راهنمای خرید واکر؛ واکرهای ساده و رولاتور را بشناسید

راهنمای خرید واکر؛ واکرهای ساده و رولاتور را بشناسید
راهنمای مطالعه

    در این مطلب، ابتدا درباره واکرها و ویژگی‌های مختلف آنها صحبت می‌کنیم و یک نوع مهم واکر به نام رولاتور را معرفی خواهیم کرد. در انتها هم نکاتی برای خرید واکر آورده‌ایم که بتوانید با خیال راحت واکر مناسب خودتان را بخرید.

    واکر چیست؟

    واکر یک چارچوب فلزی است که افرادی‌که برای راه‌رفتن به کمک نیاز دارند، می‌توانند با تکیه به آن راه بروند. درواقع واکر برای افرادی است که هنوز توانایی گام برداشتن را دارند و کارشان به ویلچر نکشیده است، اما باید درحین راه رفتن در و دیوار را نگه دارند یا بازوی کسی را بگیرند.

    واکر به کاربر امکان می‌دهد با تکیه به آن تعادلش را حفظ کند و هروقت خسته شد استراحت کند.

    مشاهده تصاویر انواع واکر

    واکرها را از چه فلزاتی می‌سازند؟

    واکرها را معمولا از آلومینیوم می‌سازند. آلومینیوم فلزی محکم و نسبتا سبک است. بنابراین به‌خاطر استحکامی که دارد می‌تواند وزن قابل‌توجهی را تحمل کند و البته به‌خاطر سبک‌بودنش راحت می‌توان آن را حرکت داد.

    روی واکرها دسته‌هایی از جنس پلاستیک، لاستیک یا فوم تعبیه شده است.

    چند نوع واکر داریم؟

    به‌طورکلی همه واکرها کار مشابهی را انجام می‌دهند، بااین‌حال برخی از انواع آن برای نیازهای خاصی طراحی شده‌اند. با دانستن این تفاوت‌ها می‌توانید نوع درست واکر را انتخاب کنید.

    برخی از متداول‌ترین انواع واکر و ویژگی‌های آنها عبارت‌اند از:

    واکر تاشو؛ جمع‌وجور و قابل‌حمل

    خرید واکر - واکر تاشو

    واکر تاشو را می‌توانید جمع کنید تا اندازه آن کوچک‌تر شود. در حقیقت، بیشتر واکرهای پیشرفته تاشو هستند، بنابراین این ویژگی را در بسیاری از آنها خواهید یافت. این واکرها جمع‌وجور هستند و حتی اگر منزلتان کوچک باشد، بازهم می‌توانید به‌راحتی محلی را برای قراردادن آن پیدا کنید. حمل‌ونقل آن هم کاملا راحت است.

    لیست قیمت انواع واکر تاشو

    واکر قابل‌تنظیم؛ مناسب برای هر قد و قواره

    مانند قابلیت تاشو بودن، بیشتر واکرها ویژگی تنظیم ارتفاع را هم دارند. این واکرها را می‌توانید با قد خودتان اندازه کنید و به‌این‌ترتیب، خیالتان از بابت کوتاه یا بلندبودن آن راحت می‌شود.

    واکر دارای چرخ در جلو؛ برای زمین‌های ناهموار

    بعضی از واکرها دو چرخ در جلو دارند. این ویژگی باعث می‌شود که حرکت واکر در زمین‌های ناهموار و سخت آسان‌تر شود. معمولا این چرخ ۵ اینچ (۱۲٫۵ سانتی‌متر) است که به شما اطمینان می‌دهد واکر در زمین‌های لغزنده سُر نمی‌خورد.

    لیست قیمت انواع واکر چرخ‌دار

    واکر باریاتریک؛ مخصوص افراد سنگین‌وزن

    خرید واکر - واکر باریاتریک

    واکر باریاتریک (bariatric) را برای افراد بیش‌ازحد چاق و سنگین‌وزن طراحی کرده‌اند. واکرهای معمولی برای افرادی که زیر ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارند مناسب‌اند، بنابراین اگر وزنتان بیشتر از ۱۰۰ کیلوگرم است، به واکر قوی‌تری نیاز دارید. واکرهای باریاتریک می‌توانند تا ۲۲۵ کیلوگرم وزن را هم تحمل کنند.

    تا اینجا درباره واکرهایی صحبت کردیم که سازوکار ساده‌ای دارند و قابلیت‌های خاصی در آنها دیده نمی‌شود. در ادامه مطلب درباره نوعی واکر چرخ‌دار فوق‌العاده کارآمد با عنوان «رولاتور» صحبت می‌کنیم.

    رولاتور چیست و چه تفاوتی با واکر دارد؟

    خرید واکر - رولاتور

    رولاتور (رولیتر (rolator) هم می‌نویسند) هم درواقع نوعی واکر است اما قابلیت‌های بیشتری درمقایسه با واکر دارد. رولاتورها چرخ دارند و این چرخ‌ها حرکت‌دادن آنها را راحت‌تر می‌کند؛ به‌همین‌دلیل محبوبیت آنها نسبت به واکرها بیشتر است.

    چارچوب رولاتور را مانند واکر معمولا از آلومینیوم می‌سازند. مزیت دیگر رولاتور این است که صندلی دارد و هروقت خسته شدید، می‌توانید روی آن بنشینید و استراحت کنید. بااین‌حال رولاتورها به‌اندازه واکرها نمی‌توانند وزن زیادی را تحمل کنند، زیرا چرخ‌های آنها ثبات و استحکام کمتری دارد.

    تصاویر انواع رولاتور را ببینید

    رولاتورها چه ویژگی‌هایی دارند؟

    رولاتورهای استاندارد معمولا ویژگی‌های مهمی دارند که هریک از آنها به‌نحوی از کاربر حمایت می‌کنند:

    چرخ‌ها؛ برای حرکت‌دادن آسان رولاتور

    خرید واکر - چرخ‌های رولاتور برای آسان حرکت دادن آن است

    رولاتورها سه یا چهار چرخ دارند. قطر این چرخ‌ها معمولا ۵ تا ۸ اینچ (۱۲٫۵ تا ۲۰ سانتی‌متر) است. هرچه چرخ‌ها بزرگ‌تر باشند، هل‌دادن رولاتور راحت‌تر است. این ویژگی زمانی به دردتان می‌خورد که در زمین‌های ناهموار حرکت می‌کنید. بنابراین اگر بیشتر مواقع مسیرهای رفت‌وآمدتان پستی و بلندی دارد، رولاتور با چرخ‌های بزرگ‌تری را بخرید.

    صندلی؛ برای استراحت کاربر

    خرید واکر - صندلی برای استراحت کاربر

    بیشتر رولاتورها صندلی دارند. این صندلی می‌تواند دارای بالشتک یا بدون بالشتک باشد. خوبی رولاتور این است که هروقت خسته شدید می‌توانید روی آن بنشینید و استراحت کنید. این به خودتان بستگی دارد که رولاتور با صندلی بالشتک‌دار یا بدون بالشتک را انتخاب کنید. تفاوت آنها در این است که صندلی بالشتک‌دار گرم‌ونرم‌تر است، درعوض تمیزکردن صندلی بدون بالشتک راحت‌تر است.

    ترمز؛ برای کنترل بیشتر روی حرکت

    خرید واکر - ترمز واکرها

    رولاتورها ترمز دارند و به شما امکان می‌دهند بتوانید روی حرکت‌تان کنترل داشته باشید. رولاتورها با دو نوع ترمز متفاوت موجود هستند:

    • ترمزهای حلقه‌ای؛
    • ترمزهای فشاری.

    هریک از این ترمزها مزیت خاصی دارند.

    ترمز حلقه‌ای متداول‌تر از ترمز فشاری است و شبیه ترمز دوچرخه است. این ترمز روی دسته رولاتور یک اهرم دارد که با فشار دادن آن، ترمز از طریق کابل فعال می‌شود.

    در مقابل، ترمزهای فشاری با وزن بدن فعال می‌شوند؛ یعنی کاربر کافی است روی رولاتر تکیه کند تا ترمزها درگیر شوند. این ترمزها برای افرادی که اختلال حافظه دارند یا قدرت دستشان به اندازه‌ای نیست که بتوانند اهرم را فشار دهند، مناسب است.

    سبد؛ مناسب برای حمل ملزومات

    خرید واکر - سبد یا کیف رولاتور

    این ویژگی برای مواقعی است که بیرون از منزل می‌روید و می‌خواهید خرید کنید، یا اینکه لازم است یک‌سری وسایل ضروری را همراه داشته باشید. به‌همین‌دلیل بیشتر رولاتورها محفظه‌ای کیف‌مانند یا سبدی‌شکل در زیر قسمت نشیمن دارند. در برخی دیگر از رولاتورها این سبد مانند دوچرخه در قسمت جلو قرار دارد.

    لیست قیمت انواع رولاتور را ببینید

    چند نوع رولاتور داریم؟

    درحالی‌که ویژگی‌های اصلی همه رولاتورها تقریبا مشابه است، برخی از آنها برای نیازهای خاص طراحی شده‌اند. انواع اصلی رولاتورها عبارت‌اند از:

    رولاتور سه چرخ؛ مناسب برای زوایای تنگ منزل

    خرید واکر - رولاتور سه چرخ

    این رولاتورها دو چرخ در عقب و یک چرخ در جلو دارند. با این رولاتورها قدرت مانور بیشتری دارید و به‌این‌ترتیب، در محیط‌هایی مانند منزل که ممکن است گوشه‌های تنگ زیادی داشته باشند به‌راحتی می‌توانید حرکت کنید. تعادل این رولاتورها کمتر از رولاتورهای چهارچرخ است.

    رولاتور چهارچرخ؛ تعادل و راحتی بیشتر

    خرید واکر - رولاتور چهارچرخ

    رولاتورهای چهارچرخ متداول‌ترین نوع رولاتور هستند. هل‌دادن آنها آسان است و تعادل بیشتری به کاربر ارائه می‌کنند. همچنین چون وزن کاربر روی سطح وسیع‌تری توزیع می‌شود، هل‌دادن این رولاتور به‌نرمی و با فشار کمتری صورت می‌گیرد.

    رولاتور باریاتریک؛ مناسب افراد چاق

    این رولاتور هم مانند واکر باریاتریک برای افراد سنگین‌وزن طراحی شده است. این رولاتور محکم‌تر و قوی‌تر است و وزن بیشتری را تحمل می‌کند. چرخ‌های این رولاتور بزرگ هستند و ثبات بیشتری را در هنگام راندن آن روی زمین‌های نرم فراهم می‌کنند.

    رولاتور خانگی؛ سبک با چرخ‌های کوچک

    این رولاتورها بسیار سبک هستند و برای استفاده در محیط منزل طراحی شده‌اند. به‌دلیل چرخ‌های کوچکی که دارند، برای زمین‌های ناهموار و سخت مناسب نیستند. معمولا این رولاتورها صندلی ندارند.

    رولاتور ویلچر؛ هم واکر، هم ویلچر

    خرید واکر - رولاتور ویلچر

    این رولاتور را می‌توانید به‌عنوان صندلی چرخ‌دار استفاده کنید. پایه چرخ‌های این رولاتور بلندتر است و دو رکاب برای قراردادن پاها دارد. اگر پزشک به شما گفته است که باید روی ویلچر بنشینید اما گاهی هم باید راه بروید، می‌توانید این نوع رولاتور را بخرید.

    [related]3377[/related]

    رولاتور دارای تکیه‌گاه ساعد

    خرید واکر - رولاتور دارای تکیه‌گاه برای ساعد

    این رولاتورها دو تکیه‌گاه دارند که به‌شکل شیار است. ساعدهایتان را در این شیارها قرار می‌دهید و به آن تکیه می‌کنید و دسته‌های رولاتور را با دست می‌گیرید. این رولاتورها محکم‌تر هستند، زیرا باید وزن بیشتری را تحمل کنند.

    این دستگاه برای افرادی طراحی شده است که نباید وزنشان را به مچ دستشان منتقل کنند. افرادی که آرتروز دارند ازجمله این افراد هستند.

    واکر زانویی؛ برای کمک به پای آسیب‌دیده

    خرید واکر - واکر زانویی

    این واکر نوعی رولاتور است که طراحی آن به اسکوتر شباهت دارد. افرادی که فقط در یک پا مشکل دارند می‌توانند از این واکر استفاده کنند. پایی را که ضرب‌دیده یا نمی‌توانید با آن راه بروید را روی واکر قرار می‌دهید و با پای دیگرتان، مانند اسکوتر آن را راه می‌برید. این واکرها می‌توانند سه یا چهار چرخ داشته باشند.

    نکات مهمی که برای خرید واکر باید بدانید

    تصور نکنید هر واکری می‌تواند برای شما مناسب باشد. واکر باید به شما کمک کند، نه اینکه باری اضافی روی دوشتان باشد. اگر واکری بخرید که به دردتان نمی‌خورَد، فقط پولتان را دور ریخته‌اید. بنابراین هنگام خرید واکر به نکات زیر خوب دقت کنید.

    ۱. واکر را بر اساس نیازتان خریداری کنید

    نوع واکری که انتخاب می‌کنید به نیازهای شما بستگی دارد. باید ببینید بیشتر در چه محیط‌هایی از آن استفاده می‌کنید و چقدر تعادل نیاز دارید.

    واکر استاندارد بدون چرخ، بیشترین تعادل و ثبات را به شما ارائه می‌کند. این واکرها بیشتر مناسب داخل خانه و محیط‌های کوچک برای طی‌کردن مسافت‌های کوتاه هستند، زیرا با آنها سرعت چندانی نخواهید داشت و بلندکردن مداوم آن هم خسته‌کننده است. واکرهای دو چرخ ثبات‌شان از واکرهای بدون چرخ کمتر است، اما از رولاتورها کارآمدتر و پایدارتر هستند. واکر دو چرخ سرعت بیشتری را هنگام راه‌رفتن به شما ارائه می‌کند.

    ۲. اندازه واکر را متناسب با قد و وزنتان در نظر بگیرید

    در هنگام خرید واکر، ابعاد آن را بررسی کنید که برایتان مناسب باشد. قبل از اینکه واکر را بخرید، در منزل اندازه‌تان را بگیرید:

    • صاف بایستید و بازوها رو به‌شکل طبیعی در پهلو آویزان کنید.
    • از کف زمین تا چینِ روی مچ دستتان را اندازه بگیرید.

    وقتی دسته واکر را می‌گیرید، آرنجتان باید با زاویه ۱۵ درجه قرار بگیرد. برخی واکرها ارتفاع قابل‌تنظیم دارند که مشکل کوتاهی یا بلندی واکر را رفع می‌کنند.

    اطمینان حاصل کنید که واکر می‌تواند وزنتان را تحمل کند. در کتابچه یا فهرست مشخصات هر واکر، محدوده وزن مجاز آن درج شده است. درغیراین‌صورت از فروشنده در این باره سؤال کنید.

    ۳. گریپ یا دسته واکر را بررسی کنید

    خرید واکر - دسته واکر را بررسی کنید

    بیشتر واکرها دسته‌های پلاستیکی دارند. بااین‌حال واکرهایی با دسته‌های غیرپلاستیکی هم در بازار موجود است.

    اگر دست‌هایتان زیاد عرق می‌کند، واکر با دسته‌های پلاستیکی بخرید. اگر نمی‌توانید دسته‌ها را محکم بگیرید، خرید واکر با دسته‌های لاستیکی انتخاب بهتری است. دسته‌های فومی خیلی راحت هستند، اما به‌راحتی کثیف می‌شوند و رطوبت را هم جذب می‌کنند. افرادی که آرتروز دارند و نمی‌توانند دستشان را دور دسته حلقه کنند، بهتر است واکرشان دسته‌های بزرگ‌تری داشته باشد. پزشکتان می‌تواند درباره این موضوع به شما کمک کند.

    ۴. واکر را قابل‌حمل انتخاب کنید

    اگر در خانه‌ای کوچک زندگی می‌کنید و فضای کافی ندارید، واکر تاشو برایتان بهتر است. ممکن است واکرها برای تاشدن یک یا دو دکمه داشته باشند یا در آنها از سازوکار پارویی یا ماشه‌ای استفاده کرده باشند. این ابزارها جمع‌کردن واکر را حتی برای افرادی که دست‌های ضعیفی دارند آسان می‌کنند. هنگام خرید واکر حواستان باشد سیستم بازوبسته‌کردن واکر زیاد پیچیده نباشد که نتوانید با آن کار کنید. خوب دقت کنید که قفل‌ها کاملا درگیر شده باشند، وگرنه با کوچک‌ترین نیرویی که به واکر وارد می‌کنید تا می‌شود و ممکن است سقوط کنید که بسیار خطرناک است. برخی از واکرها را وقتی باز می‌کنید و قفل‌های آن درگیر می‌شوند، باید صدای کلیک از آنها بشنوید. از فروشنده بپرسید که سازوکار قفل واکر چگونه کار می‌کند. بسیاری از افراد سالمند یا ناتوان، استطاعت مالی خرید واکر یا رولاتور را ندارند. چه پیشنهادی برای کمک به این افراد دارید؟ آیا مراکزی را می‌شناسید که برای تهیه واکر تسهیلاتی را ارائه کنند؟

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید