راهنمای خرید توپ تنیس؛ همه نکاتی که باید بدانید

راهنمای خرید توپ تنیس؛ همه نکاتی که باید بدانید
راهنمای مطالعه

    در این مطلب درباره خرید توپ تنیس صحبت می‌کنیم. با توجه به اینکه این توپ را در رنگ‌های خاص و با ویژگی‌های متمایز تولید می‌کنند و صدها برند مختلف از آن در بازار موجود است، این راهنما می‌تواند به شما کمک کند توپی را بخرید که با توانایی‌ها، سبک بازی و حتی زمین بازی‌تان متناسب باشد.

    چرا انتخاب نوع درست توپ تنیس مهم است؟

    به‌جرأت می‌توان گفت هیچ ورزشی مانند تنیس نیست که انتخاب درست لوازم جانبی در آن تا این اندازه اهمیت داشته باشد؛ تا جایی که با انتخاب نادرست توپ تنیس، حتی نمی‌توانید خوب بازی کنید و ممکن است مسابقه را به‌راحتی از دست بدهید.

    برای افراد مبتدی شاید همه توپ‌های تنیس یکسان به نظر بیایند، اما واقعیت این است که این توپ‌ها تفاوت‌های زیادی با هم دارند. به‌همین‌دلیل انتخاب نوع درست آن ممکن است دشوار باشد. این پیچیدگی زمانی بیشتر می‌شود که می‌بینیم بیش از ۲۰۰ نوع برند مختلف موردتأیید فدراسیون بین‌المللی تنیس (ITF) وجود دارد.

    پرفروش‌ترین انواع توپ تنیس را ببینید

    آیا رنگ توپ تنیس مهم است؟ ارتفاع زمین از سطح دریا چه ارتباطی با توپ تنیس دارد؟ سریع‌ترین توپ‌های تنیس کدام‌اند؟ این‌ها فقط برخی از پرسش‌هایی هستند که برای خرید توپ تنیس باید از خودتان بپرسید. حالا بیایید ببینیم کدام توپ برای چه بازیکنانی مناسب است.

    انواع اصلی توپ تنیس براساسِ سطح بازی‌ها کدام‌اند؟

    خرید توپ تنیس - توپ تنیس با توجه به سطح بازی

    با توجه به سطح بازی‌ها، سه نوع اصلی توپ تنیس داریم:

    • توپ مخصوص بازی‌های تفریحی یا تفننی؛
    • توپ مخصوص بازی‌های قهرمانی؛
    • توپ مخصوص بازی‌های حرفه‌ای.

    لیست قیمت انواع توپ تنیس

    تولیدکنندگان توپ تنیس، برای این توپ‌ها سه سطح کیفی را در نظر می‌گیرند. هرچند نام آنها به اندازه کافی گویاست، درباره هر یک از آنها توضیحاتی می‌دهیم:

    توپ‌های تنیس تفریحی برای ماشین توپ‌انداز تنیس و تمرین تنیس مناسب هستند. توپ‌های تنیس قهرمانی یک سطح بالاترند و برای مسابقات لیگ استفاده می‌شوند. توپ تنیس حرفه‌ای بالاترین کیفیت توپ تنیس را دارد و برای مسابقات حرفه‌ای تنیس و تورنمنت‌ها به کار می‌روند. تنیسورهای حرفه‌ای همگی از این نوع توپ استفاده می‌کنند.

    توپ تنیس از لحاظ ساختار به چند نوع تقسیم می‌شوند؟

    توپ تنیس را به دو شیوه می‌سازند. بر این اساس دو نوع توپ داریم:

    • توپ تنیس توخالی پرشده از هوا (Pressurized)؛
    • توپ تنیس توپُر با هسته جامد (Pressureless).

    توپ تنیس معمولا از یک توپ لاستیکی با روکش نمدی پرزدار ساخته می‌شود. اگر این توپ لاستیکی توخالی بوده و درون آن از هوا پر شده باشد، به آن توپ توخالی پرشده از هوا می‌گوییم. اگر توپر باشد یعنی به‌صورت یک هسته جامد باشد و درون آن با هوا پر نشده باشد، توپر نامیده می‌شود. ویژگی‌های این توپ‌ها با هم متفاوت است.

    توپ تنیس توخالی پرشده از هوا؛ سرعت و چرخش بالا

    خرید توپ تنیس - توپ پرشده از هوا

    توپ‌های توخالی پرشده با فشار هوا برای مسابقات تنیس کاربرد دارند و افراد حرفه‌ای از آنها استفاده می‌کنند. در این توپ‌ها هوا را با فشار وارد می‌کنند که باعث می‌شود سرعت و چرخش بیشتری داشته باشد. بااین‌حال ویژگی جهشی آن سریع‌تر از توپ‌های توپر از بین می‌رود. یک مطالعه نشان داد که طول عمر این توپ‌های تنیس حداکثر دو هفته است و بیشتر آنها فقط برای یک مسابقه در تورنمنت‌ها استفاده می‌شوند.

    سرعت این توپ روی خاک رس کندتر است (زیرا هم زمین نرم است و هم توپ). همچنان چرخش خوبی خواهند داشت اما ازآنجاکه رطوبت جذب می‌کنند، حجیم‌تر و سنگین‌تر می‌شوند. برای بازیکنانی که منظم و فشرده بازی می‌کنند، این توپ‌ها بهترند.

    توپ‌های توخالی گران‌تر و کم‌دوام‌تر از توپ‌های توپر هستند.

    یک پیشنهاد: سعی کنید ۵ تا ۱۵ دقیقه قبل از بازی، قوطی را باز کنید و به توپ‌ها زمان بدهید تا نرم شوند.

    توپ تنیس توپُر با هسته جامد؛ دوام و جهش زیاد

    خرید توپ تنیس - توپ تنیس توپر

    ویژگی پرشی توپ‌های توپر، به‌دلیل پوسته لاستیکی‌شان است نه به‌دلیل هوایی که درون آنهاست. این توپ‌ها به‌مرور زمان خاصیت پرشی خود را از دست نمی‌دهند و اتفاقا به‌دلیل ازبین‌رفتن پرزهای نمد ممکن است حتی خاصیت جهشی بیشتری پیدا کنند. بسیاری از افراد به‌دلیل بادوام‌تر بودن این توپ‌ها آنها را می‌پسندند. بااین‌حال این توپ‌ها سنگین‌تر هستند و بازی با آنها سخت‌تر است.

    [related]27623[/related]

    برای هر نوع زمین بازی چه نوع توپی مناسب است؟

    ption id="attachment_29218" align="alignnone" width="850"]خرید توپ تنیس - توپ رگولار دیوتی توپ رگولار دیوتی

    درهنگام خرید توپ تنیس به نوع زمینی که در آن بازی می‌کنید توجه کنید. بر این اساس دو نوع توپ داریم:

    • توپ تنیس مخصوص زمین‌های سخت؛
    • توپ تنیس مخصوص زمین‌های خاکی.

    توپ‌های تنیس مخصوص زمین‌های خاکی ازجمله خاک رس، با عنوان رگولار دیوتی (Regular duty) و توپ‌های تنیس مخصوص زمین‌های سخت مانند اسفالت، با عنوان اکسترا دیوتی (Eextra duty) شناخته می‌شوند. توپ رگولار ضخامت کمتری دارد. به‌همین‌دلیل وقتی به زمین می‌خورد، خاک و گل کمتری را جذب می‌کند. درحالی‌که نمد توپ اکسترا در زمین‌های سخت بهتر عمل می‌کند. بنابراین اگر در زمین‌های با خاک نرم یا داخل سالن بازی می‌کنید، نوع رگولار و اگر در زمین اسفالت یا پارک‌های سنگفرش بازی می‌کنید نوع اکسترا را بخرید. تصویر توپ اکسترا دیوتی را در زیر می‌بینید:

    ption id="attachment_29219" align="alignnone" width="850"]خرید توپ تنیس - توپ اکسترا دیوتی توپ اکسترا دیوتی

    توپ تنیس چه ارتباطی با موقعیت جغرافیایی زمین بازی دارد؟

    یادتان باشد بازی در «ارتفاع زیاد» با بازی در زمین‌های عادی متفاوت است. بنابراین باید با توپ‌های مخصوص ارتفاعات که با عنوان «های آتیتیوت (High Altitude)» فروخته می‌شوند بازی کنید. دلیلش این است که در ارتفاعات، توپ تنیس به‌دلیل فشارهوا بالاتر و سریع‌تر پرواز می‌کند. اگر در چنین شرایطی با توپ‌های دیگر مخصوصا با توپ تنیس پرشده از هوا بازی کنید، کنترل آن برایتان دشوار خواهد شد.

    فدراسیون تنیس «ارتفاع زیاد» را ۴۰۰۰ پا (۱۲۱۹ متر) و بالاتر می‌داند. اگر در چنین ارتفاعی بازی می‌کنید، توپ تنیس «های اتیتیوت» را خریداری کنید. این توپ‌ها طوری طراحی شده‌اند که درهنگام بازی با آنها احساس می‌کنید دارید در زمین‌های عادی بازی می‌کنید.

    معروف‌ترین برندهای توپ تنیس کدام‌اند؟

    برخی از معروف‌ترین برندهای توپ تنیس، توپ تنیس ویلسون (Wilson)، پن (Penn)، دانلاپ (Dunlop) و گاما (Gamma) هستند.

    پرفروش‌ترین توپ‌های این برندها + مقایسه قیمت

    رنگ‌های مختلف توپ چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

    اگر تازه تنیس را شروع کرده‌اید یا برای کودکتان توپ می‌خواهید، انواع مختلفی از توپ‌های تنیس مخصوص افراد مبتدی وجود دارند که برای سرعت کمتر در بازی طراحی شده‌اند. شاید توپ‌های تنیس سریع مزایای زیادی داشته باشند، اما توپ‌های تنیس با سرعت کمتر برای آموزش بهتر هستند. بر این اساس سه رنگ توپ داریم:

    توپ تنیس قرمز

    خرید توپ تنیس - توپ تنیس قرمز

    این توپ‌ها برای افراد مبتدی خردسال (۱۰ ساله و کمتر) طراحی شده‌اند که به آنها در ایجاد مهارت، یادگیری حرکت درست، هماهنگی دقیق حرکات و افزایش اعتمادبه‌نفس کمک می‌کند. این توپ‌ها را برای بازی در زمین حدودا ۱۱ متری (۳۶ فوت) تأیید می‌کنند.

    توپ تنیس نارنجی

    خرید توپ تنیس - توپ تنیس نارنجی

    ویژگی پرشی در این توپ‌ها تعدیل یافته است و برای بازی در زمین‌های حدود ۱۸ متری (۶۰ فوت) بسیار مناسب است. هرچند از توپ قرمز پیشرفته‌تر و سریع‌تر است، باز هم سرعتش بالا نیست. به‌همین‌دلیل برای بازیکنانی که یک مرحله از مرحله مبتدی گذر کرده‌اند عالی است.

    توپ تنیس سبز

    خرید توپ تنیس - توپ تنیس سبز

    این توپ هم جهش کمی دارد، اما از دوتای قبلی بیشتر پرواز می‌کند. بازیکنانی که دو مرحله از مرحله مبتدی پیشرفت کرده‌اند، با این توپ می‌توانند به‌خوبی از تکنیک‌های مناسبی که فراگرفته‌اند، استفاده کنند. با این توپ‌ها می‌توانید در زمین تنیس با اندازه کامل که حدود ۲۴ متر (۷۸ فوت) است بازی کنید.

    توپ‌های تنیس خاص چه ویژگی‌هایی دارند؟

    برخی از توپ‌های تنیس با اهداف به‌خصوصی طراحی شده‌اند. برای نمونه، برخی از توپ‌ها با عنوان البوایز (elbow ease)، فشاری را که در هنگام ضربه‌زدن به توپ به بازوها و آرنج وارد می‌شود تا حدی کاهش می‌دهد. یکی از بهترین برندهای توپ البوایز، برند دانلاپ است.

    در برخی دیگر از توپ‌ها، از فناوری‌هایی استفاده کرده‌اند که دوام زیادی به توپ می‌بخشد و توپ تا مدت‌ها خاصیت جهشی خود را حفظ می‌کند. یکی از بادوام‌ترین توپ‌های تنیس چنان‌که خواهیم دید، برند ویلسون است.

    خرید توپ تنیس ویلسون و دانلوپ با بهترین قیمت

    کدام توپ تنیس بادوام‌تر است؟

    خرید توپ تنیس - توپ بادوام بالا

    شاید هنگام تماشای مسابقات حرفه‌ای تنیس دیده باشید که بعد از هر ۹ بازی، یک قوطی جدید توپ را باز می‌کنند. دلیلش این است که عمر توپ تنیس نسبتا کوتاه است. حتی در زمین‌های تنیس داخل سالن، اگر یک قوطی توپ را باز کنید و بدون بازی‌کردن با آنها، همان‌جا در دمای سالن رهایشان کنید، پس از دو هفته دیگر نمی‌شود با آنها بازی کرد.

    به‌همین‌دلیل برندهایی مانند ویلسون، توپ‌هایی دو هسته‌ای ساخته‌اند که این توپ‌ها یک پوشش لاستیک مصنوعی در درون خودشان دارند که اجازه فرار هوا را از داخل توپ نمی‌دهد. بااین‌حال، این توپ فقط تا زمانی که روکش نمدی آن به‌مرور زمان ساییده نشده است، دوام دارد. برای رفع این مشکل، ویلسون از یک لایه نمدی فوق‌العاده بادوام روی توپ استفاده می‌کند. بااین‌کار، توپ‌ها دو برابر بیشتر از توپ‌های عادی دوام می‌آورند.

    سایر لوازم ضروری تنیس را ببینید

    نکاتی کوتاه برای خرید توپ تنیس

    برای جمع‌بندی، نکات کوتاه زیر را به خاطر بسپارید:

    • انتخاب توپ تنیس به مجموعه مهارت‌های شما، نوع زمین بازی و موقعیت جغرافیایی آن بستگی دارد؛
    • اگر مبتدی هستید، از توپ‌های توپر با هسته نرم استفاده کنید؛
    • اگر برای تمرین توپ می‌خواهید، توپ‌های توپر با هسته سفت بهترند. این توپ‌ها از لاستیک ضخیم و نمد بادوام ساخته شده‌اند و مقاومت بالایی در ارتفاعات و فشار جو دارند؛
    • اگر توپ را برای مسابقات می‌خواهید، توپ‌های توخالی پرشده از هوا برایتان بهتر خواهند بود.

    لینک خرید توپ تنیس اصل از ارزان‌ترین فروشنده برخی افراد بر این باورند که تنیس بااینکه ورزشی بسیار دوست‌داشتنی است، اما هزینه‌های زیادی برمی‌دارد. نظر شما در این باره چیست؟ آیا واقعا تنیس در مقایسه با سایر ورزش‌ها هزینه‌های بیشتری دارد؟ [see_also]27622[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید