راهنمای خرید لگو و ساختنی برای کودکان و بزرگسالان

راهنمای خرید لگو و ساختنی برای کودکان و بزرگسالان
راهنمای مطالعه

    مجموعه‌های لگو (LEGO) و ساختنی برای افزایش مهارت‌های کودکان، هماهنگی در حرکات‌، صبر و تمرکزشان عالی‌اند. این بازی فکری کودکان برای بزرگسالان هم جذاب است. در این مقاله از «درجه»، راهنمای خرید لگو ،این مجموعه‌های دوست‌داشتنی و سرگرم‌کننده، ارائه شده است.

    لگو، وسیله‌ای تفریحی برای همه

    لگو، وسیله تفریحی برای همه

    لگو نام نوعی اسباب‌بازی است که اولین‌بار به وسیله شرکت لگو در دانمارک تولید شد. واژه لگو (LEGO) برگرفته از کلمه Leg godt به معنی خوب بازی کردن است.

    والدین از مجموعه‌های لگو و ساختنی علاوه‌بر افزایش مهارت‌های کودکان‌، برای سرگرم نگهداشتن آنها استفاده می‌‌کنند. اما جالب اینجاست که این مجموعه‌ها برای تمام رده‌های سنی، از کودکان گرفته تا نوجوانان و بزرگسالان جالب است. با استفاده از لگوها می‌توان ساعت‌ها، کودک و نوجوان خود را سرگرم و شاد نگهداشت.

    مجموعه‌های لگو (با پایان باز یا بسته)

    مجموعه‌های لگو، اسباب‌بازی‌های ساده‌ای نیستند. در واقع پازل‌های خلاقی هستند که قوه تخیل کودکان را توسعه می‌دهند.

    مجموعه‌های لگو را می‌توان در دو طبقه «پایان باز» و «پایان بسته» قرار داد. رایج‌ترین مجموعه‌های لگو در طبقه پایان بسته قرار دارند. این لگوها از چند قسمت مشخص تشکیل شده‌اند که با استفاده از دستورالعمل آنها می‌توانید یک مدل خاصی را بسازید.

    بسیاری از کودکان وقتی این نوع لگو را تکمیل می‌کنند، دیگر انگیزه جدا کردن قطعات آن را برای ساخت دوباره لگو ندارند. زیرا دوباره به همین مدل خاص می‌رسند. این نوع مجموعه‌‌های لگو برای بهبود مهارت‌های فضایی کودکان و استفاده از تکنیک‌های ساخت‌وساز و همچنین یادگیری استفاده و پیروی از دستورالعمل‌ها خوب است اما تفکر خلاق آنها را تحریک نمی‌کند.

    اگر می‌خواهید تفکر خلاق کودک‌تان تقویت شود، خرید لگو با پایان باز پیشنهاد می‌شود. این مجموعه‌ها کودکان را تشویق می‌کنند تا به ساخت مدل‌هایی خاص و استفاده از روش‌های ساخت‌وساز متفاوت فکر کنند.

    این مجموعه‌ها انعطاف‌پذیری بالایی دارند و به کودکان کمک می‌کنند تا هر چیزی که از قوه تخیل‌شان می‌گذرد را بسازند. این روش یک دنیا فرصت ساخت‌وساز در اختیار کودک قرار داده و تفکر خلاق در او را گسترش می‌دهد.

    راهنمای خرید لگو

    پیش از خرید مجموعه‌های لگو به چهار سوال اصلی زیر پاسخ دهید:

    • کودکتان از چه نوع اسباب‌بازی‌هایی استقبال می‌کند؟
    • مجموعه‌های لگو در چه قیمت‌هایی هستند؟
    • کودک‌تان در چه سنی است؟
    • لگوها از چه جنسی هستند؟

    ۱. کودکتان از چه نوع اسباب‌بازی‌هایی استقبال می‌کند؟

    راهنمای خرید لگو، کودکان

    دانستن پاسخ این سوال هنگام خرید لگو بسیار مهم است. نباید از کودکان انتظار داشته باشید حتما از بازی با لگو استقبال کنند. اگر آنها از پازل و نقاشی لذت می‌برند، پس باید بهتر است به جای لگو، سراغ خرید پازل بروید که قبلا درباره آن برایتان گفته بودیم.

    [related]31191[/related]

    همچنین برخی کودکان از بازی با اسباب‌بازی‌های کوچک لذت می‌برند. برای این کودکان می‌توانید لگوهایی بخرید که با آنها می‌توانند مثلا، ساختمان، خودرو یا هر ساختار کوچکی که به آن فکر می‌کنند درست کنند.

    اما اگر کودک‌تان فقط عاشق ساخت‌وساز هر ساختاری است، پس می‌توانید برای او لگوهایی با آجرهای بزرگ بخرید.

    ۲. قیمت لگو در چه حدودی است؟

    مجموعه‌های لگو متنوع و به همان اندازه از قیمت‌های مختلفی برخوردار هستند. قیمت این مجموعه‌ها در بازار از حدود ۲۵‌هزار تومان تا بیش از ۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. با توجه به بودجه‌تان می‌توانید یکی از این مجموعه‌ها را بخرید. مجموعه‌های لگوهای گران‌قیمت معمولا از تعداد بالای قطعات حتی تا ۱۰هزار قطعه تولید شده‌اند.

    جدیدترین انواع لگو را ببینید

    علت گران بودن برخی از مجموعه‌های لگو

    گرانی لگوها به تعداد قطعات، برند آنها و کیفیت مواد به‌کار رفته در آنها بستگی دارد. هر چه تعداد قطعات بیشتر و کیفیت آنها بالاتر باشد، قیمت لگو هم گران‌تر می‌شود.

    نکته دیگری که باید به آن اضافه کرد این است که معمولا هر چه به سن لگوهای گران‌قیمت و باکیفیت اضافه شود، قیمت آن هم بیشتر می‌شود. در واقع لگوهای قدیمی، طرفداران بسیاری دارند.

    ۳. کودک‌تان در چه سنی است؟

    تکمیل یک نمونه از لگو بسیار لذت‌بخش است. وقتی کودک‌تان کار یکی از لگوها را به پایان می‌رساند، احساسی عالی از موفقیت دارد. بنابراین با توجه به سن کودک‌تان باید لگو بخرید.

    اگر وسوسه شوید و مجموعه‌های پیچیده و تقریبا سخت را بخرید، فقط وقت کودک‌تان را هدر داده‌اید و او از این سرگرمی آموزنده نه‌ تنها لذت نمی‌برد، بلکه احساس خستگی و دلزدگی می‌کند. بنابراین بر اساس توانایی‌های کودک‌تان نوع مناسب آن را انتخاب کنید.

    خرید لگو مناسب کودکان در سنین مختلف

    لگوهای فروخته‌شده در بازار بنابر توانایی‌های کودکان در سنین مختلف تولید می‌شوند.

    کودکان ۱۸ ماهه تا ۳ ساله

    لگوهای مخصوص این گروه سنی فقط از چند قطعه کاملا بزرگ تشکیل شده است و این قطعات را بدون دردسر می‌توان به هم متصل و از هم جدا کرد. این لگوها برای بازی به کمترین قدرت و دقت نیاز دارند.

    کار با دست در این کودکان بسیار سخت است، بنابراین نباید برای آنها لگوهایی خرید که به نیرو و ظرافت بیشتری نیاز دارند. لگوهای سخت آنها را از بازی با این اسباب‌بازی ایده‌آل بیزار می‌کند.

    راهنمای خرید لگو، دوپلو

    کودکان ۳ تا ۴ ساله

    کودکان خردسال تا ۴ ساله می‌توانند از لگوهای کوچک استفاده کنند. در واقع آنها در این سن می‌توانند تکه‌های کوچک لگوها را بردارند. باید لگوهایی که برای آنها می‌خرید، با زور و فشار کمتری به همدیگر متصل و از هم جدا شوند.

    البته لگوها نباید خیلی کوچک باشند، زیرا کار کردن با آنها و پیدا کردن تکه‌‌های درست برایشان سخت است و در عین حال مهارت‌های حرکتی‌شان را بهبود نمی‌بخشند.

    کودکان در این سن نمی‌توانند دستورالعمل‌های مجموعه‌ها را زود یاد بگیرند یا با نگاهی سریع به آجرها، محل اتصال آنها را حدس بزنند.

    همچنین کودکان در این سن حتی ممکن است تا ۲۰ بلد نباشند بشمارند، چه برسد به‌ اینکه بتوانند حدس بزنند به‌طور کلی چند قطعه در مجموعه لگوی آنها وجود دارد. بنابراین باید لگوهای کودکان ۳ تا ۴ ساله، ساختار بسیار ساده‌ای داشته باشند و بیش از ۲ یا ۳ داربست در آنها وجود نداشته باشد.

    مثلا برای کودکان در این سن می‌توانید مجموعه لگوهای خودرو یا خانه‌سازی بخرید که قطعات متوسط رو به بزرگی داشته باشند.

    لگوی مناسب این رده سنی:

    لگوهای دوپلو «DUPLO»، بهترین گزینه و اولین سری بازی لوگو برای کودکان ۱۸ ماهه تا حدود ۵ ساله است. تکه‌های این لگوها تقریبا بزرگ هستند و خطر بلعیدن به‌وسیله کودکان کوچکتر را به دنبال ندارند. همچنین تعداد قطعات لگوهای DUPLO معمولا کم است تا موجب خستگی و بی‌حوصلگی کودکان این سنین نشود.

    کودکان ۵ و ۶ ساله

    مهارت‌های حرکتی کودکان در این سن بهتر شده است. از این مهارت‌ها می‌توان به باز کردن در پاکت بیسکوئیت، درآوردن باتری از دستگاه کنترل از راه دور و حتی قلم و خودکار به دست گرفتن و نوشتن و نقاشی کردن اشاره کرد.

    البته هنوز تا بتوانند شمارش قطعات لگو را با چشم انجام دهند و با یک نگاه کلی بفهمند چند قطعه در مجموعه لگوی آنها هست، چند سال دیگر لازم دارند. اما این کودکان می‌توانند قطعات را بشمارند و روی دست‌ها و انگشت‌هایشان کنترل بیشتری داشته باشند. این کودکان از عهده به‌کارگیری و استفاده از قطعات صاف کوچک به‌خوبی برمی‌آیند. کاری را که سه ساله نمی‌توانند انجام دهند.

    [related]37[/related]

    لگوی مناسب این رده سنی:

    آنها در این سن دوست دارند از تجربیات‌شان استفاده کنند. بنابراین بهتر است برایشان مجموعه لگوهایی بخرید که قابلیت داستان‌پردازی بیشتری داشته باشند. برای مثال مجموعه‌های لگو بتمن و لگو جنگ ستارگان می‌تواند برای آنها جالب و هیجان‌انگیز باشند.

    راهنمای خرید لگو، جنگ ستارگان

    کودکان ۸، ۱۰ و ۱۲ ساله

    قدرت و توان کودکان در این سن بسیار بیشتر از گذشته شده است و آنها می‌توانند به‌راحتی از قطعات لگو استفاده کرده و آنها را به هم متصل و جدا کنند. در این زمان دقت کودکان بسیار بیشتر شده و می‌توانند جزئیات را بهتر درک کنند و همچنین به ظاهر لگویشان هم اهمیت می‌دهند.

    بنابراین می‌توانید برای این کودکان لگوهایی بخرید که نه‌تنها قطعات بیشتر و کوچکتری دارند، بلکه از جزئیات بیشتری برخوردارند.

    لگوی مناسب این رده سنی:

    لگوی تکنیک (Technic) مناسب این گروه سنی است. این لگوها با ایجاد مدل‌های پیشرفته‌تر و عملکردی فنی و پیچیده و در عین حال ظاهر زیبا و جذاب آنها می‌توانند توجه کودکان این گروه سنی را به خود جلب کنند. این مجموعه از لگوها معمولا در مورد ساخت انواع خودرو، موتور، قایق و هواپیما با پیچیدگی‌های خاص خودشان است.

    راهنمای خرید لگو، تکنیک

    کودکان بالای ۱۴ سال

    لگوهایی که برای این گروه سنی ساخته می‌شود به کامل‌ترین ساختار خود رسیده‌اند. مجموعه‌های این لگوها از قطعات کوچک و ظریف متعددی تشکیل شده است و بازی با آنها نیازمند قدرت کافی در دست و نوک انگشتان و همچنین ظرافت است که نوجوانان بالای ۱۴ سال از پس آن به‌خوبی برمی‌آیند.

    لگوی بزرگسالان

    راهنمای خرید لگو بزرگسال

    اگر پا به دوران بزرگسالی گذاشته‌اید اما همچنان به لگو علاقه‌مند هستید نگران نباشید؛ لگوی مخصوص بزرگسالان هم در بازار به‌ فروش می‌رسد. این مجموعه از لگوها صرفا برای بازی و سرگرمی نیست. در واقع با استفاده از آنها می‌توانید تجربه واقعی ساخت‌وساز نوعی سازه را تجربه کنید.

    ۴. لگوها از چه جنسی هستند؟

    اکثر لگوها از پلاستیک ABS‌ (آکریلونیتریل بوتادین استایرن) ساخته شده‌اند. این نوع پلاستیک، یکی از باکیفیت و گران‌ترین پلاستیک‌هایی است که نه‌تنها باکیفیت است بلکه به دلیل اینکه عاری از مواد شیمیایی بیسفنول ای (Bisphenol A‌) است و کودکان را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. بیسفنول ای ماده‌ای است که اگر وارد بدن فرد شود می‌تواند در غدد درون‌ریز بدن اختلال ایجاد کند.

    رنگ لگوهایی که از پلاستیک ABS تولید شد‌ه‌اند نمی‌ریزد و مواد این پلاستیک بدون تغییر باقی می‌ماند. بنابراین به کودکانی که با لگو بازی می‌کنند صدمه‌ای زده نمی‌شود.

    برخی از لگوها هم از مواد دیگری مانند پلی‌کربنات ساخته شده‌اند. از مواد پلی‌کربنات برای شفاف ساختن آجرهای لگو استفاده می‌شود. پلی‌کربنات احتمال دارد حاوی بیسفنول ای باشد. بنابراین هنگام خرید لگو از نوع مواد به‌کار رفته در آن مطلع شوید و ایمن‌ترین آنها یعنی بدون بیسفنول ای را بخرید.

    چند توصیه دیگر برای خرید لگو

    هنگام خرید لگو بهتر است توصیه‌های زیر را هم در نظر بگیرید:

    ۱. صبور باشید

    اگر می‌خواهید لگوی مناسب بخرید، باید ابتدا نمونه‌های خوب بازار را بررسی کنید، سپس مناسب‌ترین آن را متناسب با بودجه‌تان بخرید. هنگام بررسی لگوها، در مورد جزئیات قطعات آن پرس‌وجو کنید و حتی از فروشنده بخواهید عکس‌های بهتری از مدل لگوی انتخابی‌تان به شما نشان دهد.

    ۲. علاقه‌تان را در نظر بگیرید

    هنگام خرید لگو، چه برای کودک‌تان چه برای خودتان، حتما به علاقه‌تان توجه کنید. زیرا قرار است ساعت‌های زیادی صرف درست کردن مدل لگوی خریداری‌‌شده کنید. پس باید لگویی داشته باشید که از طرح و مدل آن راضی هستید.

    جمع بندی راهنمای خرید لگو

    بهترین لگوهای بازار معمولا گران‌قیمت هستند اما به یاد داشته باشید که در هر لگو، نوعی پازل، مدل و اسباب‌بازی نهفته است و آن هرگز ارزش خود را از دست نمی‌دهد. با خرید مناسب‌ترین لگو، از ساعت‌ها سرگرمی سازنده و خلاقانه بهره‌مند می‌شوید. پیشنهاد ویژه خرید لگو را ببینید خرید لگو باید منناسب با علاق و سن کودکان صورت بگیرد در غیر این صورت کارایی لازم برای پرورش فکری کودک را نخواهد داشت. اگر تجربه‌ای در خرید لگو دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید. [see_also]14136[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید