نکاتی که پیش از خرید گیمبال باید بدانید

نکاتی که پیش از خرید گیمبال باید بدانید
راهنمای مطالعه

    در این راهنمای درجه سراغ یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات فیلم‌برداری، یعنی گیمبال رفته‌ایم و ویژگی‌های مهم در خرید گیمبال را بررسی می‌کنیم.

    گیمبال (Gimbal) که جزو استابلایزر یا پایدارسازها به شمار می‌رود، ابزاری است که به منظور جلوگیری از لرزش دوربین یا موبایل حین فیلمبرداری و عکاسی طراحی شده است. گیمبال لرزش‌ها و حرکات ناخواسته ناشی از تکان خوردن دست را حذف می‌کند. بدین ترتیب ویدیوها حتی در صورت دویدن فیلمبردار هم بدون لرزش و پایدار ثبت می‌شوند.

    کاربرد گیمبال‌ها محدود به ضبط ویدئویی نیست و برای عکاسی سلفی، پرتره، پانوراما، تایم لپس و... هم از آن استفاده می‌شود.

    این نوع استابلایزر بسته به کاربرد، جنس، وزن قابل تحمل و... در مدل‌های متفاوتی عرضه شده‌اند و از موبایل گرفته تا دوربین‌های حرفه‌ای سینمایی را می‌توان در کنار گیمبال به کار گرفت.

    گیمبال چطور کار می‌کند؟

    گیمبال‌ها با مکانیک‌های متفاوتی تولید می‌شوند. اما به طور کلی ساختار لرزشگیر یا گیمبال از سه محور فضایی تشکیل می‌شوند. این سه محور که از آن‌ها با نام‌های Pitch ،Yaw و Roll یاد می‌شود، حرکت دوربین به جهات مختلف را کنترل می‌کنند. محور Yaw حرکت را در جهت‌های چپ و راست مدیریت می‌کند. Pitch بالا و پایین و در نهایت Roll نیز حرکت افقی دوربین را در مرکز محور کنترل و هدایت می‌کند.

    شیوه کار گیمبال

    این سه محور که متشکل از مهره و اهرم‌هایی مکانیکی هستند، با حرکت تصویربردار به هر سو، به جهت مخالف آن می‌چرخند تا حرکت وارده را خنثی کنند. با خنثی کردن هر حرکت به وسیله‌ چرخش به سمت مخالف آن، دوربین قادر به ضبط تصویری روان و بدون لرزش‌های اضافی می‌شود.

    گیمبال‌ها در مقایسه با تثبیت کننده‌های مکانیکی بزرگ استیدی کم (Steadicams) وزن بسیار کمتری داشته و به فیلمبردار آزادی عمل بیشتری در حرکت می‌دهند. در نتیجه امکان ضبط و ثبت تصاویر به راحتی و سرعت هرچه تمام‌تر ممکن می‌شود.

    [related]21807[/related]

    در خرید گیمبال به چه مواردی توجه کنیم؟

    گیمبال‌ها مانند سایر تجهیزات جانبی و گجت‌ها در مدل‌های بسیار متنوع و با قابلیت‌های مختلفی  عرضه می‌شوند.

    این قابلیت‌ها به حدی متنوع است که ممکن است یک مپدل چشم شما را بگیرد اما پس از خرید متوجه شوید با دوربین با موبایلتان سازگار نیست. بنابراین حین خرید گیمبال باید نکات مهمی را مد نظر قرار دهید که در ادامه توضیح داده‌ایم.

    نوع گیمبال؛ موبایل یا دوربین

    گیمبال

    به شکل کلی می‌توان گیمبال‌های موجود در بازار را در دو دسته گیمبال‌های موبایل و گیمبال‌های دوربین تقسیم‌بندی نمود.

    گیمبال موبایل ابزاری سبک‌تر، ساده‌تر و البته با قیمت بسیار پایین‌تر است که به منظور کنترل حرکت موبایل و یا دیوایس‌های تصویربرداری کوچک طراحی شده است. این دسته‌ از گیمبال‌ها به طور معمول با یک دسته و بدون امکانات جانبی خاصی عرضه می‌شوند. اگر اهل عکاسی با موبایل هستید، بد نیست نگاهی به مطلب بهترین موبایل از نظر دوربین داشته باشید.

    گیمبال‌های دوربین هم مناسب دوربین‌های بدون آینه و DSLR سنگین با لنزهای مستقل هستند. این مدل‌ها بسته به کاربرد، سایز و مکانیک، خود در دسته بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند که شامل ۲ گروه کلی تک‌ دسته و دو دسته می‌شود.

    فارغ از تعداد دسته‌ها، گیمبال‌های دوربین شامل دو نوع موتوری و مکانیکال هستند. گیمبال‌های موتوری که قیمت بالاتری هم دارند، اغلب در سینما و با اهداف حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. گیمبال دوربین در مقایسه با مدل‌های موبایلی از امکانات بسیار بیشتری برخوردار است

    در مدل‌های دو یا چند پایه امکان اتصال سایر تجهیزات جانبی مثل انوع میکروفن‌ها، پایه‌های عکاسی، هولدر فراهم شده است.

    همچنین بسیاری از گیمبال‌های دوربین به بلوتوث، وای‌فای و نرم افزارهای همگام سازی با سایر دیوایس‌های هوشمند مجهز هستند.

    گیمبال‌ ۲ محوره یا ۳ محوره

    گیمبال دوربین

    گیمبال‌ها عمدتا در مدل‌های ۲ یا ۳ محوره به بازار عرضه می‌شوند. همانطور که احتمالا حدس می‌زنید مدل‌های ۳ محوره لرزش‌ها را بهتر و کاملتر مدیریت می‌کنند اما برای آنها باید هزینه بیشتری هم پرداخت کنید.

    مدل‌های ۲ محوره قادر به کنترل گردش‌ها در جهات عمودی و افقی هستند اما توانایی حذف حرکات در محور افقی یا چرخشی را ندارند. اگر تصور می‌کنید که حین فیلمبرداری چندان درگیر محور چرخی نمی‌شوید بهتر است برای خرید گیمبال ۳ محوره هزینه اضافی به خودتان تحمیل نکنید.

    وزن و جنس بدنه

    خرید گیمبال دوربین

    یکی از عوامل مهم در خرید گیمبال، وزن آن‌هاست. توجه داشته باشید که تجهیزات فیلم‌برداری به خودی خود بسیار سنگین هستند. از این رو تهیه‌ گیمبال‌ با وزن بالا می‌تواند در دراز مدت خسته کنند و حتی آسیب زا باشد.

    بدین جهت هنگام خرید گیمبال به جنس بدنه و وزن آن‌ها بایستی دقت نمود. گزینه‌های ارزان قیمت معمولا متریالی پلاستیکی یا لاکی دارند. در مورد مدل‌های حرفه‌ای‌تر این جنس معمولا متشکل از فلزهای سبک و پلاستیک محکم است که عمر ابزار را تضمین می‌نماید.

    برای مثال می‌توان به محصولات EVO اشاره کرد که در آنها آلومینیوم مورد استفاده در ساخت هواپیما بکار رفته است.

    هماهنگی نرم‌افزار با موبایل یا دوربین

    بسیاری از گیمبال‌های مدرن‌تر امکان اتصال به دستگاه‌های دیگر مثل موبایل‌ و کامپیوتر را دارند. این اتصال که معمولا از طریق بلوتوث و بعضا وای‌فای صورت می‌گیرد، به شما امکان هدایت و کنترل استابلایزر از طریق نرم افزار می‌دهد.

    در مدل‌های پیشرفته‌تر شما امکان تنظیم تعلیق پذیری، چرخش و حرکت محورهای فضایی دوربین و... را  تنها به وسیله تلفن همراه خود خواهید داشت. البته حین خرید گیمبال باید دقت کنید که نرم افزار پیش فرض با گوشی اندروید یا آیفون شما سازگاری داشته باشد.

    میزان شارژدهی

    خرید گیمبال دوربین

    گمبال‌های موتوری و مدل‌های با قابلیت اتصال دارای باطری بوده و نیاز به شارژ مجدد دارند. به طور معمول عمر این باطری‌ها به ده الی پانزده ساعت می‌رسد، البته در مدل‌های ارزان قیمت‌تر این عدد معمولا کم‌تر است.

    هرچند گیمبال‌های جدید قابلیت شارژ مجدد از طریق پورت microUSB را داند اما اگر اهل فیلمبرداری یا عکاسی در طبیعت و اهل سفر هستید، سراغ مدل‌هایی بروید که شارژدهی بالایی دارند.

    [related]24364[/related]

    تجهیزات جانبی

    در مدل‌های مکانیکال پیشرفته گیمبال‌ها با انبوهی تجهیزات جانبی حرفه‌ای عرضه می‌شوند که هریک کارایی خاص خود را دارند.

    این تجهیزات جانبی شامل انواع صفحه نصب، نگهدارنده لنز، کابل‌های کنترل دوربین، چرخ فوکوس، قفل کابل، دسته افزایش گریپ و... هستند. میزان اهمیت هریک از این لوازم جانبی بسته به نیاز و امکانات دوربین دیجیتال شماست.

    قدرت تحمل گیمبال

    در نهایت نکته‌ای که حین خرید گیمبال باید به آن دقت کنید، قدرت تحمل ابزار است که در مشخصات آن ذکر می‌شود. همیشه سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که آستانه تحمل وزنی آن ۵۰ درصد بیشتر از تجهیزات شما باشد.

    برای مثال اگر وزن دوربین شما ۲ کیلوگرم است، گیمبالی را انتخاب کنید که دستکم تاب تحمل ۳ کیلوگرم یا بیشتر را داشته باشد.

    پرطرفدارترین انواع گیمبال را ببینید

    جمع بندی راهنمای خرید گیمبال

    گیمبال انتخاب و خرید گیمبال تا حد زیادی به دیوایس تصویربرداری، امکانات مورد نظر، بودجه و انتظارات شما وابسته است. اگر قصد فیلمبرداری با گوشی را دارید گیمبال‌های ساده و تک دسته هم کارتان را راه می‌اندازند. اگر گیمبال را برای دوربین می‌خرید بهتر است سراغ مدل‌های حرفه‌ای تر تک یا چند دسته بروید. مدل‌های تک دسته و سبک پلاستیکی به طور معمول از قیمت پایین‌تر و به طبع امکانات کمتری بهره می‌برند. این دسته از گیمبال‌ها به طور عمده برای تلفن‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل مدل‌های حرفه‌ای قرار دارند که با محورهایی پیشرفته‌تر، بدنه محکم فلزی و امکانات جانبی بالا برای دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای با لنزهای سنگین طراحی شده‌اند. [see_also]36150[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید