فرش دستباف بخریم یا ماشینی؟ کدام برای خانه ما مناسب‌تر است؟

فرش دستباف بخریم یا ماشینی؟ کدام برای خانه ما مناسب‌تر است؟
راهنمای مطالعه

    برای تشخیص فرش دستباف از ماشینی و انتخاب هر کدام بر اساس دکوراسیون خانه چند ترفند خوب وجود دارد که به شما کمک می‌کند به بهترین شکل مقایسه فرش دستباف و ماشینی را انجام دهید.

    پای تغییر دکوراسیون که در میان باشد، به مقایسه فرش دستباف و ماشینی هم فکر می‌کنیم. گاهی تصمیم سختی‌ست که بدانیم فرش ماشینی بخریم یا دستباف اما «درجه» در این مطلب با مقایسه فرش دستباف و ماشینی انتخاب بین این دو را برایتان ساده کرده است.

    زندگی و تاریخ ما ایرانی‌ها با فرش گره خورده و شاید اولین چیزی که با شنیدن نام ایران به خاطر خارجی‌ها می‌آید فرش‌های رنگین و چشم‌نواز باشد. بنابراین طبیعی است در مورد انتخاب و خرید فرش سختگیری به خرچ دهیم و سعی کنیم بهترین‌ها را روی زمین یا حتی به دیوار خانه‌مان داشته باشیم.

    خرید فرش

    با این‌همه دلایل زیادی وجود داشته که در سال‌های اخیر از فرش ماشینی استقبال بیشتری شود. ازجمله قیمت مناسب‌تر و طرح‌های مدرن‌تر. اما همچنان بعضی‌ها طرفدار فرش دستباف ایرانی هستند و برای آن ارزش زیادی قائلند. شاید مقایسه فرش دستباف و ماشینی به شما کمک کند تا بهترین تصمیم را برای خرید فرش بگیرید. پس با ما باشید.

    مقایسه فرش دستباف و ماشینی دستباف

    ۱- قیمت فرشمقایسه فرش ماشینی و دستباف

    قیمت فرش دستباف به مواد رنگ‌دهنده، تعداد گره‌ها، نوع بافت و خامه به کار رفته بستگی دارد اما تقریبا همیشه قیمت فرش دستباف از فرش ماشینی ایرانی بسیار بالاتر است. همان‌طور که لباس دستباف، سرامیک و هر اثر هنری دیگری که با دست تهیه می‌شود، بهای بیشتری دارد. این بهای دستان هنرمندی‌ست که با عشق تار را به پود گره می‌زند.

    [related]3114[/related]

    اما خبر خوب این‌که گاهی هم باتوجه به مشخصات محصول، ممکن است تفاوت قیمت زیاد چشمگیر نباشد. بنابراین، با همان بودجه‌، امکان انتخاب دارید. زمان کافی بگذارید، بگردید و مقایسه کنید. اما اگر قیمت فاکتور اصلی خرید شماست در بیشتر موارد برای خرید فرش ماشینی هزینه بسیار کمتری لازم است.  پس در این صورت سراغ فرش ماشینی بروید.

    لیست قیمت فرش ماشینی

    لیست قیمت فرش دستبافت

    ۲- طرح و نقشمقایسه فرش ماشینی و دستباف

    یکی از علت‌هایی که بعضی‌ها فرش دستباف را از چیدمان خانه کنار گذاشتند، شلوغی نقش‌های دستباف است. اغلب فرش‌های ایرانی که با دست بافته می‌شود، طرح‌های شلوغی مثل شکارگاه و ترنج دارند. این طرح‌ها بسیار هنرمندانه بافته می‌شوند. اما با دکوراسیون مدرن خانه، هماهنگ نیستند. از طرف دیگر میان فرش‌های ماشینی، در کنار طرح‌ سنتی، نقش ساده و مدرن کار می‌شود. هنگام خرید فرش، دست‌مان بازتر است و تنوع بین طرح و رنگ، بیشتر.

    این نکته را بهتر است درنظر داشته باشیم که نقش فرش دستباف، به طبیعت اطراف بافنده خیلی نزدیک است. به همین دلیل فرش کرمان و گلستان نقش یکسانی ندارند! میان فرش‌های دستباف، طرح‌های هندسی مثل خشتی می‌بینیم که با چیدمان مدرن سازگار است. هرچه به‌سمت کویر برویم، نفش فرش خلوت‌تر می‌شود و رنگ‌ها خنثی‌تر خواهند بود.

    ۳. دوخت فرش دستباف و ماشینی

    مقایسه فرش دستباف و ماشینی

    در مقایسه فرش دستباف و ماشینی به رنگ‌های پشت و رو فرش توجه کنید. پشت و روی فرش دستباف از نظر رنگی تفاوت زیادی ندارند اما در مورد فرش ماشینی رنگ ها با هم تفاوت دارد و پشت آن رنگ‌های کمتری دارد. همچنین گره‌های پشت فرش در مدل ماشینی یک‌دست و در مدل دستباف، نامظم دیده می‌شوند. ریشه‌ها در مدل ماشینی جدا و در مدل دست‌بافت، بخشی از فرش به حساب می‌آیند. اگر به دستباف بودن یک فرش شک کردید از این روش برای تشخیص اصالت آن استفاده کنید.

    هنگام خرید فرش ماشینی به چه مواردی توجه کنیم؟خرید فرش

    می‌دانیم که فرش ماشینی با دستگاه بافته می‌شود. طرح و نقش از پیش تعریف شده و دستگاه راه خودش را می‌رود. البته که یک نفر بافنده حواسش به چگونگی کار دستگاه هست. این فرش از نخ آکریلیک، بی‌سی‌اف و گاهی پلی‌استر بافته می‌شود. ریشه‌ها بعد از آماده شدن فرش به آن وصل می‌شوند.

    باوجود ارزش هنری فرش دستباف ایرانی، فرش ماشینی با اقبال بیشتری روبه‌روست. اگر شما هم در فکر خرید فرش ماشینی هستید، خوب است به چند نکته توجه کنید تا خرید موفقی داشته باشید.

    تراکم فرشمقایسه فرش ماشینی و دستباف

    میان فرش‌های ماشینی از ۳۵۰ شانه تا ۱۵۰۰ شانه پیدا می‌کنید. همین‌طور که این عدد بالا می‌رود، رقمی که باید پرداخت کنید هم بیشتر می‌شود. مثل همیشه اول بودجه‌تان را مشخص کنید. اگر بودجه‌ محدودی دارید، روی فرش ۷۰۰ شانه حساب کنید. فرش ارزان و بادوامی‌ست. چنین فرشی به‌قدر کافی خوب و باکیفیت هست که چند سال کار کند و به خانه جلوه‌ قشنگی بدهد.

    حالا که بودجه‌ بیشتر دارید، به تراکم بالاتر فکر کنید. هر چه تراکم بیشتر می‌شود، شباهت ظاهر فرش ماشینی و دست‌بافت هم بیشتر خواهد شد.

    استایل دکوراسیونمقایسه فرش ماشینی و دستباف

    بسته به این که سن شما چقدر است، چه سبک سلیقه‌ای دارید و بقیه‌ وسایل خانه را چه رنگ و طرحی انتخاب کرده‌‌اید، مسیر خرید فرش تغییر می‌کند.

    درصورتی‌که چیدمان مدرن را ترجیح می‌‌دهید، سراغ فرش‌هایی بروید که ترکیب رنگ محدود و طرح‌های مینیمال دارند. فرش ترک مثال خوبی برای این سبک فرش است. برای خانه‌ای با چیدمان سنتی، فرش‌هایی با طرح شکارگاه، شاه‌عباسی و ترنج مناسب به‌نظر می‌رسد.

    هنگام خرید فرش دستباف به چه نکته‌هایی توجه کنیم؟مقایسه فرش ماشینی و دستباف

    فرش دست بافت را بافنده روی دار قالی می‌بافد. معمولا فرش ایرانی از پنبه و پشم تهیه می‌شود. فرش‌هایی که چله یا پرز آنها از جنس ابریشم است، ارزش بیشتری دارند. گاهی هم به‌جای پشم، با ابریشم هنر می‌آفرینند. فرش تبریز، کاشان، کرمان، اردکان و اصفهان از جمله نمونه‌های معروف و پرطرفدار به‌حساب می‌آیند.

    [related]517[/related]

    نکته‌ی دیگر این که ریشه‌ فرش دستباف، بخشی از آن به‌حساب می‌آید و جزو بافت فرش است. هر چه فرش در زمان قدیمی‌تری بافته شده باشد، ارزش مالی و معنوی بیشتری هم دارد. درواقع به فرش دستباف، گذشته از کاربرد زیرانداز، می‌توانید به چشم اثر هنری نگاه کنید.

    رنگی که در بافت این دسته از فرش‌ها به‌کار می‌رود، ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد. دیگر حتما حدس می‌زنید که رنگ طبیعی ارزش و بهای بیشتری دارد.

    یک‌‌دست بودن رنگ فرش

    فرش مرغوب رنگ یک‌دستی دارد و باصطلاح دورگه نیست. پیش از خرید فرش دستباف، حتما رنگ بالا و پایین فرش را بررسی کنید.

    اندازه حاشیه مقایسه فرش دستباف و ماشینی با توجه به جزئیات بافت و جنس نخ

    فراموش نکنید فاصله حاشیه فرش تا دایره وسط یا همان ترنج،‌ در فرش دستباف خیلی دقیق نیست. اما این اندازه در دو طرف فرش نباید بیشتر از ۳ سانتی‌متر شود. رودربایستی را کنار بگذارید و با متر این فاصله‌ها را اندازه بگیرید. درصورتی‌که بیشتر از ۳ سانتی‌متر باشد، قیمت فرش کمتر است. بعد از مقایسه فرش دستباف و ماشینی و خواندن نکته‌های کاربردی، می‌توانید به خرید فرش فکر کنید. خوبی خرید آنلاین فرش این است که نظر کاربران و خریداران قبلی را می‌خوانید و بررسی می‌کنید. شما چه نوع فرشی را بیشتر دوست دارید؟ [see_also]24823[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید