راهنمای خرید دوچرخه برقی؛ هر آنچه لازم است قبل از خرید بدانید

راهنمای خرید دوچرخه برقی؛ هر آنچه لازم است قبل از خرید بدانید
راهنمای مطالعه

    این روزها دوچرخه‌های برقی بین مردم از محبوبیت بسیاری برخوردار شده‌اند. اگر شما هم قصد خرید یکی از این نوع دوچرخه‌ها را دارید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، این راهنمای خرید دوچرخه برقی از «درجه» را مطالعه کنید تا بتوانید مناسب‌ترین دوچرخه برقی را بخرید.

    دوچرخه برقی چه نوع دوچرخه‌ای است؟

    این روزها بازار کشورهای پیشرفته جهان از دوچرخه‌های برقی (e-bike) پر شده است. دوچرخه برقی همان دوچرخه معمولی است با این تفاوت که شکل بدنه آن به‌گونه‌ای تغییر کرده که بتوان روی دوچرخه یک موتور الکتریکی و یک بسته باتری نصب شود.

    خرید دوچرخه برقی، آناتومی دوچرخه برقی

    دوچرخه‌ برقی یکی از بهترین ابداعاتی است که افراد از هر سنی را به سواری با آن تشویق می‌کند. استفاده آسان و عملکرد عالی این دوچرخه‌ها، آنها را تبدیل به بهترین دوچرخه برای افرادی کرده است که برای اولین بار می‌خواهند سوار دوچرخه شوند.

    پرفروش‌ترین دوچرخه‌های برقی را ببینید

    روش کار دوچرخه‌های برقی چیست؟

    برخی از افراد دوچرخه‌های برقی را نوعی موتورسیکلت یا اسکوتر می‌دانند که خیلی آهسته‌تر حرکت می‌کند. اما باید گفت دوچرخه‌های برقی کاملا برقی نیستند. آنها فقط به نوعی موتور الکتریکی کمکی مجهز شده‌اند که به دوچرخه‌سوار در راندن دوچرخه کمک می‌کند.

    در واقع دوچرخه‌های برقی با استفاده از موتور «کمک‌پدال» به دوچرخه‌سوار در رکاب‌زنی کمک می‌کنند. با استفاده از این موتور، فشار رکاب‌زنی از روی پاهای دوچرخه‌سوار برداشته می‌شود و راندن دوچرخه خیلی راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شود.

    هر وقت سرعت دوچرخه از حد معینی پایین می‌آید، موتور کوچکی که روی پدال دوچرخه قرار دارد وارد  عمل شده و به دوچرخه‌سوار کمک می‌کند از سرعتش کم نشود. در این حالت حتی اگر خسته باشید یا در سربالایی تندی قرار گرفته باشید، می‌توانید راحت‌ به حرکت خود ادامه دهید.

    برخی از دوچرخه‌های برقی، دسته گاز دارند که آنها را شبیه موتورسیکلت می‌کند. در این حالت دیگر نیازی به رکاب‌زدن ندارید.

    برخی دیگر از دوچرخه‌ها سیستم پدال و دسته گاز را هر دو با هم دارند. با توجه به این ویژگی‌ها، دوچرخه‌های برقی در سه طبقه قرار می‌گیرند که در ادامه کاملا شرح داده شده‌اند:

    انواع دوچرخه‌های برقی کدامند؟

    راهنمای خرید دوچرخه برقی، انواع دوچرخه‌های برقی

    نوع اول: کمک‌پدال (Pedal Assist/Pedelec)

    در این نوع از دوچرخه‌های برقی، برای استفاده از موتور کمک‌پدال باید رکاب بزنید. دوچرخه‌سواری با این نوع دوچرخه‌ها مانند دوچرخه‌های معمولی است اما موتور کمک‌پدال زمانی‌که متوجه کاهش سرعت شود، در رکاب‌زدن به کمک‌تان می‌آید. درست مثل این می‌ماند که نیرویی از پشت به دوچرخه‌تان وارد ‌شود.

    این نوع دوچرخه، ممکن است همراه با دسته گاز یا بدون آن باشد. حداکثر سرعت دوچرخه‌های برقی مجهز به کمک‌پدال، ۳۲ کیلومتر در ساعت است و نیازی به دریافت گواهینامه و همچنین محدودیت سنی ندارد.

    نوع دوم: فقط دسته‌ گاز (Throttle)

    این نوع دوچرخه برقی به موتوری مجهز است که با دسته گاز کنترل می‌شود. در این نوع دوچرخه برقی برای استفاده از موتور نیازی به رکاب‌زدن ندارید. هر زمان که به نیرو نیاز دارید، فقط باید دسته گاز را فشار دهید و حرکت کنید. اما اگر بیشتر نیروی دوچرخه را از دسته گاز بگیرید و کمتر رکاب بزنید، باتری دوچرخه‌تان سریع‌تر خالی می‌شود.

    حداکثر سرعت این نوع دوچرخه‌ هم مانند نوع اول، ۳۲ کیلومتر در ساعت است و نیازی به دریافت گواهینامه و همچنین محدودیت سنی ندارد.

    نوع سوم: کمک‌پدال سرعتی (Speed Pedelec)

    این نوع دوچرخه برقی مانند دوچرخه نوع اول، بدون دسته گاز است و فقط کمک‌پدال دارد و سریع‌ترین دوچرخه برقی با حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت است. در برخی از کشورها، افرادی که از این نوع دوچرخه استفاده می‌کنند، حتما باید کلاه ایمنی به سر داشته باشند.

    دریافت گواهینامه برای این نوع دوچرخه، مانند دوچرخه‌های برقی دیگر ضروری نیست اما افراد زیر ۱۷ سال اجازه استفاده از آن را ندارند.

    حسگرهای Cadence و گشتاور(Torque) و تفاوت بین آنهاخرید دوچرخه برقی، حسگرها

    بیشتر دوچرخه‌های الکتریکی که سیستم کمک‌پدال دارند، به حسگر Cadence یا حسگر گشتاور مجهز هستند. البته می‌توان از هر دو حسگر هم در دوچرخه استفاده کرد. با استفاده از این حسگرها می‌توان هنگام دوچرخه‌سواری رکاب‌زنی و سرعت دوچرخه را تحت کنترل و نظارت داشت.

    یک حسگر Cadence، به محض اینکه دوچرخه‌سوار شروع به رکاب‌زنی می‌کند، به کنترل‌کننده اطلاع می‌دهد و بدین ترتیب توان موتور را تا محدوده‌ای که قبلا روی نمایشگر دوچرخه تعیین شده است، افزایش می‌دهد. در ضمن بیشتر دوچرخه‌های برقی که حسگر Cadence دارند، به دسته گاز هم مجهز هستند.

    از طرفی حسگر گشتاور مقدار سختی در رکاب‌زنی را بررسی می‌کند و سپس با استفاده از کنترل‌کننده/ موتور، چندین نیرو و توان برای رکاب‌زنی فراهم می‌کند.

    بنابراین با استفاده از این دو نوع حسگر دوچرخه‌سواری بسیار راحت و آسان می‌شود.

    به عبارت دیگر، حسگر Cadence، دائما سرعت دوچرخه را کنترل می‌کند و آن را در محدوده دلخواه شما حفظ می‌کند و حسگر گشتاور دائما نیرو و توان‌ دوچرخه را با توجه به مقدار سختی در رکاب‌زنی تامین می‌کند.

    اگر می‌خواهید هنگام رکاب‌زنی، به‌ویژه در مسیرهای ناهموار، سختی کمی را تحمل کنید، هنگام خرید دوچرخه به این حسگرها توجه کنید و مدلی را بخرید که از هر دو نوع حسگر داشته باشد. البته در این صورت پول بیشتری باید بابت دوچرخه بپردازید.

    انواع موتورهای دوچرخه برقی را بشناسید

    فناوری موتورهای دوچرخه برقی از چند سال گذشته تاکنون پیشرفت‌ زیادی داشته است. انواع متفاوتی موتور در بازار دوچرخه‌های برقی وجود دارد.  هنگام خرید دوچرخه برقی فقط لازم است که سه نوع موتور را به‌خوبی بشناسید. این موتورها بسیار قابل اعتماد و کارآمد هستند.

    موتور توپی جلو (Front Hub)

    خرید دوچرخه برقی، موتور جلو

    در این نوع دوچرخه موتور الکتریکی درون چرخ جلو قرار می‌گیرد. در واقع به جای توپی دوچرخه نصب می‌شود. این موتورها به دلیل مقدار نیرویی که تولید می‌کنند و سادگی، مقرون‌به‌صرفه‌ترین موتورهای دوچرخه‌های برقی هستند. این موتور بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ وات نیرو تولید می‌کند و به آهنربا و سیم مسی کمتری نیاز دارد. به همین دلیل از قیمت آن کاسته می‌شود.

    البته موتورهای ۵۰۰ و ۷۵۰ واتی هم در بازار وجود دارد، اما وزن و همینطور قیمت این دوچرخه‌ها بیشتر از دوچرخه‌های قبلی است.

    بزرگترین عیب این نوع موتور نیروی آن است. موتورهای Front hub کمترین گشتاور و نیرو را تولید می‌کنند. دوچرخه‌سوار هنگام دوچرخه‌سواری نوعی فشار احساس می‌کند که طبیعی نیست و ممکن است اثر بدی روی حرکت دوچرخه داشته باشد. در این دوچرخه‌ها به دنده‌خلاص‌کن نیازی نیست.

    اگر می‌خواهید دوچرخه‌تان کمترین دردسر مراقبت را داشته باشد، این نوع موتور را انتخاب کنید.

    موتور توپی عقب (Rear Hub)

    خرید دوچرخه برقی، موتور عقب

    در این نوع دوچرخه موتور الکتریکی داخل چرخ عقب قرار می‌گیرد. این نوع موتور در مقایسه با موتورهای توپی جلو می‌تواند گشتاور و نیروی بیشتری (در حد ۵۰۰ تا ۷۵۰ وات) تولید کند. این موتور مناسب دوچرخه‌های نوع اول، کمک‌پدال که محدودیت سرعت دارند، نیست و بیشتر مناسب دوچرخه‌های برقی کمک‌پدال سرعتی هستند.

    موتورهای توپی عقب گران‌تر از نوع جلو آن هستند. از آنجایی‌که این موتورها پیچیده‌تر از موتورهای قبلی‌اند، باید دنده‌خلاص‌کن هم داشته باشند.

    این نوع موتورها برای افرادی مناسب است که نیرویی بیشتر برای دوچرخه می‌خواهند یا قصد دارند به دوچرخه خود دسته گاز اضافه کنند. همچنین یکسری دوچرخه برقی با موتور توپی عقب با توان و نیروی ۲۵۰ وات هم به‌تازگی وارد بازار شده است که درون موتور باتری تعبیه شده است و ظاهر دوچرخه را مانند دوچرخه‌های معمولی حفظ می‌کند.

    دو نوع موتور همزمان

    در بازار دوچرخه‌های برقی، دوچرخه‌هایی وجود دارند که مجهز به هر دو نوع موتور توپی عقب و توپی جلو هستند. موتور عقبی بیش از موتور جلویی نیرو تولید می‌کند. معمولا در دوچرخه‌های تک-‌موتوره بین گشتاور و سرعت تفاوت‌هایی وجود دارد. اما در دوچرخه‌هایی که دو-موتوره هستند، موتور عقبی گشتاور بیشتری تولید کرده و به موتور جلویی در سرعت گرفتن کمک می‌کند.

    جالب اینکه مصرف باتری در دوچرخه‌های دو-موتوره از تک-موتوره بیشتر است و طول عمر آن افزایش می‌یابد.

    استفاده از دو نوع موتور در یک دوچرخه، قیمت و همچنین وزن آن را افزایش می‌دهد. این نوع دوچرخه‌های برقی بهترین انتخاب برای حمل بار هستند. بنابراین بهتر است دوچرخه‌های باری، دو-موتوره باشند.

    البته یکسری از دوچرخه‌های کوهستان در بازار وجود دارد که دو-موتوره هستند تا چرخ‌ها کشش بهتری داشته باشند. اما از آنجایی‌که این سیستم وزن دوچرخه را خیلی افزایش می‌دهد، فایده چندانی برای بهبود عملکرد دوچرخه ندارد.

    موتور وسط (Mid-drive)

    خرید دوچرخه برقی، موتور وسط

    این سیستم مزایای متعددی دارد و بهترین انتخاب است. بهترین مزیت آن افزایش کارایی انرژی است و دوچرخه در هر بار شارژ باتری می‌تواند ۱۲۰ کیلومتر براند. از آنجایی‌که موتور وسط، میل‌ لنگ دوچرخه را به حرکت درمی‌آورد، احساس دوچرخه‌های معمولی را به فرد می‌دهد و در عین حال کارایی دوچرخه را بالا می‌برد. در ضمن این نوع موتور به وزن دوچرخه اضافه نمی‌کند.

    متاسفانه این نوع دوچرخه، گران‌ترین دوچرخه برقی است و دائما به مراقبت نیاز دارد.

    لیست قیمت انواع دوچرخه برقی

    باتری‌های دوچرخه‌های برقی را بشناسید

    آخرین اتفاقی که می‌خواهید هنگام دوچرخه‌سواری برایتان رخ دهد، خالی کردن باتری دوچرخه‌تان است. آن هم درست وقتی در ابتدای یک سربالایی پرشیب هستید. بنابراین هنگام خرید دوچرخه برقی باید به نوع باتری و طول عمرش به‌خوبی توجه کنید.

    پیش از خرید بهترین باتری برای دوچرخه‌ برقی‌تان باید چند واژه پرکاربرد در این زمینه را بشناسید:

    آمپر (Amps)، آمپرساعت (Ah)، ولتاژ (Voltage)، وات (Watt) و وات‌ساعت (Wh)

    • آمپر، واحد جریان الکتریکی است. این واحد درست مانند اندازه‌گیری مقدار آب در لوله، مقدار عبور جریان برق درون سیم را در هر ثانیه اندازه می‌گیرد.
    • آمپرساعت، واحد بار الکتریکی با ابعاد جریان الکتریکی نسبت به زمان است. ظرفیت باتری را با این واحد نشان می‌دهند. مثلا، یک باتری با حدود ۱۵ آمپرساعت، هر ساعت ۱,۵ آمپر تخلیه می‌شود.
    • ولتاژ که معمولا به صورت اختصار «ولت» شناخته می‌شود، اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو رساناست. میزان ولت، اندازه مقدار الکتریسیته است. بهترین ولتاژ باتری‌های دوچرخه برقی ۴۰۰ ولتی است.
    • وات: واحد استاندارد نیروست. هر چه عدد وات بیشتر باشد، توان خروجی دوچرخه برقی بیشتر خواهد بود. یک وات برابر با یک ولت در یک آمپر است.
    • وات‌ساعت، واحد نیرو در زمان است. این واحد کل نیروی خروجی در زمان را اندازه‌گیری می‌کند. وات ساعت مانند وات که نیروی خروجی را در یک زمان واحد اندازه می‌گیرد، نیست. به‌طور مثال،سرعت خودرو و مسافتی را که می‌پیماید در نظر بگیرید. اگر سرعت خودرو به وات باشد، پس مقدار مسافت طی شده از یک مکان به مکان دیگر وات‌ساعت خواهد بود. یا لامپ‌های روشنایی که با واحد وات مشخص می‌شوند؛ نشان می‌دهد این لامپ تا چه مقدار انرژی نوری می‌تواند تولید کند. بنابراین اگر باتری دوچرخه‌ برقی‌تان در مدت ۲ ساعت، ۱۰۰ وات دشارژ یا تخلیه شود، پس این باتری ۲۰۰وات‌ساعت انرژی مصرف کرده است.

    انواع باتری‌های دوچرخه‌های برقی

    خرید دوچرخه برقی، انواع باتری

    باتری‌های سربی-اسیدی

    باتری‌های سربی-اسیدی، ارزان‌ترین باتری‌های شارژی هستند. انرژی کمی دارند و بسیار سنگین هستند. این باتری‌ها در مقایسه با باتری‌های دیگر که هم‌اندازه‌شان هستند، ظرفیت کمتری دارند. باتری‌های سربی-اسیدی برای استارتر‌های سیستم‌های موتوری خودروها و دوچرخه‌های الکتریکی مفید هستند. اما به دلیل وزن و انرژی کمی که تولید می‌کنند، استفاده از این باتری‌ها توصیه نمی‌شود.

    حداکثر ظرفیت باتری‌های سربی-اسیدی نصف باتری‌های لیتیومی و نیکلی است و البته آنها سه‌برابر باتری‌های لیتیومی و دوبرابر باتری‌های نیکلی وزن دارند.

    باتری‌های نیکل-کادمیم

    این باتری‌ها قوی هستند و با مراقبت صحیح از آنها عمری طولانی خواهند داشت. این نوع باتری در مقایسه با باتری‌های سربی-اسیدی ظرفیت بیشتری دارند اما به باتری‌های لیتیومی نمی‌رسند.

    باتری‌های نیکل-کادمیم کارایی بالایی دارند و می‌توانند فشار ناشی از دسته گاز را به‌خوبی تحمل کنند. اما یکی از معایب این باتری‌ها این است که خیلی ناگهانی تخلیه می‌شوند. همچنین ۲۴ ساعت پس از شارژ کامل حتی اگر بدون استفاده مانده باشند، ۳۰ درصد از شارژ خود را از دست می‌دهند.

    این باتری‌ها گران هستند و بخش اصلی آن یعنی کادمیم، آلوده‌کننده خطرناک زیست‌محیطی است. به دلیل معایبی که این باتری‌ها دارند، آنها انتخاب مناسبی برای دوچرخه‌های الکتریکی نیستند.

    باتری نیکل– هیدرید فلز

    ظرفیت این باتری‌ها از دو نوع قبلی، اسیدی-سربی و نیکل-‌کادمیم، بهتر است. آنها می‌توانند تا ۴۵درصد بیشتر شارژ شوند. اما متاسفانه دوام مناسبی ندارند و خیلی زود تخلیه می‌شوند. البته سرعت تخلیه این باتری‌‌ها به‌اندازه باتری‌های نیکل-کامیم نیست، اما باز هم باتری‌های مناسبی برای دوچرخه‌های برقی نیستند.

    در ضمن باتری‌های نیکل-هیدرید فلز از باتری‌های دیگر گران‌تر و کارآمدتر از دو نوع باتری اسیدی-سربی و نیکل-کادمیم هستند.

    این باتری‌ها که بسیار گران هستند و خروجی محدودی دارند. بنابراین حضورشان در بازار با وجود باتری‌های لیتیوم-یونی در حال کم‌رنگ شدن است.

    باتری‌های لیتیوم-یونی

    باتری‌های لیتیوم-یونی، در بازار دوچرخه‌های الکتریکی، بهترین نوع باتری هستند. امروزه در ۹۰درصد دوچرخه‌های برقی از این نوع باتری‌ها به‌کار برده می‌شود. آنها بیشتر از باتری‌های دیگر نیرو تولید می‌کنند. مهم‌تر از همه، آنها بادوام هستند و دیرتر تخلیه می‌شوند.

    سه نوع باتری لیتیوم-یونی در بازار تولید می‌شود که تفاوت‌های مختصری با هم دارند ولی در نهایت تمامی آنها طول عمر بالایی دارند.

    از طرفی این باتری‌ها کوچک هستند و برای پیشگیری از آتش گرفتن یا تخریب‌شان به اجزاء الکترونیکی دیگری نیاز دارند. با این‌حال نیازی نیست نگران این موارد باشید زیرا سازندگان، هنگام تولید باتری‌ها تمهیداتی برای پیشگیری از حوادث در نظر می‌گیرند.

    با وجود اینکه باتری‌های لیتیوم-یونی گران‌اند، باتری مناسبی برای دوچرخه‌های برقی هستند و هنگام خرید دوچرخه، بهتر است از این نوع باتری‌ها استقبال کنید. این باتری از نظر طول عمر، دوام و وزن بهترین باتری برای دوچرخه‌های برقی هستند و از خرید آنها پشیمان نمی‌شوید.

    بیشتر دوچرخه‌های برقی باتری‌های لیتیوم-یونی با ظرفیت ۸ تا ۱۴ آمپرساعت و ولتاژ ۲۴ تا ۳۶ ولتی دارند. بسته به مدل دوچرخه‌ای که می‌خرید، طول عمر باتری‌های آنها هم بسیار فرق خواهند کرد. رایج‌ترین باتری در دوچرخه‌های برقی ۳۶ ولتی و ۱۰ آمپرساعت است. این نوع باتری می‌تواند هنگام استفاده حداکثر از کمک‌پدال، تا ۵۰ کیلومتر مسافت دوام بیاورد و در صورت استفاده حداقلی از کمک‌پدال تا ۱۰۰کیلومتر مسافت هم انرژی دارد.

    هنگام خرید دوچرخه برقی باید بدانید که برای چه کاری و چه مسیری از آن می‌خواهید استفاده کنید. مسیرهای ناهموار، باد و وزنی که دوچرخه باید تحمل کند روی زود خالی شدن باتری اثر می‌گذارد. بیشتر باتری‌های دوچرخه‌های برقی تا ۵۰۰ دفعه شارژ دوام می‌آورند و البته آنها را باید هر ۳ سال یک‌بار تعویض کرد.

    [related]29324[/related]

    انواع باتری‌های لیتیوم-یونی

    خرید دوچرخه برقی، لیتیوم یونی

    • باتری لیتیوم-منگنز

    این باتری جدیدترین نوع باتری است که دوام و طول عمر بالایی دارد. سازندگان این نوع باتری مدعی‌اند که باتری‌های لیتیوم-منگنز از هر نوع باتری لیتیوم-یونی بهترند. این نوع باتری در حال حاضر در خودروهای هیبریدی استفاده می‌شود.

    • باتری لیتیوم-کبالت

    باتری لیتیوم-کبالت، نوع دیگری از باتری‌های لیتیوم-یونی است. این باتری بیشترین تراکم انرژی را در مقایسه با باتری‌های لیتیومی دیگر دارد. علاوه بر آن این نوع باتری حداکثر توان مورد نیاز را فراهم می‌کند و سبک و قابل اعتماد است.

    • باتری لیتیوم-پلیمر

    این باتری از نظر وزن، قیمت و طول عمر با باتری‌های لیتیومی دیگر فرقی ندارد. اما تفاوتی که این باتری دارد، انعطاف‌پذیری ورقه پلیمری آن است و در نتیجه سلول‌های آن انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. این باتری‌ها فاقد هر نوع مایع هستند و به همین دلیل آنها مانند باتری‌های دیگر آسیب‌پذیر نیستند و از ثبات بیشتری برخوردارند. این باتری‌ها برای دوچرخه‌های برقی ایده‌آل هستند.

    برای راندن راحت و خوشایند دوچرخه برقی بهتر است از باتری‌های لیتیوم-یونی استفاده کنید.

    کنترل‌کننده چیست؟

    تمام دوچرخه‌های برقی یک کنترل‌کننده دارند که جریان برق را از باتری به موتور هدایت می‌کند. کنترل‌کننده‌ها معمولا درون پوشش باتری قرار می‌گیرند اما گاهی‌اوقات به‌صورت یک قطعه جدا به باتری متصل می‌شوند. کنترل‌کننده، حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین بخش دوچرخه برقی است که همیشه باید خشک باقی بماند.

    این دوچرخه‌ها تخفیف خورده‌اند

    تجهیزات دیگر دوچرخه‌های برقی

    خرید دوچرخه برقی، تجهیزات

    دوچرخه برقی معمولا وسیله‌ای فراتر از فقط یک موتور و باتری است. این وسیله می‌تواند به تجهیزات دیگری هم مجهز باشد. بنابراین هنگام خرید، به امکانات دیگر آن هم توجه کنید و دوچرخه‌ای بخرید که بهترین تجهیزات را داشته باشد.

    • چراغ: بیشتر دوچرخه‌های شهری و تفریحی چراغ دارند تا ایمنی دوچرخه‌سوار را حفظ کنند. دوچرخه‌های برقی باکیفیت معمولا چراغ‌های قوی‌تری دارند. موقع خرید مطمئن باشید که دوچرخه‌تان مجهز به چراغ باشد.
    • جعبه یا سبد حمل بار: این وسیله بیشتر روی دوچرخه‌های باری برقی دیده می‌شود. این جعبه‌ها آنقدر محکم هستند که می‌توانند بارهای سنگین را تحمل کنند. می‌توانید از این جعبه‌ها هم جداگانه بخرید و به دوچرخه‌تان متصل کنید. اما باید مراقب باشید، جعبه یا سبدی بخرید که متناسب با مدل دوچرخه‌تان باشد.

    • نمایشگرهای LCD روی فرمان: داشتن نمایشگری که مقدار شارژ باقیمانده باتری، وضعیت کمک‌پدال، کیلومتر طی شده، سرعت دوچرخه‌تان و موارد دیگر را نشان دهد، بسیار عالی است.
    • تلفن هوشمند: در برخی از دوچرخه‌های برقی گران‌قیمت می‌توانید به‌طور بی‌سیم تلفن هوشمندتان را نصب کنید. همچنین می‌توانید برخی از اپلیکیشن‌ها مانند مسیریاب جی‌پی‌اس (GPS) را روی دوچرخه‌های برقی نصب کنید. حتی اپلیکیشن‌هایی در بازار وجود دارد که با نصب آنها روی دوچرخه‌تان می‌توانید قفل دوچرخه را باز و بسته کنید.
    • قفل: برخی از دوچرخه‌ها قفل‌هایی روی چرخ عقب خود دارند که به بدنه دوچرخه متصل می‌شود. اما برخی از دوچرخه‌های دیگر، روی باتری‌شان قفل دارند و می‌توان برای اطمینان بیشتر قفل دیگری خرید و از آن در کنار قفل سرخود دوچرخه استفاده کرد.

    کیفیت اجزای دوچرخه مهم است

    هنگام خرید دوچرخه برقی بهتر است پیش از توجه به تجهیزات اضافی آن، به کیفیت اجزای اصلی آن توجه کنید. از این اجزاء می‌توان به ترمز‌ها، کیفیت باتری‌ها، لاستیک‌ها، دستگاه دنده و دنده‌خلاص‌کن اشاره کرد.

    آن دسته از دوچرخه‌های برقی که ارزان‌تر هستند معمولا ویژگی‌هایی مانند امکان نصب اپلیکیشن یا تلفن هوشمند بی‌سیم را ندارند. همچنین قیمت آنها مشتری‌محور است. در واقع بیشتر مردم می‌توانند چنین دوچرخه‌هایی بخرند.

    انواع دوچرخه‌های برقی از نظر کارکرد کدامند؟

    نوع برقی تمام دوچرخه‌های معمولی مانند کوهستان، کروز، جاده، تاشو، باری، شهری، دونفره و فت‌بایک (Fat Bike) را می‌توان در بازار یافت. هنگام خرید دوچرخه برقی، با توجه به نوع استفاده‌تان از دوچرخه می‌توانید یکی از این نوع دوچرخه‌ها را انتخاب کنید.

    مزایا و معایب دوچرخه‌های برقی

    دوچرخه‌های برقی مانند هر وسیله‌ای مزایا و معایبی دارد:

    مزایا

    • وسیله حمل‌ونقل ارزان‌قیمت: بدون اینکه مجبور باشید برای ایاب و ذهاب‌تان بلیت اتوبوس یا مترو بخرید یا هزینه‌های اضافی خودروی خود را بپردازید و بدون دردسر سوار دوچرخه‌تان شده و به جایی که می‌خواهید می‌روید.
    • بالا بردن سلامتی: می‌توانید با خاموش نگهداشتن موتور این دوچرخه، خودتان رکاب بزنید. دوچرخه‌سواری ورزشی عالی برای سلامت قلب و عروق و به‌ویژه مغز است.
    • طی مسافتی طولانی‌تر: با دوچرخه‌های برقی در مقایسه با دوچرخه‌های معمولی می‌توانید مسافت‌های طولانی‌تری را بپیمایید.
    • رفت‌و‌آمد بدون عرق ریختن: این یکی از بزرگترین مزیت‌های دوچرخه‌های برقی برای زمان‌هایی است که مسیر خانه تا محل کارتان را با دوچرخه طی می‌کنید. با کمک موتور این دوچرخه می‌توانید بدون خستگی مسیر رفت‌وآمدتان را طی کنید.

    معایب

    • گران بودن: دوچرخه‌های برقی در مقایسه با دوچرخه‌های معمولی گران‌تر‌ هستند.

    لیست قیمت انواع دوچرخه در دیجی‌کالا

    • وزن بالا: وجود باتری‌ها، موتورها و کنترل‌کننده‌ها، دوچرخه‌های برقی را تقریبا سنگین می‌کند. البته دوچرخه‌هایی که موتور وسط دارند، بهتر از بقیه دوچرخه‌های برقی هستند. زیرا وزن در این نوع دوچرخه‌ها در کل دوچرخه به‌خوبی توزیع می‌شود. اگر مجبورید دوچرخه‌تان را از راه‌پله بالا و پایین ببرید، پس به سراغ مدل‌هایی بروید که کمتر از ۲۷ کیلوگرم وزن دارند.

    چند نکته مهم

    • هنگام دوچرخه‌سواری باید به ایمنی خود توجه داشته باشید. بنابراین موقع خرید دوچرخه، حتما کلاه ایمنی هم بخرید. از دیگر تجهیزاتی که دوچرخه‌تان باید داشته باشد، چراغ، قفل، گلگیر و تلمبه برای لاستیک‌هاست. این تجهیزات کاملا ضروری هستند، به‌ویژه اگر بخواهید مسافت‌های طولانی دوچرخه‌سواری کنید.

    تمام تجهیزات ضروری دوچرخه را ببینید

    • مراقبت از دوچرخه‌های برقی به‌مراتب سخت‌تر از دوچرخه‌های معمولی است. باید مراقب تمام قطعات الکتریکی –موتور، باتری و کنترل‌کننده- دوچرخه باشید تا همیشه درست کار کنند. در غیراینصورت دوچرخه‌تان خیلی زود از کار می‌افتد. البته کنترل‌کننده و موتور دوچرخه‌های برقی تا یکسال (در مدت ضمانت) بدون مشکل کار می‌کنند.
    • باتری‌های کمکی: بیشتر باتری‌ها به ۳ تا ۵ ساعت نیاز دارند تا کاملا شارژ شوند. باتری‌هایی که ظرفیت‌های بیشتری دارند، زمان شارژ طولانی‌تری هم دارند. می‌توانید برای دوچرخه‌تان، غیر از باتری‌هایی که روی دوچرخه تعبیه شده‌اند، باتری‌های اضافی بخرید تا با مشکل شارژ باتری در مسافت‌های طولانی روبه‌رو نشوید.

    چند پرسش و پاسخ

    ۱. آیا می‌توان با دوچرخه برقی زیر باران دوچرخه‌سواری کرد؟

    بله، دوچرخه‌های برقی ضدآب هستند و زیر باران هم می‌توان آنها را راند. اما باید گفت، اگر دوچرخه به درون آب فرو رفت، احتمال دارد که موتور یا باتری آن صدمه ببیند. همچنین فشار بالای آب می‌تواند موجب نفوذ آب به درون مدار‌های الکتریکی دوچرخه و آسیب رساندن به آنها شود. درست است که این دوچرخه‌ها را ضد‌آب تولید کرده‌اند اما باز هم بهتر است تا جایی‌که امکان دارد، آن را در معرض آب قرار نداد.

    ۲. سرعت دوچرخه‌برقی چقدر است؟

    بیشتر دوچرخه‌های برقی بسته به نوع سیستم و موتور، ۲۸ تا ۴۵ کیلومتر در ساعت سرعت دارند.

    ۳. با هر بار شارژ باتری، دوچرخه چقدر کار می‌کند؟

    برد دوچرخه‌های برقی بسته به مدلی که انتخاب می‌کنید از ۲۴ تا ۶۰ کیلومتر متغیر است. البته این مسافت بنابر وزن شما، وزن باری که حمل می‌کنید، مسیر حرکت (ناهمواری و مقدار شیب) و وجود باد فرق می‌کند. دامنه و برد دوچرخه‌های برقی نسبت مستقیم با مقدار استفاده‌تان از رکاب‌تان دارد.

    کلام آخر

    باتوجه به این راهنمایی می‌توانید با خیال راحت، دوچرخه برقی مورد علاقه‌تان را بخرید. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید. خرید دوچرخه از ارزان‌ترین فروشنده [see_also]29325[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید