نکاتی که پیش از خرید لپ ‌تاپ دانشجویی باید بدانید

نکاتی که پیش از خرید لپ ‌تاپ دانشجویی باید بدانید
راهنمای مطالعه

    اگر در پی خرید لپ تاپ دانشجویی هستید، با ما همراه شوید تا ویژگی‌های مهم در انتخاب لپ‌تاپ مناسب را برایتان توضیح دهیم.

    لپ‌تاپ یکی از ضروری‌ترین ابزارهای کار دانشجویان به ویژه در رشته‌های مهندسی و طراحی است که برای کارهای مختلف از تحقیق و ایجاد پروژه گرفته تا برگزاری کلاس‌های آنلاین به آن نیاز دارند. با این حال انتخاب مدل مناسب با توجه به تورم و محدودیت بودجه شاید کار چندان آسانی نباشد.

    از این رو در این مورد از سری راهنمای خرید درجه به معرفی مهمترین نکات در خرید لپ تاپ دانشجویی پرداخته ایم که شما را در خریدی هوشمند و مقرون به صرفه یاری می‌کند.

    نیاز خود را مشخص کنید

    راهنمای خرید لپ تاپ

    قطعا پیش از هر خریدی بایستی نسبت به نیاز و اولویت‌های خود آگاهی پیدا کنید. به طور قطع دانشجویان رشته‌های مهندسی، گرافیک و طراحی به واسطه کار با نرم افزارهای سنگین‌تر نیازمند تهیه لپ‌تاپی با پردازنده‌های قدرتمندتر و ماژول‌های حافظه پرسرعت هستند.

    از طرف دیگر سایر دانشجویانی که کارشان با لپ‌تاپ وب گردی، مطالعه یا کار با نرم افزارهای معمول است، بهتر است مدلی سبک با کاربرد روزانه تهیه کنند. این موضوع در سیستم عامل نیز صادق است.

    خرید مک‌بوک‌، کروم بوک یا لپ‌تاپ با سیستم لینوکس انتخاب مناسبی برای همه نیست چون دسترسی شما به نرم افزارهای پررکاربرد ویندوزی را به شدت محدود می‌کند.

    از این رو پیشنهاد می‌شود به دلیل تطبیق پذیری و راحتی بیشتر از لپ‌تاپ‌های ویندوزی استفاده کنید، مگر برای دانشجویان رشته‌هایی مثل کامپیوتر که این امر بسته به نیازشان متغیر خواهد بود.

    چه پردازنده و رمی نیاز دارید؟

    تصمیم گیری درباره پردازنده‌ مرکزی (CPU) و رم لپ‌تاپ تا حد زیادی به رشته تحصیلی و کاربرد شما از لپ‌تاپ بستگی دارد.

    اگر نمی‌توانید برای خرید لپ تاپ دانشجویی بیشتر از ۱۰ میلیون هزینه کنید، باید به لپ‌تاپ‌های با پردازنده سلرون یا پنتیوم با ۴ گیگابایت رم قناعت کنید که کارایی پایینی دارند. پیشنهاد ما این است که با ۱۰ میلیون بودجه سراغ خرید لپ تاپ دست دوم و استوک بروید که سخت‌افزار قوی‌تری را در اختیارتان می‌گذارند.

    اگر نیازتان به وب گردی، مشاهده ویدئو، کار با اسناد و... محدود می‌شود، پردازنده نسل هشت به بعد Core i3 از خانواده اینتل (Intel) و سری‌های A6 و A8 از خانواده ای‌ام‌دی (AMD) برای شما کفایت خواهد کرد. همچنین نیازی به هزینه بابت لپ‌تاپ‌ها با گرافیک مستقل ندارید و ۸ گیگابایت برای شما کافی خواهد بود.

    اگر قصد استفاده سنگین‌تر از نرم افزارها را به منظور محاسبات یا برنامه نویسی دارید ترجیحا رم ۱۶ گیگابایت و پردازنده‌های i5 و i7 اینتل نسل هشتم و یا سری A10 ای‌ام‌دی یا بالاتر تهیه کنید. در نهایت اگر قرار است با ویرایش مدیا، رندرینگ و طراحی انجام دهید حتما به وجود پردازنده‌های گرافیکی مستقل در لپ‌تاپ خود توجه کنید.

    حافظه رم به طور معمول در ظرفیت‌های ۴ الی ۳۲ گیگابایت در دسترس هستند. حجم رم بالاتر به معنی توانایی پردازش همزمان بیشتر است. اگر عادت به استفاده همزمان از چندین برنامه دارید، رم بالاتر تهیه کنید.

    [table id=10 /]

    کارت گرافیک مستقل؛ لازم است یا نه؟

    لپ تاپ‌ها معمولا یا با کارت گرافیک مستقل ارائه می‌شوند یا به همراه چیپ گرافیکی مجتمع؛ برخی مدل‌ها نیز از هر دو نوع برخوردار هستند. منظور از چیپ گرافیکی مجتمع یا گرافیک آنبورد، پردازنده گرافیکی سبکی است که درون پردازنده مرکزی (CPU) لپ تاپ تعبیه شده است.

    اگر پردازش‌های گرافیکی، رندر، ویرایش و... انجام می‌دهید، لپ‌تاپ شما باید مجهز به کارت گرافیک مستقل باشد؛ اما اگر فعالیت شما به کارهای سبک محدود می‌شود، گرافیک آنبرد کافی خواهد بود.

    در صورتی که قصد تهیه لپ‌تاپ با گرافیک مستقل را دارید بایستی از محصولات انویدیا (Nvidea) و یا ای‌ام‌دی انتخاب کنید. با این حال به دلیل نام گذاری متفاوت پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ، انتخاب از بین این محصولات ممکن است کمی چالش برانگیز باشد؛ از این رو در ادامه به اختصار این نام گذاری را برای شما توضیح خواهیم داد.

    کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی معمولا با رادئون (Radeon) شناخته می‌شوند و پیشوند آن‌ها عملکرد این کارت‌ها را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال R9 کارت گرافیک رده‌بالا محسوب می‌شود درحالی‌که R7 میان‌رده است، R5 و R3 نیز کارت‌های پایین رده محسوب می‌شوند.

    در نام کارت گرافیک‌های انویدیا و اینتل برخلاف پردازنده‌های آن از عبارت‌های خاص استفاده نمی‌شود. اما در پترن کلی می‌‌توان گفت سری جی فورس (GeForce) و کوادرو (Quadro) بالا رده و سری‌های HD Graphics و ایریس (Iris) معرف مدل‌های سبک هستند.

    نسل این کارت گرافیک‌ها معمولا به واسطه عددی که در ادامه نام گذاری تراشه گرافیکی ذکر شده است، مشخص می‌شود. به طبع هر چه این عدد بیشتر باشد، پردازنده‌ جدیدتر است.

    حافظه لپ‌تاپ؛ هیبردی بهترین گزینه برای اقتصادی‌ها

    حافظه لپ تاپ

    به طور معمول لپ‌تاپ‌ها در حافظه‌های ۵۰۰ گیگابایت تا ۲ ترابایت عرضه می‌شود. انتخاب حجم مناسب تا حدود زیادی به شما و نیازهایتان بستگی دارد. با این حال به عنوان یک دانشجو تهیه یک لپ‌تاپ با حداقل حافظه ۱ ترابایت پیشنهاد می‌شود.

    این ماژول‌های حافظه به طور معمول در نوع دیسک‌های سخت HDD و ماژول‌های پرسرعت SSD عرضه می‌شوند. حافظه‌های SSD سرعتی تا چند برابر دیسک‌های سخت دارند و اگر نرم افزارهای سنگین اجرا می‌کنید، بهبود قابل توجهی در اجرا و لودینگ آن خواهید دید. همچنین دیوایس‌های مجهز به SSD برای تجربه گیمینگ نیز مناسب‌ترند.

    با بودجه تا ۱۵ میلیون می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی مثل ایسوس مدل R565 EA - BR329 بخرید که حافظه هیبریدی دارند. در این مدل‌ها ویندوز و برنامه‌ها روی حافظه SSD نصب می‌شوند که سرعت بسیار بالایی دارد. فایل‌های دیگر مثل موزیک و اسناد هم در حافظه HDD ذخیره می‌شوند که ظرفیت بیشتری دارد.

    با این حال اگر نمی‌توانید بابت خرید لپ تاپ دانشجویی با ماژول‌های حجیم و پرسرعت هزینه کنید، نگران نباشید؛ چرا ک بسیاری از لپ‌تاپ‌ها امکان آپگرید سخت افزاری به واسطه افزودن ماژول‌های SSD را دارند و در آینده می‌توانید اقدام به آپگرید لپ‌تاپ کنید.

    باطری لپ‌تاپ؛ شارژدهی بالا را مد نظر داشته باشید

    باطری لپ تاپ

    به عنوان یک دانشجو ممکن است لازم داشته باشید تا لپ‌تاپ خود در دانشگاه حمل کنید و همیشه نیز امکان شارژ دستگاه فراهم نیست، از این رو لازم است تا محصولی با عمر باطری قابل قبول تهیه کنید.

    مدت شارژدهی باطری لپ‌تاپ با عبارت‌های سه، شش و با نه سلولی مشخص می‌شوند. هرچه تعداد سلول‌های باطری بیشتر باشد، عمر آن نیز بالاتر است. سعی کنید لپ‌تاپی با عمر حداقل شش الی هفت ساعت تهیه کنید.

    نمایشگر؛ پنل مات با وضوح بالا

    لپ‌تاپ های اقتصادی معمولا رزولوشن HD دارند اما بین مدل‌های بالای ۱۰ میلیون مثل پنل‌های Full HD به وفور پیدا می‌شود. یکی از معدود لپ‌تاپ‌های زیر ۱۰ میلیون با نمایشگر Full HD ویووبوک X543MA است.

    اگر فعالیت‌های مربوط به طراحی، رنگ و دیزاین انجام می‌دهید، لپ‌تاپی با رزولوشن دستکم Full HD و دقت رنگ بالا تهیه کنید. لپ‌تاپ‌های با مانیتور IPS مثل لنوو ایدیاپد 5 15ITL05 بهترین انتخاب برای این دسته از کاربران هستند.

    گزینه مهم دیگری که در خرید لپ تاپ دانشجویی باید در نظر بگیرید، مات بودن نمایشگر است. از آنجا که احتمالا در محیط‌های مختلفی مثل سر کلاس، کتابخانه و مکان‌های مشابه از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، بهتر است پنل مات باشد تا بازتاب نور چشمتان را آزار نداده و مشاهده محتوا را سخت نکند.

    همچنین اگر قصد طراحی با قلم نوری و تبلت‌های طراحی را دارید، پیش از خرید از پشتیبانی سیستم عامل و سخت افزار لپ‌تاپ از این تجهیزات اطمینان حاصل کنید.

    لوازم جانبی را فراموش نکنید

    لپ‌تاپ‌ها به همراه تعدادی اقلام جانبی یا اکسسوری به کار گرفته می‌شوند. برخی از این اقلام به منظور محافظت از لپ‌تاپ و برخی به منظور افزایش کارایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لذا لازم است مروری بر آن‌ها داشته باشیم.

    کوله لپ تاپ که برای جابجایی و محافظت از دستگاه حین آن مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد، از جمله مهم‌ترین لوازم جانبی لپ‌تاپ است که بایستی آن را در اولویت لیست خرید قرار دهید.

    همچنین کولینگ پدها نیز که به منظور حفظ دمای مناسب لپ‌تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله سایر لوازم جانبی با هدف محافظت از لپ‌تاپ هستند که تهیه آن می‌تواند به بهبود عملکرد و عمر لپ‌تاپ کمک کند.

    سایر لوازم جانبی شامل کیبورد و ماوس، هدست و... غیره می‌باشد که تهیه آن‌ها می‌تواند بهره‌وری شما را افزایش داده و تجربه کاربری را بهبود بخشد.

    [related]34485[/related]

    سایر نکاتی که نباید از یاد ببرید

    لپ تاپ دانشجویی

    جدای از مواردی که گفتیم، نکات دیگری هم در خرید لپ تاپ دانشجویی وجود دارند که اهمیت کمتری دارند اما هنگام خرید باید آن‌ها را به یاد داشته باشید.

    وزن مناسب: با توجه به کاربرد بالای لپ‌تاپ برای دانشجویان، بی شک لپ‌تاپ را باید با خود بین خانه و دانشگاه و کلاس‌های مختلف حمل کنید. از این رو بهتر است هنگام خرید لپ تاپ دانشجویی سایز و وزن آن را مد نظر قرار دهید، حمل لپ‌تاپ‌های سنگین‌تر از ۲ کیلوگرم و یا بزرگتر از ۱۵ اینچ کمی دشوار خواهد بود.

    درگاه‌ها و پورت‌های کافی: هنگام خرید از تعبیه درگاه‌ها، پورت‌ها و امکانات مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنید. بسیاری از لپ‌تاپ‌های دانشجویی ارزان قیمت از تعداد محدودی پورت USB برخوردارند و برخی درگاه‌ها نظیر پورت میکروفون در آن‌ها تعبیه نشده. همچنین بسیاری از لپ‌تاپ‌های امروزی بدون درایو نوری عرضه می‌شوند که ممکن است برای برخی حائز اهمیت و حیاتی باشد.

    کیفیت کیبورد و تاچ پد: مورد دیگری که باید مد نظر داشته باشید کیفیت و راحتی کلیدهای کیبورد و تاچ پد است. برای اطمینان از اینکه سایز، کیفیت و راحتی این اجزا مناسب است، دستگاه را امتحان کنید.

    از چه برندی لپ‌تاپ دانشجویی بخریم؟

    با توجه به بازار آشفته ایران، بایستی در خرید دیوایس‌های بسیار گران قیمتی نظیر لپ‌تاپ‌ها بسیار با دقت عمل نمود. از این رو پیشنهاد می‌شود از برندهایی لپ‌تاپ تهیه کنید که بیشترین کارایی ممکن را در ازای قیمت بدهند.

    از جمله این محصولات می‌توان به سری‌های VivoBook و ZenBook ایسوس (ASUS)، لاین IdeaPad از لنوو (Lenovo) و برخی مدل‌های اچ‌پی (HP) اشاره کرد که از ارزش خرید بالاتری برخوردارند.

    اگر به محصولات اپل علاقه دارید با بودجه ۳۰ میلیونی ‌می‌توانید مک‌بوک ایر MGN63 2020 را بخرید که در بازار ایران ارزانترین مدل محسوب می‌شود. این دستگاه با چیپ M1 قدرت پردازش بالایی دارد اما باید قید استفاده از اپ‌های ویندوزی را بزنید.

    بدیهی است که با صرف هزینه بیشتر می‌توان از محصولات گران قیمت‌تر گیمینگ و حرفه‌ای‌ این برندها یا شرکت های دیگر استفاده کرد.

    جمع بندی خرید لپ تاپ دانشجویی

    خرید لپ تاپ دست دوم لپ‌تاپ‌ها از ضروری‌ترین تجهیزات مورد نیاز دانشجویان هستند اما قیمت بالای این دیوایس‌ها و تعدد مدل‌ها خرید لپ تاپ دانشجویی مناسب را کمی دشوار می‌کند. در خرید این دیوایس بایستی ابتدا نیازهای خود را تعریف کرده سپس اقدام به انتخاب لپ‌تاپی با ویژگی‌های مورد نیاز خود کنید. اگر فعالیت شما به کاربری عمومی محدود می‌شود، یک لپ‌تاپ سبک با پردازنده پایین رده Core i3 و گرافیک آنبرد نیز برای شما کافی است. اگر قصد برنامه نویسی یا اجرای نرم افزارهای محاسباتی نظیر متلب را دارید، به دنبال تهیه لپ‌تاپ با پردازنده‌های مرکزی قوی‌تر و حداقل ۱۶ گیگابایت رم باشید. اگر تحصیلات شما با ویرایش عکس و ویدیو، رندرینگ و طراحی گره خورده بایستی لپ‌‌تاپ‌هایی قدرتمند با کارت گرافیک مستقل و سیستم کولینگ مناسب تهیه کنید. نکته نهایی که باید در خرید لپ تاپ دانشجویی مد نظر قرار دهید این است که دستگاه انتخابی ابعاد و وزن مناسبی برای جابجایی داشته و از امکانات جانبی کافی مثل پورت‌ها، اتصالات، درایو نوری و غیره بهره ببرد. [see_also]38139[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید