همه نکاتی که قبل از خرید مچ‌بند طبی باید بدانید

همه نکاتی که قبل از خرید مچ‌بند طبی باید بدانید
راهنمای مطالعه

    مچ بند طبی پوششی برای حمایت و محافظت از مچ دست است و نه فقط برای شکستگی یا درد شدید مچ که می‌تواند برای ورزشکاران و افرادی که زیاد با مچ دست سروکار دارند مفید باشد. در این مطلب درباره خرید مچ بند طبی از نوع و جنس گرفته تا سایزبندی آن و اینکه هر یک تا چه اندازه می‌تواند از مچ دستتان حمایت کند، صحبت خواهیم کرد.

    مچ دست در برخاستن، بلندکردن، نگه‌داشتن یا کشیدن اشیا، هل‌دادن وسیله‌های سنگین، نوشتن، تایپ‌کردن، رانندگی و بسیاری دیگر از کارهای روزمره درگیر است. این اندام تقریبا در هر فعالیتی که با دست‌هایتان انجام می‌دهید نقش مهمی ایفا می‌کند.

    مچ اندامی است پرکار با مفصلی بسیار ظریف که در شبانه‌روز کارهای زیادی برایمان انجام می‌دهد، اما معمولا تازمانی‌که درد نگرفته است به آن توجهی نمی‌کنیم.

    بسیاری از افراد تصور می‌کنند فقط زمانی که مچ آسیب دیده یا دردی شدید دارد باید از مچ بند طبی استفاده کنیم، درحالی‌که مچ بند طبی می‌تواند از مچ دست در زمانی که کار زیادی از آن می‌کشیم یا به آن فشار می‌آوریم محافظت کند. مخصوصا ورزشکاران و افرادی که با کامپیوتر یا نوشتن سروکار دارند بهتر است حتما از مچ بندهای مخصوص استفاده کنند تا به مچ  آسیب نرسد.

    آسیب‌های احتمالی مچ دست

    انواع آسیب‌دیدگی‌هایی که ممکن است برای مچ دست اتفاق بیفتد عبارت‌اند از:

    • پیچ خوردن
    • کشیدگی
    • التهاب تاندون
    • پارگی یا کشیده‌شدن
    • رگ‌به‌رگ شدن
    • شکستگی
    • آرتروز
    • سندرم تونل کارپال
    • نقرس
    • شبه نقرس

    دلایل اصلی درد یا آسیب‌دیدگی مچ دست

    ption id="attachment_34084" align="alignnone" width="850"]خرید مچ بند طبی - آسیب‌هایی که به مرور به مچ دست وارد می‌شوند کارکردن با کامپیوتر به‌مدت طولانی به‌مرور زمان به مچ دست آسیب می‌رساند

    بعضی از آسیب‌های مربوط به مچ دست ناگهانی اتفاق می‌افتند، اما برخی دیگر به‌مرور زمان خودشان را نشان می‌دهند. این دسته از آسیب‌ها ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتند:

    • حمل اشیاء سنگین (مثل تجهیزات بدن‌سازی یا حمل بارهای سنگین و نظایر آنها)
    • انداختن وزن سنگین بدن روی مچ دست هنگام برخاستن
    • ضعیف‌بودن مچ دست یا ضعیف‌شدن آن به‌مرور زمان
    • کاهش انعطاف‌پذیری یا سفت‌شدن مچ
    • انجام فعالیت‌های با شدت بالا یا تحمل بارهای سنگین
    • ساییده‌شدن تدریجی مچ دست به‌دلیل افزایش سن و استفاده بیش‌ازحد از مچ مانند کار با کامپیوتر یا نوشتن
    • هر نوع تصادف یا صدمه جسمی که به مچ دست آسیب وارد کند و به‌دلیل رسیدگی نکردن به آن، درد مزمن در مچ دست ایجاد شود
    • برخی ورزش‌ها که با مچ دست در ارتباط هستند، مثل تنیس، بدمینتون، کریکت، گلف و هاکی

    انواع مچ بند طبی

    مچ‌بندهای طبی انواع مختلفی دارند که هر یک برای هدف خاصی طراحی شده است. برای کارآیی بهتر مچ‌بند بهتر است نوع مناسب آن را انتخاب کنید.

    [related]23193[/related]

    مچ‌بندهای بنددار

    ption id="attachment_34077" align="alignnone" width="850"]خرید مچ بند طبی - مچ بند طبی بنددار مچ‌بند طبی بنددار نوع اول که فقط از نئوپرن درست شده است و شست کاملا بیرون قرار دارد

    این مچ‌بندها از نوارها و بندهای ولکرو (چسبی) استفاده می‌کنند که بازوبسته‌کردن آنها آسان‌تر باشد. به‌طورکامل باز می‌شوند و باید آنها را دور دست بپیچید. این طراحی برای افرادی که مچ دستشان ورم کرده است بهتر است چون اندازه‌ آن خیلی راحت تنظیم می‌شود. می‌توانید درصورت لزوم آنها را شل‌تر کنید یا اینکه سفت‌تر ببندید. مدل دو روی آن را در زیر می‌بینید که سطح پشتیبانی بالاتری را ارائه می‌کند:

    ption id="attachment_34078" align="alignnone" width="850"]خرید مچ بند طبی - مچ بند طبی بنددار مچ‌بند طبی بنددار نوع دوم که دورو است و ترکیبی از نئوپرن و نایلون است

    مچ‌بندهای فشرده‌ساز

    ption id="attachment_34081" align="alignnone" width="850"]خرید مچ بند طبی - مچ بند فشرده‌ساز مچ بند طبی برای فشرده‌سازی مچ دست ساخته شده از شارکول بامبو

    این مچ‌بندها برای فشرده‌سازی و محکم نگه‌داشتن مچ دست به کار می‌روند و معمولا برای دردهای خفیف‌تر طراحی شده‌اند. شکل آنها شبیه استوانه است که دستتان را درون آن قرار می‌دهید.

    می‌توانید خیلی راحت آنها را بیرون بکشید و دستتان را خارج کنید، بنابراین نه به کمک نیاز دارید و نه لازم است دستتان را جایی قرار دهید و آن را بپوشید (مانند مچ‌بندهای بنددار). این مچ‌بندها اصلا باز نمی‌شوند و در واقع نمی‌توان اندازه‌شان را تنظیم کرد.

    مچ‌بندهای فشرده‌ساز برای ورزشکاران و کسانی که به‌شکل روزانه مکرر با مچ دست کار می‌کنند ازجمله تایپیست‌ها و افرادی که با کامپیوتر و نوشتن سروکار دارند، گزینه‌ای مناسب است.

    مچ‌بندهای بنددار + آستینی

    ption id="attachment_34080" align="alignnone" width="850"]خرید مچ بند طبی - مچ بند طبی بنددار + آستینی مچ‌بند بنددار آستینی که محافظت از انگشت شست ندارد

    این مچ‌بندها ترکیبی از چند عامل محافظتی را با هم دارند و برای استفاده در طول شب مناسب هستند. بندهای آن در قسمت مچ و روی خود دست قابل‌تنظیم‌اند و می‌توان فشردگی آن را به آسانی کم‌وزیاد کرد.

    در برخی از مدل‌های آن، شست ثابت می‌ماند اما خود مچ‌بند که بنددار است کاملا باز می‌شود. به این ترتیب مچ‌بند را خیلی سریع‌تر می‌توانید ببندید چون شست آن را نگه داشته است و اجازه نمی‌دهد بلغزد. این مچ‌بندها معمولا آتل‌های فلزی قابل‌برداشتن دارند. نوع شست‌دار آن را در تصویر زیر می‌بینید:

    ption id="attachment_34083" align="alignnone" width="850"]خرید مچ بند طبی - مچ بند طبی بنددار + آستینی دارای شست مچ‌بند طبی بنددار + آستینی که شست در آن ثابت است

    مواردی که در هنگام خرید مچ بند طبی باید در نظر بگیرید

    قبل از انتخاب مچ‌بندی که مناسب شما باشد ابتدا به موارد مهم زیر توجه کنید:

    ۱. موادی که مچ‌بند از آن ساخته شده است

    مچ‌بندها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که هریک از آنها برای هدف خاصی بهتر هستند. نئوپرین، شارکول بامبو، ژل سیلیکون و توری نایلونی از بهترین مچ‌بندها هستند:

    نئوپرین

    نئوپرین یا نئوپرن نوعی پلیمر مصنوعی از چند لایه لاستیک سبک و بادوام است که در ساخت مچ بند طبی به کار می‌رود. این مچ‌بندها قابل‌تنفس هستند، دربرابر کش‌آمدن مقاومت می‌کنند و از تجمع رطوبت اضافی جلوگیری به عمل می‌آورند.

    شارکول بامبو

    زغال چوب (شارکول) بامبو که در مچ‌بند به کار می‌رود ضمن اینکه فشرده‌سازی و محافظت خفیفی را ارائه می‌کند، باعث نرمی و انعطاف‌پذیری مچ‌بند هم می‌شود. این مچ‌بندها به تنظیم دما کمک می‌کنند و می‌توانید با آنها راحت‌تر کار کنید.

    ژل سیلیکون

    ption id="attachment_34082" align="alignnone" width="850"]خرید مچ بند طبی - مچ بند ژل سیلیکونی مچ‌بند فشرده‌ساز که از ژل سیلیکونی درست شده است

    ژل‌های سیلیکونی ۱۰۰% از سیلیکون تشکیل شده‌اند و برای دردهای خفیف مناسب هستند. این ماده باعث می‌شود مچ‌بند وزن کمی داشته باشد و کار با آن در هنگام تایپ‌کردن، نوشتن و فعالیت‌های این‌چنینی آسان باشد. این ژل فاقد لاتکس بوده و ضدآب است.

    توری نایلونی

    این مچ‌بندها هم سبک هستند و هم قابل‌تنفس‌اند. به این ترتیب تجمع عرق را در مچ دستتان کاهش می‌دهد و دستتان را خنک نگه می‌دارد. می‌توانید در شبانه‌روز از آن استفاده کنید و برای استفاده به‌مدت طولانی مناسب است.

    ۲. سایزبندی: قابل‌تنظیم، غیرقابل‌تنظیم یا فری‌سایز

    مورد دیگری که باید در هنگام خرید مچ بند طبی در نظر بگیرید سایزبندی آن است. هر نوع مچ‌بند با سایزبندی خاصی به بازار عرضه می‌شود. اگر اندازه درست را انتخاب نکنید نه تنها محافظتی از دستتان به عمل نمی‌آورد، بلکه ممکن است بیشتر به آن فشار بیاورد.

    قابل‌تنظیم

    این مچ‌بندها بند دارند و به‌راحتی می‌توان اندازه آنها را برای دست‌های بزرگ یا کوچک تنظیم کرد. این مچ‌بندها برای تورم و التهاب عالی هستند زیرا می‌توانید آنها را به‌راحتی به هر اندازه که بخواهید کم و زیاد کنید.

    غیرقابل‌تنظیم

    مچ‌بندهای فشرده‌ساز قابل‌تنظیم نیستند و بند ندارند. بااینکه الاستیک هستند، اما آن‌قدرها سایزشان تغییر نمی‌کند، بنابراین در چهار اندازه کوچک (S)، متوسط (M)، بزرگ (L) و خیلی بزرگ (XL) به بازار عرضه می‌شود تا متناسب با اندازه دستتان آنها را تهیه کنید. مچ‌بندهای شارکول بامبو در این دسته قرار می‌گیرند.

    فری‌سایز

    مچ‌بندهای ژل سیلیکونی به‌دلیل طراحی نرم و انعطاف‌پذیری که دارند فقط در یک اندازه به بازار عرضه می‌شوند و فری‌سایز هستند.

    ۳. نوع آتل مچ‌بند: سخت یا نیمه‌سخت

    خرید مچ بند طبی - آتل مچ بند

    آتل‌ها مورد بسیار مهمی هستند که باید در هنگام خرید مچ بند طبی به آنها توجه داشته باشید. برخی از آنها آتل سخت دارند و برخی دیگر دارای آتل‌های انعطاف‌پذیر هستند. آتل‌های سخت حمایت بیشتری از مچ دستتان ارائه می‌کنند ولی گاهی مواقع واقعا به آنها نیاز ندارید. بنابراین بسته به نیازتان آنها را انتخاب کنید.

    مچ‌بندهای بنددار قابل‌تنظیم چه نوع شست ثابت و چه نوعی که کاملا باز می‌شود، آتل سخت دارند. این آتل‌ها باعث حمایت و محافظت بیشتر از مچ دست می‌شوند. البته خوبی آنها این است که می‌توانید در صورت لزوم آنها را خارج کنید تا مچ‌بند انعطاف‌پذیرتری داشته باشید. آتل‌ها هم در قسمت بالا و هم پایین مچ‌بند قرار دارند که شامل یک آتل فلزی منحنی به‌شکل کف دست و آتل‌های پلاستیکی است.

    [related]13294[/related]

    آتل فلزی سخت است و برای اینکه دستتان را در بیشترین حالت ممکن ثابت نگه دارد (مخصوصا در شکستگی مچ) به کار می‌رود. آتل‌های پلاستیکی نیمه‌سخت هستند و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.

    ۴. سطح پشتیبانی: خفیف، متوسط، حداکثری

    عامل مهم دیگری که باید در نظر بگیرید، سطح پشتیبانی این مچ‌بندهاست که با توجه به طراحی آنها متغیر است.

    پشتیبانی خفیف

    این مچ‌بندها برای صدمات جزئی طراحی شده‌اند و پشتیبانی کمی را ارائه می‌کنند. نوع بامبو و سیلیکونی در این دسته قرار دارند.

    پشتیبانی متوسط

    مچ‌بندهایی که آتل‌های فلزی یا پلاستیکی نیمه‌سخت دارند و می‌توان برای تنظیم میزان پشتیبانی آنها را خارج کرد در این دسته قرار می‌گیرند. این مچ‌بندها برای رگ‌به‌رگ‌شدن، سندرم تونل کارپال و یا التهاب تاندون مچ دست مناسب هستند.

    پشتیبانی حداکثری

    بیشترین پشتیبانی را مچ بندهای سخت و نیمه‌سخت با آتل‌های فلزی برای بی‌حرکت نگه داشتن دست ارائه می‌کنند. این مچ بندها گزینه‌ای مناسب برای جدی‌ترین مشکلات مربوط به مچ دست ازجمله شکستگی‌ها هستند.

    جمع بندی راهنمای خرید مچ بند طبی

    مچ یکی از پرکاربرترین بخش‌های بدن است که در فعالیت‌های گسترده‌ای نقش دارد اما در بسیاری از موارد عادات نادرست ما در هنگام فعالیت‌های مختلف مانند برخاستن یا حمل اشیاء می‌تواند به مچ دست آسیب برساند. برای حمایت از مچ در این فعالیت‌ها یا تسریع روند بهبودی می‌توان از مچ بند استفاده کرد. پیش از خرید مچ‌ بند باید به مواد سازنده، سایزبندی، نوع آتل مچ‌بند و سطح پشتیبانی آن دقت کرد. به‌نظر شما چگونه می‌توان از آسیب‌دیدگی مچ دست جلوگیری به عمل آورد؟ لینک خرید انواع مچ‌بند با قیمت مناسب [see_also]4818[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید