نکاتی که پیش از خرید قفل دیجیتال باید بدانید

نکاتی که پیش از خرید قفل دیجیتال باید بدانید
راهنمای مطالعه

    در این مطلب به معرفی قفل دیجیتال می‌پردازیم و نکاتی را که پیش از خرید قفل دیجیتال باید بدانید، مرور می‌کنیم. در ادامه با «درجه» همراه باشید.

    قفل‌های دیجیتال یکی از روش‌های نسبتا جدید و مدرن برای ارتقای امنیت اماکن محسوب می‌شود. بسیاری از افراد برای افزایش امنیت خانه و خانواده خود ترجیح می‌دهند به جای قفل‌های سنتی از این ابزارها استفاده کنند چرا که به معیارهای امنیتی بسیار قوی‌تری مجهزند و در عین حال کاربری ساده‌تری دارند. اگر شما هم به فکر خرید قفل دیجیتال هستید در ادامه با ما همراه باشید تا مهمترین نکات در انتخاب بهترین قفل دیجیتال را برایتان شرح دهیم.

    قفل دیجیتال چیست؟

    خرید قفل دیجیتال

    قفل دیجیتال کارایی تقریبا مشابهی با قفل‌های معمولی دارد با این تفاوت که از نظر امنیتی به مراتب در سطح بالاتری قرار داشته و از نظر کاربردی هم بسیار کارآمدتر است.

    قفل‌های دیجیتال را می‌توان روی درب‌های انواع اماکن از خانه و مغازه گرفته تا سوله و کارخانه نصب کرد. 

    قفل‌های سنتی تنها از طریق کلید باز و بسته می‌شوند و در صورت فراموشی و همراه نداشتن کلید پشت در می‌مانید. در قفل‌های دیجیتال اما قابلیت باز و بسته کردن درب به روش‌های مختلف مثل اثر انگشت و رمز عبور فراهم شده است. همچنین این قفل‌ها امکاناتی مثل کنترل از راه دور و آلارم هشدار هم دارند.

    روش‌های احراز هویت؛ از اثر انگشت تا رمز عبور

    در قفل‌های سنتی زبانه تنها با کلید فیزیکی کار می‌کند اما در قفل دیجیتال این زبانه با شناسایی رمز عبور، کارت و اثر انگشت باز و بسته می‌شود.

    قفل‌های دیجیتال معمولا با اپ موبایل و وارد کردن رمز عبور بازگشایی می‌شوند اما برخی مدل‌ها با روش‌های دیگری مثل قرار گرفتن کاربر در محدوده‌ای خاص یا اثر انگشت نیز سازگاری دارند.

    کاربر اصلی می‌تواند پروفایل‌های دیگری را نیز برای اعضای خانواده یا شرکت بسازد تا هر کدام با پروفایل خود وارد و خارج شوند. در این صورت با هر بار باز و بسته شدن درب اعلانی هم برای کاربر اصلی ارسال شده و تاریخ و ساعت ورود و خروج در اپلیکیشن ثبت می‌شود.

    این قفل‌ها در طراحی بدنه خود سیستم‌های هشدار دهنده قوی دارند و جنس بدنه آن‌ها نیز به هنگام دزدی و حوادث دیگر، بسیار مستحکم است و به آسانی باز نمی‌شود.

    با استفاده از این قفل‌ها دیگر نیازی به نگرانی درباره اینکه آیا درها قفل شده‌اند یا نه، وجود ندارد؛ چرا که بعد از هر بار بسته شدن درب توسط شما، دستگاه به صورت خودکار قفل می‌شود و کسی نمی‌تواند به داخل منزل دسترسی داشته باشد.

    خرید قفل دیجیتال لزوما به معنی کنار گذاشتن کلید نیست. درست است که اگر می خواهید ورودی خود را با کارت یا رمز فعال کنید، نیازی به استفاده از آن نخواهید داشت؛ اما بیشتر قفل‌های هوشمند همچنین به شما این امکان را می‌دهند که در صورت گم کردن کارت یا فراموش کردن رمز، از کلید خود استفاده کنید.

    نحوه نصب روی درب؛ سازگاری با قفل‌های قدیمی

    قفل‌های دیجیتال در انواع و اقسام مختلفی به بازار عرضه شده‌اند که هر کدام مزایا و معیاب خاص خود را دارند و برای شرایط خاصی طراحی شده‌‌اند. در ادامه با توضیح این معیارها به شما در خرید قفل دیجیتال بر اساس نیازتان کمک می‌کنیم.

    برخی مدل‌ها مثل کویکست Kevo که با عنوان DeadBolt شناخته می‌شوند، روی قفل‌های معمولی نصب شده و نیازی به تعویض کامل قفل ندارند. 

    در صورتی که خانه یا مغازه را اجاره کرده‌اید بهتر است از این قفل‌ها استفاده کنید تا دردسر تعویض قفل را نداشته باشید و پس از تخلیه هم قفل را با خودتان به مکان جدید ببرید.

    دسته دیگری از این قفل‌ها با ساختار سنتی سازگار نیستند و در نتیجه چاره‌ای جز تعویض کامل قفل و مغزی نخواهید داشت.

    قابلیت‌های دیگر؛ از آلارم هشدار تا کنترل از راه دور

    خرید قفل دیجیتال

    انواع مختلف قفل‌های دیجیتال دارای قابلیت‌هایی مانند سیستم ضد شوک، سیستم حریم خصوصی، سیستم ضد حریق و آلارم هشدار هستند. سیستم ضد شوک قفل هوشمند به این صورت کار می‌کند که در صورت وارد شدن ولتاژ غیر مجاز، قفل دیجیتال خاموش شده و دسترسی به خانه دیگر امکان‌پذیر نیست.

    آلارم هشدار که در اکثر قفل‌های دیجیتال به کار می‌رود، قابلیتی حیاتی است که شما را از ورود فرد متجاوز و سارق به حریم خانه آگاه می‌کند.

    همچنین در بخش حریم خصوصی نیز دکمه‌ای در سیستم این قفل‌ها طراحی شده است که اگر فعال شود، دیگر کسی قادر به وارد شدن به منزل یا محیط کار نیست.

    قفل‌های دیجیتالی که قابلیت ضدحریق دارند نیز، در برابر حرارت تا دمای بالای شصت درجه مقاوم هستند و از آن‌ها در محیط‌های حساسی مانند بیمارستان‌ها و ورزشگا‌ه‌ها استفاده می‌شود.

    از دیگر مزیت‌های قفل‌های دیجیتال می‌توان به ایجاد حساب کاربری برای اعضای خانواده، قفل کودک، آلارم هشدار حوادث امنیتی، مغزی ضد سرقت، مصرف بهینه انرژی، منبع تغذیه اضطراری و کنترل از راه دور با موبایل اشاره کرد.

     

    روش‌های ارتباطی؛ بلوتوث، وای فای یا Z-Wave

    خرید قفل دیجیتال

    از نظر نصب و فناوری بیسیم تفاوت های واضحی بین قفل‌های دیجیتال وجود دارد اما همه آن‌ها تقریبا دسترسی کنترل از راه دور پیشرفته به یک مکان را به شما می‌دهند. سه فناوری ارتباطی اصلی شامل موارد زیر است:

    • بلوتوث: این قفل دیجیتال دارای شارژدهی بسیار طولانی حتی تا یک سال است و بدون نیاز به ابزارهای واسط به شکل مستقیم به گوشی وصل می‌شود. مشکل اصلی این مدل‌ها محدود بودن دامنه ارتباطی تا چند متر است.
    • وای فای: این مدل‌ها از طریق اتصال بی سیم و مودم به اینترنت وصل می‌شوند در نتیجه از هر کجا که به اینترنت دسترسی داشته باشید می‌توانید قفل را هم کنترل کنید. مشکل اصلی در این نوع قفل دیجیتال کاهش شارژدهی و نیاز به اینترنت است.
    • Z-Wave: این مدل که در ایران کمتر پیدا می‌شود، برای ارتباط با گوشی نیازمند هاب Z-Wave است و معمولا برد آن به ۴۰ متر می‌رسد.

    پرفروش‌ترین انواع قفل دیجیتال را ببینید

    شرایط آب‌وهوایی محیط زندگی شما نیز یکی از نکاتی است که پیش از خرید قفل دیجیتال باید به آن توجه داشته باشید.

    برای مثال اگر در محیطی بارانی زندگی می‌کنید، قفل‌هایی ضدرطوبت و مقاوم در برابر آب خریداری کنید. همچنین اگر محیط زندگیتان سرد و خشک است، خرید قفل دیجیتال با آلیاژهای مقاوم به سرما را در اولویت قرار دهید.

    کلام آخر

    در این مقاله به معرفی قفل دیجیتال و نکات مهمی پرداختیم که پیش از خرید قفل دیجیتال باید از آن‌ها مطلع باشید. آیا شما تا به حال از قفل‌های دیجیتال استفاده کرده‌اید؟ نظر خود را درباره این قفل‌ها با ما و دیگر کاربران درجه به اشتراک بگذارید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید