مقایسه گلکسی A50s ،A50 و A51؛ کدام مدل برای شما مناسب‌تر است؟

مقایسه گلکسی A50s ،A50 و A51؛ کدام مدل برای شما مناسب‌تر است؟
راهنمای مطالعه

    گلکسی A50s ،A50 و A51 در عین شباهت ظاهری، تفاوت‌های زیادی با هم دارند و انتخاب اشتباه هر کدام برابر با هدر دادن صدها هزار تومان خواهد بود.

    گلکسی A50 یکی از موفق‌ترین گوشی‌های سامسونگ است و استقبال فراوان خریداران باعث عرضه دو نسخه دیگر از آن با برخی تغییرات به بازار شد. گلکسی A51 و A50s هر یک گروه خاصی از خریداران را هدف گرفته‌اند و از اینرو باید با چشم باز سراغ خرید آنها بروید.

    این گوشی‌ها در ایران هم بسیار پر فروش بوده‌اند و هر روز به شمار خریداران آنها اضافه می‌شود. مطالعه این مطلب نشان می‌دهد که شما هم احتمالا یا در فکر خرید یکی از این گوشی‌ها هستید یا قصد تعویض گلکسی A50 را با A51 دارید اما می‌خواهید از درست بودن این تصمیم مطمئن شوید. برای یافتن پاسخ در ادامه مطلب با مقایسه گلکسی A50 و A51 همراه سایت درجه باشید.

    طراحی و جنس بدنه: تفاوت میلیمتری

    مقایسه گلکسی A50 و A51 منبع تصاویر: کانال یوتیوبی TechDaily

    طول هر سه مدل برابر ۱۵۸.۵ میلی‌متر است اما از نظر عرض A51 از دو گوشی دیگر حدود یک میلیمتر کوتاه‌تر و اندکی ضخیمتر است. از نظر وزن هم گلکسی A50 حدود ۱۶۶ گرم وزن دارد و A50s و A51 به ترتیب ۳ و ۶ گرم سنگین تر از آن هستند.

    [related]35774[/related]

    [video width="792" height="444" mp4="http://cdn01.daraje.com/2020/05/compare-Galaxy-A50-VS-A51.mp4" loop="true"][/video]

    هدف اصلی سامسونگ از تولید این موبایل‌ها کاهش قیمت تا حد ممکن بوده و به همین خاطر هر سه مدل از پلاستیک ساخته شده‌اند. زبان طراحی این گوشی‌ها تقریبا یکسان است و اصلی ترین تفاوت آنها به ساختار نمایشگر و چیدمان دوربین برمی‌گردد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

    مدلابعاد (میلی‌متر)وزن (گرم)
    گلکسی A50158.5 در 74.7 در 7.7163
    گلکسی A50s158.5 در 74.5 در 7.7166
    گلکسی A51158.5 در 73.6 در 7.9169

     

    نمایشگر: حفره یا ناچ؟

    مقایسه گلکسی A50 و A51

    صفحه نمایش گلکسی A50 و A50s از نظر نوع، ابعاد و رزولوشن دقیقا مشابه است و در بخش بالایی آنها یک ناچ قطره‌ای به چشم می‌خورد. گلکسی A51 اما ۰.۱ اینچ از آنها بزرگتر است که نتیجه کاهش حاشیه نمایشگر در لبه پایینی است.

    علاوه بر این سامسونگ گلکسی A51 را به جای ناچ به پنل حفره دار از نوع «اینفینیتی O» مجهز کرده که ظاهر مدرن‌تری را به آن بخشیده است. بنابراین در این بخش هم از نظر کیفی تفاوتی بین سه برادر وجود ندارد و انتخاب هایی به سلیقه شما بستگی دارد.

    مدلنمایشگر (اینچ)رزولوشن (پیکسل)نوع پنل
    گلکسی A50۶.۴۱۰۸۰ در ۲۳۴۰سوپر AMOLED
    گلکسی A50s۶.۴۱۰۸۰ در ۲۳۴۰سوپر AMOLED
    گلکسی A51۶.۵۱۰۸۰ در ۲۴۰۰سوپر AMOLED

     

    گلکسی A50 را ببینید

    سخت افزار: هوش مصنوعی بیشتر

    مقایسه گلکسی A50 و A51

    این سه گوشی از نظر رم و حافظه داخلی تفاوت چندانی با هم ندارند و تنها نکته مهم این است که گلکسی A51 با ۸ گیگابایت رم نیز عرضه شده اما دو مدل دیگر حداکثر ۶ گیگابایت رم دارند. از نظر چیپست هم گلکسی A50 به تراشه اگزینوس ۹۶۱۰ مجهز شده اما دو مدل دیگر از اگزینوس ۹۶۱۱ بهره می‌برند.

    این دو تراشه از پردازنده ۸ هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی یکسانی برخوردار هستند و تنها تفاوت آنها در این است که مدل ۹۶۱۱ از نظر پردازش تصویر، یادگیری عمیق و قابلیت‌های هوش مصنوعی بهینه سازی شده است. سامسونگ با تجربه ای که در پرچمدارها به دست آورده این چیپست را به گونه‌ای بهینه سازی کرده که با تشخیص سوژه و اشیاء تنظیمات متناسب با آنرا انتخاب می‌کند تا تصویر به بهترین شکل ممکن ثبت شود.

    هر سه مدل مذکور به باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده‌اند که از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیانی می‌کند. در مجموع از نظر سخت افزار گلکسی A50s و A51 انتخاب‌های بهتری هستند.

    مدلرم (گیگابایت)حافظه داخلی (گیگابایت)چیپست
    گلکسی A50۴ یا ۶۶۴ یا ۱۲۸اگزینوس ۹۶۱۰
    گلکسی A50s۴ یا ۶۶۴ یا ۱۲۸اگزینوس ۹۶۱۱
    گلکسی A51۴، ۶ یا ۸۶۴ یا ۱۲۸اگزینوس ۹۶۱۱

     

    گلکسی A50s را ببینید

    دوربین: تفاوت از زمین تا آسمان

    مقایسه گلکسی A50 و A51

    در مقایسه گلکسی A50 و A51 اصلی ترین تفاوت به کارایی دوربین برمی‌گردد. گلکسی A50 به عنوان ارزان قیمت‌ترین عضو خانواده به دوربین سه گانه‌ای با سنسور اصلی ۲۵ مگاپیکسلی مجهز شده و در کنار آن هم دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و عمق سنج ۵ مگاپیکسلی قرار گرفته که به ثبت بهتر تصاویر پرتره کمک می‌کند.

    در گلکسی A50s دوربین اصلی با ارتقای قابل توجه به ۴۸ مگاپیکسل رسیده که کیفیت تصاویر را به شکل چشمگیری بهبود می‌بخشد اما دوربین‌های فوق عریض و عمق سنج ثابت مانده‌اند. این مدل برخلاف A50 امکان فیلمبرداری 4K را به شما می‌دهد.

    گوشی A51 اما اساسا در کلاس دیگری قرار دارد. دوربین این گوشی برخلاف دو مدل دیگر چهارگانه است و یک سنسور ماکروی ۵ مگاپیکسلی به آن اضافه شده که امکان تصویربرداری از فاصله ۳ تا ۵ سانتی متری برای ثبت دقیق جزئیات سوژه را به شما می‌دهد.

    سنسور اصلی گلکسی A51 واید ۴۸ مگاپیکسلی است در نتیجه امکان فیلمبرداری 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه یاHD با نرخ‌های ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ را خواهید داشت. این دوربین با تکیه فناوری PB در شرایط نوری نامطلوب چهار پیکسل را با هم ترکیب کرده و تصویر با کیفیت تری را به شما تحویل می‌دهد. از طرف دیگر دوربین الترا واید در این گوشی از ۵ به ۸ مگاپیکسل ارتقا پیدا کرده است.

    تفاوت این گوشی‌ها در دوربین سلفی کمتر است. گلکسی A50 از سلفی ۲۵ مگاپیکسلی بهره می‌برد اما دو مدل دیگر به سنسورهای ۳۲ مگاپیکسلی مجهز شده‌اند. نکته ای که کمتر فروشنده‌ای به شما می‌گوید این است که علی رغم یکسان بودن اندازه پیکسل و سنسورها، نوردهی دوربین سلفی گلکسی A50s با اپرچر f/2.0 بهتر از A51 با اپرچر f/2.2 است بنابراین اگر اهل سلفی و پست کردن آن در اینستاگرام هستید، پیشنهاد درجه گلکسی A50s است.

    همانطور که گفتیم چیپست‌های گلکسی A51 و A50s هم به صورت ویژه برای تصویربرداری بهینه سازی شده و در کنار سخت افزار قوی کیفیت تصاویر و ویدیوهای شما را به شکل چشمگیری بهینه سازی می‌کند. بدون تردید در مقایسه دوربین گلکسی A51 او A50 برد با اولی است.

    مدلپیکربندی دوربین اصلیسنسورهای دوربین اصلیدوربین سلفی (مگاپیکسل)
    گلکسی A50سه گانه۵+۸+۲۵۲۵
    گلکسی A50sسه گانه۵+۸+۴۸۳۲
    گلکسی A51چهارگانه۵+۵+۱۲+۴۸۳۲

     

    نرم‌افزار: اندروید به‌روزتر

    مقایسه گلکسی A50 و A51

    در نگاه اول هر سه گوشی اندروید ۱۰ با اپ‌های یکسانی داشته و از این نظر تفاوتی بین آنها وجود ندارد اما سرنوشت آنها احتمالا متفاوت خواهد بود. گلکسی A50 و A50s به صورت پیش فرض با اندروید ۹ عرضه شده‌اند و از آنجا که سامسونگ معمولا ۲ آپدیت اصلی را برای گوشی‌هایش ارائه می‌کند، این دو مدل حداکثر اندروید ۱۱ را دریافت خواهند کرد. از طرف دیگر گلکسی A51 با اندروید ۱۰ پا به بازار گذاشته و انتظار می‌رود که اندورید ۱۲ را هم دریافت کند.

    گلکسی A50s را ببینید

    جمع بندی مقایسه گلکسی A50  و A51

    همانطور که دیدیم میان‌رده‌های خانواده گلکسی A50 از نظر جنس بدنه، سخت افزار و باتری تفاوت چندانی با هم ندارد و در انتخاب آنها باید بیشتر دوربین را مد نظر قرار دهید. در صورتی که محدودیت بودجه ندارید، با خرید گلکسی A51 موبایلی با طراحی مدرن خواهید داشت که از دوربینی بسیار کارآمد بهره می‌برد اما در غیر این صورت بهتر است با خرید A50 چند صد هزار تومان پس انداز کنید. [see_also]35325[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    یونس مرادی
    یونس کارشناسی فناوری اطلاعاته و تو سایت درجه در مورد موبایل، لپ تاپ و سخت‌افزارهای دیگه راهنمای خرید و بررسی می‌نویسه. قبل از اینکه مدیر محتوا درجه بشه، دبیر فناوری دیجیاتو بوده و طی دو ۲ دهه گذشته تو خیلی از سایت‌های دیگه مثل بلاگ دیوار، بامیلو و دیجی‌کالا تجربه نوشتن مقاله و راهنمای خرید داره.
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید