راهنمای خرید دوچرخه دست دوم؛ این نکات را حتما بدانید

راهنمای خرید دوچرخه دست دوم؛ این نکات را حتما بدانید
راهنمای مطالعه

    اگر نمی‌خواهید برای خرید یک دوچرخه هزینه زیادی بپردازید، می‌توانید با خرید دوچرخه دست دوم پول کمتری خرج کنید. دوچرخه دست دوم را می‌توانید از سایت‌های فروش محصولات دست دوم و یا به‌صورت مستقیم از شخصی که قصد فروش دوچرخه‌اش را دارد بخرید. این مطلب به شما کمک می‌کند زیروبم خرید دوچرخه دست دوم را بدانید تا ضرر نکنید.

    شکی نیست که می‌توانید با یک جستجوی‌ ساده در اینترنت و یا مراجعه به مکان‌هایی که محصولات دسته دوم را حراج می‌کنند گزینه‌های خوبی پیدا کنید. با‌‌این‌حال پیشنهاد نمی‌کنیم که اولین دوچرخه‌تان را به‌صورت آنلاین و بدون این که آن را از نزدیک ببینید بخرید. ممکن است وب‌سایت‌هایی وجود داشته باشند که دارای کارشناس هستند و دوچرخه‌های دسته دوم را قبل از فروش در سایت از نظر کیفیت و کارکرد بررسی و تضمین کنند. اما مطمئنا این دوچرخه‌ها (به‌دلیل هزینه کارشناسی) اندکی گران‌تر خواهند بود. بهتر است قبل از خرید به فروشگاه‌های دوچرخه فروشی سر بزنید و اطلاعاتی اولیه در مورد دوچرخه به دست بیاورید.

    سؤالاتی که باید در هنگام خرید دوچرخه دست دوم بپرسید

    • چه‌مدت است که این دوچرخه را دارید؟
    • آیا رسید خرید آن را دارید؟ (برای اینکه مطمئن شوید این دوچرخه متعلق به خود فروشنده است.)
    • آخرین زمانی که دوچرخه را سرویس کردید چه زمانی بود؟ چه کارهایی روی آن انجام شد؟
    • آیا این سرویس تحت‌نظر شرکت گارانتی‌کننده بود یا به‌صورت آزاد؟
    • آیا در حال حاضر قطعه‌ای از دوچرخه هست که آن‌طور که باید کار نکند؟

    بایدها و نبایدهایی مهم درباره خرید دوچرخه دست دوم

    حالا بیایید بیایید ببینیم که چه مواردی را باید درباره خرید دوچرخه دست دوم در نظر بگیرید.

    یک عکس خوب می‌تواند دید اولیه خوبی از دوچرخه به شما بدهد

    اگر آنلاین خرید می‌کنید، باید یک یا چند عکس خوب از دوچرخه قرار داده باشند که تمام زوایای آن را به‌خوبی نشان دهد. به فروشنده‌هایی که از عکس‌های اینترنتی برای فروش دوچرخه استفاده می‌کنند اعتماد نکنید. اگر تعداد عکس‌ها کافی نبود، از فروشنده عکس‌های بیشتر با جزئیات دقیق‌تر درخواست کنید. عکس می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که صاحب دوچرخه چطور از دوچرخه استفاده کرده است. گاهی اوقات ممکن است دوچرخه‌ها در عکس بی‌عیب و نقص به نظر بیایند، اما در باطن مشکل داشته باشند.

    مقداری از پولتان را کنار بگذارید

    کل پولی را که برای دوچرخه کنار گذاشته‌اید برای خود دوچرخه هزینه نکنید. حدود ۱۰ درصد آن را برای هزینه‌های احتمالیِ بعد از خرید بگذارید. به این دلیل که دوچرخه‌های دست دوم شامل گارانتی کارخانه نیستند و گاهی احتیاج به تعمیر دارند.

    لیست قیمت انواع تجهیزات دوچرخه را ببینید

    دنبال علائم آسیب‌دیدگی بگردید

    خرید دوچرخه دست دوم - دنبال علائم آسیب‌دیدگی بگردید

    هنگام خرید مطمئن شوید که دوچرخه مخصوصا بدنه آن بر اثر بی‌احتیاطی آسیب ندیده باشد. البته پیداکردن آسیب‌های احتمالی برای شخصی که اولین بار است دوچرخه می‌خرد و متخصص نیست، کار سختی خواهد بود. بنابراین خوب دوچرخه را بررسی کنید.

    از بررسی گران‌ترین قطعات شروع کنید و به ارزان‌ترین‌ها برسید. به‌عنوان مثال چهارچوب و بدنه اصلی دوچرخه را قبل از همه بررسی کنید. اگر ترک، فرورفتگی یا ایراد قابل‌توجهی دارد به هیچ عنوان خرید آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

    دوچرخه‌هایی که بدنه کربنی دارند باید به نسبت دوچرخه‌های دارای بدنه فلزی با دقت بیشتری بررسی شوند. به این دلیل که پوشاندن آسیب روی بدنه کربنی آسان‌تر از بدنه فلزی است. در بدنه فلزی جای جوش و اتصالات را بررسی کنید تا ترک‌های مویی نداشته باشند و اگر ترکی وجود داشت، خرید آن دوچرخه را پیشنهاد نمی‌کنیم.

    [related]31039[/related]

    دوشاخ (چنگال) تعلیق در دوچرخه‌های کوهستان را بررسی کنید

    خرید دوچرخه دست دوم - دوشاخ یا چنگال دوچرخه را بررسی کنید

    بعد از بدنه دوچرخه، دوشاخ تعلیق گران‌ترین بخش دوچرخه است. اگر دوچرخه دارای دو سیستم تعلیق در جلو و عقب هست، آخرین مرتبه سرویس‌شدن آنها را بررسی کنید. چنگال‌های تعلیق برای جلوگیری از ساییدگی و آسیب‌دیدگی به روغن‌کاری نیاز دارند. ازآنجاکه مقدار روغن به‌مرور زمان کاهش می‌یابد، روغن‌کاری روی کیفیت عملکرد آنها تأثیر می‌گذارد.

    زنجیر و لاستیک‌های دوچرخه را فراموش نکنید

    خرید دوچرخه دست دوم - زنجیر و لاستیک‌ها را بررسی کنید

    گاهی ممکن است صاحب دوچرخه به آن فشار زیادی وارد کرده باشد. زنجیر زنگ‌زده و یا لاستیک‌های سائیده‌شده نشانه‌های آشکار این مشکل هستند. حتما هر دوی آنها را به‌خوبی بررسی کنید. اگر مشکل دارند بهتر است از خرید این دوچرخه‌ها اجتناب کنید؛ مگر این که این موارد را از قبل ذکر کرده باشند و خودتان نیز بودجه‌ای برای تعمیر چنین مواردی در نظر گرفته باشید.

    مطمئن شوید اندازه دوچرخه برای شما مناسب است

    هرگز دوچرخه بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از اندازه مناسب را فقط به این دلیل که قیمت مناسبی دارد نخرید.

    حواستان باشد دوچرخه سرقتی نخرید

    شماره شناسه بدنه دوچرخه را می‌توانید به‌صورت حک‌شده روی بدنه پیدا کنید. اگر فروشنده، دوچرخه را خیلی پایین‌تر از قیمت معمول بازار می‌‌فروشد، حتما به آن شک کنید. آیا فروشنده قیمت واقعی را نمی‌داند؟ در این صورت حتما رسید خرید دوچرخه را بخواهید. هر بدنه شناسه مخصوص به خودش را دارد، اگر شک دارید آن را نخرید.

    فروشنده را حضوری ببینید اما جانب احتیاط را رعایت کنید

    خرید دوچرخه دست دوم - فروشنده را حضوری ببینید

    اگر تصمیم گرفتید شخصا با فروشنده ملاقات کنید، جانب احتیاط را رعایت کنید. در مکان‌های عمومی قرار بگذارید. کارت شناسایی همراه داشته باشید و در مکانی قرار بگذارید که چند شاهد حضور داشته باشند. می‌توانید کسی را همراه خودتان ببرید. خرید دوچرخه مثل خرید اتومبیل است. حتما قبل از خرید آن را امتحان کنید و با آن مسافتی را بروید و برگردید.

    کورکورانه تصمیم نگیرید

    سایت‌های مختلف را بررسی کنید. قیمت به‌روز و نوِ همان دوچرخه و برندهای مشابه‌اش را بررسی کنید. نکات فنی مدل‌ها و برندهای مختلف دوچرخه‌ها را با هم مقایسه کنید.

    لیست قیمت انواع دوچرخه را ببینید

    نکات فنی که درباره دوچرخه دست دوم باید بررسی کنید

    خرید دوچرخه دست دوم - بررسی فنی بخشهای دوچرخه

    • بدنه دوچرخه باید فاقد فرورفتگی باشد؛
    • زنجیر چرخ و کاست (خودرو) آن زنگ‌زده و یا گشاد و کشیده‌شده نباشند؛
    • ترمزها سالم باشند و لنت‌های آن فرسوده نباشند؛
    • تعوض دنده به‌راحتی انجام شود؛
    • یاتاقان‌ها آزادانه کار و حرکت کنند؛
    • و نکته آخر اینکه: هیچ‌گاه پول را قبل از دیدن دوچرخه پرداخت نکنید.

    آیا تا حالا به‌فکر خرید دوچرخه دست دوم افتاده‌اید؟ فکر می‌کنید دوچرخه نو سرمایه‌گذاری بهتری است یا دست دوم؟ لطفا در دیدگاه‌ها برایمان بنویسید. [see_also]31186[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید