۱۰ نکته مهم که حین خرید خودرو دست دوم باید در نظر بگیرید

۱۰ نکته مهم که حین خرید خودرو دست دوم باید در نظر بگیرید
راهنمای مطالعه

    حین خرید خودرو دست دوم توجه به نکات فنی و ظاهری، سلامت بدنه و شاسی، میزان کارکرد و سالم بودن آپشن‌ها اهمیت بسیار بالایی دارند.

    همه می‌دانیم که هیچ چیز جای لذت رانندگی یک خودروی صفر را نمی‌گیرد اما قیمت‌ها به حدی بالا رفته که بسیاری خرید خودرو دست دوم را به خاطر قیمت پایین‌تر ترجیح می‌دهند.

    با این حال برخی حین فروش خودرو ایرادات آنرا پنهان می‌کنند و ممکن است بعد از خرید ماشین کارکرده متوجه معایب عمده‌ای در آن شوید که حل و فصلش هزینه زیادی روی دستتان بگذارد.

    از اینرو حین خرید خودرو‌ دست دوم قیمت پایین نباید شما را فریب دهد و در عوض مواردی مثل نکات فنی، ظاهری، سلامت بدنه، سلامت شاسی، میزان کارکرد و بیمه ماشین را باید بررسی کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به هر کدام از این موارد داشته باشیم.

    این نکات برای آگاهی اولیه از شرایط فنی و ظاهری خودرو دست دوم کافی است اما برای اطمینان از شرایط کامل ماشین مورد نظر می‌توانید از خدمات بهترین سایت‌های کارشناسی آنلاین خودرو استفاده کنید.

    ۱. زیر کاپوت از همه جا مهمتر است

    خرید خودرو دست دوم

    از لحاظ فنی بیشترین توجه شما باید به معاینه و بررسی قطعات درون کاپوت معطوف شود. کاپوت را بالا دهید٬ ظاهر موتور مناسب و تمیز است؟ سیم‌کشی‌های درون کاپوت چطور؟ قطعا برای بررسی دقیق‌تر و مفیدتر باید از افراد متخصص کمک بگیرید. سعی کنید با کمک یک مکانیک خبره از سلامت موتور، سیستم برق‌رسانی، سیم‌کشی‌های قطعات درون کاپوت، پمپ روغن، رادیاتور، مخزن آب، باتری، شلنگ‌ها، جعبه دنده و سایر موارد جزئی‌تر درون کاپوت مطلع شوید.

    لحیم‌کاری غیرطبیعی و روغن‌کاری بیش از حد، حتی تمیزی بیش از حد این قطعات باید شما را مشکوک کند که فروشنده در حال پنهان کردن چیزی است.

    روغن خودرو هم می‌تواند نکات مهمی را از سلامت ماشین به شما بگوید. برای اینکار میله اندازه‌گیری روغن را خارج کنید، اگر قطرات آب یا نقاط مایل به خاکستری روی آن دیدید بدانید رینگ پیستون معیوب است. رادیاتور را نیز از لحاظ نبود نشتی بررسی کنید.

    سیستم تعلیق خودرو یکی از بخش‌های هزینه‌بردار دیگر است؛ برای تست این قسمت روی بخش‌های مختلف فشار وارد کنید. اگر خودرو بدون لرزش به حالت اولیه برگشت یعنی مشکلی وجود ندارد اما هرگونه لرزش نشان دهنده مشکل در سیستم تعلیق است.

    ۲. قبل از خرید خودرو دست دوم با آن رانندگی کنید

    آنچه که در معاینات فنی و مشاهدات درباره عملکرد خودروی کارکرده به دست آوردید با تست سواری دو چیز کاملا متفاوت از یکدیگر است. به خصوص در مورد ماشین‌های اتوماتیک و وارداتی حتما با خودرو رانندگی کنید.

    در شیب‌های مختلف با سرعت‌های متفاوت به صداهای درون کابین و صداهای خارج شده از موتور به خوبی توجه کنید. لرزش ماشین در حین رانندگی یا حتی در هنگام توقف غیر‌عادی تلقی می‌شود و باید علت را در صفحه کلاج پیدا کنید. دقت ترمز‌ را در موارد گوناگون با مکث‌های متفاوت بررسی کنید. تست ترمز دستی هم در جهت بالا و هم در جهت پایین فراموش نکنید.

    عملکرد فرمان را از جهت راحتی و سخت نبودن پیچاندن آن بررسی کنید. دقت کنید که فرمان پس از برداشته شدن دستتان از روی آن به چپ یا راست منحرف نشود. در حین استفاده از پدال‌ها به ساییدگی آن‌ها نیز دقت کنید چراکه این عامل می‌تواند نشان از کارکرد بالای خودرو داشته باشد.

    شتاب ماشین باید در اندازه معقول خود باشد و در سربالایی‌ها شتاب نگیرد. برای بررسی شتاب خودرو بعد از آنکه ماشین را در دنده ۳ قرار دادید پای خود را از روی کلاج بردارید اگر ماشین شتاب بگیرد نشان دهنده‌ی نقص فنی در صفحه کلاج است. در تعویض دنده‌ها وجود صدا و سخت جا رفتن دنده هشداردهنده است.

    ۳. آسیب به بدنه و شاسی را بررسی کنید

    خرید خودرو دست دوم

    این مورد یکی از مهمترین نکات حین خرید خودرو دست دوم است و حتما باید به آن توجه کرد. گاهی بر اثر تصادفات شدید ممکن است شاسی که به عنوان بنیان خودرو اهمیت ویژه‌ای دارد، دچار آسیب و انحراف شود که متاسفانه به دلیل بالا بودن هزینه‌ی تعمیر آن در اکثر مواقع توسط فروشنده یا دلال خودروهای دست دوم اصلاح نمی‌شوند.

    از آنجایی که به دنبال انحراف شاسی، ماشین به چپ یا راست متمایل می‌شود در سرعت‌های بالا بروز حادثه افزایش می یابد. بنابراین سلامت شاسی و بدنه خودرو را حتماً در اولویت‌های بررسی قرار دهید. علاوه‌بر آن شاسی آسیب دیده مشکلاتی دیگر و به تبع آن هزینه‌های ایجاد شده‌ی بیشتری را با خود به همراه دارد. اصلاح شاسی خودرو و یا همان شاسی‌کشی در بهترین حالت نیز باعث کاهش استحکام خودرو خواهد شد.

    در بخش بدنه تمام قسمت‌ها را به خوبی بررسی کنید. مشاهده و بررسی سقف خودرو و ستون‌ها را فراموش نکنید. وجود ایراد و آسیب در هر‌ یک از سقف یا ستون‌ها مشکلاتی همچون ایجاد سروصدا در حین رانندگی در اتاق را به دنبال دارد. تمام درهای خودرو را هم چک کنید و ببینید بدون سر و صدا، به راحتی و بدون تاب گرفتگی باز و بسته می‌شوند یا خیر.

    ۴. لاستیک‌‌‌ها چقدر سالم هستند؟

    برای خریدارانی که در مناطقی با شرایط اقلیمی خاص ساکن هستند مثلا ساکنان مناطق بارانی یا سردسیر توجه به سلامت لاستیک‌ها بسیار ضروری است.

    لاستیک‌ها از نظر ظاهری نباید دارای آج‌های کوتاه و به اصطلاح رفته باشند چرا که در مواقع خطر ممکن است باعث سُر خوردن ماشین در هنگام ترمز ناگهانی شوند . لاستیک‌ها نباید پوسیدگی داشته باشند. بررسی لاستیک‌های زاپاس را نیز فراموش نکنید.

    لیست قیمت تجهیزات جانبی خودرو

    ۵. دنبال ایرادات ظاهری باشید

    تشخیص رنگ خودرو دست دوم

    ایرادات ظاهری شامل رنگ‌شدگی، صافکاری، وجود اثار تصادف در ظاهر ماشین، فرورفتگی، تمیزی اتاق سرنشینان و... است که به اختصار توضیح خواهیم داد.

    رنگ‌شدگی شاید در ابتدا اهمیت زیادی در تصمیم‌تان نداشته باشد اما به این نکته توجه کنید که اگر در آینده‌ای نزدیک تصمیم به فروش خودرو دست دوم خود بگیرید با وجود رنگ‌شدگی قیمت تمام‌شده نهایی کاهش خواهد یافت. آن‌ هم در حالتی که شما دخالتی در این موضوع نداشته‌اید. تشخیص همه موارد رنگ‌ شدگی با چشم ممکن است و در این موارد باید از مراکز تخصصی کمک بگیرید.

    مکان رنگ شدگی و صافکاری در خودرو هم مهم است و اگر رنگ در قسمت ستون‌ها، سقف یا روی کاپوت باشد نشانه خوبی نیست و حاکی از تصادف شدید است.

    اتاق سرنشینان بیشتر‌ین منظره‌ای از داخل ماشین است که در طول رانندگی به عنوان سرنشین مشاهده می‌کنید و از اینرو تمیزی و آراستگی روپوش فرمان، سالم بودن دستگیره‌ باز کردن داشبورد، سالم بودن قفل درب کنسول وسط، تمیز بودن روکش صندلی‌ها، نبود پارگی در قسمت‌های پارچه‌ای و فومی داخل خودرو، نبود بوی نامطبوع و خیلی از جزئیات دیگرِ اتاق و حتی تمیزی صندوق عقب اهمیت بالایی دارد.

    ۶. عملکرد آپشن‌ها را چک کنید

    منظور از آپشن همان سیستم صوتی، برف پاک‌کن، دستگیره‌ها، کولر، بخاری، سامانه‌های روشنایی وعلامت‌دهی، چراغ‌های سقفی، سیستم قفل مرکزی، کلیدهای برقی، حسگرها، کلید‌های شیشه بالابر و... است. هر فرد بنابر سلیقه خود ممکن است نبود هریک از آپشن‌های بالا را ضعف خودرو به حساب نیاورد ولی باید بدانید که در درصد قابل توجهی از خودروهای دست دوم یا آپشن‌های رفاهی و ایمنی به درستی کار نمی‌کند و یا اصلاً کار نمی‌کند.

    ۷. رنگ دود اگزوز از سر درون موتور خبر می‌دهد

    فیلترها را از لحاظ سالم بودن و نبود سوراخ و نشتی و ورود دود به داخل اتاق بررسی کنید. رنگ‌های مختلف دودی که به هنگام گاز دادن به خودرو از اگزوز خارج می‌شود معانی متفاوتی دارد.

    اگر دود سیاه باشد یعنی سوخت خودرو نامناسب است. اگر آبی باشد یعنی موتور خراب است و اگر به صورت بخار یا سفید رنگ باشد یعنی  واشر سرسیلندر مشکل دارد. توجه کنید که دود نکردن خودرو هم همیشه به معنای سلامت بودن موتور نیست.

    ۸. کارکرد خودرو چقدر است؟

    تشخیص کارکرد خودرو دست دوم

    مسافت پیموده شده توسط خودرو با فرسایش آن ارتباط مستقیمی دارد و از اینرو باید حین خرید خودرو دست دوم به میزان کارکرد آن توجه کنید.

    در حالت عادی کارکرد خودرو باید حدود ۲۰ هزار کیلومتر در سال باشد و بالاتر از این میزان بدین معنی است که از ماشین برای مصارف غیر شخصی استفاده شده است.

    اهمیت بالای این موضوع باعث شده برخی فروشندگان اقدام به پایین آوردن کیلومتر شمار ماشین کنند. روش این افراد به قدری پیچیده شده که گاهی با دیاگ هم نمی‌توان آنرا تشخیص داد و تنها راه برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو دست دوم توجه به جزییاتی مثل وضعیت دیسک چرخ‌ها، باز شدن برخی قطعات موتور خودرو، وضعیت اتاق و غیره است.

    هرچند ممکن است خودرویی کارکرد زیادی داشته باشد ولی به دلیل استفاده مناسب، سرویس به موقع و حتی نداشتن تصادف سالم باشد اما بهتر است سراغ خودروهایی با کارکرد پایین بروید.

    ۹. خودروی بد معامله نخرید

    لیفان ۸۲۰ کارکرده

    در بازار خودروی کشور ما بعضی ماشین‌ها با وجود کیفیت بالا اصطلاحا بد معامله هستند و خیلی دیر فروش می‌روند. برای مثال می‌توان به اکتیون، میتسوبیشی اوتلندر، لنسر، لیفان ۸۲۰ ، ام وی ام ۵۳۰ و جک J4 اشاره کرد. علاوه بر این خودروهای خارجی در بازار دست دوم افت قیمت زیادی دارند تا جایی که برخی مدل‌های هیوندای سالانه تا ۱۵۰ میلیون تومان افت می‌کنند.

    در مقابل ماشین‌های ارزانتر تولید و مونتاژ داخل مثل پژو ۲۰۶، ۴۰۵، ۲۰۷، پارس، تندر ۹۰، سراتو سایپا و خارجی مثل کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و النترا تیگو ۵، جک S5 و j5 بسیار خوش معامله هستند. پراید هم که مثل ایران چک نقد است و در چند ساعت فروش می‌رود. بنابراین بهتر است به جای ماشینی مثل لیفان ۸۲۰ سراغ ماشینی بروید که بعدا به آسانی و بدون افت قیمت قابل توجه به فروش برود.

    ۱۰. به قیمت پایین شک کنید

    خودرو دست دوم مثل وسایل دیگر نیست که قیمتش مشخص نباشد. همه با یک جستجوی ساده در اینترنت یا با کمک گرفتن از سایت‌های کارشناسی آنلاین خودرو می‌توانند قیمت ماشین خود را تعیین کنند.

    شاید یک نفر به خاطر نیاز به پول ماشینش را ۵ درصد زیر قیمت بفروشد اما زمانی که می‌بینید ماشینی ۲۰ درصد زیر عرف بازار قیمت گذاری شده حتما به آن شک کنید.

    در چنین مواردی معمولا ماشین یا دارای ایرادی مهم است که در نگاه اول به چشم نمی‌آید یا از نظر حقوقی و سند دچار مشکل است. در برخی موارد هم هدف از آگهی صرفا کلاهبرداری از طریق گرفتن بیعانه است و پس از آن فرد به ظاهر فروشنده غیب خواهد شد.

    جمع بندی راهنمای خرید خودرو

    در این مقاله نکات مهم پیرامون خرید خودرو دست دوم از جمله موارد فنی و ظاهری، سلامت بدنه و شاسی، میزان کارکرد و سالم بودن آپشن‌هابه صورت مفید و خلاصه در اختیار‌تان قرار گرفت. همواره به یاد داشته باشید که علاوه‌بر موارد فوق باید به موارد دیگری همچون قیمت خودرو، مدارک خودرو، معتبر بودن فروشنده، نکات حقوقی انتقال مالکیت، میزان رضایت اکثریت خریداران از مدل خودرو موردنظر، در دسترس بودن فروشنده خودرو و بیمه نیز دقت کنید. نادیده گرفتن این موارد در خرید خودرو دست دوم می‌تواند پشیمانی به همراه داشته باشد.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید