راهنمای خرید کلاه کاسکت؛ همه نکات ضروری قبل از خرید

راهنمای خرید کلاه کاسکت؛ همه نکات ضروری قبل از خرید
راهنمای مطالعه

    یکی از مهم‌ترین لوازم موردنیاز موتورسواران از مبتدی تا حرفه‌ای، کلاه کاسکت است. خرید کلاه کاسکت می‌تواند تا حدودی دشوار باشد، به‌همین‌دلیل در این مطلب درباره همه نکات خرید یک کلاه کاسکت مناسب با شما صحبت خواهیم کرد.

    چرا باید کلاه کاسکت بگذاریم؟

    خرید کلاه کاسکت - چرا باید کلاه کاسکت بگذاریم

    یکی از دغدغه‌های پلیس راهنمایی رانندگی در کشور ما (این مشکل تا حدودی در کشورهای دیگر همانند کمربند ایمنی حل شده است) استفاده‌نکردن موتورسواران از کلاه کاسکت است. همان‌طور که برخی از رانندگان سعی می‌کنند فقط جلوی پلیس راه از کمربند ایمنی استفاده کنند، بیشتر موتورسواران هم از ترس جریمه‌شدن کلاه کاسکت بر سر می‌گذارند! این در حالی است که همین کلاه ساده شاید نمی‌تواند از بروز تصادف جلوگیری کند، اما می‌تواند زندگی‌شان را نجات دهد.

    خواه به‌خاطر قانون خواه به‌خاطر سلامت خودتان به‌دنبال خرید کلاه کاسکت هستید، نکاتی هست که بهتر است بدون دانستن آنها برای خرید کلاه نروید.

    اجزای درونی و بیرونی کلاه کاسکت

    خرید کلاه کاسکت - اجزای کلاه کاسکت

    ابتدا بیایید ببینیم کلاه کاسکت چه اجزایی دارد:

    کلاه کاسکت‌ها چهار جزء اصلی دارند که برای محافظت از سر و گردن شما با هم کار می‌کنند: پوسته بیرونی، آستر جذب‌کننده ضربه، بالشتک برای راحتی سرتان و سیستمی که باعث می‌شود کلاه روی سرتان بماند (بندهای چانه).

    پوسته بیرونی؛ سخت و مقاوم دربرابر شکستگی

    پوسته بیرونی از مواد سخت مانند کامپوزیت تقویت‌شده با فیبر و یا ترموپلاستیک ساخته شده است. این پوسته را به شیوه‌ای طراحی کرده‌اند که در هنگام برخورد شدید با هر چیزی، انرژی ناشی از ضربه را پراکنده می‌کند و بنابراین شدت نیروی حاصل از ضربه قبل از اینکه به سرتان برسد کاهش می‌یابد.

    آستر؛ جذب‌کننده ضربه

    این لایه متراکم به‌طور معمول از پلی استیرن منبسط شده ساخته شده است و شوک ناشی از ضربه را جذب می‌کند. اگر هم پوسته بیرونی در تصادف شدید ترک بخورد یا بشکند، آستری کار خود را انجام می‌دهد.

    بالشتک؛ برای راحتی سر

    این لایه فومی نرم در کناره‌ها قرار می‌گیرد تا به راحتی و ایمنی بیشتر کلاه کاسکت کمک کند.

    سیستم نگهدارنده؛ برای نگه‌داشتن کلاه روی سر

    منظور از این سیستم همان بند زیر چانه است که بسیار حیاتی است. اگر این بندها نباشند، کلاه با کوچک‌ترین ضربه از سرتان می‌افتد. بنابراین هرگز آنها را باز نگذارید و حتما آنها را قبل از حرکت محکم کنید.

    پرفروش‌ترین انواع کلاه کاست را ببینید

    چطور کلاه کاسکت مناسب را انتخاب کنیم

    یک پاسخ ساده برای این پرسش این است: هر کلاه کاسکتی که از همه جهت مناسب سرتان باشد و با آن راحت باشید.

    اندازه کلاه کاسکت را با امتحان‌کردن به دست آورید

    خرید کلاه کاسکت - اندازه کلاه را امتحان کنید

    می‌توانید اندازه سرتان را بگیرید و از روی آن اندازه کلاه کاسکت را انتخاب کنید. بااین‌حال احتمال دارد راه‌حل دقیقی نباشد. بهترین روش این است که حتما کلاه را روی سرتان امتحان کنید.

    اگر اصرار دارید کلاه کاسکت را به‌شکل آنلاین بخرید، برای اندازه‌گیری دور سرتان این‌طور عمل کنید:

    یک نوار پارچه‌ای نرم را دور بزرگ‌ترین قسمت سرتان یعنی در بالای گوش‌ها و روی پیشانی و برجستگی طبیعی پشت سرتان را قرار دهید. سطح نوار اندازه‌گیری باید صاف باشد. اطمینان حاصل کنید که نوار نه سفت است و نه شل قرار گرفته است. سپس نوار را با سانتی‌متر اندازه بگیرید.

    شکل سرتان در انتخاب کلاه کاسکت اهمیت دارد

    کلاه کاسکت اشکال مختلفی دارد و بنابراین در هنگام خرید کلاه کاسکت باید به آن توجه کنید. بیشتر کلاه کاسکت‌ها گرد یا بیضی‌شکل هستند. این بسته به شکل سر شماست که با کدام‌یک جور است. برخی از کلاه کاسکت‌ها طوری طراحی شده‌اند که می‌توانید با تعویض بالشتک‌های گونه یا آستر تاج کلاه، آن را متناسب با سرتان اصلاح کنید.

    کلاه کاسکت نباید زیاد بزرگ باشد

    ption id="attachment_31660" align="alignnone" width="850"]خرید کلاه کاسکت - کلاه کاسکت بزرگتر از حد معمول سر فرد کاملا درون کلاه حرکت می‌کند

    بعد از پوشیدن کلاه کاسکت، هنگامی که سرتان را به طرفین می‌چرخانید، گونه‌ها همچنان باید در تماس با کلاه باشند؛ یعنی سرتان درون کلاه نباید حرکت کند. بالشتک‌ها باید به گونه‌ها فشار بیاورند، البته نه طوری که درد داشته باشد. کلاه کاسکت نباید به جلو یا بالای سر شما فشار زیادی وارد کند. تنگی کلاه باید طوری باشد که وقتی بندهای چانه بسته شدند، نتوانید آن را از سرتان بلند کنید. اگر کلاه هنگام حرکت سرتان حرکت می‌کند یا می‌لغزد، احتمالا خیلی بزرگ است و اگر صورتتان کاملا درون آن جا نمی‌شود یا به سرتان فشار می‌آورد زیادی کوچک است.

    یادتان باشد حتما چند کلاه را بررسی کنید. امکان ندارد بدون امتحان کردن متوجه شوید کدام مناسب است.

    مراحل بررسی اندازه کلاه کاسکت

    خرید کلاه کاسکت - تکنیک انگشت کوچک

    • کلاه را روی سرتان بگذارید و بند چانه را محکم کنید تا بیش از دو انگشت بین کلاه و فک قرار نگیرد.
    • حالا سعی کنید سرتان را از چپ به راست حرکت دهید. اگر سرتان آزادانه درون کلاه حرکت می‌کند بیش از حد بزرگ است.
    • آیا بالشتک و آستر مستقیما با صورتتان در تماس هستند؟ وقتی سرتان را حرکت می‌دهید کلاه هم باید با سرتان همزمان به همان جهت بچرخد.
    • یک دستتان را پشت کلاه قرار دهید و به جلو فشار بیاورید. از دست دیگرتان استفاده کنید و سعی کنید انگشت کوچکتان را از دهانه لبه کلاه بین پیشانی و آستر کلاه قرار دهید. اگر فضای آن بیشتر از نوک انگشت شماست کلاه بزرگ است.
    • یک دست را روی میله چانه قرار داده و به سمت بالا فشار دهید (در حالی‌که بند چانه را محکم بسته‌اید). اگر کلاه از سرتان خارج شد خیلی بزرگ است.
    • یک دستتان را در پشت کلاه قرار داده و به سمت بالا فشار دهید. اگر کلاه از سرتان جدا شود یعنی خیلی بزرگ است.
    • در آخر، سعی کنید حداقل ۱۰ دقیقه کلاه کاسکت را روی سرتان نگه دارید تا درک بهتری از آن پیدا کنید. بسیاری از کلاه‌ها همان ابتدا خوب به نظر می‌رسند و بعد از مدتی حس می‌کنید راحت نیست.

    کلاه باید کمی کیپ باشد نه تنگ

    خرید کلاه کاسکت - کلاه باید کیپ باشد ولی تنگ نباشد

    همان‌طور که گفتیم کلاه کاسکت نباید بیش‌ازاندازه بزرگ باشد. در هنگام خرید باید کلاه کاسکتی را بخرید که به‌مقدار خیلی کم کوچک‌تر باشد. زیرا با گذشت زمان بالشتک‌های درون آن کمی فشرده می‌شوند و کلاه کمی شل‌تر می‌شود. بااین‌حال نباید آن‌قدر تنگ باشد که سردرد بگیرید. کلاه باید تمام سرتان را بپوشاند و بالشتک‌های داخلی باید به‌عنوان بالشتک راحتی بین سرتان و پوسته خارجی کلاه عمل کنند. هیچ شکافی نباید بین شقیقه‌ها و بالشتک‌ها وجود داشته باشد. بالشتک‌های گونه باید بدون احساس ناراحتی با گونه در تماس باشند. اگر کلاه کاسکت رول گردن دارد، این رول نباید کلاه را از سرتان دور نگه دارد. راحتی و ایمنی هر دو در کلاه کاسکت مهم هستند. اگر پوشیدن کلاه کاسکت عذاب‌آور باشد، محافظتی که می‌تواند به شما ارائه دهد هیچ ارزشی ندارد.

    [related]31186[/related]

    کلاه کاسکت باید صدا را کاهش دهد

    معمولا در هنگام راندن موتور، صدای باد، صدای موتور و صداهای اطراف می‌توانند به گوش آسیب برسانند. صدای دائمی باد می‌تواند پس از مدتی به شنوایی شما آسیب برساند. هرچند کلاه کاسکت‌هایی طراحی شده‌اند که کم‌صداتر از بقیه هستند، بااین‌حال این موضوع تا حد زیادی به نوع موتور راندن شما بستگی دارد. بهترین روش این است که حتی با داشتن کلاه کاسکتی که صدا را جذب می‌کند از گوش‌بند استفاده کنید.

    کلاه نباید زیاد سنگین باشد

    خرید کلاه کاسکت - وزن کلاه باید به اندازه مناسب باشد

    اگر کلاه کاسکت کاملا متناسب با سرتان باشد، وزن آن روی سر و شانه‌هایتان توزیع می‌شود و احساس ناراحتی نخواهید داشت. درصورتی‌که اگر کلاه برای سر شما مناسب نباشد، حتی یک کلاه کاسکت سبک ممکن است روی گردنتان فشار وارد کند. اگر کلاه کاسکت را برای مسیرهای طولانی می‌خواهید، بهتر است سبک‌تر باشد.

    تهویه کلاه کاسکت را بررسی کنید

    این بسیار مهم است که هوا در کلاه کاسکت جریان یابد. با این ویژگی در هوای گرم احساس خنکی در سرتان خواهید داشت. به‌منظور تهویه هوا در کلاه کاسکت، در قسمت بالا، کنار و پشت کلاه باید دریچه‌های ورود و خروج هوا را تعبیه کرده باشند. بررسی کنید که این دریچه‌ها را می‌توان با داشتن دستکش هم به‌راحتی باز و بسته کرد یا نه. این سیستم تهویه باید مستقیما جریان هوا را به‌سمت صورت و سر شما هدایت کند و در مواقع لزوم آن را به‌طورکامل قطع کند. البته دریچه‌هایی هم در قسمت چانه قرار داده‌اند که بسیار کاربردی هستند، زیرا از مه‌آلود شدن طلق کلاه کاسکت و کاهش دید شما جلوگیری می‌کنند.

    انواع کلاه کاسکت را بشناسید

    سه نوع کلاه کاسکت مختلف وجود دارد که بسته به نیازتان می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید:

    • کلاه کاسکت کامل؛
    • کلاه کاسکت صورت باز؛
    • کلاه کاسکت با فک متحرک.

    مشاهده تصاویر انواع کلاه کاست

    کلاه کاسکت کامل

    خرید کلاه کاسکت - کلاه کاسکت کامل

    بهترین کلاه کاسکت آن است که تمام صورت را بپوشاند. زیرا بیشترین محافظت را از شما به عمل می‌آورد و طلق متحرک آن از چشم‌های شما محافظت می‌کند. همچنین سطح صدا را بسیار کاهش می‌دهد، جلوی باد را می‌گیرد و هنگام راندن موتور به شما آرامش می‌دهد.

    تهویه مناسب در کلاه کاسکت کامل مهم‌تر از سایر کلاه‌ها است.

    کلاه کاسکت صورت باز

    خرید کلاه کاسکت - کلاه صورت باز

    این کلاه کاسکت به‌طور کامل از چهره و چانه محافظت نمی‌کند و بنابراین برای موتورسواران کروزر، اسکوترسواران و افرادی که کلاستروفوبیا دارند مناسب است.

    در این کلاه نقاط کور کمتری وجود دارد. باعث می‌شود سروصدا و حرکات اطراف را بهتر بشنوید، همچنین مجبور نیستید هنگام بنزین زدن کلاه را دربیاورید.

    برای رانندگی با این کلاه‌ها بهتر است عینک محافظ بپوشید، زیرا سنگ‌ریزه یا باد ممکن است اذیتتان کند. حتی عینک طبی و آفتابی هم ممکن است به‌اندازه‌کافی مؤثر نباشند.

    کلاه کاسکت با فک متحرک

    خرید کلاه کاسکت - کلاه با فک متحرک

    این کلاه کاسکت‌ها در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند زیرا دومنظوره هستند؛ یعنی هم محافظت کامل از صورت و چانه به‌عمل می‌آورند و هم اینکه قسمت فک متحرک است و می‌توان آن را بالا قرار داد. به این ترتیب حالت صورت باز به خود می‌گیرد و در هنگام بنزین‌زدن بدون آنکه آن را بیرون بیاورید می‌توانید کارتان را انجام دهید.

    نکات سریع و کوتاه برای خرید کلاه کاسکت

    هنگام خرید کلاه کاسکت به نکات زیر توجه کنید:

    ویژگی‌های کلی کلاه کاسکت

    خرید کلاه کاسکت - ویژگیهای کلی کلاه را بررسی کنید

    • دریچه‌های هوا داشته باشد. باید به‌راحتی و حتی با دستکش هم بتوانید آنها را باز و بسته کنید؛
    • وزنش نباید زیاد سنگین باشد (معمولا وزن متوسط کلاه‌های کامل ۱ کیلو و نیم است)؛
    • حلقه Dشکل یا بند چانه را داشته باشد؛
    • پدهای گونه قابل‌تعویض داشته باشد تا بتوانید آن را با شکل سرتان متناسب کنید.

    ویژگی‌های پوسته بیرونی

    • جنس آن از فایبرگلاس، فایبرکربن یا کامپوزیت باشد؛
    • چندلایه باشد؛
    • براق/ آیرودینامیک باشد.

    ویژگی‌های داخل کلاه کاسکت

    • فضای آن متراکم باشد تا بتواند شوک را جذب کند.

    ویژگی‌های آستر داخلی

    • قابل‌تعویض باشد؛
    • قابل‌شستشو باشد؛
    • خاصیت آنتی‌باکتریال داشته باشد؛
    • قابل‌تنفس باشد؛
    • عرق را جذب کند.

    ویژگی‌های طلق جلو

    • نباید دید شما را مسدود کند و متحرک باشد تا هوا را رد و بدل کند؛
    • دهانه آن برای افزایش دید محیطی به‌اندازه کافی گسترده باشد؛
    • تابش خیره‌کننده نور را جذب کند؛
    • ضدخش باشد؛
    • دربرابر پرتوهای فرابنفش از صورتتان محافظت کند؛
    • مهروموم محکمی داشته باشد؛
    • راحت باز و بسته شود؛
    • آفتاب‌گیر کشویی داخلی داشته باشد که در صورت لزوم به‌راحتی بتوان با آن کار کرد.

    پیشنهاد ویژه خرید کلاه کاسکت را ببینید

    امکانات اضافی

    • برخی کلاه کاسکت‌ها قابلیت اتصال به بلوتوث را دارند که با آن می‌توانید موسیقی گوش بدهید یا تماس بگیرید. البته در برخی از کلاه کاسکت‌هایی که بلوتوث ندارند می‌توان دستگاه آن را نصب کرد.

    بسیار خوب، حالا می‌دانید که چطور باید یک کلاه کاسکت مناسب را انتخاب کنید. لطفا برایمان در دیدگاه‌ها بنویسید که اگر موتورسوار هستید، آیا از کلاه کاسکت استفاده می‌کنید؟ آیا هدفتان صرفا رعایت قانون برای جریمه‌نشدن است یا به ایمنی خودتان فکر می‌کنید؟ [see_also]31039[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید