بازی فکری؛ انتخابی مناسب برای هدیه به بزرگسالان

بازی فکری؛ انتخابی مناسب برای هدیه به بزرگسالان
راهنمای مطالعه

    بازی های فکری و رومیزی قدمت زیادی دارند و امروزه نیز به عنوان یکی از بهترین و البته سالم ترین سرگرمی های حال حاضر شناخته شده اند. انواع  مختلف بازی فکری در سبک های متنوع وجود دارد که می تواند یک جمع خانوادگی و دوستانه را برای ساعت ها سرگرم کند. سالانه بازی های رومیزی متعددی روانه ی بازار می شوند چرا که این سری از بازی ها مخاطب بسیاری دارند. لذا بازی فکری می تواند یک گزینه عالی برای هدیه دادن باشد چرا که بازی های رومیزی طرفداران بسیاری بین نوجوانان و بزرگسالان دارند.

    برای انتخاب یک بازی فکری مناسب بزرگسالان  چندین فاکتور را باید در نظر بگیرید. بسیاری از افراد بازی های فکری را صرفا جهت سرگرمی و داشتن اوقات خوش خریداری می کنند. برخی از افراد با هدف آموزش و یادگیری به سمت خرید بازی های رومیزی می روند، لذا در وهله ی اول هدف خود را از خرید بازی رومیزی مشخص کنید. و این نکته را به یاد داشته باشید که تنها از روی جلد و جعبه بازی آن را قضاوت و انتخاب نکنید. جالب به نظر رسیدن بازی و تبلیغات جذاب آن راهنمای خوبی برای خرید بازی رومیزی نیستند.

    موضوع و مکانیزم های بازی

    سبک و موضوع بردگیم یکی از تاثیر گذارترین عواملی است که باعث می شود یک بازی رومیزی را دوست داشته باشید و از آن لذت ببرید. البته تنها اکتفا به موضوع بردگیم کافی نیست، در نظر گرفتن مکانیزم های بازی نیز اهمیت بسیاری دارد.

    بازی های رومیزی با توجه به سبکی که دارند دارای موضوعات و مکانیزم های متفاوتی هستند. هنگام خرید بازی رومیزی موضوعات و سبک مورد علاقه ی خود را در نظر بگیرید. اغلب بازی های فکری دورهمی و استراتژیک با تم های جنگی، جاسوسی- معمایی، اقتصادی- تجاری، فرهنگی و داستان های قرون وسطایی و… منتشر می شوند. بسیاری از افراد بازی های رومیزی را بر اساس مکانیزم ها و روش بازی آنها مورد ارزیابی قرار می دهند. از جمله مکانیزم های بازی های رومیزی می توان موارد زیر را نام برد:

    • تاس انداختن (Dice Rolling)
    • انتخاب و برداشت کارت (Card Drafting)
    • شناسایی الگو (Pattern Recognition)
    • ساخت الگو (Pattern Building )
    • نقش آفرینی (Role playing)
    • مذاکره (Negotiation)
    • همکاری (Co-operative Play)
    • بازی همزمان / بدون نوبت ( Simultaneous Action Selection)
    • پیش بینی / ذهن خوانی
    • حافظه (Memory)
    • حرکت نقطه به نقطه ( Point to Point Movement)
    • حرکت شبکه ای (Grid Movement)
    • شبکه سازی (Network Building)
    • رای گیری (Voting)
    • قصه گویی (Storytelling)
    • شانس ( Luck)
    • استقرار کارگر (Worker Placement)
    • مدیریت کارتها، دردست داشتن با ارزش ترین کارتها ( Hand Management)
    • جمع آوری مجموعه ( Set Collection)
    • حذف بازیکن (Player Elimination)

    مناسب ترین بازی های فکری برای هدیه به بزرگسالان

    انواع متعددی از بازی های رومیزی در بازار موجود هستند که برای رده ی سنی بزرگسال طراحی شده اند، به طور معمول بازی های فکری بزرگسال مهارت محور هستند و دارای ویژگی ها و جذابیت های خاص خود می باشند. از جمله جذاب ترین بازی های رومیزی مخصوص بزگسالان می توان موارد زیر را نام برد:

    استوژیت (Dixit)

    بازی فکری استوژیت یک بازی رومیزی جذاب کارتی می باشد که بر اساس بازی محبوب دیکسیت (Dixit) طراحی شده است. استوژیت یک بازی فکری دورهمی می باشد که برای 2 الی 8 نفر طراحی شده است. بازی استوژیت یک بازی گروهی و خلاقانه می باشد که به شدت جذاب بوده  به گونه ای که شاهد هیچ روند تکراری و خسته کننده در طول بازی نخواهید بود. قصه گویی، خیال پردازی، ذهن خوانی و پیش بینی، خلاقیت و رای گیری از جمله مکانیزم های بازی هیجان انگیز استوژیت می باشند. در این بازی هرچه بازیکنان از مهارت قصه گویی بالاتری برخودار باشند و خلاقانه عمل کنند هیجان بازی چندین برابر می شود.

    بازیکنان در بازی فکری استوژیت با 96 کارت تصاویر سروکار خواهند داشت. کارت های تصاویر استوژیت کارتهای ساده ای نیستند، هر کدام بیانگر چندین مفهوم و داستان هستند که شما را وادار به خیال پردازی و قصه گویی می کنند. در این بازی باید برای هر کارت تصویری که در اختیار دارید با استفاده از یک جمله مینیمال، یک بیت شعر، ضرب المثل و یا کنایه یک قصه بگویید. هر بازیکن در هر نوبت خود نقش قصه گو را ایفا میکند، بدین ترتیب که از میان کارتهایی که در دست دارد یک کارت را انتخاب می کند و برای آن کارت قصه می گوید. بازیکن قصه را باید به گونه ای بیان کند که نه بسیار ساده و مشخص باشد  نه بسیار پیچیده و مبهم.

    اسپلندور (Splendor)

    اسپلندور یک بازی کارتی استراتژیک جذاب برای بزرگسالان می باشد. بازی رومیزی کهربا نیز نسخه ی فارسی بازی اسپلندور می باشد، این بازی جذاب در جمع های خانوادگی و دورهمی های دوستانه غوغا به پا می کند و محبوبیت بسیاری بین بازیکنان بازی های رومیزی دارد. بازی اسپلندور یک بازی رومیزی استراتژیک با ژانر اقتصادی می باشد که فعالیت های تجار دوره ی رنسانس را به تصویر می کشد. این بازی جذاب برای 2 تا 4 نفر و افراد ده سال به بالا طراحی شده است.

    در بازی اسپلندور هدف کسب امتیاز بیشتر و جمع آوری دارایی های ارزشمند و درعین حال مدیریت منابع می باشد، از جمله مکانیزم های مهم این بازی می توان به برنامه ریزی و تفکر استراتژیک، برداشت کارت، تصمیم گیری و ریسک پذیری اشاره کرد. به عبارت دیگر در این بازی بازیکنان نقش تاجرانی را ایفا می کنند که باید با مدیریت منابع و داشتن برنامه ریزی استراتژیک دارایی های خود را توسعه دهند.

    بردگیم اسپلندور با هدف افزایش مهارت تفکر استراتژیک، تصمیم گیری و ریسک پذیری طراحی شده است و یک هدیه عالی برای افرادی است که به بازی های فکری با تم اقتصادی علاقه مند هستند.

    ریسک (Risk)

    بازی رومیزی ریسک محبوبیت جهانی دارد و یکی از هیجان انگیزترین بازی های استراتژیک می باشد که با جذابیت بالا ساعت ها شما را سرگرم می کند. ریسک یک بازی رقابتی با تم جنگی می باشد، این بازی شگفت انگیز برای 2 تا 5 نفر و افراد بالای 10 سال طراحی شده است. جابه جایی منطقه ای، تفکر استراتژیک، مدیریت نیرو، لشکرکشی و ریسک پذیری از جمله مهم ترین مکانیزم های بازی فکری ریسک هستند که بازی را به چالش می کشانند. البته تاس ریختن نیز یکی از مکانزیم های این بردگیم جذاب است که کمی شانس شما را به چالش می کشاند.

    بازی فکری ریسک به دو روش معمولی و کلاسیک بازی می شود هر دو روش برای بازیکنان چالش برانگیز بوده با این حال بازی ریسک به روش کلاسیک استراتژیک تر بوده و بازی مدت زمان بیشتری طول می کشد.

    در این بازی فوق العاده شما نقش یک فرمانده جنگی را ایفا می کنید که باید با بهره گیری از تفکر استراتژیک و تاکتیک های جنگی نیروهای تحت فرمان خود را به خوبی مدیریت و کنترل کنید تا در نهایت 6 قاره را به تصاحب خود در بیاورید و قلمروی خود را گسترش دهید. در بردگیم ریسک می توانید هیجان، چالش های جدید، خطر، شکست و پیروزی را همزمان تجربه کنید. ریسک یک بازی فوق العاده برای دورهمی های خانوادگی، همینطور یک هدیه مناسب برای افرادی است که به بازی های استراتژیک- رقابتی علاقه مند هستند.

    شب مافیا

    مافیا یک بازی کارتی مهیج برای دورهمی های دوستانه می باشد، هر چه تعداد بازیکنان در این بازی بیشتر باشند، هیجان بازی چندین برابر می شود. بردگیم مافیا یک بازی دورهمی با تم جاسوسی و نقش مخفی می باشد، این بازی در حال حاظر محبوبیت بسیاری بین نوجوانان و بزرگسالان دارد و به یکی از سرگرمی های شایع در گروه سنی بزرگسال تبدیل شده است. بازی دورهم مافیا برای 5 نفر به بالا و افراد 14 سال به بالا طراحی شده است. کنترل احساسات و هیجان، مذاکره، متقاعد کردن، بلوف زنی، ذهن خوانی و پیش بینی، نقش مخفی، رای گیری و حذف رقیب از چاشنی های اصلی این بازی مهیج می باشند. به بیانی دیگر افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند و از مهارت های تعاملی خوبی برخوردارند از جمله افرادی هستند که در این بازی موفق می شوند. با این حال بازی مافیا با هدف پرورش مهارت های ارتباطی، مشارکت و همکاری  افزایش اعتماد به نفس و هوش هیجانی طراحی و عرضه شده است. در بازی مافیا بازیکنان به صورت تصادفی در دو گروه شهروند و مافیا قرار می گیرند به گونه ای که در ابتدای بازی، بازیکنان از هویت یکدیگر اطلاعی ندارند. هدف اصلی در بازی مافیا حذف اعضای تیم رقیب می باشد بدین صورت که بازیکنان با جمع آوری شواهد در طول بازی و زیرنظر داشتن واکنش و عملکرد سایر بازیکنان با انتخاب و رای درست بازیکن تیم رقیب را حذف کنند.مافیا یک بازی فوق العاده مهیج برای آن دسته از افرادی است که به بازی های نقش مخفی و معمایی علاقه دارند. بازی های فکری که به بررسی آنها پرداختیم تنها تعدادی از بردگیم های بزرگسالان هستند، که می توانند هدیه مناسبی برای بزرگسالان باشند. با این حال ایجاد تناسب بین فاکتور های اصلی یک بازی و علاقه مندی افراد می توانید یک انتخاب درست در رابطه با خرید بازی فکری داشته باشید. منابع: https://rayad.org/category/انواع-بازی-های-فکری/راهنمای-خرید-بازی-فکری/ https://boardgamegeek.com/

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید