راهنمای خرید کابینت MDF؛ هر آنچه پیش از خرید باید بدانید

راهنمای خرید کابینت MDF؛ هر آنچه پیش از خرید باید بدانید
راهنمای مطالعه

    یکی از پرطرفدارترین مواد اولیه برای ساخت کابینت آشپزخانه، ام دی اف است. در این مطلب درباره خرید کابینت ام دی اف ، مزایا و معایب آن و عواملی که بر قیمت آن تأثیر می‌گذارند صحبت خواهیم کرد.

    ام دی اف چیست؟

    خرید کابینت mdf - ام‌دی‌اف چیست

    ام دی اف (MDF) که نام کامل آن تخته فیبر با چگالی متوسط (Medium-density fiberboard) است، نوعی چوب مهندسی‌شده مصنوعی است و این بدان معناست که در طبیعت وجود ندارد. بیشتر افراد خرید کابینت ام دی اف را به‌دلیل مزایایی که دارد، نسبت به کابینت‌های ساخته‌شده از چوب اصل و سایر محصولات چوب مهندسی‌شده از جمله تخته سه‌لا ترجیح می‌دهند. بااین‌حال این به‌معنای بی‌عیب بودن ام دی اف نیست؛ فقط مزایای آن بیشتر از معایب آن است.

    برای ساخت ام دی اف از مواد مختلفی استفاده می‌کنند. این مواد می‌توانند تراشه‌های انواع چوب (چوب سخت یا نرم)، ضایعات، کاغذهای بازیافتی، بامبو، الیاف کربن و پلیمرها، فولاد، شیشه، درختان نامرغوب جنگلی و خاک‌اره باشد. همه این مواد را با هم ترکیب می‌کنند و سپس به آنها رزین و موم اضافه می‌کنند. در نهایت تحت دمای بالا و فشار زیاد آن را به‌صورت ورقه‌هایی با ابعاد مختلف درمی‌آورند. سپس این ورقه‌ها را در ساخت کابینت MDF به کار می‌برند.

    ابعاد هر ورق ام دی اف چقدر است؟

    ابعاد استاندارد هر ورق ام دی اف ۱۲۰×۲۴۰ سانتی‌متر است. البته ورق‌های ام دی اف ۱۸۳×۳۶۶ و ۲۱۰×۳۶۶ هم تولید می‌شوند.

    ضخامت ورق ام دی اف می‌تواند از ۳ تا ۳۲ میلی‌متر باشد. معمولا بهترین ضخامت برای کابینت در محدوده ۱۶ تا ۱۸ میلی‌متر است. در ایران بیشتر برندهای ام دی اف با ضخامت ۱۶ میلی‌متر عرضه می‌شوند.

    رنگ واقعی ام دی اف چه رنگی است؟

    رنگ معمول MDF برنزی یا قهوه‌ای تیره است اما می‌توان به هر رنگ دلخواه دیگری آن را در آورد. طیف رنگ آن واقعا گسترده است. پیش از این به صورت مفصل درباره نکات مهم در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه توضیح داده بودیم.

    چرا کابینت ام دی اف را ترجیح می‌دهیم؟

    خرید کابینت ام دی اف از بسیاری جهات نسبت به چوب اصل و تخته سه‌لا ترجیح دارد. در ادامه به برخی از این مزیت‌ها اشاره می‌کنیم:

    مقرون‌به‌صرفه‌تر از چوب‌های دیگر است

    ام دی اف از برخی جهات مقرون‌به‌صرفه‌تر از چوب اصل و تخته سه‌لا است. اول اینکه فرایند ساخت آن آسان‌تر است و بنابراین هزینه کمتری برمی‌دارد. موادی که در ساخت آن استفاده شده‌اند، چندان گران نیستند و اگر خوب از آن نگهداری کنید (هرچند به مراقبت جزئی نیاز دارد)، تا سال‌ها بدون مشکل برایتان کار می‌کند.

    تاب برنمی‌دارد

    ام دی اف درست مانند چوب در صورت نوسانات دمایی و رطوبت زیاد، منبسط و منقبض می‌شود، اما برخلاف چوب تاب برنمی‌دارد. ام دی اف به‌لطف ساختار یکپارچه‌ای که دارد، با تغییرات شدید دما و رطوبت تاب برنمی‌دارد و تغییرشکل نمی‌دهد.

    برش‌کاری آن آسان است

    ption id="attachment_34342" align="alignnone" width="850"]خرید کابینت mdf - برشکاری ام‌دی‌اف راحت انجام می‌شود با ام‌دی‌اف می‌توان کابینت‌هایی منحنی ساخت

    برخلاف چوب اصل، ام‌دی‌اف گره یا هسته ندارد، سطح آن کاملا صاف است و گره یا هسته ندارد. به همین دلیل به‌راحتی می‌توان آن را برید یا اره کرد، بدون اینکه متلاشی شود یا ترک بخورد. برش‌دادن لبه‌های ام دی اف راحت‌تر از چوب‌های دیگر است. به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالای آن، می‌توان آن را به‌آرامی خم کرد تا شکل منحنی به خود بگیرد. به همین دلیل برای کابینت‌ها یا روی پیشخوان‌های با لبه گرد مناسب است.

    با همه سبک‌ها متناسب است

    همان‌طور که گفتیم ذات ام دی اف انعطاف‌پذیر است. به همین دلیل از آن می‌توان برای ساخت هر نوع سبک کابینت از سبک مدرن و امروزی که خطوطی صاف و ساده دارند گرفته تا سبک کلاسیک با برش‌ها و قالب‌های تزئینی استفاده کرد.

    به‌راحتی رنگ‌آمیزی می‌شود

    خرید کابینت ام دی اف - رنگ‌های ام‌دی‌اف

    تنوع رنگ‌هایی که ام دی اف می‌پذیرد بسیار زیاد است. مخصوصا اگر کابینت‌های رنگی بخواهید بهترین گزینه ام دی اف است. دلیلش این است که از ترکیبات بسیار ریز ساخته شده است و گره یا زبری در بافت آن وجود ندارد. به همین دلیل رنگ‌آمیزی نهایی آن یکنواخت و تمیز درمی‌آید.

    نگهداری از آن سخت نیست

    تمیز کردن کابینت ام دی اف بسیار راحت است و لک نمی‌شود. هر نوع رنگ یا لکه‌ای را از روی آن به‌سرعت می‌توان پاک کرد.

    [related]34012[/related]

    مقاومت ام دی اف کمتر از چوب‌های دیگر نیست

    هر چند ام دی اف از چوب اصل ارزان‌تر است اما این به‌معنای محکم نبودن آن نیست. ام دی اف به‌اندازه کافی محکم و قوی هست و اگر به‌شکل مناسب از آن نگهداری کنید تا مدت‌ها برایتان کار خواهد کرد.

    اندازه ورق ام دی اف بزرگ است

    اندازه هر ورق ام دی اف بسیار بزرگ‌تر از چوب‌های اصل است. بنابراین اگر بخواهید کابینت‌های بزرگ و یکپارچه مانند پیشخوان را بدون درز داشته باشید، ام دی اف مناسب است.

    ام دی اف چه معایبی دارد؟

    خرید کابینت ام دی اف

    استفاده از ام دی اف برای ساخت کابینت آشپزخانه معایبی هم دارد. هرچند مزایای ام دی اف زیاد است و به معایب آن می‌چربد، بااین‌حال بهتر است هنگام خرید کابینت ام دی اف از مشکلات آن هم باخبر باشید.

    استحکام آن کمتر از چوب اصل است

    ام دی اف معمولا از چوب اصل و تخته سه‌لا ضعیف‌تر است، البته نه آن‌قدر که عیب بزرگی به حساب بیاید. به همین دلیل معمولا بهتر است هنگام خرید کابینت ام دی اف ، قسمت‌های داخلی کابینت‌ها را از چوب اصل یا تخته سه‌لا و درهای کابینت و پیشخوان را از ام دی اف سفارش بدهید. قسمت‌های داخلی دیده نمی‌شوند بنابراین نگران ظاهر کابینت‌هایتان نباشید.

    ام دی اف سنگین‌تر از تخته سه‌لا است ولی استحکام کمتری دارد

    ام دی اف سنگین‌تر از تخته سه‌لا است ولی استحکامش کمتر است. به همین دلیل نمی‌تواند به‌خوبی پیچ یا میخ را مدتی طولانی نگه دارد. بنابراین برای کابینت دیواری یا ایستاده که به دیوار محکم می‌شود زیاد مناسب نیست.

    ام دی اف نمی‌تواند وزن زیاد را تحمل کند، به همین دلیل فقط درها را از ام دی اف انتخاب کنید و برای خود کابینت‌ها از چوب اصل یا تخته سه‌لا برای تقویت آن استفاده کنید. بیشتر کابینت‌سازان کابینت‌های آماده را به این شکل می‌سازند و اگر سفارش بدهید هم به شما همین روش را پیشنهاد خواهند داد.

    ام دی اف خیلی سریع خراش برمی‌دارد

    ام دی اف همه مزایایش را فقط تا زمانی به شما ارائه می‌کند که به آن آسیب نزده باشید. اگر یک خراش با شیئی نوک‌تیز روی آن بیندازید، ترمیم‌کردن آن غیرممکن است. درحالی‌که آسیب‌های سطحی چوب اصل را می‌توان با سمباده‌کشیدن برطرف کرد.

    ازآنجاکه آشپزخانه پر از وسایل و اشیای نوک‌تیز یا زبر است، بسیار مهم است که در هنگام کار روی کابینت‌هایی که از ام دی اف ساخته‌اید مراقب باشید. وقتی ام دی اف زخمی می‌شود، در معرض رطوبت انبساط پیدا می‌کند و متورم می‌ماند.

    پس از آن اگر مقدار کمی آب هم روی کابینت ام دی اف بریزد، با وجود مقاوم‌بودنش در برابر آب، رطوبت را جذب می‌کند و دیگر به اندازه طبیعی‌اش برنمی‌گردد. در این شرایط مجبورید کل کابینت را تعویض کنید. مخصوصا اینکه در درست‌کردن کابینت ام دی اف از پنل‌هایی بزرگ استفاده می‌کنند.

    درهنگام کار با آن گرد و خاک زیادی بلند می‌شود

    معمولا هنگام اره‌کردن و برش ام دی اف حتی با دستگاه گردوخاک زیادی بلند می‌شود که برای کارگران و کابینت‌سازان تاحدودی خطرناک است و ممکن است به ریه آنها آسیب برساند.

    ام دی اف حاوی موادی خطرناک است

    خرید کابینت mdf - ام‌دی‌اف حاوی موادی خطرناک است

    متأسفانه ام دی اف به‌دلیل دارابودن رزین و چسب‌های خطرناک حاوی اوره فرمالدهید و ترکیبات آلی فرار است. این ترکیبات تحریک‌کننده ریه و سیستم عصبی هستند. البته هنگام استفاده از آنها این مواد ساطع نمی‌شود و بیشتر در فرایند ساخت آنها این مشکل وجود دارد.

    بااین‌حال به کارخانجات تولید ام دی اف فشار وارد کرده‌اند که محصولات دوست‌دار محیط‌زیست به بازار عرضه کنند. به همین دلیل بسیاری از کارخانه‌ها در حال آزمایش چسب‌های غیرسمی هستند. از سوی دیگر امروزه استفاده از منابع تجدیدپذیر مانند کاه و بامبو که رشد بسیار سریعی دارند برای ساخت ام دی اف محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

    [related]26722[/related]

    علامت‌های روی ام‌دی‌اف به چه معناست؟

    تولیدکنندگان برای مشخص‌کردن ویژگی‌های برخی از انواع ام دی اف آنها را علامت‌گذاری می‌کنند. برای مثال برخی از تخته‌های ام دی اف را طوری می‌سازند که دربرابر آب مقاومت بهتری داشته باشند. علامت سبز روی ام دی اف نشان‌دهنده آن است که این تخته دربرابر رطوبت مقاوم است.

    ازآنجاکه کابینت‌های آشپزخانه مخصوصا حوالی سینک ظرفشویی مدام خیس می‌شوند، بهتر است هنگام خرید کابینت ام دی اف ، کابینت‌هایی را انتخاب کنید که با این ویژگی ساخته شده‌اند.

    علامت آبی یا قرمز به‌معنای ضدحریق بودن تخته ام دی اف است. ازآنجاکه در آشپزخانه مدام با آتش و گرمای زیاد کار دارید بهتر است به این مورد توجه کنید.

    قیمت کابینت MDF چقدر است و چه عواملی در آن تأثیر دارند؟

    ام دی اف انواع مختلفی دارد که از نظر بافت، تراکم، اندازه، نوع چسب، محتوای رطوبت، گونه‌های چوب استفاده شده و ضخامت با هم متفاوت هستند. قیمت کابینت MDF متری حساب می‌شود و به کیفیت مواد به‌کاررفته در آن و ضخامت آن بستگی دارد. هرچه تخته ام دی اف ضخامت و تراکم بیشتری داشته باشد و از مواد باکیفیت‌تری ساخته شده باشد گران‌تر است. البته در ایران بین ایرانی یا خارجی‌بودن ام دی اف هم تفاوت وجود دارد و به‌وضوح تخته‌های خارجی گران‌ترند. در ایران درحال‌حاضر ورق ام دی اف از متری ۱٬۸۰۰٬۰۰۰ تومان تا ۱۲ میلیون تومان هم به فروش می‌رسد. البته این قیمت تمام‌شده کابینت نیست و باید دستمزد کابینت‌ساز اعم از برش، رنگ‌آمیزی و نصب آن را هم بپردازید. البته احتمالا دستگیره‌ها و سایر وسایل تزئینی را خودتان باید انتخاب کنید و سفارش دهید. جدیدترین انواع دستگیره کابینت را ببینید [see_also]28659[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید