راهنمای خرید لباس مناسب برای دویدن؛ آسوده و حرفه‌ای بپوشید

راهنمای خرید لباس مناسب برای دویدن؛ آسوده و حرفه‌ای بپوشید
راهنمای مطالعه

    اگر قصد دارید برنامه‌ای منظم برای دویدن داشته باشید و به‌دنبال لباسی مناسب می‌گردید، در این مطلب همه ویژگی‌هایی که لباس مناسب برای دویدن باید داشته باشد بررسی کرده‌ایم تا هنگام خرید بدانید چه لباسی باید تهیه کنید.

    چرا پوشیدن لباس مناسب برای دویدن اهمیت دارد؟

    دویدن هم مانند هر فعالیت هوازی دیگری نیاز به لباس مخصوص دارد. اگر در هنگام دویدن لباستان طوری باشد که دست‌وپاگیر باشد یا نتواند دمای بدنتان را تنظیم کند، دویدن برایتان دشوار خواهد شد. بنابراین خواه مبتدی هستید یا حرفه‌ای، بهتر است به‌فکر لباس مناسب و اقلام مورنیاز برای دویدن باشید. لوازمی مثل کیف کفری زنانه یا مردانه که در عین سبکی برای محافظت از مواردی مثل کارت شناسایی مناسب‌اند.

    چه لباس‌هایی برای دویدن مناسب هستند؟

    لباس مناسب برای دویدن - چه لباس‌هایی برای دویدن مناسب هستند

    شلوار، شلوار چسبان یا جوراب‌شلواری، شلوارک، پیراهن، جلیقه و ژاکت ازجمله لباس‌هایی هستند که برای دویدن در جاده، پارک یا لب‌دریا مناسب هستند. اگر حیاط دارید یا دورتادور خانه می‌دوید باز هم می‌توانید از ترکیبی از این لباس‌ها استفاده کنید. بااین‌حال پوشیدن هرکدام از این لباس‌ها قبل از هر چیز به هوای بیرون بستگی دارد.

    لباس مخصوص دویدن در هوای گرم

    لباس‌هایی که برای دویدن در هوای گرم مناسب هستند، باید خنک باشند. شلوارک، پیراهن و جوراب تنها لباس‌هایی هستند که برای دویدن در روزهای گرم لازم دارید.

    البته خانم‌ها که در کشور ما محدودیت دارند می‌توانند به‌جای شلوارک از شلوار ورزشی که گشاد نباشد در فضای بیرون استفاده کنند. همچنین اسکارف یا دستمال سری که جنس خنکی دارد نیاز دارید. تیشرت‌های بلند و گشاد مردانه هم که خنک و کمی آزاد باشند به همراه لگ انتخاب خوب دیگری در فصل گرما برای خانم‌های دونده در ایران است.

    پرفروش‌ترین لباس‌های ورزشی مخصوص بانوان را ببینید

    لباس‌های مخصوص دویدن در هوای سرد

    لباس مناسب برای دویدن - لباس مخصوص دویدن در هوای سرد

    لباس‌هایی که برای دویدن در هوای سرد و زمستانی مناسب هستند باید شما را گرم نگه دارند. البته یادتان باشد هنگام دویدن دمای بدن بالا می‌رود. بنابراین این دلیل نمی‌شود که لباس بسیار ضخیم بپوشید. یک ایده عالی این است که از ترکیب چند لایه سبک استفاده کنید. برای مثال جلیقه، ژاکت و شلوار یا ساپورت مناسب‌تر است. اگر ژاکت و جلیقه را سبک‌تر انتخاب کنید می‌توانید روی هم بپوشید و در حین دویدن که گرمتان شد، ژاکت را دربیاورید. اگر بازهم دمای بدنتان بیشتر شد می‌توانید جلیقه را هم دربیاورید. لباس‌هایتان را از نوع عایق انتخاب کنید تا در صورت بارندگی خیس نشوید و سردتان نشود.

    پرفروش‌ترین لباس‌های ورزشی مردانه را ببینید

    لباس مخصوص دویدن باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

    چند ویژگی اصلی وجود دارد که درهنگام خرید لباس مناسب برای دویدن باید به آنها دقت کنید:

    ضدرطوبت باشد

    لباس ضدرطوبت باعث می‌شود رطوبت از پوست دور شود و به‌سطح پارچه منتقل شود. سپس این رطوبت روی سطح تبخیر می‌شود. مخصوصا درهنگام دویدن که به‌شدت عرق می‌کنید، عرق را از بدن جذب می‌کند و به سطح می‌برد. به‌این‌ترتیب پوست‌تان عرق‌سوز نمی‌شود و جوش یا تاول نمی‌زند.

    سریع خشک شود

    لباس مناسب برای دویدن - لباس باید سریع خشک شود

    لباس مخصوص دویدن باید از پارچه‌هایی که به‌سرعت خشک می‌شوند تهیه شده باشد. پارچه‌هایی مانند پلی‌استر و نایلون پس از عرق‌کردن و خیس‌شدن در باران غیرمنتظره، به سرعت خشک می‌شوند. بنابراین احساس سرما نخواهید کرد.

    [related]18570[/related]

    در برابر آفتاب از شما محافظت کند

    لباس‌هایی که درجه‌بندی UPF دارند، می‌توانند در برابر پرتوهای UVA و UVB از پوست شما محافظت کنند. هر چه این عدد بیشتر باشد، حفاظت بیشتری از پوست‌تان به عمل می آورد.

    آستر داخلی داشته باشد

    برخی از شورت‌ها و شلوارک‌های مخصوص دویدن، آستر داخلی دارند که به‌عنوان لباس زیر عمل می‌کند. به‌این‌ترتیب نیازی نیست که لباس‌زیر بپوشید. این آستری رطوبت را دور می‌کند و سریع هم خشک می‌شود تا عرق‌سوز نشوید.

    آستین‌های حلقه‌دار که جای دستکش عمل می‌کنند

    لباس مناسب برای دویدن - آستین‌های حلقه‌دار

    بسیاری از لباس‌های آستین‌بلند حلقه‌هایی روی لبه آستین دارند که آن را دور انگشت شست قرار می‌دهید. این آستین مانند دستکش عمل می‌کند و تا نیمی از دست‌تان را می‌پوشاند. به‌این‌ترتیب باعث گرم‌شدن دست‌هایتان می‌شود و برای روزهای سرد عالی است. معمولا با این لباس‌ها دیگر نیازی به دستکش نخواهید داشت. خوبی دیگر آن این است که در هنگام دویدن آستین‌هایتان ثابت می‌ماند.

    عایق‌بندی شده باشد

    لباس‌هایی که به‌شکل عایق سرما طراحی شده‌اند، با اینکه وزن بسیار کمی دارند، گرمای بدنتان را حفظ می‌کنند و اجازه نمی‌دهند خارج شود. به‌این‌ترتیب احساس سرما نمی‌کنید.

    پنل‌های مشبک داشته باشد

    بسیاری از لباس‌های مخصوص دویدن پنل‌های مشبک دارند. منافذ این پنل‌ها باعث می‌شود قسمت‌هایی از بدن مانند پشت، زیربغل و پهلوها که معمولا دمای بیشتری نسبت به سایر بخش‌های دارند خنک شوند.

    رنگ‌های روشن و شب‌نما داشته باشد

    لباس مناسب برای دویدن - رنگ شب نما و روشن

    اگر معمولا زمانی می‌دوید که ممکن است به تاریکی بربخورید (غروب یا قبل از طلوع آفتاب) و مخصوصا اگر بیشتر در جاده‌ها می‌دوید، لباسی انتخاب کنید که بخشی از آن یا تمام آن از پارچه‌هایی درست شده باشند که نور را منعکس کنند و رانندگان بتوانند شما را راحت ببینند.

    هرچه کمتر درز داشته باشد بهتر است

    معمولا درزهای لباس درهنگام دویدن آزادی و راحتی حرکت را از شما می‌گیرند. به‌همین‌دلیل بیشتر لباس‌های مخصوص دویدن را طوری طراحی می‌کنند که کمترین درز را داشته باشد یا قسمت‌هایی را درزدار می‌کنند که درهنگام دویدن درگیر نمی‌شوند. مثلا درز در قسمت داخلی ران آزاردهنده است. به‌همین‌دلیل به‌جای درزدادن در آن قسمت، می‌توان درز را به روی ران منتقل کرد که زیاد درگیر دویدن نیست.

    پیشنهاد ویژه خرید لباس ورزشی را ببینید

    جیب داشته باشد

    لباس مناسب برای دویدن - شورت جیب‌دار

    لباس مخصوص دویدن بهتر است جیب‌هایی داشته باشد که کارت شناسایی، کارت بانکی و کلیدها را در آن قرار دهید. البته این جیب‌ها معمولا کیپ هستند و این وسایل را محکم نگه می‌دارند. به‌این‌ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که کلیدهایتان صدا نمی‌دهند. شلوارک‌ها و پیراهن‌هایی که جیب‌های مخفی دارند عالی هستند.

    چه پارچه‌هایی برای لباس مخصوص دویدن کاربرد دارند؟

    پارچه‌هایی که برای لباس مخصوص دویدن به کار می‌روند باید ویژگی‌های مهمی را که در بخش قبلی برشمردیم داشته باشند. برخی از این پارچه‌ها عبارت‌اند از:

    پلی استر؛ رطوبت را دور می‌کند

    لباس مناسب برای دویدن - لباس پلی استر

    پلی‌استر رطوبت و عرق را از بدن دور می‌کند و سریع خشک می‌شود. البته با اسامی مختلفی در بازار وجود دارد ولی ویژگی‌های آنها تا حدودی مشابه است.

    پشم مرینو؛ ضدمیکروب طبیعی

    لباس مناسب برای دویدن - لباس پشمی مرینو

    این پارچه هم خاصیت رطوبت‌زدایی دارد و به‌سرعت خشک می‌شود. پارچه تهیه‌شده از پشم مرینو به‌طورطبیعی ضدمیکروب است و اجازه نمی‌دهد بدنتان بوی بد بگیرد. پشم مرینو می‌تواند درجه حرارت بدن را به‌خوبی تنظیم کند. بنابراین شما را در روزهای گرم خنک نگه می‌دارد و در روزهای سرد کمک می‌کند گرم بمانید.

    نایلون؛ سریع خشک می‌شود

    لباس مناسب برای دویدن - لباس نایلونی

    لباس‌های نایلونی هم رطوبت را از بدن خارج می‌کنند و سریع خشک می‌شوند. برخی لباس‌های نایلونی فقط از نایلون و برخی دیگر از ترکیب نایلون با پارچه‌ای دیگر تهیه شده‌اند. این پارچه دوام بالایی دارد و در شلوارک، شلوار و ژاکت‌های سبک از آن استفاده می‌کنند.

    سایر پوشاک مخصوص دویدن کدام‌اند؟

    هنگام دویدن علاوه بر لباس‌های مخصوص به یک‌سری پوشاک دیگر هم نیاز دارید که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

    کلاه؛ برای محافظت از سر دربرابر سرما و آفتاب

    لباس مناسب برای دویدن - کلاه قابل تنفس

    سرِ ما سریع‌تر از هر قسمت دیگر بدن نسبت به تغییرات دما پاسخ می‌دهد. بنابراین درهنگام دویدن در هوای زمستانی، کلاه پشمی یا کرکی را از یاد نبرید. در هوای گرم از کلاهی سبک که از پارچه قابل‌تنفس تهیه شده باشد برای پوشاندن سرتان استفاده کنید تا آفتاب مستقیم به سرتان نتابد.

    این کلاه‌های جذاب را ببینید

    دستکش؛ محافظت از پوست دست در سرما

    اگر در هوای سرد می‌دوید از دستکش‌های ضدرطوبت که قابلیت تنفس هم داشته باشند استفاده کنید. درون آستینِ برخی لباس‌های مخصوص دویدن دستکش مخفی می‌دوزند که می‌توانید درصورت‌لزوم استفاده کنید.

    برای هوای خنک‌تر که چندان سرد نیست بهتر است دستکش‌های نازک‌تر و آستردار داشته باشید.

    پرفروش‌ترین دستکش‌های ورزشی زنانه را ببینید

    محبوب‌ترین دستکش‌های ورزشی مردانه را ببینید

    جوراب؛ محافظت از پاها دربرابر تاول‌زدن

    لباس مناسب برای دویدن - جوراب پشمی هنگام دویدن بیشترین فشار روی پاها قرار دارد. گرمای درون کفش باعث عرق‌کردن پاها می‌شود که ممکن است باعث شود تاول بزنند. برای جلوگیری از این مشکل، حتما جوراب پشم مصنوعی یا مرینو بپوشید که هم رطوبت را جذب کند و هم در زمستان پاهایتان را گرم نگه دارد. نکته: برای دویدن از جوراب نخی استفاده نکنید. رطوبت و عرق باعث می‌شود پارچه نخی که به‌راحتی خشک نمی‌شود همچنان مرطوب بماند و پاهایتان درمعرض بوی بد و قارچ قرار بگیرد. مشاهده پرطرفدارترین جوراب‌های ورزشی مردانه مشاهده پرطرفدارترین جوراب‌های ورزشی زنانه به‌نظر شما چه ملزوماتی غیر از پوشاک برای دویدن لازم است؟ لطفا برایمان در دیدگاه‌ها بنویسید. [see_also]30985[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید