بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟
راهنمای مطالعه

    بیت کوین چیست سوالی است که این روزها ذهن بسیاری را درگیر کرده است. در این مطلب ماهیت بیت کوین، کاربردهای آن، نحوه استخراج و کسب درآمد از این ارز دیجیتال را به زبان ساده توضیح داده‌ایم.

    تاریخ جوامع بشری همواره مملو از اتفاقات شگرفی بوده که برای نسل‌های بعد ساده و پیش پا افتاده شده است اما هریک در زمان خود انقلابی در راه و روش حکومت‌ها، جوامع انسانی، رفتارهای روزمره و تمامی ابعاد بشری محسوب می‌شده‌اند.

    انقلاب‌های مالی جهان بشری نیز از همین دسته اتفاقات‌اند. اگر کمی به گذشته انسان نگاهی بیندازیم، تبادلات مالی در طول تمامی ادوار دستخوش تغییرات هنگفت و بی‌نظیری بوده است. از مبادله کالا به کالا، ضرب سکه و اختراع پول تا بانکداری مدرن و تبادلات ارزی همه‌وهمه، انقلاب‌های شگرفی بوده‌اند که در طول تاریخ سیستم و نظام‌های مالی جهان بشری رخ داده است.

    این روزها صحبت از اینکه ارز دیجیتال چیست، بیت‌کوین چه کاربردی دارد و حتی مطالب تخصصی‌تری مثل اینکه بلاکچین چیست نُقل و نبات دورهمی‌ها شده است. تقریباً اگر حتی اطلاعات تخصصی خاصی از آنها نداشته باشیم حداقل نامشان را بارها شنیده‌ایم. گویا انقلاب دیگری در حال رخ دادن است و مثل هر واقعه انقلابی دیگری قطعاً همراه شدن با آن می‌تواند منفعت ساز و عقب ماندن از آن متضرر کننده باشد.

    در این مطلب قصد داریم خیلی خودمانی شما را با بیت‌کوین آشنا کرده و توضیحی اجمالی در مورد این رمزارز و نحوه کارکرد و استفاده از آن را در اختیار شما قرار دهیم، با ما همراه باشید.

    بیت کوین چیست به زبان ساده

    بیت کوین ارز دیجیتالی است که در سال 2008 متولد شد. خالق این رمزارز دیجیتالی شخصیتی رمزآلود به نام ساتوشی ناکاماتو بود. در واقع هنوز با گذشت 13 سال از تولد این رمزارز هویت واقعی خالق یا خالقان این سیستم و تکنولوژی به‌صورت یک معما باقی‌مانده است.

    هدف اولیه خلق این ارز دیجیتالی کاهش کارمزد تراکنش‌های مالی و غیرمتمرکز کردن تبادلات مالی بود که تا پیش از خلق آن به‌صورت 100 درصد تمرکز کنترل و رهگیری آنها در دست سیستم‌های بانکداری جهانی قرار داشت.

    اگر بخواهیم دقیق‌تر به این سوال که بیت کوین چیست پاسخ دهیم باید بگوییم بیت کوین ارزی است که هیچ حالت فیزیکی برای آن مانند سکه و اسکناس‌ها وجود نداشته، ندارد و نخواهد داشت و تنها رشته‌ای از تراکنش‌ها و موجودی‌هاست که امکان مشاهده آنها برای عموم افراد وجود دارد.

    برخلاف تراکنش‌های ارزی که تأییدیه آنها بر عهده سیستم‌های بانکداری است، در شبکه بیت‌کوین تأییدیه تراکنش‌های افراد بر عهده حجم وسیعی از کامپیوترهاست که در حال محاسبات گسترده و سنگین معادلات این شبکه هستند.

    دلیل اصلی تأییدیه اتوماتیک سیستمی توسط کامپیوترها و دسترسی عموم به تمامی تراکنش‌ها جلوگیری از کلاهبرداری‌های رایج دنیای تراکنش‌های ارزی است که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای نظام مالی به‌حساب می‌آید.

    با توجه به ضرباتی که بیت‌کوین به نظام بانکداری جهانی وارده کرده، می‌توان دریافت خلق آن توسط هیچ دولت و یا بانکی صورت نگرفته است و در واقع در جبهه مقابل آنها قرار دارد. یکی از عللی که همچنان با گذشت این سال‌ها بیت‌کوین در بسیاری از نظام‌های مالی هنوز به رسمیت شناخته نشده و استفاده از آن قانونی تلقی نمی‌شود همین موضوع است.

    ویژگی‌های بی‌شمار بیت‌کوین علت اصلی محبوبیت عمومی آن میان جوامع انسانی بوده و همین ماجرا موجب شد تا الگویی برای پدیدآمدن تعداد بی‌شماری رمزارز دیگر در جای‌جای جهان باشد که آنها را آلت کوین (کوین‌های جایگزین) می‌نامند. همین محبوبیت بیت‌کوین بوده که موجب شده امروز بیت‌کوین در بازارهای مالی دنیا از نظر اعتباری بزرگ‌ترین ارز دیجیتال باشد؛ اعتباری که در حال حاضر به حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

    [related]35161[/related]

    وقتی کمی به گذشته بیت‌کوین نگاهی می‌اندازیم، در میابیم با ارائه عمومی این ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۹ ارزش آن تا این لحظه به‌صورت صعودی همواره رو به رشد بوده است. زمانی اگر شما قصد خرید یک واحد بیت‌کوین داشتید می‌توانستید با کمتر از یک دلار آن را خریداری کنید اما امروز می‌بینیم هر یک واحد بیت‌کوین ارزشی بیش از ۵۰ هزار دلار دارد.

    شاید اولین سؤالی که برای هریک از ما پیش آید، این باشد که چرا اصلاً در وهله اول بیت‌کوین آن‌قدر باارزش شده است؟ پاسخ این سؤال بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. به راحتی در پاسخ این سؤال می‌توان گفت: چون ما انسان‌ها این‌گونه تصمیم گرفته‌ایم، همان‌طور که تصمیم گرفتیم طلا ارزشمند باشد.

    بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

    بیت کوین چیست

    بیت‌کوین بر روی یک سابقه دیجیتالی توزیع شده به نام بلاک‌چین ساخته شده است که پیش از این در مقاله «هر آنچه که باید درباره بلاکچین بدانید» آنرا توضیح دادیم. اگر بخواهیم به صورت مختصر آنرا توضیح دهیم باید بگوییم بلاک‌چین مجموعه‌ای از داده‌های پیوند یافته است.

    این مجموعه از واحدهایی به نام بلوک تشکیل شده است که شامل اطلاعاتی درباره هر معامله، از جمله تاریخ و زمان، ارزش کل، خریدار و فروشنده و کد شناسایی منحصر به فرد برای هر مبادله است. ورودی‌ها به ترتیب زمانی در همدیگر تنیده می‌شوند و یک زنجیره دیجیتالی از بلوک‌ها را ایجاد می‌کنند.

    هنگامی که یک بلوک به زنجیره بلوک اضافه می‌شود، برای هرکسی که مایل به مشاهده آن است، قابل دسترسی می‌شود، زیرا به‌عنوان دفتر ثبت عمومی معاملات ارزهای رمزنگاری شده عمل می‌کند.

    بلاک‌چین غیرمتمرکز است، به این معنی که توسط هیچ سازمانی کنترل نمی‌شود. بلاک‌چین مانند یک سند گوگل داک است که هرکسی می‌تواند روی آن کار کند.هیچ‌کس مالک آن نیست، اما هرکسی که به آن متصل باشد می‌تواند در جریان‌ها و روند این شبکه همکاری کند و همان‌طور که افراد مختلف آن را به‌روز می‌کنند، نسخه شما نیز به‌روز می‌شود.

    اگرچه این ایده که هرکسی می‌تواند بلاک‌چین را ویرایش کند ممکن است خطرناک به نظر برسد، اما در واقع این امر باعث اعتماد و امنیت بیت‌کوین می‌شود. برای اینکه بلاک یک تراکنش دست‌کاری شده که به بلاک‌چین بیت‌کوین اضافه شود، باید توسط اکثر دارندگان بیت‌کوین تأیید شود و کدهای منحصر به فردی که برای شناسایی کیف پول و معاملات کاربران استفاده می‌شود باید با الگوی رمزگذاری صحیح مطابقت داشته باشند.

    این کدها اعداد طولانی و تصادفی هستند و تولید آنها را با تقلب بسیار دشوار می‌کند. در حقیقت یک کلاهبردار برای حدس زدن کد اصلی کیف پول بیت‌کوین شما تقریباً همان اندازه شانس دارد که کسی ۹ بار پشت سر هم در قرعه‌کشی گرین کارت آمریکا برنده شود.

    این سطح از کدهای تأیید تصادفی که برای انجم هر معامله و صورت گرفتن همه آنها موردنیاز است، ریسک کلاهبرداری و معاملات جعلی در شبکه بلاک‌چین را به شکل بی‌سابقه و غیرممکنی کاهش می‌دهد.

    چطور می‌توان بیت کوین به دست آورد؟

    همان‌طور که روزگاری برای به‌دست‌آوردن طلا ۲ راه بیشتر وجود نداشت، امروز هم برای به دست آوردن بیت‌کوین تقریباً ۲ راه بیشتر وجود ندارد. یکی استخراج آن است و دیگری خرید این رمزارز.

    تعداد بیت‌کوین‌های موجود در جهان مانند هر چیز ارزشمند دیگری، محدود است و روزی به پایان خواهد رسید. در واقع طبق سیاست گذاری‌های شبکه بیت‌کوین تنها ۲۱ میلیون واحد از این رمزارز در جهان وجود خواهد داشت و استخراج خواهد شد که در حال حاضر نزدیک به ۱۹ میلیون واحد آن استخراج شده است.

    استخراج بیت‌کوین چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟

    استخراج بیت کوین چیست یک مزرعه استخراج بیت کوین با صدها دستگاه ماینینگ

    استخراج بیت‌کوین در واقع همان روند تایید معاملات و افزودن معاملات جدید به بلاک‌چین بیت‌کوین است. استخراج کنندگان بیت‌کوین یا همان ماینرها برای تایید معاملات کامپیوترها یا سیستم‌های ماینینگ قدرتمندی را به کار گرفته و از فرایندی به نام اثبات کار استفاده می‌کنند.

    [related]34775[/related]

    برای ادامه بکار ماینرها و توجیه اقتصادی هزینه‌های هنگفت حل معماها و پشتیبانی از سیستم کلی، شبکه به ماینرها با بیت‌کوین جدید پاداش می‌دهد. این‌گونه است که کوین‌های جدید ایجاد و معاملات جدید به شبکه بلاک‌چین اضافه می‌شوند.

    در آغاز پیدایش بیت‌کوین، استخراج بیت‌کوین برای یک فرد معمولی امکان پذیر بود، اما دیگر این‌طور نیست. کدها و معادلات شبکه بیت‌کوین به‌گونه‌ای طراحی و نوشته شده است که به مرور زمان چالش برانگیزتر و حل آنها به شدت سخت تر و مستلزم به تخصیص زمان به شدت بیشتری برای حل هر یک از معادلات خواهد شد.

    طبیعتاً به مرور زمان حل معادلات و معماها به منابع محاسباتی بیشتری نیاز دارد. امروزه استخراج بیت‌کوین به کامپیوترهای قدرتمند و دسترسی به مقادیر عظیم برق ارزان نیاز دارد. پاداش استخراج بیت‌کوین نیز کمتر از گذشته پرداخت می‌شود و جبران مجدد هزینه‌های محاسباتی و الکتریکی را، حتی دشوارتر می‌کند.

    درآمد بیت کوین چیست ؟

    درآمد بیت کوین چیست

    برای کسب درآمد از بیت کوین چند راه وجود دارد که ابتدایی‌ترین آن همان مشارکت در فرایند استخراج و دریافت پاداش است. روش دیگر که میلیون‌ها نفر در حال استفاده از آن هستند، نوسان‌گیری است. در این روش افراد بیت کوین را در قیمتی که به نظر خودشان مناسب است خریداری کرده و به محض بالا رفتن آن را می‌فروشند.

    یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از بیت کوین سرمایه‌گذاری بلند مدت یا به اصطلاح هولد کردن بیت‌کوین است. در این روش کافی است میزان دلخواهی از این رمزارز را خریداری کرده و برای مدت طولانی آن را نگه دارید. برای مثال کسانی که اردیبهشت سال گذشته اقدام به خریداری بیت‌کوین کرده و هنوز آنرا نفروخته‌اند حدود ۵ برابر سرمایه اولیه سود کرده‌اند.

    مشاهده محبوب‌ترین منابع آموزشی بیت کوین

    در آخر

    رمزارزها به سرعت در حال دگرگون کردن سیستم‌های مالی دنیا هستند و عدم دانش کافی نسبت به این تحول می‌تواند در آینده باعث حسرت شده و ما را از مزایای بسیار آن محروم کند. در واقع به سادگی عبور کردن از کنار تحولات چشمگیر مالی که در حال حاضر تمام کشورهای جهان را در برمی‌گیرد، امری عاقلانه نخواهد بود چراکه امروز با آغاز یک انقلاب مالی روبه‌رو هستیم. برای آنکه سهمی از آینده این تحول داشته باشیم، می‌بایست خودمان را با مفاهیم آن آشنا کرده و با سرمایه‌گذاری صحیح و منطقی، آینده مالی روشنی را برای خود ترسیم کنیم. درجه برای آشنا کردن شما با مفاهیم اساسی رمزارزها نظیر ارز دیجیتال چیست یا بیت کوین چیست مطالبی را منتشر کرده و در آینده نیز مطالب متعدد دیگری را در رابطه با رمزارزها و نحوه خرید و فروش آنها منتشر خواهد کرد. اگر شما هم در این زمینه تجربیاتی دارید آنرا با دیگر مخاطبان سایت در میان بگذارید. [see_also]34510[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید