راهنمای خرید دوچرخه شهری؛ همه نکاتی که لازم است بدانید

راهنمای خرید دوچرخه شهری؛ همه نکاتی که لازم است بدانید
راهنمای مطالعه

    دوچرخه‌های شهری به آن دسته از دوچرخه‌ها گفته می‌شود که برای رفت‌وآمد در محیط‌های شهری ساخته شده‌اند و در انواع متفاوتی یافت می‌شوند. اگر قصد خرید یکی از این نوع دوچرخه‌ها را دارید، این مقاله از «درجه» را مطالعه کنید تا انتخاب خوب و با اطلاعات دقیق و کافی داشته باشید.

    دوچرخه‌های شهری برای رفت‌وآمد در محیط‌های شهری و مسافت‌های کوتاه برنامه‌ریزی شده‌اند. به همین دلیل این دوچرخه‌ها معمولا به دنده نیاز ندارند. البته در برخی از مدل‌های این دوچرخه، درون توپی عقب چرخ، نوعی دنده ساده کار گذاشته شده است.

    دوچرخه‌های شهری توانایی حرکت در سرعت بالا را ندارند و از آنجایی که به ویژگی کاربردی بودن آن بیشتر توجه شده، هنگام ساخت این نوع دوچرخه جنبه‌های زیبایی یا ویژگی‌های خیلی خاص برای آن در نظر گرفته نشده است.

    حالت نشستن دوچرخه‌سوار روی این نوع دوچرخه‌ها در مقایسه با دوچرخه‌های دیگر صاف‌تر است. در واقع کمر هنگام دوچرخه‌سواری خمیده نمی‌شود. به همین دلیل دوچرخه‌سوار، عبور و مرور وسایل نقلیه روبه‌رو و اطراف خود را بهتر می‌بیند.

    طراحی دوچرخه شهری چگونه است؟

    خرید دوچرخه شهری، دوچرخه‌ای برای داخل شهر

    این دوچرخه‌ها معمولا سبد یا قفسه‌هایی دارند که بتوان با آنها بار یا چمدانی را حمل کرد. همچنین برخی از این دوچرخه‌ها مجهز به گلگیر هستند تا بتوانند از خیس شدن دوچرخه‌سوار وقتی زمین خیس است محافظت کنند. در ضمن زنجیر دوچرخه هم مجهز به نوعی گلگیر است تا از رفتن گل‌ولای درون آن پیشگیری شود. به همین دلیل از این نوع دوچرخه می‌توان به‌راحتی در هر نوع آب‌وهوایی استفاده کرد.

    لاستیک‌ها بزرگ و محکم هستند تا بتوانند از پس تمام مسیرهای مختلف برآیند. بدنه این دوچرخه‌ها معمولا از نوع step-through است. در واقع در این نوع بدنه، دوچرخه میله رویی ندارد و قطعات دوچرخه به‌راحتی روی آن نصب می‌شوند.

    تصاویر انواع دوچرخه شهری را ببینید

    خرید دوچرخه شهری، بدون میله رویی

    بدنه دوچرخه‌هایی که میله رویی دارند، به بدنه لوزی (Diamond) معروف‌اند. این بدنه‌ها از دو مثلث روبه‌روی هم تشکیل شده‌اند. بیشتر دوچرخه‌ها، مانند دوچرخه فیتنس که در ادامه این مقاله در مورد آن توضیح داده شده است، بدنه لوزی دارند.

    دوچرخه‌های شهری تک‌سرعته‌اند. آنها معمولا به جای ترمزهای دیسکی، با پدال‌ها یا فقط یک ترمز کاسه‌ای کنترل می‌شوند.

    ترمزهای دیسکی اغلب روی دوچرخه‌های کوهستان یا دوچرخه‌های تفریحی مجهزتر کار گذاشته می‌شوند اما از وقتی که ترمز‌های دیسکی روی طوقه یا ترمزهای پدالی تولید شده‌اند، دوچرخه‌های شهری هم به این نوع ترمزها مجهز شده‌اند. بنابراین کنترل ترمز و دوام آنها حتی در محیط‌های مرطوب هم عالی است.

    در ضمن دوچرخه‌های شهری محافظ زنجیر هم دارند و بدین ترتیب جلوی گیر کردن لباس (دمپای گشاد شلوار) دوچرخه‌سوار در لابه‌لای زنجیر و به خطر انداختن دوچرخه‌سوار گرفته می‌شود.

    دوچرخه‌های شهری به مراقبت‌های زیادی نیاز ندارند. آنها بسیار قوی و محکم تولید شده‌اند و در نتیجه سنگین‌تر از انواع دوچرخه‌های دیگر هستند. در واقع دوچرخه‌های شهری به دلیل اینکه کاربردی هستند، روی دوام و استحکام آن هنگام ساخت بسیار تاکید شده است. بدنه، چرخ‌ها و طوقه‌های آنها و لاستیک‌ها بادوام، ایمن و محکم هستند.

    پرفروش‌ترین انواع دوچرخه شهری را ببینید

    لاستیک‌ها در برابر پنچر شدن مقاوم‌اند و پهنای آنها از ۳۸ تا ۴۴ میلی‌متر متغیرند. این لاستیک‌ها سریع‌تر و آرام‌تر از لاستیک‌های دوچرخه‌های کوهستان و البته مطمئن‌تر از دوچرخه‌های مسابقه جاده هستند.

    انواع دوچرخه‌های شهری

    انواع متفاوتی از دوچرخه‌های شهری در بازار وجود دارد که می‌توانید با توجه به نیاز و علاقه‌تان، یکی از آنها را بخرید.

    دوچرخه‌های هیبریدی (Hybrid)

    خرید دوچرخه شهری، هیبریدی

    دوچرخه‌های هیبریدی تلفیقی از دوچرخه‌های شهری و کوهستان هستند که موجب می‌شوند دوچرخه‌سوار روی هر سطح و مسیری بتواند به‌راحتی براند.

    این دوچرخه‌ها که در زیرمجموعه دوچرخه‌های شهری قرار گرفته‌اند، در انواع متفاوتی تولید می‌شوند و آن دسته از دوچرخه‌های هیبریدی که از ویژگی‌های شهری خود تا حدی دور شده و به دوچرخه نوع کوهستان نزدیک می‌شوند، محبوبیت بیشتری دارند.

    از ویژگی‌های دوچرخه‌های هیبریدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • لاستیک دوچرخه‌های هیبریدی در مقایسه با دیگر دوچرخه‌های شهری پهن‌تر است اما از دوچرخه‌های کوهستان باریک‌تر. قطر لاستیک این دوچرخه‌ها معمولا از ۲۸ تا ۳۲ میلی‌متر است اما با قطر ۴۲ میلی‌متر هم ساخته می‌شوند.
    • دوچرخه‌های هیبریدی معمولا دارای فرمان‌های صاف (Flat) هستند و حالت نشستن دوچرخه‌سوار روی دوچرخه راحت و تقریبا صاف است.
    • دوچرخه‌های هیبریدی معمولا به ترمزهای دیسکی مجهز هستند. به همین دلیل سرعت توقف آنها بالاتر از دوچرخه‌های دیگری است که از این نوع ترمز استفاده نمی‌کنند و همچنین آنها در هوای مرطوب ایمن‌تر هستند.
    • دوچرخه‌های هیبریدی مناسب خیابان‌های آسفالته و البته خاکی که زیاد ناهموار نباشند، هستند. از آنجایی‌که این نوع دوچرخه به سبک‌وزنی دوچرخه‌های جاده نیست، استفاده از آن برای مسابقه توصیه نمی‌شود.
    • برخی از دوچرخه‌های هیبریدی در جلو و/یا عقب و روی میله زین کمک فنر دارند که امکان دوچرخه‌سواری راحت‌تری را فراهم می‌کنند.

    دوچرخه‌های هیبریدی برای سواری در مسیرهای کوهستانی طراحی نشده‌اند، بنابراین مانند دوچرخه‌های کوهستان محکم نیستند. در ضمن آنها مانند دوچرخه‌های شهری دیگر سبک نیستند که بتوان از آنها با سرعت‌های بالا استفاده کرد.

    این دوچرخه‌ها برای رانندگی راحت و بی‌دغدغه طراحی شده‌اند و در عین حال ساختارشان به‌گونه‌ای است که کمردرد و تنش در نیم‌تنه بالا  را کاهش می‌دهند.

    پرفروش‌ترین دوچرخه‌های هیبریدی + لیست قیمت

    دوچرخه‌های فیتنس یا تناسب اندام (Fitness)

    خرید دوچرخه شهری، فیتنس

    اگر هدف‌تان از خرید دوچرخه، ورزش کردن و متناسب شدن است، پس دوچرخه فیتنس بهترین انتخاب‌ است. دوچرخه‌های فیتنس به‌طور کلی برای راندن در جاده‌ تولید شده‌اند. فرمان‌های این دوچرخه صاف است و رانندگی با آن راحت و بی‌دردسر است.

    این دوچرخه مناسب افرادی است که می‌خواهند با سرعتی بالاتر از معمول رکاب بزنند و همچنین دوچرخه عملکرد بالایی داشته باشد.

    بدنه دوچرخه‌های فیتنس سبک است و لاسیتک‌های اندکی باریک، آن را برای عبور از معابر و خیابان‌های شهر کارآمد می‌کند. لاستیک برخی از این دوچرخه‌‌ها را پهن‌تر می‌سازند تا آنها در مسیرهای آسفالت‌نشده هم به‌خوبی حرکت کنند.

    به دوچرخه‌های فیتنس، گاهی‌اوقات دوچرخه‌های فرمان‌صاف یا هیبریدی هم می‌گویند.

    ترمزهای این نوع دوچرخه از نوع دیسکی هستند اگرچه کمی گران‌تر از ترمز‌های مدل طوقه‌ای‌اند اما کنترل و دقت بیشتری را به‌ویژه در آب‌وهوای مرطوب موجب می‌شوند.

    [related]29331[/related]

    دوچرخه‌های تاشو (Folding)

    خرید دوچرخه شهری، تاشو

    دوچرخه‌های تاشو به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان آنها را تا و جمع کرد. بنابراین می‌توانید این دوچرخه‌ها را راحت‌تر حمل کرده و به مکان‌هایی که می‌خواهید ببرید.

    دوچرخه‌های تاشو  برای افرادی که در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند یا می‌خواهند هنگام سفر دوچرخه‌هایشان را هم با خود ببرند، ایده‌آل‌اند. همچنین این دوچرخه‌ها برای افرادی که در مسیر کار خود مجبورند قسمتی از راه را سوار اتوبوس شوند، مناسب هستند. یا حتی افرادی که در محل کار خود، پارکینگ مطمئن ندارند، می‌توانند دوچرخه تاشوی خود را تا کرده و گوشه‌ای در محل کار خود قرار دهند.

    انواع دوچرخه‌های تاشو در بازار وجود دارد که هر یک روش خاصی در جمع شدن دارند. برخی از دوچرخه‌های تاشو، چرخ‌های‌شان جمع شده و کنار هم دیگر قرار می‌گیرند. بنابراین برای حمل آنها فقط به فضایی دایره‌ای به اندازه قطر چرخ نیاز دارید. فرمان و میله زین را هم می‌توانید مانند لوله‌های تلسکوپی جمع کنید.

    دوچرخه‌های تاشو به‌طور کل در طبقه دوچرخه‌های شهری قرار می‌گیرند اما دوچرخه‌های مدل‌های دیگر مانند کوهستان، جاده، تفریحی، برقی و BMX را هم به‌شکل تاشو می‌توان در بازار یافت.

    لیست قیمت انواع دوچرخه تاشو + پرفروش‌ترین‌ها

    دوچرخه‌های تاشو در اندازه‌های ۱۶ یا ۲۰ اینچی تولید می‌شوند. اگر می‌خواهید کمی با سرعت بالا دوچرخه‌سواری کنید، دوچرخه ۲۰ اینچی انتخاب بهتری است. البته تا و جابه‌جا کردن دوچرخه‌های ۱۶ اینچی که کوچکتر هستند، راحت‌تر است.

    در مبحث کیفیت دوچرخه‌های تاشو، وزن نقش مهمی ایفا می‌کند و مسلما روی قیمت آن اثرگذار است. هنگام خرید دوچرخه تاشو، به وزن آن توجه کنید. بنابراین می‌توانید به سراغ دوچرخه‌هایی بروید که بدنه آنها از جنس سبک‌تری، مانند آلومینیوم یا فیبرکربن، ساخته شده‌اند.

    دوچرخه‌های کامفورت (Comfort)

    خرید دوچرخه شهری، کامفورت

    بدنه دوچرخه‌های کامفورت (راحت)، شکل هندسی منحصربه‌فردی دارد، به‌طوری‌که وقتی روی زین آن نشسته و توقف کرده‌اید، می‌توانید پاهایتان را به راحتی روی زمین بگذارید. هدف از تولید این نوع دوچرخه‌ها حداکثر لذت بردن از دوچرخه‌سواری است.

    زین این نوع دوچرخه، کمی پهن است و حالت نشستن دوچرخه‌سوار راست و بدون خمیدگی است. سواری با این نوع دوچرخه‌ها عالی و آرامش‌بخش است. دوچرخه‌های کامفورت برای دوچرخه‌سواری‌های گروهی یا گشت‌وگذار در اطراف محیط زندگی‌تان عالی هستند و می‌توانند لحظات لذت‌بخشی برایتان رقم زنند.

    دوچرخه‌های کروزر (Cruiser)

    خرید دوچرخه شهری، کروز یا ساحلی

    این دوچرخه‌های شهری که با نام دوچرخه‌های ساحل (Beach) هم شناخته می‌شوند، برای سواری در سرعت‌های متوسط و البته گاه‌به‌گاه مناسب هستند. دوچرخه‌سواری با این نوع دوچرخه بسیار راحت است و کمر دوچرخه‌سوار خمیده نخواهد شد.

    از ویژگی‌های دوچرخه‌های کروزر که به کروز معروف‌اند، می‌توان به بدنه بزرگ از جنس فولاد، لاستیک پهن بادی عاج‌دار، فرمان منحنی و دستگاه دنده ترک‌سرعته برای رکاب‌‌زنی اشاره کرد. از مزیت‌های دوچرخه کروز می‌توان توانایی ارتقای آن را نام برد. می‌توان به این دوچرخه لوازم و تجهیزاتی دیگر مانند گلگیر، چراغ، سبد و قفسه حمل بار افزود.

    به این دوچرخه‌ها از آن نظر، دوچرخه‌های ساحلی هم گفته می‌شود که می‌توان با آنها به‌راحتی کنار ساحل دوچرخه‌سواری کرد. به همین دلیل است که این دوچرخه‌ها در شهرهای ساحلی از محبوبیت بسیاری برخوردارند. بنابراین اگر در یک شهر ساحلی زندگی می‌کنید یا روزهایی از سال را کنار دریا می‌روید، دوچرخه‌های کروز مناسب‌تان هستند.

    دوچرخه‌های کروز در انواع متفاوتی در بازار وجود دارند که با توجه به ویژگی‌هایشان می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. از این دوچرخه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    دوچرخه کروز کلاسیک

    خرید دوچرخه شهری، کروز

    دوچرخه کروز کلاسیک، اولین و اصلی‌ترین نوع دوچرخه‌های کروز است که ده‌ها سال پیش تولید شده است. بدنه آن بسیار محکم و البته سنگین است و حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارد. اندازه‌های این نوع دوچرخه ۲۶ و ۲۹ اینچی است و لاسیتک‌های آن بادی عاج‌دار است و به همین دلیل ثبات خوبی دارد.

    این دوچرخه از بهترین دوچرخه‌های تک‌سرعته است. زین آن پهن و کمی پایین است و وجود چند کمک‌فنر، ضربه‌های به دوچرخه در حین حرکت را می‌گیرد.

    دوچرخه استرچ یا کشیده (Stretch)

    خرید دوچرخه شهری، استرچ یا کشیده

    این نوع دوچرخه از دوچرخه‌های کروز همانطور که از نامش پیداست، کشیده‌تر از دوچرخه‌های اصلی کروز است. در واقع بزرگی بدنه این مدل از کروز، دو برابر مدل اصلی است. این بدنه درازتر به دوچرخه‌سوار اجازه می‌دهد که روی زین کمی دورتر از فرمان بنشیند.

    این دوچرخه‌ها برای مسیرهای طولانی‌تر و البته جاده‌های صاف‌ و بدون مانع مناسب هستند. دوچرخه‌های استرچ تجهیزات متنوعی دارد.

    دوچرخه کروز لو-رایدر (low Rider)

    خرید دوچرخه شهری، لورایدر

    این نوع دوچرخه‌ها بیشتر از اینکه کاربردی باشند، نمایشی هستند. اگر دوست دارید زین دوچرخه‌تان به چرخ دوچرخه و زمین خیلی نزدیک باشد از این مدل دوچرخه بخرید. این دوچرخه مناسب کسانی است که می‌خواهند در عین حال که به عقب تکیه می‌دهند، با خیال راحت و آهسته دوچرخه‌سواری کنند و از لحظات‌شان لذت ببرند.

    از دیگر ویژگی‌های این مدل دوچرخه می‌توان به لاستیک‌های با دیواره سفید که کوچکتر از چرخ‌های ۲۶ اینچی هستند، چرخ‌هایی که بیش از حد پره دارند، زین‌های بزرگ موزی‌شکل، کمک‌فنر در دوشاخ جلو اشاره کرد و البته در برخی از آنها جلو و عقب دوچرخه گلگیر وجود دارد. در برخی مدل‌های این نوع دوچرخه، لاستیک‌های عقب و جلو از نظر پهنا با هم متفاوت هستند.

    کروز چاپر (Chopper)

    خرید دوچرخه شهری، چاپر

    طراحی این مدل از دوچرخه کروز، از موتورسیکلت‌های چاپر الهام گرفته است. این دوچرخه تلفیقی از ویژگی‌های دوچرخه کروز لو-رایدر و موتورسیکلت چاپر است. لوله جلویی این دوچرخه بسیار بلند است که باعث می‌شود، فرمان مانند موتورسیکلت‌های چاپر بسیار بالا قرار بگیرد.

    اندازه چرخ‌های جلو و عقب با هم فرق دارند و به‌ترتیب کوچک و بزرگ هستند. زین دوچرخه معمولا از بدنه بالاتر قرار می‌گیرد و دستگاه دنده هم در مقایسه با دوچرخه‌های کروز معمولی، جلوتر از زین قرار گرفته است.

    این مدل از دوچرخه کروز هم بیشتر از اینکه کاربردی باشد، نمایشی است و بیشتر مناسب مسافت‌های بسیار کوتاه است. البته دوچرخه‌سوار روی این دوچرخه در مقایسه با دوچرخه کروز لو-رایدر احساس راحتی بیشتری دارد.

    کروز چندسرعته (Multi-Speed)

    خرید دوچرخه شهری، چندسرعته

    تمام دوچرخه‌های کروز می‌توانند چندسرعته هم باشند، اما اغلب دوچرخه‌های کلاسیک کروز چندسرعته هستند. این دوچرخه‌ها چند دنده دارند و دوچرخه‌سوار می‌تواند با استفاده از آنها به‌راحتی تغییر سرعت دهد و سواری خوبی تجربه کند.

    دوچرخه‌های چندسرعته کروز معمولا سه سرعت دارند و تغییر سرعت با استفاده از کاست عقب (Cassette) و شانژمان انجام می‌شود. شانژمان قطعه‌ای از اجزای دوچرخه است که در امر انتقال قدرت نقش مؤثری دارد. در ضمن دنده‌عوض‌کن هم روی فرمان دوچرخه قرار دارد.

    این نوع دوچرخه مناسب افرادی است که نه‌تنها می‌خواهند دوچرخه‌سواری راحت و لذت‌بخشی داشته باشند، بلکه دوست دارند کمی هم چاشنی سرعت به آن بیفزایند.

    [related]28770[/related]

    دوچرخه باری (Cargo)

    از یکی دیگر از انواع دوچرخه‌های شهری باید به دوچرخه‌های باری اشاره کرد. اگرچه با وجود سبد و قفسه‌های حمل، بیشتر دوچرخه‌های شهری می‌توانند باری را حمل کنند، دوچرخه‌های باری مخصوص حمل بار هستند و به همین دلیل طوری طراحی شده‌اند که با آنها می‌توان بار بیشتری (حداقل ۵۵ کیلوگرم) حمل کرد.

    بنابراین اگر می‌خواهید دوچرخه‌ای برای انجام دادن خرید‌های روزانه‌تان تهیه کنید، دوچرخه‌های باری ایده‌آل هستند.

    سه مدل دوچرخه باری در بازار وجود دارد، برخی از آنها قسمت عقب دوچرخه کشیده‌تر است و روی آن کیسه، جعبه یا یک سبد بزرگ قرار گرفته است. به همین دلیل این نوع دوچرخه درازتر از دوچرخه‌های معمولی هستند.

    خرید دوچرخه شهری، باری۱

    نوع دیگر دوچرخه‌ها، بدون اینکه طول‌شان بلندتر شود، در قسمت عقب دوچرخه ابزار حمل بار قرار گرفته و در نوع سوم جعبه حمل بار در جلوی دوچرخه واقع شده است.

    خرید دوچرخه شهری، باری۲

    بهترین دوچرخه باری نوع دوم این دوچرخه‌هاست. زیرا آنها خیلی بزرگ و حجیم نیستند و با آنها راحت‌تر می‌توان به فروشگاه رفت و در ضمن جای برایشان جای پارک مناسب پیدا کرد.

    خرید دوچرخه شهری، باری۳

    چند نکته هنگام خرید انواع دوچرخه‌های شهری

    پیش از خرید دوچرخه چند سوال زیر را از خود بپرسید:

    • برای چه کاری به دوچرخه نیاز دارید؟
    • کیفیت برایتان مهم است یا قیمت دوچرخه؟
    • آیا مجبورید دوچرخه‌تان را بیرون از آپارتمان یا محل کارتان پارک کنید؟
    • دوچرخه‌ را برای کارهای ضروری رومزه می‌خواهید یا صرفا به دنبال تفریح و سرگرمی هستید؟

    با توجه به پاسخ سوال‌های فوق می‌توانید از میان دوچرخه‌های شهری فوق، مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

    قطعات دوچرخه را بشناسید

    انواع مدل‌های دوچرخه‌های شهری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در واقع قطعات مورد استفاده در این دوچرخه‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

    لاستیک‌ها

    لاستیک‌ها یکی از اجزاء دوچرخه هستند که در مدل‌های مختلف تفاوت‌های اندکی دارند. مثلا، دوچرخه‌های کامفورت و کروز معمولا از لاستیک‌های استاندارد ۲۶ اینچی استفاده می‌کنند. این لاستیک‌های پهن می‌توانند وضعیت راحتی برای دوچرخه‌سوار فراهم کنند و جلوی تکان‌های سخت دوچرخه را روی مسیرهای ناهموار بگیرند. بنابراین هنگام خرید دوچرخه به لاستیک‌های آن توجه کنید.

    مواد بدنه

    بدنه درواقع اسکلت‌بندی دوچرخه است و از مواد مختلفی ساخته می‌شود. مواد مختلف به‌کار رفته در دوچرخه کیفیت و البته وزن آن را تعیین می‌کند و هر یک مزایا و معایبی دارند.

    • بدنه آلومینیومی

    مزایا: سبک، قوی، مقاوم در برابر خوردگی، راندن عالی و قیمت مناسب

    معایب: سنگین‌تر از دوچرخه‌های تولیدشده از فیبرکربن

    • بدنه فیبرکربن و کربن/ ترکیبی از آلومینیوم و فیبرکربن

    مزایا: بسیار سبک، قوی و مقاوم در برابر خوردگی و راندن آسان

    معایب: بسیار گران

    سیستم تعلیق (انتقال توان)

    خرید دوچرخه شهری، سیستم تعلیق

    وجود سیستم تعلیق یا کمک‌فنر می‌تواند موجب راحتی دوچرخه‌سوار در مسیرهای ناهموار و پر از ترک جاده شود. سواری نرم‌تر خواهد بود و دوچرخه‌سوار می‌تواند به‌خوبی دوچرخه را کنترل کند.

    اگر دوچرخه‌ای می‌خواهید که فقط برای تفریح نباشد و مسیرهای کمی سخت را بتواند طی کند، دوچرخه‌ای بخرید که کمک‌فنر در جلو و/یا عقب داشته باشد.

    سیستم دنده

    دوچرخه‌هایی که به سیستم دنده مجهز هستند، سواری راحت‌تر و در عین حال در سرعت‌های مختلف در اختیارتان قرار می‌دهند. اگر سرعت برایتان مهم نیست می‌توانید دوچرخه‌هایی را بخرید که تک‌سرعته هستند. اما اگر می‌خواهید سرعت‌های بالاتر را هم تجربه کنید یا مسیر رفت‌وآمدتان پستی و بلندی‌های مختصری دارد، دوچرخه‌ای بخرید که چنددنده‌ای باشد.

    ترمزها

    ترمزها یکی از اجزاء بسیار مهم دوچرخه هستند. نبود آنها ایمنی دوچرخه‌سوار را به خطر می‌اندازد. انواع متفاوتی ترمز، از ترمزهای روی طوقه چرخ‌ها گرفته تا ترمزهای درون توپی یا خطی، وجود دارد. برخی از ترمزها، دیسکی هستند و انواع جدیدتر ترمزها روتورهایی هستند که در مرکز چرخ‌ها قرار می‌گیرند.

    بهترین ترمزهایی که می‌توانند دوچرخه را در سراشیبی‌ها و زمین‌های پرگل‌ولای به‌خوبی کنترل کنند، ترمزهای دیسکی‌اند.

    پیش از خرید دوچرخه، ترمزهای آن را آزمایش کنید.

    زین دوچرخه

    محل نشستن دوچرخه‌سوار روی دوچرخه هم بسیار مهم است. زین دوچرخه باید از موادی ساخته شده باشد که نه‌تنها محکم و باثبات باشد، بلکه بتواند موجب راحتی دوچرخه‌سوار باشد. برخی از زین‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که جلوی فشار را گرفته و از درد یا بی‌حسی بدن دوچرخه‌سوار پیشگیری می‌کنند.

    کلام آخر

    با توجه به این راهنمای خرید دوچرخه شهری و کمی حوصله در بررسی دوچرخه‌ها می‌توانید دوچرخه مورد نظر خود را بخرید. خوشحال می‌شویم، تجربه‌های خودتان را هم با ما در میان بگذارید. خرید دوچرخه و تجهیزات جانبی با تخفیف ویژه امروز [see_also]29324[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید