انواع قهوه‌ ساز را قبل از خرید بشناسید

انواع قهوه‌ ساز را قبل از خرید بشناسید
راهنمای مطالعه

    حتی شما قهوه‌خورهای قهار هم شاید با همه انواع قهوه ساز ها آشنا نباشید. در این مطلب «درجه» از انواع قهوه ساز و مزایا و معایب هر نوع برایتان نوشته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

    آشنایی با ۱۵ نوع قهوه‌ساز دستی و برقی

    تعجب نکنید؛ شاید شما هم تابه‌حال نمی‌دانستید که این‌همه نوع قهوه‌ساز وجود دارد! اما خب «درجه» اینجاست که دانسته‌هایتان را از این‌جور چیزها تکمیل کند. حتی اسپرسوسازهای برقی هم می‌توانند خیلی متنوع باشند. اصلا بگذارید با اسپرسوسازها شروع کنیم:

    ۱. اسپرسوساز دستی (اهرمی)

    انواع قهوه ساز - اسپرسوساز دستی

    بله؛ اسپرسوساز دستی هم داریم، همه اسپرسوسازها که خودکار نیستند! اسپرسوسازهای دستی به نوع اهرمی هم معروف‌اند، چون با اهرم دستی کار می‌کنند. سازوکار این نوع اسپرسوسازها اصلا پیچیده نیست، اما باید از دانش و مهارت خوبی برخوردار باشید، وگرنه نمی‌توانید اسپرسوی باکیفیتی به عمل بیاورید. تنها درصورتی به خرید اسپرسوساز دستی پیشنهاد می‌کنیم که به فوت‌وفن کار با این نوع دستگاه‌ها وارد یا علاقه‌مند به یادگیری باشید، چراکه کار با این نوع اسپرسوسازها از کار با دستگاه‌های خودکار یا حتی نیمه‌خودکار سخت‌تر و نیازمند یادگیری است. برخی اسپرسوسازهای دستی کاملا بدون نیاز به برق کار می‌کنند و سبک و به‌راحتی قابل‌حمل‌اند. 

    ۲. اسپرسوساز نیمه‌خودکار (نیمه‌اتوماتیک)

    انواع قهوه ساز - اسپرسوساز نیمه‌خودکار (نیمه‌اتوماتیک)

    برای کار با اسپرسازهای نیمه‌خودکار نیازی به پایین‌کشیدن دستی اهرم فعال‌سازی پیستون نیست، بلکه این نوع اسپرسوسازها به پمپ برقی مجهزند و طبیعتا زحمت کمتری به کاربر تحمیل می‌کنند. اما اسپرسوسازهای نیمه‌خودکار، همان طور که از اسم‌شان پیداست، تماما خودکار نیستند؛ باز زحمت آسیاب‌کردن، پرکردن پورتافیلتر (فیلتر نگهدارنده قهوه) و همین‌طور فشردن یا اصطلاحا تَمپ‌کردن قهوه به دوش خود جناب‌عالی خواهد بود. به‌عبارتی، با اسپرسوسازهای نیمه‌خودکار هم رئیس تا حد زیادی خود خودتان‌اید؛ شمائيد که درمورد برای مثال درجه آسیاب، مقدار قهوه و همچنین زمان شروع و پایان عصاره‌گیری تصمیم می‌گیرید. ازاین‌روست که اسپرسوسازهای نیمه‌خودکار را برای کسب تجربه عملی پیشنهاد می‌کنیم. 

    اسپرسوسازهای نیمه‌خودکار برای هم مصرف خانگی و هم کافی‌شاپی کاربرد دارند و اگرچه از اسپرسوسازهای دستی راحت‌ترند، به‌راحتی اسپرسوسازهای تمام‌خودکار نیستند، چراکه یادگیری کنترل متغیرها برای برخی افراد زمان می‌برد.

    [related]52738[/related]

    ۳. اسپرسوساز تمام‌خودکار (فول‌اتوماتیک)

    اسپرسوسازهای تمام‌خودکار چندان متفاوت با انواع نیمه‌خودکار نیستند؛ تفاوت اصلی اسپرسوسازهای تمام‌خودکار در کنترل اتومات مدت‌زمان دم‌آوری است. اسپرسوسازهای تمام‌خودکار به جریان‌سنج مجهزند که یعنی حجم آب عبوری از فیلتر توسط خود دستگاه کنترل می‌شود؛ بنابراین، نیازی به قطع جریان آب توسط کاربر نیست، بلکه تایمر داخلی خود دستگاه پس از مدت‌زمان مشخصی (معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ ثانیه) به‌طور خودکار از ادامه جریان جلوگیری به عمل می‌آورد. بنابراین، شمای کاربر با اسپرسوسازهای تمام‌خودکار نمی‌توانید روی متغیر زمان به اندازه انواع نیمه‌خودکار کنترل داشته باشید؛ ویژگی‌ای که برای برخی باریستاها موردپسند نیست. اما، درکل، کنترل خودکار زمان مزیت قابل‌توجهی است، به چند دلیل: از دستگاه که چشم بردارید، کثیف‌کاری به‌خاطر لبریزشدن فنجان اتفاق نمی‌افتد؛ به‌علاوه، نیازی به کسب مهارت و تجربه در تشخیص زمان مناسب نیست.

    ۴. اسپرسوساز سوپرخودکار (سوپراتوماتیک)

    انواع قهوه ساز - اسپرسوساز سوپرخودکار (سوپراتوماتیک)

    اسپرسوسازهای سوپرخودکار از مابقی انواعی که تا به اینجا گفتیم، از دخالت کاربر بی‌نیازترند. این نوع اسپرسوسازها دارای تفاوت آن‌چنانی با انواع تمام‌خودکار نیستند، اما از امکانات خودکار اضافه‌تری برخوردارند که احتمالا به مذاق تنبل‌ها خوش می‌آید؛ مثلا اغلب این مدلی‌ها کار آسیاب‌کردن قهوه و تمپ‌ پورتافیلتر را هم خودشان انجام می‌دهند؛ اسپرسوسازهای سوپرخودکار حتی به کف‌ساز و شیرریز خودکار مجهزند که اگرچه مزیت جالب‌توجهی است، برای شماهایی که به هنر لاته و طراحی روی قهوه علاقه‌مندید پیشنهاد نمی‌کنیم، چون اضافه‌سازی شیر در اسپرسوسازهای سوپرخودکار توسط خود دستگاه صورت می‌گیرد. بنابراین، این نوع اسپرسوسازها جای مانور چندانی برای کاربر باقی نمی‌گذارند و از همین روست که همیشه با کیفیت ثابتی قهوه دم می‌کنند؛ قهوه‌ای که اگر باب سلیقه‌تان واقع نشود، چندان نمی‌توان از طریق بازی با متغیرها دلپسندترش کرد. 

    خلاصه که اسپرسوسازهای سوپرخودکار به‌دلیل جای مانور کم معمولا انتخاب حرفه‌ای‌ها نیستند و بیشتر به‌درد قهوه‌خورهای راحت‌طلبی می‌خورند که حاضرند پول خوبی برای رفع زحمت خرج کنند. 

    پرفروش‌ترین مدل‌های اسپرسوساز

    ۵. موکاپات

    انواع قهوه ساز - موکاپات

    موکاپات نوعی اسپرسوساز روگازی (موکاپات برقی هم داریم) و قابل‌حمل است که قبلا در مطلبی جداگانه با عنوان بهترین موکاپات به‌طور کامل درموردش برایتان نوشتیم.

    از موکاپات حتی می‌توانید وقتی به دل طبیعت می‌زنید هم روی اجاق‌گازهای مسافرتی استفاده کنید. مهم‌تر اینکه در مقایسه با دستگاه‌های اسپرسوساز دارای قیمت به‌مراتب مناسب‌تری است و به‌خصوص به شما اسپرسوخورهایی پیشنهاد می‌کنیم که حداقل فعلا قادر به خرید دستگاه‌های چندمیلیونی نیستید.

    پرفروش‌ترین موکاپات‌ها را ببینید

    ۶. اِیروپِرِس

    انواع قهوه ساز - اِیروپِرِس

    از دیگر انواع قهوه ساز های دستی می‌توان به اِیروپِرِس اشاره کرد؛ اختراع نسبتا جدیدی که در سال ۲۰۰۵ به‌دست الن اَدلِر، مخترع آمریکایی، متولد شد. قهوه‌سازهای این مدلی از سه بخش اصلی تشکیل می‌شوند:

    • محفظه دم‌آوری سیلندری‌شکل؛
    • پلانجر با درزگیر لاستیکی که درون محفظه دم‌آوری چفت می‌شود؛
    • درپوش فیلتر که روی سمت دیگر محفظه دم‌آوری قرار می‌گیرد.

    و اما مراحل آماده‌سازی:

    • پلانجر و محفظه دم‌آوری را به هم وصل کنید؛
    • قهوه آسیاب‌شده و آب جوش را درون محفظه دم‌آوری بریزید و کمی بمانید تا پودر قهوه در آب خیس بخورد؛
    • درپوش فیلتر را روی محفظه دم‌آوری ببندید؛
    • دهانه ماگ‌ را روی درپوش فیلتر قرار داده و کل مجموعه را برعکس کنید، طوری که ماگ در پایین و اِیروپِرِس روی دهانه ماگ سوار باشد؛
    • پلانجر را رو به پایین فشار دهید تا عصاره قهوه براثر فشار پلانجر از فیلتر به درون ماگ منتقل شود.

    کار با اِیروپِرِس، همان طور که دیدید، ساده و سریع است؛ آماده‌سازی قهوه با اِیروپِرِس اصلا طول نمی‌کشد و فشاری هم که باید به پلانجر وارد کنید، در حد معقولی است. از اِیروپِرِس‌ها حتی می‌توانید در مسافرت هم بهره ببرید، چراکه از نوع قهوه‌سازهای سبک و قابل‌حمل‌اند. اما یادتان باشد اِیروپِرِس تنها به‌درد تهیه قهوه برای تعداد کم می‌خورد.

    برای آشنایی بیشتر با این وسیله جذاب کافی است کلیدواژه «AeroPress» را در یوتیوب جست‌وجو کنید.

    ۷. قهوه‌ساز قطره‌ای برقی (فیلتری هم گفته می‌شود)

    انواع قهوه ساز - قهوه‌ساز قطره‌ای (فیلتری) برقی

    قهوه‌ساز قطره‌ای برقی رایج‌ترین دم‌کن خودکاری است که معمولا در منزل هر قهوه‌دوستی یافت می‌شود. اغلب اوقات منظور از قهوه‌ساز برقی معمولی همین انواع قطره‌ای یا فیلتری است که به‌نسبت دستگاه‌های اسپرسوساز خوش‌قیمت‌ترند. کار با قهوه‌سازهای این مدلی اصلا پیچیده نیست و چالشی برای کاربر نخواهند داشت. قهوه‌سازهای قطره‌ای ابتدا آب مخزن را به‌وسیله المنت حرارتی گرم کرده و از مسیری لوله‌ای به محفظه نگهدارنده پودر قهوه در بالا هدایت می‌کنند؛ سپس آب جوش به‌صورت قطره‌ای روی قهوه‌ها باریده و نهایتا با عبور از فیلتر به محفظه قوری می‌ریزد. با قهوه‌سازهای این مدلی می‌توان بسته به ظرفیت قوری هم‌زمان برای چند نفر قهوه دم کرد. اما در اغلب قهوه‌سازهای این مدلی به‌دلیل گرم‌شوندگی صفحه زیر قوری، درصورتی که قهوه دم‌شده بلافاصله مصرف نشود، براثر حرارت طعم تلخی می‌گیرد. البته، قهوه‌ساز قطره‌ای برقی با پارچ عایق‌دار هم داریم که گران‌ترند؛ عایق حرارتی پارچ بدون حرارت‌دهی ساعت‌ها از افت دمای قهوه جلوگیری کرده و موجب تلخی نمی‌شود.

    درکل، قهوه‌ساز قطره‌ای برقی مناسب کسانی است که دنبال جایگزین ارزان‌تری برای اسپرسوسازهای برقی می‌گردند.

    مشاهده پرفروش‌ترین مدل‌های قهوه‌ساز

    ۸. قهوه‌ساز کپسولی

    انواع قهوه ساز - قهوه‌ساز کپسولی

    قهوه‌ساز کپسولی مختص قهوه‌خورهای تنبل یا شلوغ‌پلوغی است که از پول خرج‌کردن برای راحتی نمی‌هراسند. قهوه‌سازهای کپسولی، همان طور که از اسم‌شان پیداست، با کپسول‌های آماده کار می‌کنند؛ کپسول‌های تک‌نفره‌ای که درست مثل چای کیسه‌ای با مقداری پودر قهوه پر شده‌اند. از معروف‌ترین برندهای قهوه‌ساز کپسولی می‌توان به نِسپِرِسو اشاره کرد که در ایران هم برند شناخته‌شده‌ای است. اما، درکل، قهوه‌سازهای این مدلی به‌دلیل قیمت بالای قهوه‌های کپسولی هزینه‌بردارند.

    مشاهده محصولات نسپرسو

    ۹. قهوه‌ساز قطره‌ای دستی (مدل کِمِکس)

    انواع قهوه‌ساز - قهوه‌ساز قطره‌ای دستی

    کمکس نوعی قهوه‌ساز دستی اختراع پیتر شِلُمبوم مخترع آلمانی است. قهوه‌سازهای این مدلی شیشه‌ای و تقریبا ساعت‌شنی‌فرم‌اند. کاغذ فیلتر را که روی گردن قیفی‌شکل ظرف قرار دادید و با قهوه پر کردید، کم‌کم آب جوش بریزید و به تماشای عبور قطره‌ای عصاره قهوه بنشینید. قهوه‌سازهای کمکس صبر و حوصله بیشتری می‌طلبند، چراکه باید کم‌کم آب اضافه کنید، اما می‌توانید روی دما و حجم آب کنترل خوبی داشته باشید.

    مشاهده قهوه‌ساز مدل کمکس

    ۱۰. قهوه‌ساز ویتنامی

    انواع قهوه ساز - قهوه‌ساز ویتنامی

    قهوه‌ساز ویتنامی از دیگر انواع قهوه ساز دستی و به‌ویژه خاص کسانی است که به قهوه شیرین و یخی علاقه‌مندند. ابتدا باید در یک لیوان مقداری شیر تغلیظ‌شده بریزید، چون در قهوه‌های یخی ویتنامی از شیر تغلیظ‌شده (یا خامه) و شکر هم استفاده می‌شود؛ سپس قهوه‌ساز را روی دهانه لیوان قرار داده، فیلتر رویی را برداشته و به مقدار کافی پودر قهوه بریزید؛ فیلتر رویی را روی پودر قهوه نشانده، آب جوش ریخته و درپوش را بگذارید؛ پس از چند دقیقه عصاره قهوه به‌صورت قطره‌ای از زیر قهوه‌ساز به درون لیوان خواهد ریخت؛ قهوه و شیر را هم‌بزنید و با یخ سرو کنید.

    ۱۱. پِرکولاتور

    انواع قهوه‌ساز - پِرکولاتور

    پِرکولاتورها با سازوکاری تقریبا شبیه موکاپات‌ها کار می‌کنند، با این تفاوت که در موکاپات دم‌شده قهوه به محفظه‌ای جداگانه می‌ریزد، درحالی‌که در پِرکولاتور آب جوش به‌دنبال عبور از فیلتر قهوه دوباره به محفظه زیرین خواهد ریخت.

    ۱۲. قهوه‌ساز سرد دم‌کن

    انواع قهوه ساز - قهوه‌ساز سرد دم‌کن

    قهوه‌سازهای سرد دم‌کن بر دو نوع‌اند: غوطه‌ور و قطره‌ای. در دم‌کن‌های غوطه‌ور پودر قهوه برای مدتی طولانی در آب سرد خیس خورده و سپس فیلتر می‌شود. عصاره حاصل را می‌توانید هنگام مصرف با آب یا شیر رقیق کرده تا ملایم‌تر شود. اما در انواع قطره‌ای آب سرد به‌صورت چکه‌ای از بستر قهوه عبور کرده و عصاره حاصل نیازی به رقیق‌سازی ندارد. درکل، قهوه‌‌سازهای سرد دم‌کن برای قهوه‌های یخی بهترند، چون وقتی در قهوه داغ یخ بریزید، یخ‌ها فورا ذوب شده و قهوه رقیق می‌شود. اما این را هم بدانید که قهوه‌سازهای این مدلی بسیار کندند و ساعت‌ها باید منتظر بمانید؛ پس شماهایی که عجول تشریف دارید، از این نوع قهوه‌سازها صرف‌نظر کنید.

    ۱۳. فِرِنچ پِرِس

    انواع قهوه ساز - فرنچ پرس

    فرنچ پرس‌ها را هم قبلا در مطلبی جداگانه با عنوان «هرآنچه برای خرید فرنچ پرس باید بدانید» به‌طور کامل برایتان توضیح داده‌ایم؛ قهوه‌ساز بی‌دردسر و خوش‌استیلی که خرج زیادی هم روی دست‌تان نمی‌گذارد و از انواع قهوه ساز های دستی است.

    مشاهده انواع فرنچ پرس

    ۱۴. قهوه‌ساز خلأ (سیفون یا سایفون هم گفته می‌شود)

    انواع قهوه ساز - قهوه‌ساز خلأ (سیفون/سایفون)

    قهوه‌سازهای خلأ بیشتر به تجهیزات آزمایشگاهی می‌مانند! آب در محفظه زیری براثر فشار بخار به محفظه بالایی انتقال می‌یابد؛ آب که به محفظه بالایی رسید، با پودر قهوه مخلوط شده و سپس به‌واسطه افت فشار و اثر خلأ دوباره به محفظه زیری برمی‌گردد؛ قسمت انتهایی محفظه بالایی فیلتردار بوده و قهوه هنگام انتقال به محفظه زیری فیلتر می‌شود.

    ۱۵. ایبریک (جِذوه)

    انواع قهوه ساز - ایبریک (جِذوه)

    ایبریک یا جِذوه به نوعی قهوه‌ساز دستی مخصوص تهیه قهوه ترک گفته می‌شود که در مطلب «خرید قهوه جوش مخصوص قهوه ترک و هرآنچه باید در این باره بدانید» کامل توضیح داده‌ایم. ایبریک از ساده‌ترین انواع قهوه‌سازهایی است که در منزل قهوه‌خورهای آسیایی یافت می‌شود و ازلحاظ تاریخی هم قهوه‌ساز پیشینه‌داری در فرهنگ ترک‌هاست.

    ما را به قهوه‌دوست‌ها معرفی کنید

    امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. برایمان جالب است بدانیم کدام نوع قهوه‌ساز برایتان کاملا جدید بود و تابه‌حال درموردش نمی‌دانستید؛ پاسخ‌تان را می‌توانید در قسمت دیدگاه‌های همین مطلب بنویسید. برای حمایت از ما هم کافی است مطالب موردپسندتان را با استفاده از کلیدهای اشتراک‌گذاری برای دوستان‌ و همکاران‌ خود بفرستید و لذت خریدی آگاهانه را با یکدیگر سهم کنید! [see_also]393[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید