بایدها و نبایدهای تمیز کردن کابینت‌های ام‌دی‌اف

بایدها و نبایدهای تمیز کردن کابینت‌های ام‌دی‌اف
راهنمای مطالعه

    تمیز کردن کابینت ‌ام‌دی‌اف یکی از کارهای ناخوشایند ولی ضروری است که راه فراری از آن وجود ندارد. اگر به بهداشت این بخش از آشپزخانه رسیدگی نکنید، مشکلات جدی و ناخوشایندی رخ خواهد داد. شما که دوست ندارید، چربی و آلودگی‌هایِ جمع‌شده بیماری‌های مختلف را به خانه‌تان راه بدهند، می‌خواهید؟ در این مقاله از روش‌های تمیز کردن کابینت ام‌دی‌اف برایتان می‌گوییم.

    وقتی از نظافت آشپزخانه صحبت می‌شود، پای تمیزکردن کف، پیشخوان، سینک و البته کابینت‌ها به میان است. البته درباره کابینت‌ها موضوع کمی جدی‌تر هم هست. چرا؟ چون باید علاوه بر نظافت‌های دوره‌ای و چندماه به چندماه به فکر تمیزکردن مداوم آنها و درهایشان هم باشید. کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسد اما کافی است که اصول و قواعد کار را بدانید تا ماجرا بی‌دردسر حل‌وفصل شود.

    در ادامه از روش‌های تمیزکاری کابینت‌های ام‌دی‌اف می‌خوانید. این روزها دیگر تقریبا همه منازل مجهز به این کابینت‌ها هستند و باید روش‌های نظافتشان را یاد بگیرید.

    ابزارهای تمیز کردن کابینت را آماده کنید

    تمیز کردن کابینت ام دی اف

    • دستمال‌های مناسب برای تمیزکاری
    • مسواکی برای پاک‌سازی لکه‌ها
    • جاروبرقی ‌(اختیاری است)
    • مایع ظرف‌شویی
    • محلول سرکه و آب گرم
    • تمیزکننده‌های چندکاره
    • جوش شیرین

    جدیدترین انواع دستمال آشپزخانه را ببینید

    این وسایل را آماده کنید و با در نظرگرفتن نکات زیر، به کابینت‌های ام‌دی‌اف صفا و تمیزی بدهید. آماده‌اید؟

    از محلول‌های پاک‌کننده رقیق و ملایم استفاده کنید

    از محلول‌های تمیزکننده تند و غلیظ برای پاک‌کردن در و درون کابینت‌ها استفاده نکنید. چنین موادی می‌توانند باعث خوردگی و از بین‌رفتن رنگ کابینت شوند. محلولی رقیق تدارک ببینید؛ مثلا با نسبت یک به سه از مایع ظرف‌شویی و آب استفاده کنید. شاید شنیده باشید که همین نسبت برای سرکه و آب هم محلولی پاک‌کننده می‌سازد.

    بهترین روش و راه برای پاک‌کردن کابینت با این محلول‌ها هم استفاده از اسپری است. محلول را در ظرف اسپری بریزید (مثلا در ظرف شیشه‌پاک‌کن خالی) و آن را به سطوح و درهای کابینت بپاشید و با دستمالی مناسب پاک کنید.

    پاک‌کننده‌های چندکاره هم می‌توانند گزینه خوبی برای شست‌وشوی کابینت‌ها باشند. اما قبل از استفاده از آن‌ها، بهتر است که کمی از ماده را روی بخشی پنهانی از کابینت امتحان کنید و ببینید که اگر خوردگی و خرابی ایجاد نمی‌کند، به تمیزکاری با آن ادامه بدهید.

    می‌توانید خمیری از جوش‌ شیرین و آب هم آماده کنید. آب و جوش شیرین را به ترتیب به نسبت یک به دو ترکیب کنید و خمیری به وجود بیاورید که می‌تواند لک‌ها و آلودگی‌ها را از کابینتتان پاک کند.

    [related]33224[/related]

    کابینت‌ها را غرق محلول‌های پاک‌کننده و آب نکنید

    همان‌طور که گفته شد، برای تمیز کردن کابینت ام‌دی‌اف باید به سراغ محلول‌های رقیق در ظرف‌های اسپری بروید. برای پاک‌کردن آنها هم از دستمال‌های میکروفایبر کمک بگیرید. یادتان نرود که کابینت‌ها نباید غرق محلول و آب شوند. رطوبت و خیسی زیاد باعث پوسیدگی و تخریب کابینت می‌شود.

    بعد از اینکه محلول را به کابینت اسپری می‌کنید، با دستمالی که گفته شد، از بالا تا پایین محلول را خشک کنید: بعد از اینکه کابینت‌ها را با محلولی مناسب و رقیق پاک می‌کنید، باید آن‌ها را همیشه با دستمال دیگری که نرم است و با آب گرم مرطوب شده، خشک کنید.

    با مسواک لکه‌زدایی کنید

    تمیز کردن کابینت ام دی اف

    مسواکی قدیمی یا مسواکی مخصوص نظافت تهیه کنید و لکه‌ها و غبارهایی را که در درزهای کابینت گیر افتاده‌اند، به‌راحتی پاک‌سازی کنید. دور دستگیره‌ها و در کابینت را فراموش نکنید و حواستان با زدودن جرم‌ها و لکه‌های ریزودرشت باشد.

    با پاک‌کن خط‌وخش‌ها را پاک کنید

    اگر خط‌وخَش‌هایی روی کابینت ام‌دی‌اف ایجاد شده، نگران نباشید. یک پاک‌کن بیاورید و با آن روی خطوط و خش‌ها بکشید. به‌سادگی می‌بینید که پاک می‌شوند. به‌طور کلی، باید در نگهداری از کابینت‌های ام‌دی‌اف دقت زیادی به خرج بدهید و از مواد غلیظ و تند یا دستمال‌های زبری که خط‌وخش تولید می‌کنند، به‌هیچ‌وجه استفاده نکنید.

    شیشه‌ها را فراموش نکنید

    اگر کابینت‌هایتان بخش‌های شیشه‌ای دارد هم با ترکیب آب و سرکه یا شیشه‌شوی‌های معمولی دست‌به‌کار شوید و کمی آنها را تمیز کنید. پاک‌کردن شیشه‌ها با روزنامه هم فکر خوبی است. معمولا به دوبار دستمال‌کشی نیاز خواهید داشت؛ یک‌بار باید چربی و غبارها را بگیرید و بار بعدی، برای براق‌سازیِ کار، به دستمال‌کشیدن یا استفاده از روزنامه نیاز خواهید داشت.

    [related]33225[/related]

    تمیزکردن داخل کابینت‌ها را بادقت انجام بدهید

    یکی دیگر از بایدها در تمیز کردن کابینت ام‌دی‌اف این است که به سراغ درون آن‌ها بروید و با تخلیه کامل کابینت‌ها، شستن و پاک‌کردن ظرف‌ها و وسایل درونی آن‌ها و دستمال‌کشی طبقات و بخش‌های مختلف داخل کابینت، آلودگی و میکروب را از آشپزخانه‌تان دور کنید.

    این کار باید به شکل دوره‌ای انجام شود. اگر نظافت درون کابینت‌ها را فقط برای عید بگذارید، آلودگی‌های زیادی در آن‌ها تجمع خواهند کرد و تمیزکاری‌شان در پایان سال هم خیلی سخت و دشوار خواهد شد.

    تمیز نگه‌داشتن بلندمدت کابینت‌های ام‌دی‌اف

    تمیز کردن کابینت ام دی اف

    دست‌کم هر دو هفته، یک‌بار به سراغ کابینت‌ها بروید و با دستمالی مناسب گردوغبارها را پاک کنید و نگذارید که به‌مرور آلودگی، چربی و... روی کابینت‌ها و درونشان بنشیند. این کار مانع از آن می‌شود که نیاز به تمیزکاری شدید و جدی در آینده وجود داشته باشد.

    بعد از اینکه مواد شوینده و محلول‌های پاک‌سازی را روی درها و درون طبقات کابینت‌ها اسپری می‌کنید، حواستان به پاک‌کردن سریعشان هم باشد. در غیر این صورت، لکه‌های ناشی از مواد شوینده و آب، مشکل‌زا می‌شود و پاک‌کردن آن‌ها هم کارتان را دشوار می‌کند.

    اگر از توسترها یا قهوه‌سازها و وسایلی استفاده می‌کنید که حرارت به‌وجود می‌آورند، آن‌ها را از کابینت‌ها دور نگه دارید. حرارت مداوم آن‌ها روی کابینت‌ها اثر منفی می‌گذارد و باعث خرابی می‌شود. پس این وسایل را در نقاطی از آشپزخانه بگذارید که تخریب و خسارت به همراه نمی‌آورند.

    جمع‌بندی تمیز کردن کابینت ام‌دی‌اف

    تمیز کردن کابینت ام‌دی‌اف مهم است و اگر به آن رسیدگی نکنید، منبعی از جرم و آلودگی را در آشپزخانه‌تان خواهید داشت. روش‌هایی را که گفته شد، حتما در نظر بگیرید و تمیزکاری را فقط مخصوص عید و بهار ندانید. اگر مرتب حواستان به تمیزکاری بخش‌های مختلف خانه باشد، همیشه در محیطی تمیز و بهداشتی زندگی خواهید کرد و برای نظافت عید و بهار به دردسر نمی‌افتید. اگر شما هم روش و راه‌کار یا محلولی پاک‌کننده با دستور اختصاصی خودتان بلدید آن را با خوانندگان درجه در میان بگذارید. [see_also]33223[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید