بهترین ابزارها و گجت‌های هوشمند برای افزایش امنیت خانه

بهترین ابزارها و گجت‌های هوشمند برای افزایش امنیت خانه
راهنمای مطالعه

    دوران دزدگیرهای معمولی خیلی وقت است به سرآمده و حالا دوربین‌های هوشمند، حسگرهای حرکتی، سنسورهای تشخیص نشت آب و قفل‌ هوشمند امنیت خانه و خانواده را دو چندان کرده‌اند.

    وقتی اسم ابزارهای نظارتی و امنیتی به میان می‌آید فکر بسیاری از ما سمت دوربین‌های مداربسته می‌رود اما دایره این ابزارها بسیار گسترده است. کافی است سری به بازار یا فروشگاه‌های آنلاین بزنید تا با انواع و اقسام گجت‌های هوشمندی آشنا شوید که هر کدام به شکلی امنیت خانه و خانواده شما را افزایش می‌دهند.

    این ابزارها جزیی از اکوسیستم خانه هوشمند هستند که با هدف افزایش رفاه و ایمنی طراحی ‌شده‌اند. تفاوت اصلی خانه هوشمند با خانه معمولی در این است که در آن لوازم به یکدیگر متصل هستند و به سادگی از طریق موبایل می‌توان شرایط سرمایشی و گرمایشی، روشنایی، روشن کردن مایکروفر برای گرم کردن غذا و مهم‌تر از همه نظارت را از راه دور انجام داد.

    فناوری خانه هوشمند چیست؟

    ما به متصل کردن موبایل و کامپیوتر به اینترنت عادت داریم اما تصور کنید ساعت، اسپیکر، زنگ در، پنجره و لوازم‌خاتگی‌های دیگر از جمله اجاق گاز و مایکرو هم به اینترنت وصل شوند. در این صورت می‌توان این ابزارها را به یکدیگر متصل کرده و فرامین هوشمندی را برای آنها تعریف کرده یا از راه دور کنترل کرد. این همان فناوری خانه هوشمند است که بزرگترین مزیت آن افزایش ایمنی است.

    ابزارهایی مثل دوربین‌های تشخیص حرکت تحت شبکه، لامپ هوشمند، قفل‌های الکترونیکی و سنسورهای مختلف به عنوان بخشی از اجزای خانه هوشمند با تشکیل اکوسیستمی اسمارت و یکپارچه امنیت خانه را به بالاترین سطح می‌رسانند. برای مثال دوربین هوشمند در صورت تشخیص حرکات مشکوک از طریق موبایل به شما اطلاع می‌دهند. برای آشنایی با این ابزارها در ادامه با درحه همراه باشید.

    ۱. دوربین هوشمند تحت شبکه

    امنیت خانه با دوربین

    دوربین‌های مداربسته قدیمی نیاز به کابل و داکت‌کشی فراوانی داشتند اما دوربین‌های هوشمند نیازی به اینکارها ندارند و از طریق وای‌فای به آسانی به شبکه متصل می‌شوند. این دوربین‌ها که قیمت زیادی هم ندارند، نظارت کاملی روی محیط داشته و در صورت تشخیص حرکات مشکوک از طریق موبایل شما را در جریان می‌گذارند.

    برای مثل می‌توان به دوربین شیائومی مدل 2K Pro اشاره کرد که از طریق اپلیکیشن مخصوص به گوشی‌‌های اندرویدی و آیفون متصل می‌شود. این دوربین تصاویر را با رزولوشن 2K ثبت می‌کند و قابلیت چرخش در جهات عمودی و افقی را دارد.

    دوربین شیائومی به صورت هوشمند روی محیط نظارت کرده و توانایی شناسایی چهره یا حرکت دارد و در صورت تشخیص حرکات مشکوک با ارسال اعلانی شما را در جریان می‌گذارد. از دیگر ویژگی‌های این دوربین باید به امکان ارتباط صوتی دو طرفه با محیط، دید در شب و تشخیص گریه نوزاد اشاره کرد.

    پرفروش‌ترین مدل‌های دوربین هوشمند را ببینید

    [related]32334[/related]

    ۲. حسگر تشخیص حرکت

    امنیت خانه با حسگر حرکت

    سامانه‌های دزدگیر از سال‌ها قبل یکی از بهترین راهکارها برای افزایش امنیت اماکن بوده‌اند و امروز هوشمندتر هم شده‌اند. این سامانه‌ها هم به صورت جداگانه در قالب حسگرهای حرکت، در و پنجره، تشخیص چهره و هم به صورت یکپارچه همراه با سامانه‌های کنترل مرکزی و تماس عرضه می‌شوند.

    متداول‌ترین دزدگیرهای اماکن در ایران شامل دوربین‌ها و سنسورهای تشخیص ضربه و حرکت است. سنسور حرکتی سونوف یکی از این ابزارهاست که به آسانی در محل مورد نظر نصب شده و در صورت تشخیص حرکت اعلانی را به گوشی شما می‌فرستند.

    محبوب‌ترین سنسورهای تشخیص حرکت را ببینید

    ۳. حسگر درب و پنجره

    حسگر هوشمند درب و پنجره شیائومی هم ابزار دیگری است که باز شدن درب، پنجره یا حتی کمد منزل و محل کار را از طریق موبایل به شما اطلاع می‌دهد. این سنسورها را می‌توان با دیگر ابزارهای هوشمند همگام سازی کرد تا در صورت تشخیص حرکت فرامین مورد نظر مثل روشن شدن لامپ یا آژیر به خودکار انجام شود.

    ۴. حسگرهای تشخیص دود، آتش و نشت گاز و آب

    سنسور نشت آب و گاز

    یکی از حوادثی که ممکن است در خانه‌ها رخ دهد آتش سوزی و نشت گاز یا آب است. برای اطمینان از اینکه چنین مصائبی رخ نمی‌دهد کافی است سنسورهای هوشمند و ارزان‌قیمتی را تهیه کنید که به صورت ۲۴ ساعته و بهتر از هر نگهبانی وجود دود یا نشت را پایش می‌کنند.

    حسگر RF-SW03WE یکی از مدل‌های ارزان‌قیمتی است که بدون نیاز به کنترلر مرکزی از طریق وای‌فای به گوشی اندرویدی یا آیفون متصل شده و هرگونه نشت مایعات از جمله آب را به شما اطلاع می‌دهد.

    از جمله حسگرهای تشخیص دود و حریق هم می‌توان به سنسور فنلاندی جالو مدل Lento اشاره کرد که بدون نیاز به کابل‌کشی یا نصب سیستم‌ مرکزی در مواقع ضروری فعال شده و آژیر بلندی را به صدا درمی‌آورد. مدل‌های دیگر نظیر سونوف نه تنها با ارسال هشدار به گوشی شما را خبر می‌کنند بلکه سیگنال‌هایی را نیز به مراکز از قبل مشخص شده ارسال می‌کنند.

    نشت گاز هم موارد خطرناک دیگری است که جان ساکنان را تهدید می‌کند. برای جلوگیری از چنین رویدادی کافی است از سنسورهای تشخیص نشت گاز استفاده کنید.

    ۵. لامپ هوشمند

    لامپ هوشمند رنگی

    لامپ‌های هوشمند تا چند سال قبل قیمت بسیار بالایی داشتند اما با کاهش قیمت و به دلیل کاربرد گسترده به‌سرعت جای خود را در بین کاربران باز کردند. این لامپ‌ها جدا از قابلیت‌هایی مثل نوردهی با رنگ‌های متنوع از نظر امنیتی هم مزایای بسیاری دارند.

    برای مثال زمانی که در خانه نیستید می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن زمان مشخصی را برای روشن و خاموش شدن لامپ هوشمند تعیین کنید در این صورت اگر کسی قصد ورود غیر مجاز را داشته باشد، با تصور حضور افراد در خانه از اینکار منصرف خواهد شد.

    همچنین برخی لامپ‌های هوشمند با زنگ‌ ورودی همگام سازی می‌شوند تا در صورت به صدا درآمدن زنگ روشن شوند. از آنجا که برخی سارقان قبل از اقدام به سرقت از طریق زنگ زدن حضور مالک در خانه را چک می‌کنند، این روش باعث می‌شود سارق تصور کند کسی در خانه حضور دارد.

    [related]32891[/related]

    ۶. قفل هوشمند

    امنیت خانه با قفل هوشمند

    دوران کلیدهای عادی مدت زیادی است سرآمده و سارقان به راحتی امکان عبور از سد آنها را دارند. در صورتی که امنیت خانه یا محل کار برایتان اهمیت بالایی دارد، بهتر است به جای قفل‌های عادی از مدل‌های هوشمند استفاده کنید که با استفاده از اپلیکیشن یا وارد کردن رمز باز شده و در صورت باز شدن به روش غیر عادی شما را خبر دار می‌کنند.

    قفل هوشمند کویکست مدل Kevo یکی از این موارد است که قابلیت نصب روی درب‌های معمولی را دارد. این قفل توانایی شناسایی اثر انگشت را دارد و می‌توان آنرا از طریق اپلیکیشن هم باز کرد. تمام ورود و خروج‌ها در اپ مخصوص قفل ثبت می‌شوند و در صورتی که فردی با شکستن قفل وارد خانه شود، به شما خبر داده می‌شود.

    سیلندرهای هوشمند هم گزینه دیگری هستند که روی انواع درب نصب می‌شوند. این مدل‌ها‌ ارزانتر بوده و جایگزین کلید نمی‌شود اما به شما امکان می‌دهد درب را با اپلیکیشن باز کنید.

    ۷. ماکت دوربین مداربسته

    یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای افزایش امنیت خانه و دور نگه داشتن سارقان استفاده از ماکت‌های دوربین مداربسته است. قیمت بعضی از این دوربین‌ها حتی به ۵۰ هزار تومان هم نمی‌رسد و از یک ساندویچ هم ارزانتر هستند اما بسیاری از سارقان با مشاهده آنها قید دستبرد به خانه، محل کار، مغازه و حتی خودروهای پارک شده در میدان دید دوربین را می‌زنند. لیست قیمت تمام این گجت‌های هوشمند را ببینید [see_also]31734[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    یونس مرادی
    یونس کارشناسی فناوری اطلاعاته و تو سایت درجه در مورد موبایل، لپ تاپ و سخت‌افزارهای دیگه راهنمای خرید و بررسی می‌نویسه. قبل از اینکه مدیر محتوا درجه بشه، دبیر فناوری دیجیاتو بوده و طی دو ۲ دهه گذشته تو خیلی از سایت‌های دیگه مثل بلاگ دیوار، بامیلو و دیجی‌کالا تجربه نوشتن مقاله و راهنمای خرید داره.
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید