مقایسه ۳۶۰ درجه گلکسی A52 و A72؛ کدام میان‌رده را بخریم؟

مقایسه ۳۶۰ درجه گلکسی A52 و A72؛ کدام میان‌رده را بخریم؟
راهنمای مطالعه

    مقایسه A52 با A72 از نظر طراحی، نمایشگر، سخت‌افزار، دوربین و باتری تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو موبایل را به تصویر کشیده و انتخاب مدل مناسب را آسان می‌کند.

    گوشی‌های گلکسی A52 و گلکسی A72 مدت زیادی نیست در بازار عرضه شده‌اند اما در همین مدت کم توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند. سوال اساسی که در وهله اول برای همه کسانی که به دنبال خرید یکی از این دو گوشی هستند پیش می‌آید این است که در مقایسه گلکسی A52 و A72 کدامیک مناسبتر است.

    برای اینکه کار شما را در انتخاب یکی از این دو گوشی میان‌رده راحت‌ کنیم آنها را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه کرده‌ایم. در مقایسه A52 با A72 ابتدا از طراحی و نمایشگر شروع کرده و سپس سراغ سخت‌افزار، دوربین و باتری رفته‌ایم. برای درک بهتر تفاوت‌ A52 با A72 در هر بخش اطلاعات را در یک جدول نیز به نمایش گذاشته‌ایم.

    مقایسه A52 با A72 : طراحی

    مقایسه A52 با A72

    هردو میان رده سامسونگ از زبان طراحی جدیدی بهره می‌برند که در آن خبری از شیشه و فلز یا بدنه براق نیست. شرکت کره‌ای در این گوشی‌ها از پنل‌های پلاستیکی مات و جذابی استفاده کرده که قبلا در پرچمدارها هم شاهد آن بوده‌ایم.

    طراحی این دو موبایل به قدری شبیه به هم است که در نگاه اول تشخیص آنها چندان ساده نیست. پنل پشتی هر دو گوشی بسیار ساده است و ماژول دوربین هم به جای اینکه یک برجستگی مجزا باشد با بدنه یکپارچه شده و میزبان دوربین چهارگانه و فلاش LED است.

    در این بخش تنها تفاوت A52 با A72 به ابعاد و وزن آنها برمی‌گردد. در حالی که گلکسی A52 ابعادی برابر با ۷۵.۱ در ۱۵۹.۹ در ۸.۴ و ۱۸۹ گرم وزن دارد، برادر برزگتر ۷۷.۴ در ۱۶۵ در ۷۷.۴ میلیمتری بوده و ۱۴ گرم سنگین‌تر است. همچنین در اطراف نمایشگر گلکسی A52 حاشیه‌ها اندکی نمایان‌تر است.

    بنابراین در صورتی که به استفاده از موبایل‌های سنگین با وزن بالای ۲۰۰ گرم علاقه‌ ندارید، گلکسی A52 برای شما مناسب‌تر است.

    [table id=552 /]

    مقایسه A52 با A72 : نمایشگر

    مقایسه A52 با A72 نمایشگر

    نمایشگرهای با کیفیت و چشم‌نواز سوپر امولد پای ثابت گوشی‌های سامسونگ هستند و میان‌رده‌های جدید هم از این قضیه مستثنی نیستند.

    سامسونگ گلگسی A52 را به صفحه نمایش سوپر امولد ۶.۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و نرخ رفرش ۹۰ هرتزی مجهز کرده که محتوا را با غنای رنگی بسیار مطلوب و به شکلی روان به تصویر می‌کشد.

    [related]35325[/related]

    در طرف دیگر گلکسی A72 هم به صفحه نمایش ۶.۷ اینچی با نرخ رفرش و رزولوشن مشابه مجهز شده است. هر دو پنل حداکثر روشنایی ۸۰۰ نیتی را ارائه می‌کنند که خواندن مطالب زیر نور مستقیم را آسان می‌کند.

    در این بخش جدای از ابعاد عملا بین گلکسی A52 و A72 تفاوتی وجود ندارد و نمایشگر هر دو موبایل در بالاترین سطح کارایی قرار دارند.

    [table id=550 /]

    مقایسه A52 با A72 : سخت افزار

    برخلاف گلکسی A51 و A71 که از پردازنده‌های متفاوت بهره می‌بردند، گلکسی A52 و A72 از پردازنده مشابه اسنپدراگون ۷۲۰جی بهره می‌برند.

    این پردازنده ۸ هسته‌ای از ۲ هسته قدرتمند ۲.۳ گیگاهرتزی در کنار ۶ هسته کم مصرف ۱.۸ گیگاهرتزی برخوردار است و توان پردازش قابل قبولی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

    پیکربندی رم و حافظه داخلی هم تقریبا مشابه است و شامل ۶ یا ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه می‌شود. البته گلکسی A52 یک نسخه با ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه دارد که در گلکسی A72 خبری از آن نیست.

    استفاده از پردازنده و حافظه مشابه باعث شده توان پردازشی این دو موبایل بسیار به هم نزدیک باشد. در نسخه ۸ بنچمارک انتوتو گلکسی A52 توانسته ۲۶۱ هزار امتیاز کسب کند و برادر بزرگتر نیز ۲۷۹ هزار امتیاز کسب کرده که به معنی تفاوت حدود ۷ درصدی است.

    در مجموع اگر تنها قدرت سخت‌افزاری برایتان اهمیت دارد، پرداخت هزینه بیشتر برای خرید گلکسی A72 توجیهی ندارد.

    [table id=551 /]

    مقایسه A52 با A72 : دوربین

    مقایسه A52 با A72 دوربین

    هر دو گوشی از دوربین چهارگانه بهره می‌برند اما یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو موبایل به ساختار دوربین آنها برمی‌گردد.

    در دوربین هر دو گوشی شاهد استفاده از دوربین ۶۴ مگاپیکسلی عریض با گشودگی دیافراگم f/1.8، فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۲۳ درجه‌ای و وماکرو ۵ مگاپیکسلی برای عکاسی از فاصله بسیار نزدیک هستیم.

    [related]35433[/related]

    تفاوت اصلی اما به دوربین چهارم برمی‌گردد که در گلکسی A52 یک حسگر ۵ مگاپیکسلی عمق سنج است اما در گلکسی A72 شاهد استفاده از دوربین تله فوتو ۸ مگاپیکسلی هستیم که قابلیت زوم اپتیکال بدون افت کیفیت تا ۳ برابر و بزرگنمایی دیجیتال تا ۳۰ برابر را به شما می‌دهد.

    به لطف این دوربین تله‌فوتو که تا کنون فقط در پرچمدارهای سامسونگ بکار می‌رفت، در زمینه بزرگنمایی گلکسی A72 یک کلاس بالاتر از A52 قرار دارد.

    جدای از این مورد تفاوت قابل توجه دیگری بین گوشی‌ها وجود ندارد و هر دو به دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی مجهز شده‌اند.

    [table id=553 /]

    مقایسه A52 با A72 : باتری و شارژدهی

    گلکسی A52 به باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی و گلکسی A72 به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده‌اند. تست‌های صورت گرفته حاکی از این است که هر دو باتری به لطف پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ واتی طی نیم ساعت تا حدود ۵۰ درصد پر می‌شوند.

    از نظر شارژدهی نیز نمایشگر بزرگتر A72 باعث می‌شود تفاوت ۵۰۰ واحدی در ظرفیت باتری در عمل تنها حدود ۷ درصد در شارژدهی روزمره تفاوت ایجاد کند. بنابراین در مقایسه گلکسی A52 با A72 از نظر باتری تفاوت نامحسوس است و می‌توان از آن چشم پوشی کرد.

    [table id=554 /]

    جمع بندی تفاوت A52 با A72

    مقایسه A52 با A72 در این مطلب میان‌رده‌های جدید سری گلکسی A را از جنبه‌ طراحی، نمایشگر، سخت‌افزار، دوربین و باتری مقایسه کردیم. همانطور که دیدید تفاوت گلکسی A52 و A72 در زمینه‌های طراحی و سخت افزار عملا ناچیز است. از نظر دوربین گلکسی A72 به لطف برخوردار بودن از لنز تله‌فوتو در بزرگنمایی عملکردی به مراتب بهتر دارد اما جدای از این مورد تفاوتی بین گوشی‌ها وجود ندارد. از نظر باتری هم گلکسی A72 به باتری قوی‌تری مجهز شده اما به خاطر بزرگتر بودن نمایشگر آن در نهایت تفاوت A52 با A72 در شارژدهی محسوس نیست. خرید انواع گوشی سامسونگ از ارزان‌ترین فروشنده [see_also]25050[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    یونس مرادی
    یونس کارشناسی فناوری اطلاعاته و تو سایت درجه در مورد موبایل، لپ تاپ و سخت‌افزارهای دیگه راهنمای خرید و بررسی می‌نویسه. قبل از اینکه مدیر محتوا درجه بشه، دبیر فناوری دیجیاتو بوده و طی دو ۲ دهه گذشته تو خیلی از سایت‌های دیگه مثل بلاگ دیوار، بامیلو و دیجی‌کالا تجربه نوشتن مقاله و راهنمای خرید داره.
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید