بهترین گوشی از نظر دوربین در ۱۴۰۱؛ شیائومی، سامسونگ و اپل

بهترین گوشی از نظر دوربین در ۱۴۰۱؛ شیائومی، سامسونگ و اپل
راهنمای مطالعه

    بهترین دوربین گوشی برای فیلمبرداری و عکاسی از برندهای شیائومی، سامسونگ و آیفون را در سه سطح اقتصادی، میان رده و پرچمدار معرفی کرده‌ایم.

    از عصر یک روز پاییزی که خانواده محمد شاه قاجار برابر دوربین عکاس روس‌ قرار گرفتند تا حالا که ۱۸۰ سال از آن روز گذشته، دوربین‌ها رفته رفته جای خودشان را بین ایرانی‌ها باز کرده‌اند. البته تا همین دهه قبل تنها در مهمانی و مسافرت سراغ عکس گرفتن می‌رفتند ولی حالا به لطف وجود موبایل کافی است اراده کنیم تا هر جاندار و بی جانداری ثانیه‌ای بعد در قاب موبایلمان نقش ببندد.

    دلیل محبوب شدن عکاسی با بهترین دوربین گوشی است. اولا دوربین‌های دیجیتال قیمت بالایی دارند و مثل سفینه فضایی انبوهی کلید و دکمه و لنز و غیره روی آنها به چشم می‌خورد که کم کسی از آن سر در می‌آورد. از طرف دیگر برای خرید مدل‌های به درد بخور باید نه تنها جیب بلکه حساب بانکی را هم خالی کنیم ولی خرید گوشی به مراتب ارزانتر تمام می‌شود. در نهایت موبایل اجازه می‌دهد همان لحظه عکسی را گرفته‌ایم در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم.

    این موارد باعث فراگیر شدن عکاسی با موبایل شد و تولیدکنندگان هم از این فرصت استفاده کرده و پیوسته به تعداد و تنوع سنسورهای موبایل اضافه کردند. البته بسیاری از این اعداد و ارقام تبلیغاتی بیش نیستند و نباید در انتخاب بهترین دوربین گوشی فریب آنها را خورد.

    بهترین دوربین گوشی چه ویژگی‌هایی دارد؟

    کارایی دوربین صرفا به تعداد سنسورهای بیشتر روی موبایل بستگی ندارد. حتی مگاپیکسل بالاتر هم نشان دهنده برتری یک دوربین بر دوربین دیگر نیست، کما اینکه آیفون ۱۱ با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی عکس‌هایی می‌گیرد که مدل‌های ۴۸ مگاپیکسلی در خواب هم نمی‌بینند. فاکتور دیگری که باید در نظر داشته باشید، حافظه گوشی است چون در صورت فیلمبرداری 4K یا 8K حافظه به سرعت پر خواهد شد.

    در این شرایط اگر به دنبال یافتن بهترین گوشی از لحاظ دوربین باشید کار ساده ای را پیش رو ندارید. حتی اگر بودجه محدودی برای خرید موبایل کنار گذاشته باشید، باز هم ده‌ها انتخاب رنگارنگ پیش رویتان است اما نگران نباشید چرا که سایت درجه کار را برایتان راحت کرده‌ایم.

    در این مطلب با توجه به بررسی کارشناسان خبره از جمله سایت تخصصی عکاسی یعنی DXOMark بهترین گوشی از لحاظ دوربین را انتخاب و در سه رده قیمتی تا ۵ میلیون، تا ۱۰ میلیون و بالاتر از آن دسته بندی کرده‌ایم. مدل‌های معرفی شده در فهرست بهترین دوربین گوشی  در بازار ایران موجود هستند و از انتخاب مواردی مانند گوگل پیکسل صرف‌نظر کرده‌ایم. در نظر داشته باشید آيفون ۱۴ پرو مکس و بررسی آیفون ۱۵ پرو مکس با وجود عرضه در ایران مشکل رجیستری دارند. 

    با مشخصات دوربین موبایل آشنا شوید

    قبل از اینکه سراغ بهترین گوشی موبایل  از لحاظ دوربین برویم اجازه دهید با چند اصطلاح در دنیای دوربین‌ها آشنا شویم که در برآورد قدرت دوربین موبایل به شما کمک زیادی خواهند کرد:

    • اپرچر یا گشودگی دیافراگم: این واحد به اندازه دهانه لنز اشاره دارد که نور از طریق آن وارد دوربین شده و به حسگر می‌رسد. اپرچر معادل نسبت فاصله‌ی کانونی به قطر دریچه است و بر اساس ضریب اف محاسبه می‌شود. هرچه ضریب اف کوچکتر باشد گشودگی دهانه بیشتر بوده و نور بیشتری به سنسور می‌تابد.
    • لنز واید یا عریض: از پرکاربردترین لنزهای دنیای عکاسی است و برای تصویربرداری طبیعت، فضای شهری، انسان و غیره کاربرد دارد. لنز اصلی اکثر موبایل‌ها از نوع واید است و نسبت به دوربین‌های دیگر وضوح بیشتری دارد.
    • لنز الترا واید یا فوق عریض: زاویه دید این لنزها از چشم انسان بیشتر بوده و به بالای ۱۴۰ درجه هم می‌رسد، بنابراین برای پوشش فضای بیشتری از منظره به کار می‌روند.
    • لنز تله فوتو: ابزاری است که حین بزرگنمایی به کمک شما می‌آید و برای عکاسی از سوژه‌های دور کاربرد دارد.
    • لنز عمق سنج: همانطور که از نام آن پیداست با سنجش عمق میدان به ثبت بهتر تصاویر پرتره کمک می‌کند. این لنز در زمینه واقعیت افزوده نیز کاربردهایی دارد.
    • لنز ماکرو: برای تصویربرداری از سوژه‌های بسیار ریز در فاصله کمتر از ۲.۵ سانتی متر کاربرد داشته و به ثبت دقیق‌تر جزییات کمک می‌کند.

    بهترین دوربین گوشی ارزان

    گوشی‌های زیر ۵ میلیون تنوع زیادی دارند و بین آنها می‌توان مدل‌های با دوربین کارآمد پیدا کرد. انتخاب ما در این رده شامل دو موبایل از سامسونگ و شیائومی می‌شود.

    سامسونگ گلکسی M32

    • مزایا: ثبت دقیق جزییات، سلفی با کیفیت
    • معایب: لرزش در ویدیوها، فقدان دوربین فوق عریض

    مشخصات دوربین چهارگانه:

    • ۶۴ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.8
    • ۸ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
    • ۲ مگاپیکسلی عمق سنج با اپرچر f/2.4
    • ۲ مگاپیکسلی ماکرو با اپرچر f/2.4

    دوربین سلفی: ۲۰ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/2.2

    حافظه داخلی: ۶۴/۱۲۸ گیگابایت

    عکاسی: سامسونگ گلکسی M32 تنها گوشی زیر ۵ میلیون تومان است که دوربین ۶۴ مگاپیکسلی دارد و تصاویر بسیار با کیفیتی ثبت می‌کند.

    دوربین این گوشی با گشودگی دهانه لنز f/1.8 نور زیادی را جذب کرده و با تکیه بر HDR تصاویر را با غنای رنگی عالی و جزییاتی قابل توجه ثبت می‌کند. این دوربین رنگ‌ها را به شکلی واقع‌گرا ثبت می‌کند اما گاهی دچار اشباع هم می‌شود.

    فیلمبرداری: گلکسی M32 قادر به ثبت ویدیوهای با کیفیت 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است اما گاهی میزان لرزش‌ها در آن زیاد می‌شود.

    سلفی: دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی این گوشی در بین مدل‌های هم قیمت از کیفیت بالایی برخوردار است و می‌توانید برای ثبت تصاویر خوش نقش روی آن حساب باز کنید.

    شیائومی ردمی نوت 11S

    راهنمای خرید بهترین گوشی موبایل

    • مزایا: سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی، فوکوس PDAF، نویز پایین
    • معایب: دوربین سلفی متوسط

    مشخصات دوربین چهارگانه:

    • ۱۰۸ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.9
    • ۸ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
    • ۲ مگاپیکسلی ماکرو با اپرچر f/2.4
    • ۲ مگاپیکسلی عمق سنج با اپرچر f/2.4

    دوربین سلفی: ۱۶ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/2.2

    حافظه داخلی: ۶۴/۱۲۸ گیگابایت

    عکاسی: بهترین دوربین گوشی تا ۷ میلیون متعلق به شیائومی ردمی نوت 11S است که از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی ISOCELL HM2 بهره می‌برد. این دوربین از فوکوس خودکار با تشخیص فاز بهره برده و حتی در نور کم به صورت خودکار ۹ پیکسل را با هم ترکیب کرده و کیفیت عکس را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. دوربین عمق سنج ۲ مگاپیکسلی هم با برآورد فاصله سوژه به ثبت تصاویر باکیفیت پرتره کمک می‌کند. ردمی نوت ۱۱اس نه تنها در فهرست بهترین دوربین گوشی شیائومی جا دارد بلکه یکی از پر فروش‌ترین موبایل‌ها د ایران است.

    فیلمبرداری: گلکسی A22 توانایی ثبت فیلم‌های 1080p با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه را دارد و با کمک پایدارساز دیجیتال لرزش‌های ناخواسته تا حد زیادی حذف می‌شوند. فارغ از اینکه ویدیوها در محیط داخلی یا خارجی ثبت شوند، کنتراست در سطح مناسبی قرار داشته و کنترل نویز به خوبی انجام می‌شود.

    سلفی: دوربین ۱۶ مگاپیکسلی این گوشی در تصاویر بوکه سوژه اصلی را به خوبی از محیط اطراف جدا کرده و حتی در محیط‌های کم نور هم عملکرد خوبی دارد.

    جدول بهترین دوربین گوشی تا ۵ میلیون تومان

    [table id=326 /]

    بهترین دوربین گوشی تا ۱۰ میلیون تومان

    در این رده قیمتی رقابت سخت‌تر شده و کیفیت دوربین موبایل به شکل چشم‌گیری ارتقا پیدا می‌کند. انتخاب ما در این سطح موبایل‌های خوشنام شیائومی و گلکسی است.

    شیائومی می ۱۱ لایت 5G

    • مزایا: فیلمبرداری عالی، عملکرد مطلوب در شب، رنگ‌های طبیعی
    • معایب: افت کیفیت حین زوم، مشکل گهگاه در فوکوس

    مشخصات دوربین چهارگانه:

    • ۶۴ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.8
    • ۸ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
    • ۵ مگاپیکسلی ماکرو با اپرچر f/2.4

    دوربین سلفی: ۲۰ مگاپیکسلی عریض با با اپرچر f/2.2

    حافظه داخلی: ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

    عکاسی:  هرچند می ۱۱ لایت 5G دارای دوربین ۶۴ مگاپیکسلی مشابه با نسخه 4G است اما به خاطر پردازنده قوی‌تر عملکردی بهتر دارد و نسبت به A52 با قیمت بالاتر هم امتیاز بسیار بهتری را از سایت دگزو مارک گرفته است.

    در تصاویری که طی روز با این گوشی ثبت شده‌اند سطح جزییات، محدوده پویایی و غنای رنگ‌ها بسیار مطلوب است تا حدی که در این رده قیمتی کمتر موبایلی عملکردی مشابه ارائه کند. شیائومی برای حفظ این عملکرد در شب یا محیط‌های با نور محدود هر دو دوربین واید ۶۴ مگاپیکسلی و التراواید را به نایت مود یا حالت عکاسی در شب مجهز کرده و از این نظر هم کاربران ابزار رضایت کرده‌اند.

    فیلمبرداری: دوربین می ۱۱ لایت 5G در فضاهای داخلی و بیرونی رنگ‌ها را بسیار غنی و با طراوت ثبت می‌کند. حذف لرزش‌ها، نوردهی و ثبت جزییات نیز درسطح بسیار مطلوبی قرار دارد.  با استفاده از این دوربین می‌توانید فیلم‌های 4K با نرخ‌ ۳۰ فریم در ثانیه یا 1080p با نرخ ۶۰ و ۱۲۰ فریم ثبت کنید. حذف

    سلفی: دوربین سلفی دستگاه ۲۰ مگاپیکسلی است و پشتیبانی از HDR، محدوده پویایی گسترده، ثبت دقیق جزییات و رنگ‌های شاداب از ویژگی‌های اصلی آن است که باعث شده در فهرست بهترین دوربین گوشی جایی برای خود دست و پا کند.

    شیائومی 11T

    • مزایا: عملکرد درخشان در نور مطلوب، زوم خوب، فوکوس خودکار عالی
    • معایب: سلفی متوسط

    مشخصات دوربین چهارگانه:

    • ۱۰۸ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.8
    • ۸ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
    • ۵ مگاپیکسلی تله ماکرو با اپرچر f/2.4

    دوربین سلفی: ۱۶ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/2.5

    حافظه داخلی: ۶۴/۱۲۸ گیگابایت

    عکاسی: شیائومی 11T دارای سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی 1/1.52 اینچی است که عکس‌های واضح، با کیفیت و درخشانی ثبت می‌کند. بد نیست بدانید سخت‌افزار این دوربین با شیائومی 11T پرو هیچ تفاوتی ندارد.

    در صورتی که قصد عکاسی در محیط تاریک را داشته باشید عملکرد کمی افت می‌کند اما با فعال کردن حالت نایت مود خروجی کمی بهتر می‌شود. عکس‌ها در نور روز دارای رنگ‌های اشباع‌تری نسبت به میان‌رده‌های سامسونگ است اما در مجموع کیفیت مناسبی دارد.

    فیلمبرداری: تصویربرداری 4K با نرخ ۳۰ فریم در گوشی‌های زیادی در دسترس است اما کیفیت آن در شیائومی 11T بالاتر از مدل‌های همرده است؛ قابلیتی که باعث راهیابی ردمی نوت ۱۰ پرو به فهرست بهترین دوربین گوشی ما شده‌ است.

    سلفی: عملکرد دوربین ۱۶ مگاپیکسلی رضایت‌بخش است اما در تصاویر پرتره افکت بوکه دقت بالایی ندارد. محدوده پویایی گسترده و جداسازی دقیق سوژه از محیط هم از دیگر ویژگی‌های دوربین است.

    آنر ۵۰ نسخه ۶/۱۲۸ گیگابایت

    گوشی تا ۱۰ میلیون

    • مزایا: فیلم‌برداری 4K، دوربین سلفی با کیفیت
    • معایب: افت کیفیت در شب

    مشخصات دوربین چهارگانه:

    • ۱۰۸ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.9
    • ۸ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
    • ۲ مگاپیکسلی ماکرو با اپرچر f/2.4
    • ۲ مگاپیکسلی سنجش عمق با اپرچر f/2.4

    دوربین سلفی: ۳۲ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/2.2

    حافظه داخلی: ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت

    عکاسی: آنر ۵۰ کلکسیونی از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها است و بهترین دوربین گوشی را تا ۱۰ میلیون دارد. سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی این گوشی در فضای داخل و بیرون عملکردی بسیار مطلوب دارد و به فوکوس خودکار PDAF مچهز است. دوربین التراواید ۸ مگاپیکسلی نیز در ثبت نماهای باز با جزییات دقیق کارایی بالایی دارد. از ویژگی‌های مختلف آن می‌توان به محدوده پویایی گسترده، فوکوس دقیق و بزرگنمایی اشاره کرد.

    فیلمبرداری: آنر ۵۰ در این زمینه هم حرف‌های زیادی برای گرفتن دارد و امکان فیلمبرداری 4K را به شما می‌دهد. همچنین قابلیت فیلمبرداری 1080p با نرخ ۶۰ فریم را نیز دارد.

    سلفی: دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی جزییات را به شکل بسیار دقیقی ثبت کرده و عکس‌هایی می‌گیرد که از به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی لذت خواهید برد. این دوربین با HDR سازگاری داشته و فیلمبرداری 1080p با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه ای دارد.

    بهترین دوربین گوشی شیائومی و سامسونگ تا ۲۰ میلیون

    شیائومی 12T پرو

    بهترین دوربین گوشی شیائومی

    • مزایا: فیلمبرداری 8K، لرزش‌گیر اپتیکال، عکاسی فوق‌العاده
    • معایب: فاقد لنز تله برای زوم

    مشخصات دوربین سه گانه:

    • ۲۰۰ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.7
    • ۸ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
    • ۲ مگاپیکسلی ماکرو با اپرچر f/2.4

    دوربین سلفی: ۲۰ مگاپیکسلی با اپرچر f/2.2

    حافظه داخلی: ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت

    عکاسی: دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی شیائومی 11T به حدی باکیفیت است که کارشناسان سایت DXOmark به دروبین این گوشی امتیازی در حد گلکسی s22 الترا و آیفون ۱۴ داده‌اند.

    این دوربین تصاویر را با جزییات دقیق، کنتراست گسترده و رنگ‌های باطراوت و غنی ثیت می‌کند. در تصاویر پرتره افکت بوکه با دقتی عالی ثبت شده و سوژه به خوبی از پس زمینه جدا می‌شوند. تصویربرداری در شب و نور کم هم به لطف سنسور بزرگ 1/1.22 اینچی با جزییات بالا و نورپردازی عالی صورت می‌گیرد. این موارد باعث شده شیائومی 11T در فهرست بهترین دوربین گوشی قرار بگیرد.

    فیلمبرداری: شیائومی 11T یکی از معدود گوشی‌هایی است که امکان فیلمبرداری 8K با نرخ ۳۰ فریم را به شما می‌دهد. فیلمبرداری 4K با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه نیز در دسترس است. سطح کنتراست در ویدیوها مطلوب است و رنگ‌ها به خوبی رندر می‌شود.  یکی دیگر از نقاط قوت این گوشی لرزشگیر کارامدی است که در تمام سناریوها به خوبی لرزش‌های ناخواسته دست را حذف می‌کند.

    سلفی: سنسور ۲۰ مگاپیکسلی در شرایط نوری خوب سلفی‌های چشم نوازی ثبت می‌کند که از نظر دقت رنگ، شارپ بودن تصویر و محدوده داینامیک در سطح مطلوبی قرار دارند. با این حال به خاطر اپرچر بالای f/2.2 توانایی چندانی در جذب نور نداشته و در محیط‌های تاریک سلفی‌های آن چنگی به دل نمی‌زند.

    گلکسی S21 FE

    بررسی گلکسی S21 FE نمایشگر گلکسی S21 FE

    • مزایا: سلفی باکیفیت، لرزش‌گیر اپتیکال، زوم بدون افت کیفیت
    • معایب: سطح جزییات متوسط

    مشخصات دوربین سه گانه:

    • ۱۲ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.8
    • ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
    • ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو با اپرچر f/2.4

    دوربین سلفی: ۳۲ مگاپیکسلی با اپرچر f/2.2

    حافظه داخلی: ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت

    عکاسی: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی در ثبت جزییات مناظر و سوژه‌ها توانایی بالایی داشته و عکس‌هایی زنده و با طراوت تولید می‌کند. شارپ بودن تصاویر دوربین در میان مدل‌های همرده کم نظیر است. دیگر دلیل قرارگرفتن S21 FE در فهرست بهترین دوربین گوشی زوم ۳ برابری بدون افت کیفیت است.

    فیلم‌برداری: فیلم‌برداری 4K با نرخ روان ۶۰ فریم بر ثانیه در دسترس است. سطح جزییات در ویدیوها مناسب است و لرزش‌ها به واسطه OIS و فوکوس خودکار دوگانه کنترل می‌شوند. اگر از طرفداران ویدیوهای اسلوموشن هم باشید 720p با نرخ ۹۶۰ فریم در ثانیه در اختیارتان قرار دارد.

    گلکسی S21 FE با استفاده از هوش مصنوعی امکان شناسایی سوژه و اعمال تنظیمات متناسب با آن را به شما می‌دهد. در صورتی که از تنظیمات دوربین چندان سر در نمی‌آورید، این قابلیت در اغلب موارد به کمک شما خواهد آمد.

    سلفی: دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی گلکسی S21 FE بهترین نمونه بین مدل‌های هم قیمت است. فارغ از شرایط نوری و نوع عکاسی این دوربین بهترین خروجی ممکن را در اختیارتان می‌گذارد.

    جدول بهترین دوربین گوشی میان رده

    [table id=327 /]

    بهترین دوربین گوشی پرچمدار

    بهترین دوربین گوشی شیائومی، سامسونگ و آیفون را در این بخش معرفی خواهیم کرد.

    گلکسی S22 الترا 5G

    بهترین گوشی سامسونگ

    • مزایا: فیلمبرداری 8K، لنزهای تله‌فوتو دوگانه برای زوم عالی
    • معایب: ایراد گاه و بی گاه در فوکوس

    مشخصات دوربین چهارگانه:

    • ۱۰۸ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.8
    • ۱۰ مگاپیکسلی پریسکوپی با اپرچر f/4.9
    • ۱۰ مگاپیکسلی تله فوتو با اپرچر f/2.4
    • ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2

    دوربین سلفی: ۴۰ مگاپیکسلی با اپرچر f/2.2

    حافظه داخلی: ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت UFS 3.1

    عکاسی: سنسور بزرگ 1/1.33 اینچی و لنزهای تله و پریسکوپ گلکسی S22 الترا را به موبایلی تبدیل کرده که کمتر پرچمداری از نظر عکاسی به پای آن می‌رسد. دوربین اصلی این گوشی که نیمی از بخش بالایی را اشغال کرده، زوم اپتیکال ۱۰ برابری بدون افت کیفیت را به ارمغان آورده و در تمام سناریوها و شرایط نوری عکس‌هایی با کیفیت، مملو از جزییات و با رنگ‌های با طراوت را به دستتان می‌رساند.

     بهترین دوربین گوشی سامسونگ در شب با ترکیب پیکسل‌های مجاور و قابلیت نایت مود عکس‌های بسیار با کیفیتی ثبت می‌کند.

    فیلمبرداری: گلکسی S22 الترا با فیلمبرداری 8K دستتان را در ثبت ویدیوهای چشم نواز باز گذاشته. هرچند در این حالت نرخ فریم کاهش می‌یابد اما در حالت 4K می‌توانید نرخ فریم را به ۶۰ برسانید که به معنی ویدیویی بسیار روان خواهد بود. کلیپ‌های اسلوموشن هم با وضوح 720p و نرخ ۶۰ فریم در ثانیه ثبت خواهند شد. پشتیبانی از +HDR10 و ضبط صدای استریو از دیگر ویژگی‌های این گوشی است.

    دیگر ویژگی شاخص بهترین گوشی سامسونگ Directors View است که امکان فیلم‌برداری همزمان از دوربین‌های اصلی و سلفی را می‌دهد. از قابلیت‌های جذاب دیگر می‌توان به پشتیبانی از استاندارد +HDR10 برای ارتقای کنتراست تصویر، فوکوس خودکار روی سوژه متحرک و ویدئو با افکت بوکه اشاره کرد که البته تنها در رزولوشن 1080p در دسترس هستند.

    سلفی: وضوح سنسور سلفی گلکسی S22 الترا نسبت به نسل قبل تغییر نکرده اما از نظر پردازش ارتقا پیدا کرده است. هرچند این دوربین فاقد ماژول عمق سنج است اما به لطف قابلیت AI Stereo در تصاویر پرتره به خوبی سوژه اصلی را از پس زمینه جدا می‌کند. دیگر نکته مهم برخوردار بود از قابلیت نایت مود و به تبع آن بهینه‌سازی چشمگیر کیفیت عکس‌ها در شرایط نوری نامطلوب و شب است.

    آیفون ۱۴ پرو مکس

    آیفون ۱۴ پرو مکس

    • مزایا: عملکرد فوق‌العاده در شب، فیلمبرداری همزمان با ۴ دوربین، پرتره چشم نواز، فوکوس دقیق و سریع
    • معایب: کیفیت متوسط دوربین فوق عریض

    مشخصات دوربین چهارگانه:

    • ۴۸ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.8
    • ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با اپرچر  f/2.8
    • ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
    • اسکنر ۳ بعدی LiDAR

    دوربین سلفی: ۱۲ مگاپیکسلی با اپرچر f/1.9 ، سنسور سه بعدی SL

    حافظه داخلی: ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت NVMe

    عکاسی: در نهایت نوبت به معرفی بهترین دوربین گوشی می‌رسد که بدون شک آیفون ۱۴ پرو مکس است. دوربین اصلی این گوشی با ارتقای قابل توجه نسبت به نسل قبل ۴۸ مگاپیکسلی است که دست شما را در ثبت تصاویر با وضوح بالا و برخوردار از رنگ‌های چشم نواز در تمامی مناظر و سناریوها باز می‌گذارند.

    حالت نایت مود در شب اپرچر را چند ثانیه بیشتر باز نگه داشته و نور بیشتری جذب می‌کند که نتیجه آن افزایش چشمگیر کیفیت تصویر، سطح جزییات در سایه‌ها  و حذف حداکثری نویز در شب است.

    اپل برای شرایط نوری متوسط هم قابلیت Deep Fusion را ارائه کرده که با تکیه بر هوش مصنوعی و پردازش‌های نرم افزاری به افزایش سطح جزییات و وضوح تصویر کمک می‌کند. دیگر ویژگی جدید Photonic Engine است که در محیط با نور کم کیفیت تصویر را بهبود می‌بخشد.

    دوربین فوق عریض هم نسبت به قبل بزرگتر شده و نور بیشتری جذب می‌کند. بزرگنمایی اپتیکال اما هنوز به ۳ برابر محدود است که نسبت به رقبا عملکرد پایین‌تری دارد.

    فیلمبرداری: دوربین اصلی و سلفی بهترین دوربین گوشی آیفون توانایی فیلمبرداری 4K با نرخ ۶۰ فریم و 1080p با نرخ ۲۴۰ فریم را دارند اما نکته جذابتر امکان فیلمبرداری همزمان با هر ۴ دوربین و مشاهده فریم‌های مختلف صحنه است. به لطف پایدارساز سینمایی، لرزش‌های ناخواسته دست در تمامی این ویدیوها به صورت اپتیکال و دیجیتال حذف می‌شوند.

    آیفون ۱۴ پرو مکس دارای حالت‌های ProRes و Cinematic است که تغییر فوکوس خودکار را ممکن کرده و جلوه‌ای حرفه‌ای به ویدیوها می‌دهد. ProRes هم فرمتی فشرده و با کیفیت بالاست.

    سلفی: دوربین سلفی آیفون ۱۴ پرو مکس قادر به ثبت تصاویر غنی از جزییات، شارپ و با محدوده پویایی گسترده است. در کنار دوربین سلفی آیفون ۱۴ پرو مکس یک سنسور SL 3D تعبیه شده که فاصله اشیاء و افراد از گوشی را برآورد کرده و افکت بوکه را به بهترین شکل پیاده می‌کند.

    پس از ثبت تصویر امکان تنظیم میزان مات بودن پس زمینه از طریق یک نوار لغزنده وجود دارد. در نهایت باید به قابلیت Photographics Styles اشاره کرد که دستتان را در تغییر میزان گرمی، شفافیت و توناژ رنگ‌ها باز می‌گذارد.

    شیائومی 12S الترا

    بهترین دوربین گوشی شیائومی

    • مزایا: بزرگترین سنسور دوربین گوشی، زوم بی‌نظیر، الترا واید قدرتمند، فیلمبرداری 8K
    • معایب: -

    مشخصات دوربین چهارگانه:

    • ۵۰ مگاپیکسلی عریض یک اینچی با اپرچر f/1.9
    • ۴۸ مگاپیکسلی تله فوتو با اپرچر f/4.1
    • ۴۸ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
    • دوربین عمق سنج سه بعدی

    دوربین سلفی: ۳۲ مگاپیکسلی با اپرچر f/2.4

    حافظه داخلی: ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت UFS 3.1

    عکاسی: بهترین دوربین گوشی شیائومی در هر شرایط و محیطی که باشید، کیفیتی خارق‌العاده را در عکاسی ارائه می‌کند. شیائومی 12S الترا به بزرگترین سنسور دنیای موبایل با ابعاد یک اینچی و پیکسل ۱٫۶ میکرومتری مجهز است. در کنار این سنسور غول پیکر از قوی‌ترین دوربین‌های فوق عریض و پریسکوپی نیز استفاده شده است.

    نتیجه این چیدمان دوربینی است که تصاویر را در شرایط نوری مختلف با بالاترین سطح جزییات، کنتراست و غنای رنگی ثبت می‌کند. سنسور پریسکوپی هم زوم دیجیتال ۱۲۰ برابری و اپتیکال ۵ برابری را بدون افت کیفیت تضمین می‌کند.

    دیگر ویژگی‌های شاخص دوربین شامل فوکس خودکار لیزری، لرزش‌گیر اپتیکال OIS برای لنزهای واید و تله‌فوتو، فوکوس خودکار با پیکسل دوگانه، دالبی ویژن و HDR ده بیتی است.

    فیلمبرداری: شیائومی 12S الترا امکان فیلمبرداری 8K با نرخ ۲۴ فریم، 4K با نرخ ۶۰ فریم و 1080p با نرخ‌های ۳۰، ۶۰ و ۲۴۰ فریم را به شما می‌دهد که در حالت سوم لرزش‌های ناخواسته به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد. ویدیوهای ثبت شده با این گوشی فارغ از وضوح و نرخ فریم عاری از نویز بوده و محدوده دینامیکی مطلوبی دارند. پرچمدار شیائومی از طریق هر سه دوربین پنل پشتی از جمله پریسکوپی توانایی فیلمبرداری 8K دارد.

    سلفی: دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی هم تصاویر و ویدیوهای ایده‌آلی ثبت می‌کند. تصاویر پرتره به خوبی از آب درآمده و از نظر نوردهی و کنتراست مطلوب هستند. با این دوربین می‌توانید ویدیوهای 4K خوش رنگ و لعابی ثبت کنید.

    جمع‌بندی بهترین دوربین گوشی پرچمدار

    [table id=328 /] در آخر بهترین دوربین گوشی اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار را معرفی کردیم که بین رقبا بهترین عملکرد را ارائه می‌کنند. [see_also]19983[/see_also]

    منبع:
    یونس مرادی
    یونس کارشناسی فناوری اطلاعاته و تو سایت درجه در مورد موبایل، لپ تاپ و سخت‌افزارهای دیگه راهنمای خرید و بررسی می‌نویسه. قبل از اینکه مدیر محتوا درجه بشه، دبیر فناوری دیجیاتو بوده و طی دو ۲ دهه گذشته تو خیلی از سایت‌های دیگه مثل بلاگ دیوار، بامیلو و دیجی‌کالا تجربه نوشتن مقاله و راهنمای خرید داره.
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید