راهنمای خرید لامپ هوشمند؛ همه نکات مهم قبل از خرید

راهنمای خرید لامپ هوشمند؛ همه نکات مهم قبل از خرید
راهنمای مطالعه

    لامپ‌های هوشمند جدای از امکانات جالبی مثل تغییر رنگ و پخش موزیک، از نظر امنیتی و حتی سلامتی هم مزایای قابل توجهی دارند که در این مطلب شرح داده‌ایم.

    لامپ‌های هوشمند به‌دلیل فناوری نسبتا ساده و کاربرد گسترده خود، از اولین تجهیزاتی خانگی هوشمندی بودند که وارد بازار شدند. این لامپ‌ها با قابلیت‌هایی مثل نوردهی با رنگ‌های متنوع، حالت مسافرت برای کارکرد خودکار لامپ‌ها وقتی در خانه نیستید و خاموش کردن همه چراغ‌های اضافی با یک فرمان صوتی به‌سرعت جای خود را در بین کاربران باز کردند. هرچند، قبل از سرمایه‌گذاری برای خرید آنها، بهتر است با اصول خرید لامپ‌های هوشمند بیشتر آشنا شوید.

    پیشرفت فناوری و افزایش تولید این محصولات باعث کاهش هزینه‌های تمام شده آنها در چند سال اخیر شده است. درنتیجه، امروزه قیمت برخی از مدل‌های لامپ هوشمند LED اختلاف خیلی چشمگیری با نمونه‌های غیرهوشمند ندارد. هرچند خرید لامپ‌های هوشمند فراتر از خرید لامپ معمولی است. هدف انتخاب محصولی است که با قیمتی منطقی تمامی نیازهای شما را برآورده می‌کند. این کار نیازمند درنظر داشتن نکاتی است که در ادامه بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    لامپ هوشمند چیست؟

    لامپ هوشمند طبق تعریف، یک چراغ LED متصل است. لامپ با استفاده از یک پروتکل ارتباط بی‌سیم (بلوتوث، Wi-Fi، Zigbee، Z-Wave) توسط یک اپلیکیشن روی گوشی هوشمند شما کنترل می‌شود. این لامپ‌ها روی پایه‌های پیچی مرسوم E26 و E27 که برای نصب لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌شوند، نصب می‌شوند. درنتیجه برای استفاده از آنها نیازی به هزینه اضافی نیست و به سادگی می‌توانید نورپردازی خانه خود را خودکار و هوشمند کنید.

    [related]401[/related]

    استفاده از فناوری LED باعث می‌شود این لامپ‌ها ماندگاری طولانی‌تری داشته باشند و کمتر انرژی مصرف کنند. درنتیجه در سال‌های اخیر این فناوری تقریبا جایگزین تمامی فناوری‌های قبلی خود شده است. این لامپ‌ها عمر متوسطی بین 15 تا 30 هزار ساعت کارکرد دارند که با فرض روشن بودن هر لامپ به‌مدت 6 ساعت در روز، حدود 6 تا 12 سال کار خواهند کرد. عمر میانگین لامپ‌های هوشمند به‌دلیل استفاده از مواد و فناوری‌های بهتر در تولیدشان معمولا در حدود بالای این میانگین قرار می‌گیرد. پس با خرید لامپ‌های هوشمند تا مدت‌ها خودتان را از دردسر تعویض و خرید لامپ هم بی‌نیاز کنید.

    لامپ هوشمند چه قابلیت‌هایی دارد؟

    لامپ هوشمند رنگی

    لامپ‌های هوشمند از طریق فرامین صوتی یا اپلیکیشنی که روی گوشی نصب کرده‌اید کنترل می‌شوند. با استفاده از اپ یا فرامین صوتی می‌توانید به آنها بگویید روشن یا خاموش شوند یا میزان دقیق نوردهی و حتی طیف رنگی و دمای آن را تعیین کنید.

    جدای از این زمانی که در خانه نیستید می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن زمان مشخصی را برای روشن و خاموش شدن لامپ تعیین کنید در این صورت اگر کسی قصد ورود غیر مجاز را داشته باشد، به تصور حضور افرادی در خانه از اینکار منصرف خواهد شد.

    دیگر مزیت این لامپ‌ها تنظیم میزان نور در ساعت آخر شب است، به گونه‌ای که با تنظیم میزان و دمای نور به افزایش سطح ملاتونین کمک کرده و شما را برای خوابی آرامش بخش آماده می‌کنند. در نهایت باید به امکان پخش موزیک در برخی از لامپ‌‌های هوشمند اشاره کرد.

    لامپ هوشمند چگونه کار می‌کند؟

    این لامپ‌ها توان مورد نیاز خود را از همان اتصال سرپیچ تامین می‌کنند. درنتیجه اگر خاموش هم باشند، اما کلید آنها روی وضعیت روشن مانده باشد به شبکه متصل باقی مانده و آماده دریافت فرامین باقی می‌مانند.

    مشخص است که در صورت قرار گرفتن کلید روی وضعیت خاموش، نمی‌توانید از لامپ هوشمند خود استفاده کنید. این مساله باعث می‌شود استفاده هم‌زمان از کلیدها و لامپ‌های هوشمند باوجود داشتن هزینه اولیه بیشتر، انتخابی منطقی باشد. چراکه به این ترتیب می‌توانید از مصرف ناخواسته برق توسط لامپ‌های هوشمند در زمانی که به آنها نیازی ندارید جلوگیری کنید. همچنین برای فعال یا غیرفعال کردن لامپ‌ها هم نیازی به حضور فیزیکی در منزل نخواهید داشت.

    چقدر قیمت دارند؟

    لامپ‌های هوشمند تولید برندهای معتبر جهانی مثل Philips و GE کمتر از 30 دلار قیمت دارند. هرچند در کشورمان با توجه به نرخ تبدیل دلار به ریال کماکان قیمت‌های بالایی به‌شمار می‌روند. درنتیجه، شاهد جولان‌ دادن برندهای چینی در بازار کشورمان هستیم. در این بین تولیدات برندهای معتبر چینی با امکانات معقول و البته نوردهی معادل لامپ‌های 60 وات معمولی از قیمت حدود 300 هزار تومان شروع شده و تا بیشتر از 1 میلیون تومان برای هر لامپ می‌توانند افزایش داشته باشند.

    پرفروش‌ترین انواع لامپ‌ هوشمند را ببینید

    پروتکل‌های ارتباطی لامپ هوشمند

    خرید لامپ هوشمند

    یکی از نکاتی که در هنگام خرید لامپ‌های هوشمند باید درنظر داشته باشید، پلتفرم ارتباطی آنها است. محصولات بسیاری از برندهای معتبر از جمله فیلیپس در کنار داشتن قیمت اولیه بالاتر، از پروتکل ارتباطی Zigbee استفاده می‌کنند. این یعنی برای دسترسی و ارسال فرامین به لامپ‌های هوشمند مجبور به صرف هزینه بیشتر برای خریداری و نصب هاب‌های مخصوص خواهید شد.

    لامپ‌های هوشمند برندهای معمول در ایران از جمله شیائومی، بیشتر از همان پروتکل Wi-Fi و پلتفرم اپلیکیشن روی گوشی هوشمند برای ارتباط استفاده می‌کنند. درنتیجه برای استفاده از آنها نیازی به تجهیزات اضافی ندارید.

    [related]11610[/related]

    همچنین باید به این نکته هم اشاره کنیم که فیلیپیس، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لامپ‌های هوشمند مبتنی بر پروتکل Zigbee جدیدا آنتن‌های بلوتوث ثانویه‌ای به محصولات خود اضافه کرده است. درنتیجه می‌توانید بدون خریداری هاب و تنها با گوشی هوشمند خود از فواصل نزدیک کارکردهای پایه آنها را کنترل کنید. هرچند، کماکان برای دسترسی به امکانات کامل از جمله مدیریت روشن و خاموش شدن تمامی لامپ‌ها یا اعمال برنامه‌های کنترل خودکار زمانی کماکان نیازمند نصب و راه‌اندازی هاب‌های هوشمند مخصوص خواهید بود.

    چه چیزهای دیگری باید بخرید؟

    یکی از قابلیت‌هایی که باعث افزایش قیمت لامپ‌های هوشمند می‌شود، سازگاری آنها با پلتفرم‌های هوشمندسازی خانه از جمله دستیارهای صوتی است. دستیارهای صوتی مشهور Siri، Alexa و Google Assistant نیازی به معرفی ندارند و با قابلیت‌های آنها آشنا هستید. بلندگوهای هوشمندی مثل Echo شرکت آمازون یا Google Home نه‌تنها به شما امکان استفاده از فرامین صوتی برای خاموش و روشن کردن چراغ‌های خانه را می‌دهند، بلکه می‌توانند باعث کاهش هزینه‌های شما هم بشوند.

    بلندگوهای هوشمند Echo می‌توانند مستقیما با پروتکل Zigbee ارتباط برقرار کنند. در نتیجه نیازی به خریداری سخت‌افزار اختصاصی مثل هاب هوشمند برای بهره‌مندی از تمامی قابلیت‌های محصولات مبنی بر این پروتکل، از جمله لامپ‌های هوشمند فیلیپس، نخواهید داشت.

    مورد دیگر، کلیدها و پریزهای هوشمند هستند. این تجهیزات، همان‌طور که پیشتر اشاره شد به شما امکان کنترل کامل فعال یا غیرفعال بودن لامپ‌های هوشمند از راه دور را خواهند داد و می‌توانند تجربه بسیار بهتری از هوشمند سازی نورپردازی خانه برای شما ایجاد کنند. پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان از محصولات یک برند استفاده کنید و برای مثال برای کنترل چراغ‌های هوشمند شیائومی سراغ پریزهای هوشمند همین برند بروید. هرچند، این محصولات تا حد زیادی استانداردسازی شده‌اند و استفاده از محصولات برندهای مختلف مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

    در خرید لامپ هوشمند به چه مواردی باید دقت کنید؟

    درنهایت، به نکاتی می‌رسیم که موقع خرید لامپ‌های هوشمند باید درنظر داشته باشید. پس از بررسی هزینه‌ها و تعیین یک بودجه مشخص برای نوسازی نورپردازی منزل، محاسبه میزان روشنایی موردنیاز برحسب لوکس (lux) یا لومن (Lumens) برای فضاهای مختلف و تخمین تعداد و نوع لامپ‌های مورد نیاز، نوبت خرید فرا می‌رسد. برای این منظور بهتر است این نکات را درنظر داشته باشید:

    • انتخاب براساس نوردهی نه مصرف

    بسیاری از ما هنوز هم میزان مصرف یک لامپ را تا حدی به توانایی نوردهی آن مرتبط می‌دانیم. اما در واقع، پیشرفت فناوری باعث اختلاف قابل‌توجه مصرف لامپ LED با انواع رشته‌ای و CFL قدیمی‌تر شده است. درنتیجه، باید از میزان نوردهی برای سنجش قدرت لامپ‌ها استفاده کنید. برای مثال یک لامپ 10 وات LED می‌تواند به‌اندازه یک لامپ 60 وات رشته‌ای نوردهی داشته باشد، زیرا هردو حدود 700 لومن روشنایی ایجاد می‌کنند.

    [related]12114[/related]

    این میزان روشنایی، باید با فضای داخلی و نیاز شما هم‌خوانی داشته باشد. برای بیشتر فضاهای منزل، در هر متر مربع نیاز به حدود 50 لومن روشنایی دارید. البته این میزان برای مناطق مختلف خانه متفاوت است. فضاهای بخصوص مثل پیشخوان آشپزخانه با 540 لومن بر متر مربع و نهارخوری با 300 لومن نور بر متر مربع، نیازمند لامپ‌های بیشتری خواهند بود.

    اما به طور کلی، با درنظر گرفتن میانگین 100 لومن بر متر مربع می‌توانید تخمین خوبی از مقدار روشنایی مورد نیاز خود پیدا کنید. تعداد لامپ‌های هوشمند موردنیازتان، از تقسیم این روشنایی کلی بر متوسط نوردهی لامپ‌های موردنظر بر حسب لومن بدست خواهد آمد.

    • انتخاب رنگ‌بندی موردنظر

    تمام لامپ‌های هوشمند توانایی تغییر میزان نوردهی خود را دارند و نیازی به استفاده از کلیدهای دیمر برای آنها ندارید. هرچند بسیاری از لامپ‌های هوشمند علاوه بر این قادر به نوردهی در گستره رنگی RGB هم هستند. این قابلیت می‌تواند برای استفاده در فضاهای خاص مطلوب باشد. هرچند، در بیشتر موارد آنچه نیاز دارید، فضایی با روشنایی کافی و دمای رنگ مناسب فعالیت‌های روزمره شماست. بنابراین می‌توانید تنها برخی لامپ‌ها را از نوع رنگی انتخاب کنید و از صرف هزینه اضافی جلوگیری کنید.

    • دمای رنگ را بشناسید

    یکی دیگر از نکته‌های مهم در هنگام انتخاب لامپ‌های هوشمند، گستره دمای رنگی است که قادر به تولید آن هستند. دمای رنگ با واحد کلوین سنجیده میشود. می‌توانید گستره دمای رنگ تولیدی لامپ‌های هوشمند را روی بسته‌بندی با بازه‌ای مثل 2500K-9000K مشاهده کنید.

    دماهای پایین نوری شبیه به نور شمع دارند و برای آرامش پیدا کردن و استراحت ایده‌آل هستند. هرچقدر دمای رنگ بالاتر برود، به‌سمت نور خورشید در یک روز بدون ابر حرکت می‌کنیم. در نتیجه دماهای بالا برای کارهایی مثل مطالعه، تایپ یا انجام کارهای دستی مناسب‌تر هستند.

    خرید لامپ‌های هوشمندی که گستره دمای رنگ بالاتری دارند، به شما اجازه می‌دهد بدون هزینه مضاعف از یک فضا در چند کاربری متفاوت استفاده کنید. هرچند، لامپ‌های با گستره دمای بالاتر قیمت بیشتری هم دارند که باید توجیه‌پذیر باشد. در بیشتر موارد، انتخاب لامپی که گستره دمایی بین 2500K-7500K داشته باشد می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند.

    پیشنهاد ویژه خرید لامپ هوشمند را ببینید

    • به قطعی اینترنت فکر کنید

    یکی از ایرادهای لامپ‌های هوشمند مجهز به Wi-Fi، کنترل نداشتن روی آنها در زمان قطعی اینترنت است. لامپ‌های مبتنی بر پروتکل‌هایی مثل Zigbee و Z-wave در این شرایط کماکان از طریق هاب‌های هوشمند قابل استفاده هستند. هرچند برای کنترل آنها باید در منزل حضور داشته باشید. این یعنی در شرایط قطعی اینترنت، عملا امکان کنترل این لامپ‌ها از راه دور از بین می‌رود. هزینه کردن برای خرید هاب تنها به‌منظور کنترل گروهی لامپ‌های هوشمند در شرایط قطع اینترنت خیلی اقتصادی نیست. به جای آن می‌توانید به لامپ‌های مجهز به آنتن داخلی بلوتوث فکر کنید. این لامپ‌ها از نزدیک قابل کنترل هستند و نیازی به سخت‌افزارهای اختصاصی ندارند. به‌علاوه، اکثر این لامپ‌ها قابلیت دنبال کردن برنامه‌های زمانی از پیش تعیین شده را دارند. این قابلیت به قطعی اینترنت ربطی ندارد و تا وقتی برق به لامپ برسد، اجرا خواهد شد. [see_also]120[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید