اتو: میله‌ای است که روی میز نصب می‌شود و سیم اتو را به آن آویزان می‌کنید و به این ترتیب در هنگام کار سیم اتو مزاحم کارتان نمی‌شود.

    لوازم جانبی میز اتو

    قفل کودک: این ویژگی پایه میز را قفل می‌کند و کودک نمی‌تواند آن را دستکاری کند. به‌این‌ترتیب خطر واژگون‌شدن میز برطرف می‌شود.

    ption id="attachment_12703" align="alignnone" width="850"]خرید میز اتو - قفل کودک قفل کودک زیر میز اتو

    میزهایی که چنین امکاناتی دارند، قیمت‌های بالاتری هم دارند. دیگر به بودجه خودتان بستگی دارد که چقدر بخواهید هزینه کنید. در تصویر بالا امکانات روی میز را مشاهده می‌کنید.

    آیا هنگام خرید میز اتو باید از فروشنده گارانتی بخواهم؟

    پاسخ مثبت است. میز اتوی معتبر حتما با گارانتی به فروش می‌رسد. به هیچ عنوان میز اتوی بدون گارانتی را خریداری نکنید.

    برندهای معروف میز اتو کدامند؟

    از معروف‌ترین برندهای میز اتو می‌توان به بوش، افر، زیلان وود، یونیک، آرتیستون صنعت، عرش و نظایر آنها اشاره کرد.

    برای خرید میز اتو خوب چقدر باید هزینه کنیم؟

    محدوده قیمت میز اتو بسیار متنوع است. در بازار گران‌ترین میز اتو برند بوش است که با اختلاف زیادی از سایر برندها قرار دارد و قیمت آن حدود ۳,۹۵۰,۰۰۰ تومان است. اما به‌طورکلی می‌توانید از ۱,۱۵۰,۰۰۰ تومان تا ۸۹۰۰۰ تومان میز اتو پیدا کنید. بسیاری از ما نیازی به گران‌ترین میز اتو نداریم. با قیمت کمتر هم می‌توان میز خوبی پیدا کرد، اما به یاد داشته باشید که قیمت‌های خیلی ارزان میز اتو، مسلما از نظر کیفیتی با قیمت‌های بالای آن یکی نیستند. پیشنهاد ما این است که ابتدا بودجه‌تان را تعیین کنید و سپس برای خرید اقدام کنید. بهتر است قیمت متوسطی را در نظر بگیرید. اگر برای خرید میز اتو هنوز نکته‌ای در ذهن‌تان هست که پاسخ آن را در این مطلب نیافتید، در دیدگاه‌ها برایمان بنویسید. [see_also]5051[/see_also]

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید