نکاتی که پیش از خرید لپ‌تاپ حتما باید بدانید

نکاتی که پیش از خرید لپ‌تاپ حتما باید بدانید
راهنمای مطالعه

    اگر در پی خرید لپ تاپ هستید، با ما همراه شوید تا نکات مهم و اساسی در انتخاب لپ‌تاپ مناسب را برایتان توضیح دهیم.

    لپ‌تاپ یکی از ضروری‌ترین ابزارهای مورد نیاز برای اکثر افراد است که برای کارهای مختلف از تماشای فیلم و بازی گرفته تا وبگردی و استفاده از نرم‌افزارهای متفاوت به آن نیاز دارند.

    با این حال انتخاب مدل مناسب با توجه به تورم و محدودیت بودجه شاید کار چندان آسانی نباشد. از این رو در این مورد از سری راهنمای خرید درجه به معرفی مهمترین نکات در خرید لپ تاپ پرداخته‌ایم که شما را در خریدی هوشمند و مقرون به صرفه برای همه نیازها یاری می‌کند.

    حتی اگر بودجه محدودی دارید و در فکر خرید لپ تاپ دست دوم و استوک هستید، نکات ذکر شده در این راهنما به شما کمک خواهد کرد. اگر دانشجو هم هستید بد نیست نگاهی به مطلب راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی بیندازید.

    بودجه و نیازتان از لپ‌تاپ را مشخص کنید

    لپ تاپ

    به طور قطع اولین و مهم‌ترین عامل در تهیه یک دیوایس جدید، مشخص کردن میزان بودجه و کاربرد آن دستگاه برای شماست. با آگاهی به این ۲ مورد در تهیه لپ تاپ متناسب با نیازهای خود موفق‌تر عمل خواهید کرد.

    در صورتی که محدودیت بودجه ندارید می‌توانید یکراست سراغ مدل‌های به‌روز و پرچمدار بروید که سرعت بالایی دارند و تا چند سال همه نیازهایتان را مرتفع می‌کنند. اما اگر بودجه محدودی کنار گذاشته‌اید، روند خرید متفاوت خواهد بود.

    اگر کاربرد شما از لپ تاپ، نیازهای روزمره و عمومی نظیر وب گردی، تماشای ویدئو و کار با ابزارهایی نظیر آفیس است، یک لپ تاپ پایین رده تا ۱۵ میلیون تومان نیز تمام نیازهای شما را پوشش خواهد داد.

    اگر نیاز به اجرای نرم افزارهای سنگین‌تری نظیر فتوشاپ، نرم افزارهای مهندسی، ماشین‌های مجازی، یا IDEهای برنامه نویسی و... دارید، انتخاب یک لپ تاپ با پردازنده میان رده و رم بالای ۸ گیگابایت در کنار حافظه SSD می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

    اما اگر فعالیت‌های سنگینی نظیر ادیت و رندر مدیا، پردازش‌های سنگین و یا بازی کردن دارید، به دنبال تهیه مدل‌های بالا رده با گرافیک مستقل قدرتمند و سیستم کولینگ بهینه باشید.

    پلتفرم مناسب شما کدام است؟

    پلتفرم لپ تاپ

    نسخه‌های مختلف سیستم عامل‌ ویندوز در ایران طرفداران بسیار زیادی دارند اما همچنان انتخاب‌هایی چون توزیع‌های لینوکسی، مک OS و حتی کروم OS نیز در دسترس است. این که کدام یک از این پلتفرم‌ها بیشتر مناسب شماست، تا حدی زیادی به نیازها و کاربردهای شما از کامپیوتر بستگی دارد.

    اگر کاربری با نیازهای عمومی و دانش نه چندان تخصصی از کامپیوتر هستید، احتمالا تهیه یک لپ تاپ ویندوزی با محیط آشنا بهترین انتخاب برای شما باشد.

    اگر نیاز به اجرای نرم افزارهای معمول مهندسی و طراحی دارید، قطعا ویندوز با پشتیبانی بسیار بالای نرم افزاری نیز همچنان بایستی انتخاب اول شما باشد. علاوه بر این پلتفرم ویندوز نیز، انتخاب اول برای گیمرها و دوستداران بازی‌های ویدئویی است.

    تهیه‌ مک‌بوک‌ها علی‌رغم قیمت بالاتر، می‌تواند برای کاربران اعم از عمومی تا برنامه نویسان زبان سوئیفت بسیار مناسب باشد. با این حال همچنان باید در نظر داشته باشید که سیستم عامل مک از نظر نرم افزاری شما را تا حدودی محدود می‌کند. همچنین قیمت خدمات، نرم افزارها و بسته‌های الحاقی مک‌بوک‌ها بسیار بالا بوده و همانند ویندوز نرم افزارهای کرک شده به راحتی در دسترس نیستند.

    کروم‌بوک‌ها نیز لپ‌تاپ‌هایی ارزان قیمت و بسیار سبک هستند که چند سالی هست در بازار ایران به شکل محدودی عرضه می‌شوند. ممکن است قیمت پایین این محصولات شما را وسوسه کند، اما بایستی به یاد داشته باشید تمام چیزی که کروم‌بوک‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند یک سیستم عامل مبتنی بر وب است که تنها امکان اجرای مرورگر و نرم افزارهای آن را می‌دهد.

    خرید مک‌بوک‌، کروم بوک یا لپ‌تاپ با سیستم لینوکس انتخاب مناسبی برای همه نیست چون دسترسی شما به نرم افزارهای پر کاربرد ویندوزی را به شدت محدود می‌کند.

    در نهایت توزیع‌های لینوکسی متن باز و کاملا رایگان بر پایه‌ی گنو/لینوکس، جنتو، پک من و... به صورت رسمی و غیر رسمی در دسترس هستند. این سیستم عامل‌ها غالبا مناسب کاربران با نیازهای تخصصی‌تر نظیر مهندسان کامپیوتر، برنامه نویسان، متخصصین شبکه و... است. با این حال کاربران عمومی‌تر نیز می‌توانند از توزیع‌های سبک و محبوبی چون اوبونتو (Ubuntu) نیز بهره ببرند.

    توزیع‌های لینوکسی علاوه بر تجربه کاربری نه چندان روان و محدودیت شدید نرم افزاری، شما را در استفاده از تمام قابلیت‌های لپ‌تاپ محدود می‌کنند. این امر به واسطه عدم توسعه و توزیع بسته‌های نرم افزاری تدارک دیده شده برای سخت افزارها است. برای مثال مشکل با درایورهای کارت گرافیک انویدیا همواره یکی از معضل‌های این سیستم عامل است. از این رو خرید لپ تاپ لینوکسی مگر در موارد تخصصی، پیشنهاد نمی‌شود.

    [related]41764[/related]

    سایز مناسب را انتخاب کنید

    سایز لپ تاپبی تردید کسانی سمت خرید لپ تاپ می‌روند که نیاز به حمل و نقل راحت و دسترسی نسبتا دائمی به دستگاه دارند. از این رو هنگام خرید لپ تاپ جدید بایستی وزن و سایز آن را به طور ویژه مد نظر قرار دهید.

    لپ‌تاپ‌ها عموما در سایزهای استاندارد ۱۱ الی ۱۸ اینچی در دسترس‌اند. ظریف‌ترین لپ‌تاپ‌ها در سایز ۱۱ تا ۱۲ اینچ و با وزن کمتر از ۱.۵ کیلوگرم قابل تهیه هستند. این مدل‌ها معمولا با کاربری عمومی و سبک عرضه شده و مناسب حمل و نقل روزانه‌اند.

    مدل‌های ۱۳ تا ۱۵ اینچی با بالانس ایده آلی از سایز و کانفیگ انتخابی مناسب برای عموم کاربرانی هستند که به دنبال گزینه‌ای با وزن کمتر از ۱.۸ کیلوگرم هستند.

    در نهایت مدل‌های بزرگتر از ۱۵ اینچ شاید تنها ایده آل کسانی باشد که به صورت روزمره و با هدف گیمینگ یا ورک استیشن از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند.

    کدام پردازنده برای شما بهتر است؟

    پردازنده مرکزی

    تصمیم گیری درباره پردازنده‌ مرکزی (CPU) که به مثابه مغز لپ‌تاپ شماست تا حد زیادی به کاربرد شما از لپ‌تاپ بستگی دارد. این قطعه همان ماژولی است که تمامی پردازش‌ و محاسبات کامپیوتر شما را انجام می‌دهد؛ از این رو پردازنده تعیین کننده اصلی قدرت لپ‌تاپ شماست.

    اگر نیازتان به وب گردی، مشاهده ویدئو، کار با اسناد و… محدود می‌شود، پردازنده نسل هشت به بعد Core i3 از خانواده اینتل (Intel) و سری‌های A6 و A8 از خانواده ای‌ام‌دی (AMD) برای شما کفایت خواهد کرد.

    اگر قصد استفاده سنگین‌تر از نرم افزارها را به منظور محاسبات یا برنامه نویسی دارید ترجیحا رم ۱۶ گیگابایت و پردازنده‌های i5 و i7 اینتل نسل هشتم و یا سری A10 ای‌ام‌دی یا بالاتر تهیه کنید.

    در نهایت اگر قرار است با ویرایش مدیا، رندرینگ و طراحی انجام دهید حتما به وجود پردازنده‌های گرافیکی مستقل از CPU در لپ‌تاپ خود توجه کنید.

    [table id=10 /]

    به کارت گرافیک مستقل نیاز دارم؟

    لپ‌تاپ‌ها معمولا یا با کارت گرافیک مستقل ارائه می‌شوند یا به همراه چیپ گرافیکی مجتمع؛ برخی مدل‌ها گران قیمت‌تر نیز از هر دو نوع برخوردار هستند. منظور از چیپ گرافیکی مجتمع یا گرافیک آنبورد، پردازنده گرافیکی سبکی است که در پردازنده مرکزی (CPU) لپ تاپ تعبیه شده است.

    اگر پردازش‌های گرافیکی، رندر، ویرایش، بازی و… انجام می‌دهید، لپ‌تاپ شما باید مجهز به کارت گرافیک مستقل باشد؛ اما اگر فعالیت شما به کارهای سبک محدود می‌شود، گرافیک آنبرد کافی خواهد بود.

    در صورتی که قصد تهیه لپ‌تاپ با گرافیک مستقل را دارید بایستی از محصولات انویدیا (Nvidea) و یا ای‌ام‌دی انتخاب کنید. با این حال به دلیل نام گذاری متفاوت پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ، انتخاب از بین این محصولات ممکن است کمی چالش برانگیز باشد؛ از این رو در ادامه به اختصار این نام گذاری را برای شما توضیح خواهیم داد.

    کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی معمولا با رادئون (Radeon) شناخته می‌شوند و پیشوند آن‌ها عملکرد این کارت‌ها را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال R9 کارت گرافیک رده‌بالا محسوب می‌شود درحالی‌که R7 میان‌رده است، R5 و R3 نیز کارت‌های پایین رده محسوب می‌شوند.

    در نام کارت گرافیک‌های انویدیا و اینتل برخلاف پردازنده‌های آن از عبارت‌های خاص استفاده نمی‌شود. اما در پترن کلی می‌‌توان گفت سری جی فورس (GeForce) و کوادرو (Quadro) بالا رده، ایریس (Iris) از مدل‌های جدید و قدرتمند اینتل با کارایی سبک‌تر و سری‌ HD Graphics معرف مدل‌های مین استریم سبک هستند.

    نسل این کارت گرافیک‌ها معمولا به واسطه عددی مشخص می‌شود که در ادامه نام گذاری تراشه گرافیکی ذکر شده. به طبع هر چه این عدد بالاتر باشد، پردازنده‌ جدیدتر است.

    چه مقدار حافظه رم نیاز دارم؟

    رم یا حافظه موقت یک ماژول حافظه بسیار پر سرعت است که وظیفه‌ نگهداری داده‌های در حال پردازش پردازنده را به عهده دارد. حافظه رم بالاتر به پردازنده اجازه می‌دهند فرآیند محاسبات را سریع‌تر انجام دهد در نتیجه بالا بردن ظرفیت و فرکانس رم، سرعت کامپیوتر شما را نیز افزایش خواهد داد.

    لپ‌تاپ‌های جدید در نسخه‌هایی با رم ۴ الی ۳۲ گیگابایت DDR4 در دسترس هستند. با این حال بهترین بازه انتخاب برای کاربران رم با حافظه بین ۸ الی ۱۶ گیگابایت است. اگر هدف شما از خرید لپ تاپ کاربری سبک و عمومی است، احتمالا ۸ برای شما کافی باشد.

    اگر عادت به استفاده همزمان از چندین برنامه را دارید، اجرای نرم افزارهای سنگین روتین روزانه شماست یا بازی می‌کنید، خرید لپ تاپ رم حداقل ۱۶ گیگابایت را در نظر داشته باشید.

    حافظه لپ تاپ؛ SSD یا HDD؟

    حافظه

    برای مدت‌ها درایوهای هارد دیسک یا HDD تنها ماژول‌های رایج حافظه در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها بودند. اما با وجود کاهش قیمت حافظه‌های فلش بر پایه NAND، این روزها استفاده از درایوهای SSD در لپ‌تاپ‌ها بسیار رایج شده است.

    لپ‌تاپ‌هایی که از داریوهای SSD بهره‌مند هستند، سرعت به مراتب بالاتری دارند. این لپ‌تاپ‌ها گزینه ایده آلی برای گیمرها، مخاطبین نرم افزارهای سنگین و همه افرادی است که نیاز به تجربه سرعت لودینگ بالا دارند.

    با این حال اگر در فکر خرید لپ تاپ اقتصادی با حافظه HDD هستید، نیاری به نگرانی چرا که در بسیاری از لپ‌تاپ‌های امروزی امکان افزودن ماژول‌های SSD با وجود اسلات‌های خالی پیش بینی شده.

    همچنین شما می‌توانید هارد لپ‌تاپ را با SDD جایگزین کرده و یا با حذف درایو نوری جای آن SSD قرار دهید. برای اطلاعات بیشتر در اینباره مطلب راهنمای خرید حافظه SSD برای لپ‌تاپ‌ را ببینید.

    ماژول‌های حافظه در حجم‌های ۵۰۰ گیگابایت تا ۲ ترابایت عرضه می‌شود. انتخاب حجم مناسب تا حدود زیادی به شما و نیازهایتان بستگی دارد. با این حال تهیه لپ‌تاپ با حداقل حافظه ۱ ترابایت کمابیش نیاز عموم کاربران را پوشش خواهد داد.

    پنل و وضوح نمایشگر باید چگونه باشد؟

    مانیتور لپ تاپ

    شاید حساسیت به خرج دادن بابت نمایشگر لپ تاپ اولویت همه کاربران نباشد. با این حال طراحان گرافیک، فعالان مدیا، عکاسان و تمامی کسانی که با نور و رنگ سر و کار دارند، بایستی بابت این قسمت سخت گیری بیشتری به خرج دهند.

    اگر کاربری با نیازهای معمول هستید، لپ‌تاپ های اقتصادی با رزولوشن HD و پنل‌های ارزان قیمت TN نیز برای شما کفایت خواهد کرد. اما در غیر این صورت بایستی با صرف هزینه بیشتر باید دنبال گزینه‌های بهتر باشید.

    اگر فعالیت‌های مربوط به طراحی، رنگ و دیزاین انجام می‌دهید، لپ‌تاپی با رزولوشن دستکم Full HD و دقت رنگ بالا تهیه کنید. لپ‌تاپ‌های با مانیتور IPS بهترین انتخاب برای این دسته از کاربران هستند.

    همچنین اگر بازی و گیمینگ هدف اصلی شما از خرید لپ تاپ است، بایستی نرخ تازه سازی (Refresh rate) حداقل ۶۰ هرتزی و زمان واکنش (Response time) کمتر از ۵ ثانیه نیز از اولویت‌های شما باشد.

    مورد دیگری که شاید انتخاب همه نباشد، نمایشگرهای لمسی در اولترابوک‌ها و یا لپ‌تاپ‌های بسیار سبک است. این دسته از لپ‌تاپ‌ها به شدت گران قیمت‌اند و شاید انتخاب مناسب و مقرون به صرفه‌ای برای همه دسته از کاربران نباشند.

    معمولا مخاطب این دسته از لپ‌تاپ‌ها، علاقمندان به طراحی دیجیتال و کاربران فعال در صنعت گرافیک هستند. با این حال پیشنهاد می‌شود به جای تهیه این گزینه‌های گران قیمت، یک قلم و تبلت طراحی مجزا کنار لپ تاپ خود تهیه کنند. تا علاوه بر قیمت پایین‌تر، کیفیت بالاتری را نیز تجربه کنند.

    شارژدهی لپ‌تاپ چقدر مهم است؟

    به طور کلی باتری لپ‌تاپ‌ها عموما جنبه مصرفی دارند و فارغ از برند، بایستی هر چند سال یک بار تعویض شوند. با این حال خرید لپ تاپ با عمر باتری بالا می‌تواند پروسه تعویض آن را به تاخیر بیاندازند.

    همچنین اگر بسته به نیاز خود باید لپ‌تاپ را برای زمان متمادی در محل کار، دانشگاه و... همراه داشته باشید، عمر باتری بالا یک مزیت اساسی برای شما محسوب خواهد شد.

    شارژدهی باتری لپ‌تاپ با تعداد سلول‌های آن مشخص می‌شود. برای مثال لپ‌تاپ با باتری سه سلولی احتمالا بین ۶ الی ۷ ساعت فعالیت مفید به شما ارائه دهد. به طبع باتری‌ها با شش یا نه سلول شارژدهی بیشتری دارند.

    مورد دیگری که حین خرید لپ تاپ باید در نظر داشته باشید این است که عموما شارژدهی مدل‌های مجهز به پردازنده‌های نسل ده و به‌ویژه یازده اینتل بالاتر است.

    به کدام پورت‌ها نیاز دارید؟

    تعداد و انواع پورت‌های هر لپ‌تاپ بسته به قیمت، سایز و امکانات متفاوت است. اما به طور معمول تعداد پورت‌های اتصالی که در بدنه لپ‌تاپ قرار می‌گیرند بسیار محدودند. هر چند شما همواره می‌توانید به وسیله یک هاب USB با کیفیت، تعداد پورت‌های پرکاربرد USB خود را افزایش دهید.

    با این حال به صورت حداقلی در یک لپ‌تاپ شما به یک پورت USB تایپ A، یک USB تایپ C و یک اتصال جک هدفون یا هدست نیاز دارید. باقی پورت‌ها و اتصالات نظیر HDMI ، LAN ،VGA و... بسته به نیاز شما از لپ‌تاپ مورد نظر می‌تواند وجود داشته باشند یا نه.

    سایر نکاتی که نباید از یاد ببرید

    خرید لپ تاپ

    در انتها برخی نکات وجود دارند که شاید هنگام خرید لپ تاپ برای همه کاربران حائز اهمیت نباشند. با این حال بد نیست خیلی سریع برخی از این ویژگی‌ها را مرور کنیم.

    وب کم یکی از این موارد است که معمولا هنگام خرید چندان توجهی بدان نمی‌شود. با این حال اهمیت آن برای کاربرانی که در جلسات و میتینگ‌های آنلاین شرکت می‌کنند، بالاست. کیفیت دوربین وب کم‌ها خصوصا در مدل‌های اقتصادی بسیار پایین است. از این رو پیشنهاد می‌شود اگر قصد استفاده مکرر از وب کم را دارید، حداقل کیفیت 720P را در نظر بگیرید.

    تاچ پد و کیبورد از جمله مهم‌ترین قسمت‌های لپ‌تاپ هستند که بیشترین تعامل را با آن‌ها دارید. از این رو همواره پیش از خرید از راحتی دست خود هنگام استفاده از آن اطمینان حاصل کنید.

    به طور معمول لپ‌تاپ‌ها کیبوردهایی فاقد نامپد (صفحه اعداد) و از نوع ممبران دارند که شاید برای استفاده همه مناسب نباشند. از این رو پیش از خرید آن را امتحان کنید. همچنین توجه کنید که کلیدهای لپ‌تاپ از جنس پلاستیک کم کیفیت ABS نباشد تا در دراز مدت دچار استهلاک و رفتگی نشود.

    در نهایت هنگام خرید لپ تاپ به جنس بدنه و استحکام آن توجه کنید. در بیشتر مدل‌های اقتصادی بدنه، لولاها و قاب نمایشگر از جنس پلاستیک‌ است که به شدت مستعد آسیب و شکستگی خواهند بود. از این رو خرید لپ‌تاپ با بدنه مستحکم و آلومینیومی را در نیز مد نظر قرار دهید.

    از چه برندی لپ تاپ بخرم؟

    با توجه به بازار آشفته ایران و قیمت بالای تجهیزات کامپیوتری، بایستی در خرید دیوایس‌های بسیار گران قیمتی نظیر لپ‌تاپ‌ها بسیار با دقت عمل کرد. از این رو خرید لپ تاپ از برندهای خوشنامی پیشنهاد می‌شود که بیشترین کارایی ممکن را در ازای قیمت بدهند.

    از جمله این برندها در رده اقتصادی با کاربری عمومی می‌توان به محصولات سری ویوو بوک ایسوس (ASUS)، میت بوک‌های رده اقتصادی هواوی (Huawei)، آیدیا پدهای لنوو (Lenovo)، سری‌ G7 اچ پی (HP) و یا حتی مک بوک‌های ایر قدیمی‌تر اشاره کرد که از ارزش خرید بالایی نسبت به قیمت پایین خود برخوردارند.

    در مدل‌های میان‌رده و بالاتر، ذن بوک‌های ایسوس، تینک پدهای لنوو و برخی محصولات اچ پی و... را می‌توان پیشنهاد کرد.

    اگر بودجه کافی برای مدل‌های بالارده دارید در میان سرفیس‌های مایکروسافت (Microsoft)، سری ROG یا TUF ایسوس، لژیون لنوو و برخی محصولات گیمینگ ام‌اس‌آی (MSI) جستجو کنید.

    همچنین تهیه‌ مک بوک‌های پرو نسل جدید با رم بالا به منظور فعالیت‌های تخصصی و طراحی می‌تواند انتخاب خوبی در این رده باشد.

    خرید لپ‌تاپ از ارزان‌ترین فروشنده

    جمع‌بندی راهنمای خرید لپ تاپ

    لپ‌تاپ‌ها یک از مهم‌ترین ابزارها در زندگی روزمره ما هستند اما به واسطه قیمت بسیار بالا تهیه آن به امری چالش برانگیز بدل گردیده است. از این رو مخاطبان بایستی با توجه به نیاز و سپس بودجه خود اقدام به انتخاب و خرید مدل مورد نیاز کنند. برای اینکه کارتان آسان شود، در این مقاله به تفصیل به معیارهای مهم در خرید لپ تاپ پرداختیم. اگر کارتان با لپ‌تاپ به تماشای فیلم و وبگردی خلاصه می‌شود. نیازی به هزینه برای خرید لپ‌تاپ‌های با گرافیک مستقل ندارید و ۸ گیگابایت رم برای شما کافی خواهد بود. همچنین پردازنده‌های Core i3 نسل هشت به بعد اینتل یا سری‌های A6 و A8 ای‌ام‌دی کارتان را راه می‌اندازد. در صورتی که کارتان با لپ‌تاپ سنگین‌تر از این حرف‌هاست باید در فکر خرید مدل‌های میان‌رده و پرچمدار باشید. اگر شما نیز تجربه یا توصیه‌ای در مورد خرید لپ تاپ دارید، خوشحال می‌شویم آنرا با ما و دیگر مخاطبان درجه در میان بگذارید. [see_also]8369[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید