اسلایم چیست و قبل از خریدش چه نکاتی را بدانیم؟

اسلایم چیست و قبل از خریدش چه نکاتی را بدانیم؟
راهنمای مطالعه

    شاید قبلا این ماده خارق‌العاده را در اسباب‌بازی‌فروشی‌ها یا دست بچه‌های دیگران دیده باشید و برایتان سؤال پیش آمده باشد که واقعا اسلایم چیست؟ در این مطلب درباره اسلایم، انواع آن و درست‌کردن یک مدل از آن در منزل صحبت خواهیم کرد.

    اسلایم چیست؟

    اسلایم از نظر علمی، ماده‌ای با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. اسلایم یک مایع غیرنیوتنی است؛ یعنی نه جامد است و نه مایع. این ماده شکل خاصی به‌خودیِ خود ندارد؛ به این دلیل که هم می‌توان مانند جامد آن را در دست نگه داشت، هم مانند مایع اگر جایی قرار بگیرد جاری می‌شود. خاصیت ارتجاعی هم دارد که می‌توان آن را رول کرد یا مانند توپ گرد کرد.

    لیست قیمت اسلایم را ببینید

    چرا همه اسلایم را دوست دارند؟

    اسلایم چیست - اسلایم استرس را کاهش می‌دهد

    اسلایم به‌دلیل ویژگی‌های جالب‌توجهش بسیار محبوب است و به‌جز سرگرمی کاربردهای دیگری هم دارد. برای مثال اسلایم می‌تواند در آموزش ساختار پلیمرها، علم مواد و واکنش‌های شیمیایی به کودکان کمک‌کننده باشد.

    اما اسلایم صرفا برای کودکان نیست. فشاردادن و له‌کردن آن بین انگشت‌ها بدون اینکه ذره‌ای به دست‌ها بچسبد، می‌تواند روش خوبی برای تسکین استرس باشد. به‌همین‌دلیل بسیاری از افراد به حالت کشسانی و غیرچسبناک آن علاقه‌مند هستند.

    یک ویژگی جالب اسلایم این است که از ترکیباتی خانگی و ابتدایی درست می‌شود اما بعد از مخلوط‌شدن، در عرض چند دقیقه به ماده‌ای کاملا متفاوت تبدیل می‌شود.

    ساختار شیمیایی اسلایم چگونه است؟

    در اسلایم پلیمرها و فعال‌کننده بور پیوندهای شیمیایی انعطاف‌پذیری ایجاد می‌کنند که نسبت به محیط اطراف مانند مایع واکنش نشان می‌دهد. بیشتر انواع اسلایم نمونه‌هایی از پلیمرها هستند. پلیمرها مولکول‌هایی هستند که از پیوند زنجیره‌هایی از اجزای تشکیل‌دهنده به یکدیگر ایجاد شده‌اند.

    آب جزء اصلی اسلایم است و دو ترکیب مهم دیگر آن چسب مخصوص و بور (محلول بوراکس) هستند.

    [related]24283[/related]

    انواع مختلف اسلایم کدام‌اند؟

    اسلایم انواع مختلفی دارد و بسیار متنوع است. برخی از محبوب‌ترین انواع اسلایم عبارت‌اند از:

    اسلایم اکلیلی؛ زیبا و براق

    اسلایم چیست - اسلایم اکلیلی

    این اسلایم همان اسلایم معمولی ساده است که با پودر اکلیل مخلوط شده است.

    مشاهده محبوب‌ترین انواع اسلایم اکلیلی

    اسلایم کهکشانی یا گلکسی

    این اسلایم هم همان اسلایم معمولی است که در آن رنگ‌های براق و متالیک هفت‌رنگ به کار رفته است و نمایی کهکشانی دارد. درون آن ممکن است از ستاره‌های براق یا پلی‌استر هم استفاده شده باشد. معمولا اکلیلی هم هست.

    این اسلایم‌های کهکشانی جذاب را ببینید

    اسلایم چیست - اسلایم کهکشانی

    اسلایم پاک‌کننده؛ عالی برای کیبُرد

    اسلایم چیست - اسلای برای تمیز کردن کیبرد

    آیا می‌دانستید از اسلایم می‌توان برای تمیز کردن لابه‌لای دکمه‌های کیبورد، دریچه‌های تهویه ماشین، ریموت کنترل و سایر وسایل الکترونیکی استفاده کرد؟ اسلایم پاک‌کننده کمی سفت‌تر است و درست مانند برس پرزدار می‌تواند گردوغباری و آلودگی چسبیده به لابه‌لای دکمه‌های کیبورد را تمیز کند.

    اسلایم کرکی؛ نرم و پفی

    اسلایم چیست - اسلایم کرکی یا خامه‌ای

    این اسلایم بسیار جذاب و نرم است و وقتی آن را فشار می‌دهید انگار مارشملو (پف پفی) را در دست گرفته‌اید. در ایران با نام اسلایم خامه‌ای معروف است.

    مشاهده محبوب‌ترین اسلایم‌های خامه‌‌ای

    اسلایم دونه برفی؛ ایجاد حسی رضایت‌بخش

    اسلایم چیست - اسلایم دونه برفی

    این اسلایم همان اسلایم معمولی است که با گلوله‌های ساچمه‌مانند و دانه‌های پلی‌استر مخلوط شده است. به‌همین‌دلیل به آن دانه برفی می‌گویند. فشاردادن آن حس لذت‌بخشی به شما می‌دهد.

    اسلایم بدون چسب و بوراکس؛ ایمن برای پوست

    بوراکس یک ماده پاک‌کننده است و معمولا به‌عنوان ماده فعال‌کننده در بسیاری از اسلایم‌ها به کار می‌رود. بااین‌حال ازآنجاکه نباید مدتی طولانی روی پوست بماند و ممکن است باعث حساسیت پوست شود، بهتر است از اسلایم‌های بدون بوراکس استفاده کنید. درهنگام خرید اسلایم دقت کنید از مقدار مجاز بوراکس که فقط ۴٪ است استفاده شده باشد. اگر باز هم نگران هستید خودتان در منزل اسلایم درست کنید.

    اسلایم شب‌نما؛ درخشان در تاریکی

    اسلایم چیست - اسلایم شب نما

    این اسلایم‌ها در تاریکی می‌درخشند و انگار از خودشان نور دارند. می‌توانید به راحتی با شامپو و سایر مواد خانگی بی‌خطر از جمله نمک آن را تهیه کنید.

    پرفروش‌ترین انواع اسلایم را ببینید

    اسلایم خانگی معمولا از چه موادی درست می‌شود؟

    برای تهیه اسلایم می‌توان از طیف گسترده‌ای از مواد و ترکیبات مختلف استفاده کرد. معمولا اسلایم حداقل چند مورد از ترکیبات زیر را دارد:

    • بوراکس؛

    لینک خرید بوراکس از دیجی‌کالا

    • مایع لباسشویی؛
    • محلول نمکی مخصوص لنز چشم؛

    لینک خرید محلول مخصوص لنز چشم

    • چسب مخصوص سفید (مات یا شفاف)؛

    لینک خرید چسب مخصوص اسلایم

    • نشاسته ذرت؛

    لینک خرید نشاسته ذرت

    • خمیر ریش؛
    • شامپو؛
    • پودر اکلیل؛

    لینک خرید پودر اکلیل

    • رنگ خوراکی.

    لینک خرید رنگ خوراکی

    همه این مواد با هم در یک اسلایم به کار نمی‌روند. برای مثال، برای تهیه اسلایم پاک‌کننده به مایع لباسشویی، آب ولرم، چسب و بوراکس نیاز دارید. ترکیب این اسلایم کاملا کش‌دار خواهد شد.

    به‌عنوان مثالی دیگر، اسلایم کرکی بافت متفاوتی دارد و ترکیبات آن از اسلایم تمیزکننده بسیار بیشتر است. در ضمن بوراکس ندارد.

    لینک خرید پک کامل ساخت اسلایم

    طرز تهیه یک نمونه اسلایم بدون بوراکس

    اسلایم چیست - طرز تهیه اسلایم با جوش شیرین و مایع لنز چشم

    • ۱۲۰ میلی‌لیتر چسب مخصوص؛
    • یک‌دوم قاشق غذاخوری جوش شیرین؛
    • یک‌چهارم قاشق غذاخوری محلول ضدعفونی لنز چشمی.

    همه این مواد را درون یک کاسه بریزید و چند دقیقه با هم مخلوط کنید تا اسلایم شکل بگیرد. این مخلوط در نهایت باید کش‌دار و مرطوب باشد اما نباید به دست بچسبد.

    همین دستور را با اضافه‌کردن شامپو می‌توانید به اسلایم شب‌نما تبدیل کنید. همچنین اگر به آن اکلیل اضافه کنید، اسلایم اکلیلی خواهید داشت.

    ماندگاری اسلایم چقدر است؟

    نگهداری اسلایم در ظرفی که هوا در آن نفوذ نکند، بسیار مهم است. این کار باعث می‌شود اسلایم خشک نشود و تا چند روز دوام بیاورد. البته اگر اسلایم را در یخچال نگه دارید، حتی ممکن است یک ماه بدون خشک‌شدن یا کپک‌زدن باقی بماند. البته اسلایم‌هایی که از بیرون می‌خرید معمولا ماندگاری بیشتری دارند.

    آیا اسلایم بی‌خطر است؟

    اسلایم چیست - آیا اسلایم بی‌خطر است؟ به‌طورکلی بله. البته برخی افراد که آلرژی یا حساسیت پوستی دارند ممکن است نسبت به برخی از ترکیبات آن حساسیت داشته باشند. برای مثال ممکن است نسبت به مایع لباسشویی خاصی حساس باشید؛ در این صورت اگر خودتان اسلایم درست می‌کنید از دستورالعملی برای تهیه آن استفاده کنید که از ترکیب دیگری به‌جای مایع لباسشویی استفاده کند. بیشترین خطر اسلایم به محلول بوراکس در آن برمی‌گردد. می‌توانید اسلایم فاقد بوراکس را بخرید یا به محتوای بوراکس در آن دقت کنید، نباید بیشتر از ۴٪ باشد. راه‌حل دیگر این است که خودتان در منزل اسلایم درست کنید. این کار آن‌قدر راحت است که مسلما بعد از یکی دوبار خودتان هم به ساخت اسلایم علاقه پیدا می‌کنید. همچنین اسلایم برای کودکان نوپا بدون حضور بزرگترها خطرناک است، چون ممکن است اسلایم را بخورند یا دستشان را به دهانشان ببرند. بنابراین مراقب باشید. اینجا به انتخاب خود با تخفیف اسلایم بخرید آیا تا حالا اسلایم درست کرده‌اید؟ اگر دستورالعمل خاصی را بلدید که بی‌خطر و جالب است با ما در دیدگاه‌ها درمیان بگذارید. [see_also]14136[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید